Trage verschijning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

maximehoven

Trage verschijning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 14:42

Hoi,

Sinds september rijd ik wedstrijdjes met mijn verzorgpaardje Sirius. Ik rijd hem vaak 5 dagen in de week. Tot nu toe hebben we altijd wel een winstpuntje in de B. De oefeningen van het L kan hij ook makkelijk maar om dat te gaan starten hebben we nog een groot aandachtspunt.

Hij is nogal groot (1.80) en oogt nogal 'log'. Thuis krijg ik hem nog wel lekker aan 't lopen en dan krijg ik z'n achterhand er ook onder. Alhoewel dit ook wel moeilijk blijft omdat hij zo groot is.
En op wedstrijd is het echt vreselijk moeilijk om hem aan m'n been te krijgen en om hem voorwaarts door de proef heen te krijgen. Met als gevolg, een rode en bezwete ruiter die alsnog vaak op het protocol heeft staan, te traag, actiever voorstellen enz.

Ik ben nu dus aan het oefenen om thuis het basistempo op te voeren zodat hij op wedstrijd wat in tempo kan verlagen zonder dat dat erg is. En ik probeer consequenter te zijn met mijn hulpen. Ik wil hem soms wat te graag 'helpen'. Terwijl ik hem dan eigenlijk afstomp natuurlijk.

Heeft iemand nog meer tips om je paard ook in de proef voorwaarts te houden? Ik wil m'n proef natuurlijk wel netjes rijden dus ik weet het niet zo goed meer?

Anoniem

Re: Trage verschijning

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:00

Ik ben benieuwd naar beeldmateriaal. Een paard heeft van nature een looplust, hoe komt het dat hij dat minder heeft en op wedstrijd helemaal niet? Op wedstrijd komt het bij jou vandaan, blijkbaar heb jij een bepaalde spanning waardoor je het paard afremt.
Veel terugwerken met de hand kan er ook voor zorgen dat je als het ware op de handrem rijdt. Vrder kan verkeerde tuigage zorgen voor geremdheid in het lopen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:21

Ik zou er mee oppassen om het basis tempo wat op te voeren, kans dat je het paard over zijn tempo heen jaagt is dan best groot namelijk.

De kunst voor jou als ruiter is om er achter te komen waar het vandaan komt dat je paard op wedstrijd schijnbaar zo veel trager word en daar aan te gaan werken. Jolien noemt al een aantal mogelijke problemen...

Verder kan het er ook gewoon 'langzaam' uit zien door zijn grote en hoe hij gewoon toont. Je hebt paarden die echte showpaardjes zijn, die zijn vaak van nature al ook wat drukker en sneller in hun bewegingen. Die van jou heeft dat schijnbaar niet en dan is het een kwestie van tijd en training (het sterker worden, scherper aan de hulpen etc.)

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:26

Ik weet niet of je het herkent:

Mijn paard is thuis vrij goed aan het been, en werkt hard.
Zodra ik de ring in kom lijkt hij niet meer te reageren, is niet voor uit te branden. Loopt de kantjes er van af zullen we maar zeggen.

Nu heb ik laatst voor mijn proef hem een behoorlijke tik gegeven met de zweep. Niet te opvallend natuurlijk, opeens reed ik 209 punten!

Niet zoals het hoort... Maar het hielp absoluut. Wel alleen doen als je denkt dat het voortkomt uit luiheid. Die van mij had gewoon dondersgoed door dat ik hem tijdens een proef nooit een tik zou geven.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:30

Hmm ik herken dit ook heel sterk. Ook wat kwii zegt. Tik met de zweep helpt in de proef maar heel even, helaas. En als ik dat te vaak moet doen word ik daar weer op afgerekend.

Dus ik volg even :)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:36

Ik rij niet veel wedstrijden enkel onderlinge wedstrijdjes. Mijn paard houd sowieso niet zo van dressuur dus is dan al minder actief dan als ik buiten rij. Maar ik kreeg een keer als tip van een jury om sporen te nemen tijdens wedstrijden. Ik weet dat sporen bedoeld zijn om je hulpen duidelijker te maken en niet voor het tempo. Maar als ik wat meer van mijn paard wil vragen (ook tempo) dan word het minder bij haar. Als ik dan sporen gebruik dan reageert ze zo als ze hoort te doen en loopt dus ook vlotter door. Misschien een idee?

maximehoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:34

@ Jolien Zadel is in december nog nagekeken bij van Rijs, wel heb ik nu een ander bit en hij hangt veel minder in mijn handen + voelt veel voorwaartser, erg leuke verbetering!
Ik heb 11 april weer wedstrijd dus ik ga ondervinden of het ook beter toont.. Volgens mijn instructrice scheelt het wel al.

Verder herken ik wel het geven van een tik, maar inderdaad soms reageert hij dan even maar wil het niet te vaak doen in mijn proef. En vaak reageert hij een beetje nukkig dan, dat maakt het beeld ook niet fijner.

Ik denk dat het best iets te maken kan hebben met spanning van mijn kant. Maar misschien ook dat hij weet dat hij niet zo hard wordt aangepakt in de ring.
In december liet hij het de 1e proef totaal afweten door de hele tijd weg te springen enz. Dat was me nog nooit gebeurt, toen tussendoor even aangepakt, goed op de achterhand proberen te zetten en hij liep de 2e proef als een zonnetje. Dus dat hielp wel! In de zomer was hij ook een keer bang voor een jury hokje en liep toen ook een beetje als een bommetje, toen had ik ook leuke punten. Misschien heb ik gewoon wat actie nodig in mijn proef haha!

maximehoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 18:45

Ik heb geen recente foto meer maar dit is een foto van september, mijn 2e wedstrijdje met hem. Stikzenuwachtig nog toen.. Verklaart ook mijn slechte houding, als ik met spanning rijd komt dat mijn houding niet ten goede! En vooral in draf erg op de voorhand..
(houding van de handjes is al verbeterd, ik hield ze heel ver uit elkaar)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb alleen deze nog van de 1e keer indoor, beetje vaag maar al wel meer opgericht.

Afbeelding

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 18:53

Ik wil nog even zeggen dat ik 1 tik bedoelde aan het begin van de proef, maar als dat niet afdoende is zal je het inderdaad ergens anders moeten zoeken. Succes en ik blijf meelezen, hoop dat er een gepaste oplossing komt.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 21:26

Been = reactie.
Dit heel consequent doorzetten.
Kuit aandrukken --> geen reactie?
Harder been geven --> nog geen reactie?
Tik met de zweep.

En dan weer opnieuw beginnen met je kuit aandrukken.
Als je dit echt heel consequent volhoudt, zal je paard neem ik aan ook op wedstrijd actiever reageren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:43

Joolien schreef:
Een paard heeft van nature een looplust
In welke mate verschilt dan weer per paard :')

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:46

De kans dat de trailerreis, jouw spanning en de andere locatie hem toch wat stress geeft en daardoor is hij sneller leeg. Hoelang rijd je thuis gemiddeld? Doe je weleens aan conditietraining met hem?

Ik zie dit vrij vaak gebeuren en vaak als je veel meer conditioneel werk met hem gaat doen het snel beter gaat.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:50

R12312 schreef:
De kans dat de trailerreis, jouw spanning en de andere locatie hem toch wat stress geeft en daardoor is hij sneller leeg. Hoelang rijd je thuis gemiddeld? Doe je weleens aan conditietraining met hem?

Ik zie dit vrij vaak gebeuren en vaak als je veel meer conditioneel werk met hem gaat doen het snel beter gaat.

Eens.

En meer op je kont gaan zitten. Je kunt het paard blokkeren door het zitten op je bovenbenen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:53

Ik ben van mening dat je niet het basistempo moet opvoeren, maar veel meer en sneller moet gaan schakelen. Continue reactie thuis krijgen en continue direct voorwaarts.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 15:55

Ik denk dat je in je proef onbewust veel passiever rijdt dan thuis. Thuis grijp je waarschijnlijk op tijd in, even weer een pasje schakelen voordat je echt impuls verliest.

En dit:
Paulina schreef:
Ik ben van mening dat je niet het basistempo moet opvoeren, maar veel meer en sneller moet gaan schakelen. Continue reactie thuis krijgen en continue direct voorwaarts.

Als je dat dan met losrijden op wedstrijd ook herhaalt moet hij net zo actief zijn als thuis.
Laatst bijgewerkt door Kahawa op 24-03-15 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 16:03

Ik heb héél veel geleerd toen ik pas mijn instructie vroeg om een keer mee te gaan op wedstrijd. Mijn paard was op wedstrijd veel heter dan thuis. Wat bleek? ik reed op een paar punten echt anders dan ik thuis doe, terwijl ik dat echt zelf niet voelde. Misschien is dit bij jou ook het geval?

Vraag je instructie een keer mee op wedstrijd :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 01:38

Ik heb idd ook jouw foto's gezien, en het is idd zo dat je paard nogal erg op zijn voorhand loopt dat is zeer zeker waar.
Maar je zegt dat je zal proberen het basis tempo een beetje op te voeren, ..... maar in principe gaat het hem niet echt om het basis tempo vlugger of trager, eigenlijk heeft dit er maar heel weinig mee te maken.
Maar het is meer zoals ook anderen reeds vermeld hebben, actie moet een reactie geven.
En hier zal nog heel erg aan gewerkt moeten worden, paard reageert niet of bijna niet op een vraag, het is niet genoeg dat hij het wel even zal doen, nee het paard moet dadelijk reageren, yes sir/mamm en dit met activiteit "levendigheid" "vuur" de wil het echt te willen doen.
Je kan dit zeer zeker een groot deel verbeteren, maar zal wel erg veel doorzetting en gevoel en begrip van jouw kant vragen.
Paard is van zichzelf een beetje te braaf, te sloom maar je kan dit echt verbeteren.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 01:46

Paulina schreef:

Dat.

Je wilt geen hoger tempo, je wilt een sneller, handiger beengebruik.
Daarvoor moet je bovenstaand advies hebben, als je been geeft niet harder gaan maar zijn benen direct optillen voor je.
Voelen waar zijn gewicht is, op de voorhand ( of zelfs op jouw hand) of dat hij zichzelf draagt, op eigen benen en in steeds toenemende mm mate op het achterbeen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 18:06

Herken je verhaal van onze oudste vroeger. Rijtechnisch hebben we alles geprobeerd en uit de kast gehaald en niets hielp. Zelfs onze instructrice is paar keer mee gegaan omdat ze niet begreep dat paardje geen punten liep en dat zo sneu vond voor mijn dochter.

Totdat , op haar advies, we alleen op wedstrijd (toegestaan door KNHS) hele scherpe sporen aandeden :o . Heel zachtjes hoefde mijn dochter hem maar één keer te laten voelen dat ze die aan had en het perdje reed 99% van de tijd als een zonnetje en was goed voorwaarts. Vanaf dat moment reed mijn dochter winst.
Hij vond dressuur wedstrijden onder de man dus gewoon niet leuk want als we men wedstrijden deden met hem, was hij super voorwaarts en ijverig en eindigde altijd bij de eerste drie met onze men instructeur die hem graag meenam op wedstrijd.
Dus we zijn gestopt met hem te plagen toen hij M2 start gerechtigd was. Dus meestal is het een rijtechnisch probleem dat bij jou ligt maar het kan dus wel degelijk ook aan het paard liggen.

maximehoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 13:18

Bedankt voor de tips en adviezen allemaal! Ik ga er lekker mee aan de slag =) Thuis krijg ik nu al veel meer reactie als voorheen dus ik ga daar mee door oefenen.

Hopelijk werpt het zijn vruchten af in de toekomst! :D