Hangen op het bit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GelderseRoos

Hangen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:43

Nu, mijn 13 jarige haf merrie ( die zich nog 3 voelt) hangt soms erg aan het bit. Nu weet ik dat je vooral overgangen moet maken en oefeningen zodat ze zich daarop moeten concentreren , maar het probleem die dagen dat ze echt enorm op het bit hangt wil ze meestal zelfs geen overgangen doen. Als ik haar dan aanspoor om te draven ( met stem en benen) lukt het niet. Eenmaal ze dan eindelijk in draf is wil ze echt vollevaart gaan, wat voor mij niet echt leuk is.... Als ik haar dan terug hou of wat probeer af te remmen stopt ze direct met draven of begint ze weer enorm aan het bit te hangen. Iemand tips? En ligt het aan een minder ontwikkelde achterhand dat ze op het bit loopt al misschien dom gezegd " steunpunt"? Zo ja hoe kan ik dit trainen , wel zonder zo pessoa longeer teugels of hoe dat ook noemt want dat bokt ze kapot... :')

Alvast bedankt!

BTW: Ik volg al les maar gewoon max. 1 x/week en instructrice gaf al de tip overgangen, maar nu is het probleem van geen overgang meer te willen doen erbij gekomen... + Ze is echt onwijs koppig. :')

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:51

Als het paard er problemen bij krijgt ipv dat ze minder worden, dan moet je imo meer lessen nemen, en minder zonder begeleiding rijden. Je maakt blijkbaar fouten, en het is belangrijk dat je daarin meteen gecorrigeerd wordt, zodat je je paard op de juiste manier kunt corrigeren. Een paard dat niet in jou tempo loopt staakt. (punt) en dat moet je echt aanpakken.

Daarnaast: een paard kan alleen hangen als de ruiter iets geeft om op te hangen. Jij bent er niet om zijn/haar hoofd te dragen.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 21:59

Angela schreef:
Als het paard er problemen bij krijgt ipv dat ze minder worden, dan moet je imo meer lessen nemen, en minder zonder begeleiding rijden. Je maakt blijkbaar fouten, en het is belangrijk dat je daarin meteen gecorrigeerd wordt, zodat je je paard op de juiste manier kunt corrigeren. Een paard dat niet in jou tempo loopt staakt. (punt) en dat moet je echt aanpakken.

Daarnaast: een paard kan alleen hangen als de ruiter iets geeft om op te hangen. Jij bent er niet om zijn/haar hoofd te dragen.

Hoe bedoel je als ik iets geef om op te hangen? ( sorry snap niet altijd alles even goed) En hoe kan ik dan juist corrigeren? Ze "geeft" zich moeilijk, hiermee bedoel ik als ik lang genoeg door rijdt zal ze uiteindelijk wel luisteren en het op mijn manier doen ipv op haar manier.
Er is voor mij niet altijd de mogelijkheid om meer les te nemen .. Spijtig genoeg.

Edit: Moet ook eerlijk toegeven dat het al even geleden is dat we les hebben gehad, dus hier gaan we sowieso werk van maken!
Laatst bijgewerkt door GelderseRoos op 22-03-15 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:59

Probeer eens overgangen te maken met losse teugel. Eerst in stap, van stap naar halt op je zit, stem etc... maar niet met je teugel. Als dat in stap naar halt goed gaat... kan je gaan oefenen van draf naar stap.
Ook aan de longe kan je dat oefenen... gewoon overgangen vragen... op je stem, dat helpt je dan om onder het zadel ook overgang terug te maken met minimale teugelhulp.

dat ze nu gaat rennen en geen overgangen wil maken.. en jij gaat lopen trekken en zij hangen... is alleen omdat ze het lastig vindt... dus maak het eerst simpeler. Zorg voor ontspanning en rust... oefen eerst in stap met alleen contactteugel en ga van daaruit verder werken.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:03

Evelijn schreef:
Probeer eens overgangen te maken met losse teugel. Eerst in stap, van stap naar halt op je zit, stem etc... maar niet met je teugel. Als dat in stap naar halt goed gaat... kan je gaan oefenen van draf naar stap.
Ook aan de longe kan je dat oefenen... gewoon overgangen vragen... op je stem, dat helpt je dan om onder het zadel ook overgang terug te maken met minimale teugelhulp.

dat ze nu gaat rennen en geen overgangen wil maken.. en jij gaat lopen trekken en zij hangen... is alleen omdat ze het lastig vindt... dus maak het eerst simpeler. Zorg voor ontspanning en rust... oefen eerst in stap met alleen contactteugel en ga van daaruit verder werken.

Aan de longe doet ze dit wel luistert ze naar stem comando, longeren los in de koraal.
En bedankt hier heb ik echt iets aan! :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:04

Met "iets geeft om op te hangen" bedoel ik dat jij dus tegendruk geeft, anders is er "niets" en kan het paard ook niet hangen. Teugels dus los, en eerst voorwaarts, de rest maakt voor dan niet uit. Als voorwaarts echt bevestigd is, dan kun je langzaam op contact ook voorwaarts gaan. Als het paard dan neigt tot hangen, kun je een hulp voorwaarts geven, die dan ook opgevolgd zal worden.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:07

Angela schreef:
Met "iets geeft om op te hangen" bedoel ik dat jij dus tegendruk geeft, anders is er "niets" en kan het paard ook niet hangen. Teugels dus los, en eerst voorwaarts, de rest maakt voor dan niet uit. Als voorwaarts echt bevestigd is, dan kun je langzaam op contact ook voorwaarts gaan. Als het paard dan neigt tot hangen, kun je een hulp voorwaarts geven, die dan ook opgevolgd zal worden.

Oh oké zo bedoel je het (voel me zo'n domkop dat ik het niet snapte |o ) , dus eigenlijk doordat ik tegendruk geef gaat ze zeg maar nog meer hangen als ik het goed begrijp!

En bedankt deze tip zal ik zeker gebruiken!

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:12

Als ze aan de longe wel reageert op stemhulp kan je dit ook gebruiken tijdens het rijden, drijf en maak stemgeluid. Maak duidelijk dat jij in het zadel zit. Wat ook werkt is op dezelfde letter dezelfde overgang rijden, zo maak je aan je paard duidelijk met welke hulp jij wat verlangt.

Verder kan je proberen, maar dit wel onder begeleiding, elke keer als ze gaat hangen teugels door je vingers laten glippen, gaat ze te hard: pakt het op, gaat ze weer hangen, laat het weer los.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 22:19

Wyb_ster schreef:
Als ze aan de longe wel reageert op stemhulp kan je dit ook gebruiken tijdens het rijden, drijf en maak stemgeluid. Maak duidelijk dat jij in het zadel zit. Wat ook werkt is op dezelfde letter dezelfde overgang rijden, zo maak je aan je paard duidelijk met welke hulp jij wat verlangt.

Verder kan je proberen, maar dit wel onder begeleiding, elke keer als ze gaat hangen teugels door je vingers laten glippen, gaat ze te hard: pakt het op, gaat ze weer hangen, laat het weer los.

Oké bedankt! Zal van de laatste tip gebruik maken tijden mijn lessen. :D

Cilli96

Re: Hangen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:52

Als ze gaat hangen inderdaad je teugels laten glippen of even je handen naar voren brengen en daarna weer oppakken. Verder zou ik overgangen maken aan de losse teugel zodat de reactie echt op stem en houding komt en niet op de teugel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:59

Wat voor mis gaat moet je vaak achter oplossen.
De achterhand is niet actief genoeg, dus gebruikt het paard zijn buikspieren en rugspieren niet correct en kan hij niet zijn hals en hoofd dragen. Als ie van achteren "sloft" dan doet hij dat van voren ook. En de motor, die zit bij een paard achterin.
BEgin dus maar eens met goed van achteren naar voren te rijden en je beest te activeren.
Als je dit probleem met de teugels probeert op te lossen dan: A bereik je niks en B loop je het risico je paard te frustreren en pijn te doen. Want wat jij wil dat kan hij niet en dus snapt hij je niet en dus probeer je het nog een keer met net iets meer kracht ect... Zet je de motor goed aan dan is het ook makkelijker het paard nageeflijk te rijden, maar dat is een volgende stap.

Simpelman

Re: Hangen op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 08:09

Om een zinvol antwoord te kunnen geven is het nodig dat je een video plaatst.