Weer rijden na een lange stop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bonnalie

Weer rijden na een lange stop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:26

Hoi! Ik rijd nu op mijn verzorg paard (een Friese merrie), maar ze heeft al een jaar niet meer gereden en heeft een slechte conditie. Ik wil met haar dressuur wedstrijden gaan rijden maar na zo'n 3 kwartier is ze uitgeput:( .
voor dat ik met haar ga rijden is ze altijd heel actief en hyper (bijna te hyper) dus dan ga ik met haar longeren. Dan begin ik pas met haar te rijden. Doe ik dat wel goed? of moet het anders?
Alvast Dankje wel! /3

Urielle

Re: Weer rijden na een lange stop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:38

Omdat dit gaat om een probleem wat je met rijden tegenkomt verplaats ik je topic van VNA naar RT-V

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:50

Als ik het goed begrijp longeer je haar eerst. En daarna ga je nog 3 kwartier op haar rijden. Als ik dit goed heb begrepen. Zou ik het rijden eerst gaan minderen na het longeren. Dus als je haar bv. 15 longeert, dan ook een kwartier tot 20 minuten rijden. Niet langer in het begin. Dan ben je al een dik half uur met haar bezig. Weet niet wat je allemaal doet tijdens het rijden. Maar ik zou het voorlopig gewoon heel eenvoudig houden. En dan de galop alleen aan de longe doen. Deze gang kost namelijk de meeste kracht bij een paard. In stap en draf zou ik gewoon een paar voltes en slangenvoltes gaan rijden om je paard soepel te gaan maken.

GelderseRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:53

Zeker dat ze dan echt pomp af is? Mijn hafje doet dit ook maar puur omdat deze niet meer wil... Ik longeer haar soms ook even omdat zij ook erg hyper (lees: stout) kan zijn maar meestal niet langer dan 10min en natuurlijk ook galop aan de longe want hierbij krijgt ze meestal haar uitspattingen en denkt ze da ze een vliegend paard is ofzo , maar al eens geprobeert zonder te longeren en hoelang longeer je dan?

En heb je dan het rijden langzaam aan opgebouwd of direct 3 kwartier? Want bij sommige paarden moet je het rijden weer langzaam aan opbouwen.

Bonnalie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 08:19

Ik longeer haar meestal zo'n 10 minuten dan (probeer ik, meestal is ze zo blij dat ze in volle galop gaat) 5 min stap 5 min draf. dan zadel ik haar op en ga ik 15 min stap figuurtjes lopen (zoals voltes , gebroken lijntjes, slangenvoltes, tempo veranderen, wat sneller stappen en wat langzamer) in draf doe ik hetzelfde. Ik heb een stukje geprobeerd in galop(dat ging wel goed) maar dat was 1 rondje door de buitenbak. Na de galop ga ik manege proefjes oefenen(zonder galop). dan draaf ik haar uit en stap ik nog even. ik rijd haar altijd los want ze gaat heel makkelijk aan de teugel.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 08:55

Ik kocht vorig jaar een verwende karaktermerrie die 2jaar niet meer gewerkt had. Ze had geen respect, niet op de grond en niet bij het rijden. Ze viel nog liever dood dan dat ze opgaf.
Ik ben er stevig tegenin gegaan en heb veel en lang gereden. Ze is uiteindelijk geplooid en is nu een brave en lieve merrie.
Maaaaaaar ze heeft een blessure opgelopen. Ondertussen heeft ze alweer een rustperiode van4maand achter de rug. Daarna hebben we drie maand heeeel rustig opgebouwd. Nu loopt alles goed en loopt ze 3 à 4 keer per week zo'n drie kwartier tot een uur.
Wat ik wil vertellen: onderschat toch maar het fysieke aspect niet. Pezen en gewrichten hebben veel tijd nodig om weer top te worden nog meer dan conditie. Op dat onstuimige bij de start moet je je niet miskijken.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 09:00

Ik vind dat je heel veel vraagt hoor!!
Als mijn paard een tijdje niet heeft gelopen rijd ik de eerste paar keren max 20 min.
3 Kwartier na het longeren vind ik echt lang.
Denk hierbij ook aan blessures etc, nog buiten dat het paard na een uur zeker heel moe is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 10:36

Bonnalie schreef:
Ik longeer haar meestal zo'n 10 minuten dan (probeer ik, meestal is ze zo blij dat ze in volle galop gaat) 5 min stap 5 min draf. dan zadel ik haar op en ga ik 15 min stap figuurtjes lopen (zoals voltes , gebroken lijntjes, slangenvoltes, tempo veranderen, wat sneller stappen en wat langzamer) in draf doe ik hetzelfde. Ik heb een stukje geprobeerd in galop(dat ging wel goed) maar dat was 1 rondje door de buitenbak. Na de galop ga ik manege proefjes oefenen(zonder galop). dan draaf ik haar uit en stap ik nog even. ik rijd haar altijd los want ze gaat heel makkelijk aan de teugel.

Ik zou dit toch gaan minderen. Een half uurtje voor opbouwen is genoeg. En als je al gelongeerd hebt hoef je niet eerst nog een keer 15 minuten te stappen.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:53

Ik vind dat je best heel veel doet. Ik zou het iets rustiger opbouwen.

Stappen, draven en eventueel een galopje is prima, maar dan ook nog proeven oefenen is misschien teveel van het goede. Laat bijv. die proefjes nog even zitten totdat ze iets meer uithoudingsvermogen heeft.
Ik zou oppassen dat je niet teveel van haar vraagt.

Equinext

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:50

Yaralisa schreef:
Ik vind dat je best heel veel doet. Ik zou het iets rustiger opbouwen.

Stappen, draven en eventueel een galopje is prima, maar dan ook nog proeven oefenen is misschien teveel van het goede. Laat bijv. die proefjes nog even zitten totdat ze iets meer uithoudingsvermogen heeft.
Ik zou oppassen dat je niet teveel van haar vraagt.

Daar sluit ik me bij aan! Probeer er vooral voor te zorgen dat ze het leuk blijft vinden. Zodra ze meer conditie heeft kan je 'trapsgewijs' trainen. Elke keer doe je er een klein stapje bij en laat je één van de andere oefeningen achterwege. Wanneer ze de nieuwe dingen kan voeg je de oude weer toe. Pas als ze dat kan zonder moe te worden ga je weer een stapje verder.

Wanneer je paard moe is kan ze zich minder concentreren en heb je dus ook minder aan de oefeningen die je doet.

Succes ermee! :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:17

Ik sluit me aan bij degenen hierboven die aangeven dat je best veel doet. Als mijn paard een tijdje stil heeft gestaan (wel beweging in z'n paddock en lekker aanklooien met z'n shetlandvriendinnetje), begin ik altijd met werken aan de dubbele lange lijnen, zowel op de cirkel als in de menpositie (dus er achter). De eerste paar weken 20-25 minuten en dit langzaam opbouwen naar 45 minuten. Als ik op dat punt ben, ga ik terug naar 25 min dubbele lange lijnen, maar voeg ik 10 minuten rijden toe. Zo bouw ik het rustig om tot ik volledig kan rijden. Het lange lijnen werk wordt dan een losse training op een dag dat ik niet rij.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 22:09

Ook ik sluit mij aan bij wat er gezegd is. Hier ook eentje die een jaar stil heeft gestaan en lekker actief is. Maar ik ga niet langer dan 20 - 25 min. met hem aan de slag in het begin.
Rustig opbouwen en veel geduld hebben. Dan komt de conditie vanzelf ;)