Oefeningen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wyb_ster

Oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 22:48

Hallo allemaal,

Ik heb zelf nog niet veel onderwerpen gestart, maar ik denk dat ik hier wel op het goede plekje bent. Laat ik dan nu maar met de deur in huis vallen: Weten jullie een goed boek waarin veel oefeningen staan (m.b.t. de (klassieke) dressuur) voor in de bak? Ik heb namelijk wel boeken met grondwerk maar geen met oefeningen voor tijdens het rijden. Nu is het zo dat ik altijd les kreeg op de manege van een instructrice die enorm veel oefeningen had die nooit gingen vervelen, de meeste neem je wel mee. Maar na een tijdje zwakt dit wat af en vergeet je ook veel oefeningen. |( En aan het uitschrijven van al deze oefeningen denk je ook niet als klein meisje :j Dat is erg jammer omdat ik regelmatig behoefte heb aan wat nieuwe inspiratie en ideeën.

Dus weet iemand hier nog een goed boek voor of heeft iemand zelf ooit een hele lijst met aantekeningen gemaakt die mij hiermee kan helpen? :+

Alvast bedankt!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 04:43

elenaMM77

Re: Oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 04:53

dank je.. die site was ik vergeten.. die kan ik ook gebruiken :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 07:20

Equinext

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 21:59

En op youtube vind je ook een heleboel oefeningen! En zie je ook meteen hoe het er in beweging uit moet zien :)

Saskia345

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:04

_Marinke_, super die site zeg. Ik ga daar wel gebruik van maken. Voor rest kijk ik af toe wel eens in zo dressuur proef boekje en dan probeer ik dat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:07

Equinext schreef:
En op youtube vind je ook een heleboel oefeningen! En zie je ook meteen hoe het er in beweging uit moet zien :)

heb je daar ook goede voorbeelden van,
ik ken er slechts enkelen, voor de rest is het voor mij niet duidelijk hoe correct de bron/instructie is.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:25

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:31

ahh thanks,

kan niet genoeg info krijgen momenteel.. zelf pas ruim een maand eigenaar van mijn eerste paardje (waarin ik griep en longontsteking gehad heb zucht).. dus sta nog helemaal aan het begin van mijn carrière als eigenaresse

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 08:53

De oefeningen in de dressuurproeven, daar zijn ze voor.

Equinext

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:12

elenaMM77 schreef:
Equinext schreef:

heb je daar ook goede voorbeelden van,
ik ken er slechts enkelen, voor de rest is het voor mij niet duidelijk hoe correct de bron/instructie is.

Ik heb over deze filmpjes positieve reacties gehoord. Ze geven heel veel uitleg, maar zijn wel in het engels.. https://www.youtube.com/watch?v=Mj3SvvZ ... qaloJLrK33

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:14

_Marinke_ schreef:
Heb je hier misschien wat aan?

Dressuuroefeningen & springoefeningen

En er staat nog vééééééééél meer op die website! ;)

Gave site, die kende ik nog niet!
Dank je wel

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:25

Simpelman schreef:
De oefeningen in de dressuurproeven, daar zijn ze voor.

De oefeningen in dressuurproeven zijn slechts figuren als je er geen duidelijk uitleg bij krijgt hoe je precies wat moet bewerkstelligen of verbeteren natuurlijk.

een volte is een volte, maar als je paard over de binnen schouder valt en vierkant de bochten omgaat kom je nergens met je dressuurproeven natuurlijk.. dan zoek je naar oefeningen waardoor je meer controle krijgt over de schouder hoe je die correct moet uitvoeren. Naast de techniek om het paard recht te richten, zijn er ook specifieke oefeningen die daarbij helpen natuurlijk. Daar zijn juist die andere sites erg handig bij. Naast het krijgen van goede instructie natuurlijk. zo kun je je nog eens extra in bepaalde dingen verdiepen.

Citaat:
door Equinext
Ik heb over deze filmpjes positieve reacties gehoord. Ze geven heel veel uitleg, maar zijn wel in het engels.. https://www.youtube.com/watch?v=Mj3SvvZ ... qaloJLrK33

dank je, heb even snel een minuutje gekeken, ziet er op het eerste oog goed uit, ga er vanavond eens goed voor zitten. :') al zal het even wennen zijn aan de vervelende toon waarop hij uitlegt (niet echt inspirerend, vermoedelijk doordat hij een behoorlijk accent heeft of zo).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:40

Alles staat in het boekje.
Dit is het doel:
FEI Artikel 401: Doel en algemene principes
De dressuur heeft de harmonische ontwikkeling van het organisme en van de natuurlijke eigenschappen van het paard ten doel.
Het paard wordt daarbij levendig, gehoorzaam en kalm in zijn bewegingen gemaakt, waarbij een volmaakte harmonie met de ruiter tot stand komt.

Deze ontwikkeling wordt zichtbaar door:
De ongedwongenheid en regelmaat van de gangen.
De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
De lichtheid van de voorhand en het onderbrengen van de achterbenen, voortkomend uit een constant aanwezige drang naar voren.
Het onvoorwaardelijke aannemen van het bit, waarbij geen enkele weerstand of spanning optreedt, dat wil zeggen met een volledige ontspanning.
Het paard geeft aldus de indruk, dat hij uit vrije wil datgene doet wat hem wordt gevraagd.
Met vertrouwen en oplettendheid geeft hij zich edelmoedig over aan zijn ruiter.
Het paard blijft daarbij volkomen recht bij al zijn bewegingen op de rechte lijn en past zijn buiging aan de bogen van alle andere lijnen aan.

En elenaMM77, de oefeningen/wat jij noemt figuren staan bij de proefjes, elk proefje hoort bij het niveau waarop het paard is.
Meer moet je niet willen, pas als de oefening bevestigd is kun je verder.
Recht richten op B niveau kan geen sprake van zijn.
Je bedoelt waarschijnlijk recht stellen.
Op B en L niveau ben je bezig met losgelatenheid, tact, aanleuning.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:50

Ja, het boek:

Groot handboek dressuur, dressuuroefeningen van A tot Z
uit 2008 door B. Schöffmann

Een boek met uitleg over het hoe en waarom van dressuuroefeningen, stap voor stap wordt uitgelegd hoe de oefening kan worden geoefend, van een simpel tot hoog niveau. Ik ben hier erg enthousiast over, er staan plaatjes en foto's bij en de hulpen die je als ruiter kan geven worden uitgelegd. Natuurlijk heeft elk paard, en z'n ruiter, eigen manieren maar met de uitleg kom je mogelijk wel tot nieuwe inzichten. Echt een aanrader!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 10:56

stuur je wel even een pb simpelman, want denk dat wij twee het over twee verschillende dingen hebben.

Equinext

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 13:21

elenaMM77 schreef:
dank je, heb even snel een minuutje gekeken, ziet er op het eerste oog goed uit, ga er vanavond eens goed voor zitten. :') al zal het even wennen zijn aan de vervelende toon waarop hij uitlegt (niet echt inspirerend, vermoedelijk doordat hij een behoorlijk accent heeft of zo).

Haha, het is inderdaad nogal een 'trage' bedoeling, maar zolang de uitleg duidelijk is heb je er vast wel wat aan :)