Huppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IlseHoving98

Huppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:45

Hallo Bokkers!

Ik heb even een vraagje..
Mijn pony heeft een nieuw grapje bedacht om onder voor haar moeilijke gedeeltes van het trainen uit
te komen... :+ (met name tijdens het gebruiken van het binnen achterbeen..)
Ze gaat 'huppen' of anders gezegd: Op de plek (konijnen)huppeltjes maken.. en als ik haar dan vooruit drijf
gaat ze er als een speer vandoor en als ik haar tegenhoud gaat ze steigeren..
Erg vervelend en zeker erg slim bedacht van haar... ;)

Ik heb trouwens al de dierenarts even naar haar tanden laten kijken en die zijn gewoon in orde...

Heeft iemand hier ervaring mee of heeft iemand goede tips?
Alles is welkom :)

aeolusnr1

Re: Huppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:51

splits alles op in deeltjes.
Vraag haar voorwaarts en beloon haar dan ook wanneer ze echt voorwaarts loopt (met belonen bedoel ik enkel, neem even alle druk weg en laat met je stem horen dat je blij bent)
Niet te veel gaan tegenhouden , ook niet te veel gaan begrenzen, niet te veel sturen voorwaarts was de vraag en enkel daar moet je focus op liggen.
Eens dat goed of beter begint te gaan dan pas ga je verder opbouwen.
Als je dit goed aanpakt is het een paar keer oefenen echt niet meer dan dat.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:57

Paarden doen niks om ergens onderuit te komen. Zulk soort gedrag komt voort uit: niet kunnen wat je vraagt, niet snappen wat je vraagt, of pijn.

IlseHoving98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 23:02

Bedankt voor je reactie!

Mijn pony is van zichzelf al heel erg voorwaarts, het liefst zou ze alles in midden draf doen :j
Ze heeft vooral moeite met het buigen en het gebruiken van haar binnen achterbeen..
Zal ik eerst weer een stapje terug doen en vooral het tempo schakelen oefenen. (Wat ze momenteel dan wel al weer netjes doet ) Of moet dit probleem op een hele andere manier aangepakt worden?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 23:24

je zegt mijn paardje is uit zichzelf al vrij goed voorwaarts dussssssss .......
Ik heb jouw profiel even bekeken en blijkt dat je best al wel wat ervaring hebt met het paardrijden, maar hier ben je niet zomaar wat aan het rijden, hier betreft het opleiden van een paard, er zijn blijkbaar punten waarop ze zich een beetje verzet tegen ....... en heel waarschijnlijk is er een probleem met de communicatie, het elkaar gewoon simpelweg niet begrijpen, dus aan jou om je meer open te stellen, je duidelijker en expressiever te uiten, respect te tonen voor elke poging tot ... hoe klein die poging ook mag lijken.
Geloof me ik ben zelf geen dromer, ik ben geen softie ik vraag echt en ga daar heel ver in, ik vind persoonlijk dat elke training een stap voorwaarts moet betekenen.
Naar mijn idéé denk ik dat jij te veel denkt aan het dressuur rijden op zich, vergeet dit even, zet dit even opzij en werk gewoon met het paard.
krijg meer controle over het paard zijn voeten, waar en hoe en wanneer die verplaatst moeten worden, eens dat in orde is , is het dressuur rijden een veel makkelijkere opgave.
Mijn voorstel is altijd zoek instructie die jou daar even laat mee kennis maken, je zal versteld staan wat er op bijzonder korte tijd bereikt kan worden.

IlseHoving98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-15 11:40

Bedankt!