Koetspaard de galophulp aanleren. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lauralook

Koetspaard de galophulp aanleren. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:27

Hallo,

Ik heb sinds een jaar een verzorgpaard.
Het is een zeer sterke, maar lieve haflinger. Ze loopt al jaren voor de kar.
Inmiddels kan ik al heel veel met haar. Eerst viel er amper op te rijden, maar dit pakt ze goed op.
Ik heb alleen nog wel een probleem met de galop. Deze hulp begrijpt ze niet. Ze gaat dan heeeel hard draven. Ik heb haar de draf- en staphulp aangeleerd door de hulp te combineren met mijn stem. Ze kent een aantal stemgeluiden van het voor de kar lopen. Maar ze galopeert niet voor de kar, dus daar hebben we geen stemgeluid voor. Nu probeer ik haar volgens de 'normale' galophulp in galop te krijgen. Ik heb het in een bak in de manege geprobeerd, omdat ze er nogal hard vandoor kan gaan op een zandpad. Dit is in totaal twee keer gelukt, nadat ze eerst een aantal rondjes heel hard is gaan draven. Op het moment dat ze oversprong in galop heb ik haar met mijn stem beloond. Ik merk alleen dat de link tussen de galop hulp en de galop niet gelegd wordt.

Wie kan mij helpen?

Groetjes

NikkivanOlst

Re: Koetspaard de galophulp aanleren. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:29

Misschien eerst goed oefenen aan de longe? Dan heb je toch wat meer te vragen en te begeleiden.

lauralook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:29

Ja, dit kan inderdaad een heel goed idee zijn. Ik heb alleen zelf geen bak tot mijn beschikking en ze heeft hoefijzers. Ik ben bang dat ze snel uitglijdt.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:36

OPG -> RT-V

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:39

Evt in een weiland oid? Deed ik ook altijd met beleren, zorgen dat voor alle gangen de stemhulp er goed in zat zodat dat onder het zadel vaak ook al veel makkelijker opgepakt werd.

Daarnaast zou het ook een evenwichts dingetje kunnen zijn. Je zegt dat ze altijd voor de kar gestaan heeft en er nauwelijks op te rijden viel. Als ze ohz nog niet goed doorgereden was en dus nog wat stabiliteit en evenwicht zou kunnen missen willen ze ook nog wel eens hard gaan draven ;)

lauralook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:43

Ja, ik heb het rustig opgebouwd en ik heb nu een goede band met haar. Ze vindt rijden heel erg leuk en is erg leergierig, maar ik heb het idee dat ze niet begrijpt wat ik wil. Ik denk zelf dat ze denkt dat ze harder moet gaan door die galophulp en dat doet ze dan ook. Hoe leer ik haar dat die galophulp betekent dat ze in galop moet? Net zo lang proberen en bij toeval heel erg belonen?

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:46

Toch echt eerst de galop aan de longeerlijn bevestigen met stem is mijn ervaring.
Daarna kun je dit onder het zadel koppelen met aanspringen oo stem met beenhulp.
Uiteindelijk zal ze dat echt snappen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:50

Zo als aangegeven galop aan de longeerlijn

Daarnaast zou je kunnen kijken of je samen met iemand kunt gaan rijden die wel in de galop springt. Wie weet pikt je paard het zo op. Dit heeft ook goed geholpen bij mijn Shetlander.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 22:51

In een hoek van de bak aanzetten tot galop. Als ze heel hard gaat draven, terugnemen. Tot ze weer een normaal draftempo heeft en in de volgende hoek gewoon weer de galophulpen geven. Als ze aanspringt meteen belonen. Net zo lang totdat ze het snapt.
en inderdaad longeren!

lauralook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 22:59

Oke hartstikke bedankt voor de tips!
Denken jullie dat dit vertrouwd is met hoefijzers in een weiland? Ik vind het zelf een beetje eng, ze is al wel eerder uitgegleden. Toen was het weiland kurkdroog

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:44

Als je niet kunt longeren kun je ook haar in galop laten vallen door hard te draven (wel de galopshulp geven) Hierna kun je dit steeds meer verkleinen zodat ze niet meer eerst hard hoeft te draven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:48

Kan je niet over een laag hindernisje gaan en dan aanspringen, dat afbouwen tot een balk en dan steeds op die plek aanspringen tot het kwartje valt. :j

Zo doen wij het nu met een jonge pony. :)

kevertje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-15 20:54

Ik had geen mogelijkheid tot longeren en heb de pony 'doorgeduwd'. Pony ging heeel hard draven, maar als ik gewoon aanhield met mijn galophulp, viel hij er vanzelf in. Als ie eenmaal in de galop zat, al waren het maar drie sprongen, dan beloonde ik hem heel uitbundig. Na een week oefenen zat de overgang er al bijna helemaal soepel in.

bertbart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:46

je kan met iemand samen rijden en dan in galop proberen als ze aan elkaar gehecht zijn moet dat lukken :# ;) ;)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 23:50

Idd aanleren aan de dubbele longe.
Goed duidelijk commando. Hier is dat gáá-lop.

En vooral dan voor de wagen niet weg laten rennen, bij je houden en commando als ie het aan de longe ook goed kent.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:01

Aan longe leren zoals hier al gesuggereerd.
Andere optie, op verkeerde been lichtrijden, vlot doorrijden in hoek galop hulp geven met stemcommando en de rest en hopla... (hoop ik dan voor je) eventueel tikje erbij met zweepje (geen klets)

Op verkeerde been lichtrijdend omdat het dan makkelijker is voor het paard.