Voorwaarts/ neerwaarts... wijken voor druk. Doel: afstanden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Voorwaarts/ neerwaarts... wijken voor druk. Doel: afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 14:27

Mijn stoere buffelmannetje van een ruintje was een wat stijf plankje.
Na wat kraaksessies en vooral lekker veel longewerk en werken aan de hand komt daar een beetje ballerina onder vandaan.

Mijn doel is echter km'ers maken, maar dan wel 'verantwoord'. Ik heb hem gekocht voor de afstanden: sterke rug, vierkantsmodel, stevig beenwerk, veel adem, en koel in de kop.
Rijden was eerst: kop omhoog, bekken naar voren gekanteld en met een hol ruggetje om je heen turen.
Dat stadium zijn we al redelijk voorbij.... ofwel: groooote verbetering met name op de rechte lijn.

Nu wil ik een stap verder en hem naast het buiten rijden dressuurmatig iets beter voor elkaar krijgen.
Maar wijken voor druk is bij hem vaak tegen druk ingaan, wellicht heeft dat te maken met het feit dat hij een korte periode voor de wagen heeft gelopen (dit was voordat ik hem kocht, de dierenarts heeft kapotte lagen ontdekt... daar zal een stuk weerzin zijn oorsprong hebben).
Ik sloot voorheen ook niet uit dat het aan mij ligt, maar 'juffen' vinden het ook best lastig.
Ik hoef geen torenhoge prestaties, als hij eerst maar eens netjes over de rug draaft, beetje zijn hals loslaat, en de motor aanstaat... dan ben ik blij.

Nu is het zo dat ik dit buiten veel makkelijk kan realiseren. Op de rechte lijn hebben we hele ontspannen stukken. Zodra de les zich aandient, of we in een beperkter ruimte rijden (bak dus) en bochten moeten maken, wordt het een stuk lastiger.

Nu ben ik al best lang bezig, en heb nog steeds goede hoop... maar hoor toch vaak van juffen 'dat het een lange weg wordt/ lastig is'.
Misschien zijn er mensen met tips?

ps: misschien goed te vermelden dat ik met een hackamore rijd. Met een bit verdraagt hij echt weinig druk en wordt rennerig. Alle vooruitgang die ik heb geboekt, heb ik pas geboekt toen ik het bit uit deed.
Alleen een sidepull kan ook... maar ik moet door erg druk verkeer, en voel me zelf veiliger met een extra rem.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 17:13

Hoi, Ik rijd een haflinger, die erg langzaam op gang komt. 1x per week heb ik les en ik rijd ook met hackamore door problemen in de mond. Waar ik erg veel baat bij heb gehad is in ieder geval 1x per week longeren en ik ga vrij snel galopperen als ik in de bak rij, daarna laat ze wel makkelijk los, anders wordt het ook een moeilijke toestand... |( . Ik merk wel dat buiging en stelling moeilijker gaat met een hackamore. De hulpen komen eigenlijk niet duidelijk door. Met de tijd wordt het wel makkelijker maar het verschil tussen bit en hackamore is wel duidelijk aanwezig hierin.
Ik denk ook dat het een kwestie is van regelmatig doen, het bakwerk is echt heel anders lopen dan op de weg, veel zwaarder.

Simpelman

Re: Voorwaarts/ neerwaarts... wijken voor druk. Doel: afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:26

Wijken voor druk werkt altijd maar kort en beperkt.
Wijken voor druk is "weg gaan", maar dat is niet alleen iets fysieks maar op geestelijk.

Op de lange termijn werk je veel fijner met je paard als hij ingaat op je uitnodiging.
Vraag hemiets te doen, beloon veel en werk kort.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 12:52

Dank voor jullie reacties.

Ik onderhoud wel een licht contact met de teugel (hackamore). Nu werk ik zo dat ik een constant contact heb (niet trekken, maar gewoon een lichte druk ervaar) en zodra hij aangeeft te willen zakken geef ik ruimte... maar vang weer op wanneer hij terug komt.
Dat het beter werkt in het bos is misschien ook iets 'mentaals' van mij (alhoewel juffen er ook niet erg in slagen in een bak ;-) ), dan zie ik ruimte... ik ervaar ruimte, en rijd naar een horizon.
Dan is mijn lichaamstaal wel anders denk ik, ik denk dat ik dan directiever rijd.
In een bak ben ik ook bezig met "oh jee bocht, oh jee een wending....", ik heb dan denk ik het gevoel dat ik vrij veel in een vrij kort tijdsbestek moet doen.

Buiten merk ik bijvoorbeeld ook door te schakelen dat ik een lichter maar stabieler contact kan verkrijgen. Doordat ik schakel, en hem dan lichtjes opvang gaat de motor aan en voel ik wel een lift in zijn rug en valt zijn hals vanuit de schoft.

Maar het zijn momenten. Hij is zo vreselijk snel afgeleid, je zou bijna in een prikkelarme bunker moeten gaan rijden ;-) Haha!
Het vraagt van mij dat ik constant weer zijn aandacht vraag, en dat is een uitdaging voor iemand die zelf ook snel afgeleid raakt.
De weinig andere mensen die hem hebben gereden vinden hem wat stug, of hebben het gevoel dat ze niet doorkomen. Dat gevoel had ik ook, maar heb ik niet meer. Zodra hij afgeleid is, onzeker of niet begrijpt wat je wil maakt hij zichzelf 'hard'.
Doordat hij bij vlagen heel los, soepel, en takmatig over de rug draaft weet ik dat hij het kan. Maar het zijn kleine momentjes.
Daarbij ben ik geen wereldruiter, en als ik het mag geloven heb ik het mezelf hiermee niet makkelijk gemaakt (het type paard).

Ooit was de opdracht simpel: ik zoek een paard voor lange ritten. Maar toen bedacht ik me dat zo'n paard wel gezond moet lopen om dat vol te houden, en dan begint het circus ;-)

Geduld heb ik trouwens in overvloed... hij is ook enorm gegroeid, in zelfvertrouwen, in zijn lijf.... het is echt een bloemetje dat open is gegaan. Maar hij wordt 9 dit jaar, en ik denk dat zijn werkende leven een extra impuls mag krijgen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Voorwaarts/ neerwaarts... wijken voor druk. Doel: afstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 12:59

Ik dacht ook altijd zo... Jaren bezig geweest...

Paardlief heeft nog altijd geen meter aan de teugel gelopen. Maar komt wel elk half jaar glansrijk door de controle van de DA/Ostheo.
Die laatste geeft ook aan dat niet altijd persé beter hoeft te zijn als je paard aan de teugel loopt. Wendingen doet de mijne keurig, ze is los in haar lijf, en loopt op buitenrit gewoon ontspannen.
Ik weet niet of ze ooit op een dag, als door een wonder, nog eens erin gaat zakken, maar ben gestopt met er hard voor te trainen. Al die wendingen in de bak doen misschien meer kwaad dan een eventueel eindresultaat goed zou doen, denk ik.

Maar goed, mocht er nog iemand de gouden tip hebben...

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 13:50

Hi Gyspsy,

Ik heb ook een merrie, zij heeft er minder moeite mee.
Er is een groot verschil wat dat betreft tussen die 2.
Ik ben soms misschien te voorzichtig en ben dan geneigd hem maar zo weinig mogelijk te belasten totdat alles beklijft.
Maar goed, het is een mannetje dat ook snel te rond wordt.... en van veel bewegen wordt hij gewoon beter, fitter.
Nu is de ratio zo dat ik hem 3x pw rijd, en 2x per week onbelast met hem werk.

Het zit bij mij nogal snel in mijn hoofd dat ik hem 'stuk maak'. Nu ben ik verre van ruw, en ook niet zwaar.
Maar voel me wel erg verantwoordelijk voor het welzijn van zijn lijf.
We zijn al een heel eind in de goede richting; maar ik merk dat ik nog wel zoekende ben. Er vallen stuivers bij hem, dat worden niet snel kwartjes.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 13:54

Het scheelt misschien ook dat mijne een trekpaard kruising is, ze is groot en sterk dus je voelt je zo licht als een veertje op haar. Het gemak waarmee ze je in galop meeneemt een heuvel op is een ongekende sensatie. Zelf klauter je zo'n heuvel op je knieën op.

Ze doet alles voor je, zijgangen ook, en staat perfect aan de hulpen. Een paar keer heeft ze tijdens het achterwaarts gaan een paar tellen haar rug gebold en haar nek afgebogen. Ironisch genoeg was dat zonder hoofdstel, op de neckrope. Maar zomaar opeens aan de teugel gaan lopen, ik kan het me niet eens voorstellen. :o

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-15 14:14

De mijne is een IJslander, maar wel een oersterke buffel.
Zelf weeg ik 53 kilo, en wanneer hij even optrekt ervaar je ook G-krachten ;-)

Soms vermoed ik wel eens dat ik teveel denk ipv dat ik gewoon rijd ;-)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 21:46

Ninx schreef:
In een bak ben ik ook bezig met "oh jee bocht, oh jee een wending....", ik heb dan denk ik het gevoel dat ik vrij veel in een vrij kort tijdsbestek moet doen.

Dat herken ik wel! Hoe groot is je bak? Het hielp mijn paard heel erg om in een grooooote bak (of op een grooooot grasveld) te rijden ipv in een 20x40. Je hebt dan zelf veel meer tijd om na te denken over wat je precies in welke volgorde moet doen, zonder dat er direct weer zo'n bakhek in de weg staat...

Waar woon / sta je, als ik vragen mag? Het klinkt nl als een leuke uitdaging voor een 'juf' :D