Hulp bij rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

veertje99

Hulp bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:04

Hoi alle bokkers,

Ik heb sinds 5 maanden een pony waar ik op rijd genaamd JD.
JD is een quarter horse en was soms wat western bereden. Ze had 2 jaar stil gestaan en toen kwam ik om haar te rijden.
Eerst ging het niet zo goed. Veel bokken en eigenwijs maar dat omdat ze natuurlijk 2 jaar stil had gestaan.
Toen ging het een tijd de goede kant op. Ze ging meer rond lopen (nog niet helemaal) en was mooi voorwaarts in de draf. Niet zo sloom en in de galop was je juist weer super mooi rustig.
http://i62.tinypic.com/juyas4.jpg
Alles ging goed tot een paar weken terug.

JD begon met heel snel in de draf te gaan als we gingen draven. Hoofd omhoog en oren weer naar achteren. De snelheid kreeg ik onder controle. Maar sinds kort gaat ze bij elke keer dat ik wil aandraven heel sloom en gooit ze haar hoofd omhoog en oren in de nek. Ook springt ze telkens in de galop aan en dan wilt ze alleen maar galopperen.
Zo is het ongeveer. Nu zelfs nog erger maar heb geen goed voorbeeld.
http://i62.tinypic.com/2ikus8i.jpg

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. En eventueel tips kunnen geven wat ik kan proberen.

goldenarrow

Re: Hulp bij rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:07

RT-HAW --> RT-V

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:07

Op de foto die jij goed vond loopt ze ook erg met holle rug en weinig achterhandgebruik Je bent nog niet op de goede weg geweest. Heb je les?
Laatst bijgewerkt door piezze op 17-03-15 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Renaatt92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:08

Als ik naar de foto's kijk denk ik dat het zadel te ver naar voren ligt en mischien zelfs te groot is. Dit kan pijn veroorzaken wat je terugziet in het gedrag van het paard.
Mijn tip is om een zadelpasser naar je zadel te laten kijken.

Toevoeging:
Vooral op de tweede foto ligt het zadel niet fijn.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:09

Hallo TS, kan het misschien zijn dat het zadel of hoofdstel ergens knelt? Is er toevallig iets veranderd? Misschien is het een goed idee om dit even bij de eigenaar(esse) aan te kaarten. Hij of zij zal je vast willen helpen! :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:12

Ze drukt op beide foto's erg de rug weg, beetje ingezakt ook. Hoe oud is ze? Heb je les of iemand die eens kan meekijken en helpen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:17

Een quarter is geen pony, het is een paard. Deze paarden zijn er op gebouwd om met het hoofd laag en een licht gebogen hals te lopen.
Als ik naar je eerste foto kijk dan vind ik dat ze haar hoofd te hoog houd. Ziet er mooi uit voor een willekeurige pony maar dus niet voor een quarter. Ik ben bang dat ze door die houding pijn in nek en rug krijgt den dat ze daarom haar hoofd heel hoog gaat steken. Ze probeert te ontsnappen aan jouw teugel en ze maakt een holle rug.

Ga eens op zoek naar iemand die je meer kan vertellen over hoe het nou zit met het rijden op een quarter want dat is echt een beetje anders dan een gewone pony. En zoek maar eens naar afbeeldingen van quarter met google, dan zie je misschien nog beter wat ik bedoel

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:22

Ik heb geen les. Dit kan niet omdat ze maar een 2 paards trailer hebben en er al 2 pony's naar de les gaan. Ook zou dit niet kunnen i.v.m prive redenen.
Dit zadel kan dan inderdaad niet goed liggen. Maar ook bij het western zadel (dat ze altijd al op heeft gehad zonder problemen) doet ze dit.
Aan het hoofdstel zou dit niet kunnen liggen. Eerst reed ik met western hoofdstel dat bit was niet goed (te groot en daar had ze last van) nu heb ik een engels hoofdstel dat goed zit met een goed passend bit.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:24

mrie schreef:
Een quarter is geen pony, het is een paard. Deze paarden zijn er op gebouwd om met het hoofd laag en een licht gebogen hals te lopen.
Als ik naar je eerste foto kijk dan vind ik dat ze haar hoofd te hoog houd. Ziet er mooi uit voor een willekeurige pony maar dus niet voor een quarter. Ik ben bang dat ze door die houding pijn in nek en rug krijgt den dat ze daarom haar hoofd heel hoog gaat steken. Ze probeert te ontsnappen aan jouw teugel en ze maakt een holle rug.

Ga eens op zoek naar iemand die je meer kan vertellen over hoe het nou zit met het rijden op een quarter want dat is echt een beetje anders dan een gewone pony. En zoek maar eens naar afbeeldingen van quarter met google, dan zie je misschien nog beter wat ik bedoel

Qua schofthoogte is het toch echt een pony. Ze heeft altijd al hoog gelopen met haar hoofd en nooit zoals een echte quarter zou moeten lopen. Dat komt ook omdat ze 2 jaar stil heeft gestaan.
Ik snap wat je bedoeld qua rijden heb al eens opgezocht op internet over het rijden op een quarter

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:26

Zelfs voor een 'gewone' pony loopt ze daar niet goed. Dit heeft meer met het rijden dan met het zadel te maken vrees ik.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:30

Maar mijn vraag is dan; hoe kan ik het oplossen dat ze geen holle rug meer gaat maken en niet meer voor de draf 'weg vlucht'? Want de draf ontwijkt ze door te gaan galopperen maar dan is ze ook niet helemaal ontspannen. Wel veel meer dan in de draf.
En is het dan mijn fout aan hoe ik rijd? Of is het dat ze gewoon totaal los gereden/getraind zou moeten worden?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:31

Zadel ligt sowieso te ver naar voren en zul je toch wat naar achter moeten leggen. Nu ligt het op de schouder wat het voor haar ook niet fijner maakt om te lopen. Kan je ook geen les krijgen op de stal waar ze staat. Zijn genoeg instructeurs die op locatie komen. En anders een aans stalgenoot vragen die goed kan rijden om een te helpen. Als je echt bruikbare tips wil via bokt dan zul je een filmpje moeten maken en hier plaatsen zodat mensen zien hoe het rijden er uit ziet en wat jij precies doet. Met foto's is dat nogal lastig.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 17-03-15 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:31

Twee keer hand, 1 keer been.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:32

Probeer je pony meer richting halsstrekken te krijgen. Ik denk dat je op zoek moet naar ontspanning. Geen gepruts met je teugels/handen maar gewoon gaan rijden. Overgangen, wat cavaletti lopen en leren reageren op je beenhulp. Maar zonder les ga je er moeilijk komen vrees ik.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:32

Ik denk ook dat het paard last heeft van de rug, ze loopt op beide foto's extreem hol. Voor een quarter vind ik haar ook wel behoorlijk schraal en onbespierd. Op beide foto's ziet ze eruit alsof ze pijn heeft, dus voor paard en zadel gecheckt zijn, zou ik niet meer rijden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:33

De schofthoogte zegt in dit geval niets. Dat ze al twee jaar zo loopt wil voor mij toch echt zeggen dat je beest een flink probleem heeft. Want dat ze dat al twee jaar doet wil niet zeggen dat dat ook goed is.

Je zou ook kunnen zoeken op hunters in amerika. Dat zijn quarters die op een soort van engelse manier gereden worden.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:33

poes schreef:

Ik hoop dat je geen instructeur bent.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:34

mrie schreef:
poes schreef:

Ik hoop dat je geen instructeur bent.

Ik wil maar zeggen: niemand kan je van thuis uit vanaf die twee foto s zeggen wat er nu precies scheelt en je helpen.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:39

Ik zal binnenkort eens een filmpje maken en ook het zadel verder naar achteren leggen gewoon om te proberen.
Overgangen doe ik al heel veel. Maar daar vlucht ze dus ook voor weg. Beenhulp reageert ze goed op. En cavaletti ga ik eens proberen.
Met haar is ook nooit echt getraind ofz alleen af en toe wat buitenritten en verder niks dus ja ze heeft ook geen spieren.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:40

mrie schreef:
De schofthoogte zegt in dit geval niets. Dat ze al twee jaar zo loopt wil voor mij toch echt zeggen dat je beest een flink probleem heeft. Want dat ze dat al twee jaar doet wil niet zeggen dat dat ook goed is.

Je zou ook kunnen zoeken op hunters in amerika. Dat zijn quarters die op een soort van engelse manier gereden worden.

Ze loopt niet al 2 jaar zo. Ze heeft 2 jaar lang stil gestaan. Als ik haar al 2 jaar had gereden was ik er al veel eerder achter aan gegaan. Ik rijd haar nu net 5 maanden waarin denk 3 maanden nu wat meer richting het trainen.

Dat ga ik eens opzoeken. Dank je wel!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:41

Paardrijden is eel 1 van de moeilijkste sporten. Niemand komt verder in de paardensport zonder begeleiding in het begin. Ik snap niet dat iemand je dit paard toevertrouwt maar je onthoudt van goede begeleiding. Besef dat je de pony onrecht aandoet door zo door te gaan. Met de kop in de lucht en de achterbenen in Tokyo weet je zeker dattie met pijn loopt.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 23:43

piezze schreef:
Paardrijden is eel 1 van de moeilijkste sporten. Niemand komt verder in de paardensport zonder begeleiding in het begin. Ik snap niet dat iemand je dit paard toevertrouwt maar je onthoudt van goede begeleiding. Besef dat je de pony onrecht aandoet door zo door te gaan. Met de kop in de lucht en de achterbenen in Tokyo weet je zeker dattie met pijn loopt.

Mij is dit paard toevertrouwd omdat ze het fijn vinden dat deze pony bereden word. Ik probeer het beste te krijgen voor deze pony en daarom vraag ik hulp en wil ik haar ook niet verder belasten. Ik heb hiervoor een pony bereden (verhuisd) en daar heb ik ook begeleiding gekregen. Dit kan nu gewoon niet en dat had ik hierboven gezegd waarom niet ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:44

By the way, Quarter kunnen niet springen (uitzonderingen daargelaten) Balkjes lopen kan wel maar cavaletty's op z'n hoogst lijkt me al erg lastig

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:45

Longeer je het paard eigenlijk weleens? En hoe loopt die dan?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:47

denk dat je met dit paard, gezien het wegdrukken van de rug (ook op foto 1)
misschien het beste kunt gaan kijken naar klassieke rechtrichting vanaf de grond..
en dan iedere keer misschien afsluiten met een paar minuutjes onder het zadel.

En dan beter niet zelf gaan knutselen maar goed les nemen.

je geeft aan, dat kan niet want de trailer is al bezet.. maar vele instructeurs komen gewoon aan huis/op locatie..

hoeft niet eens elke week, zelfs weinig nut, want je zult toch eerst heel veel moeten oefenen voor je effect ziet, en pas dan een stap verder..

je bent 16 dus met een bijbaantje kun je je iedere twee weken best 45 minuten priveles veroorloven zelfs met reiskosten meegerekend. Gaat er echt om wat je zelf wilt investeren aan tijd en moeite (immers dan sta je misschien een paar uur per week vakken te vullen om echt met haar verder te komen).

je zult met haar denk ik niet veel verder gaan komen als ze niet leert hoe ze haar rug moet loslaten, haar hals moet loslaten, haar voeten goed moet neerzetten en haar achterhand moet ondertreden.. Dat nog los van dat jezelf dan ook moet leren, vooral op je zit te rijden en zo min mogelijk met je teugels te doen (je bent erg veel 'bezig'.. op foto 1 heb je hoge pianohanden, om het 'hoofd' te tillen.. op foto twee ben je erg streng en heb je handen erg laag, hierdoor zie je verzet).

beste is daarom, onder begeleiding vanaf de grond investeren in haar houding. recht op haar benen leren lopen, de hals lang vragen, de kaaklijn laten ontspannen, stelling en buiging door het lichaam vragen en dergelijken.. Ik denk dat dat voor jou alleen wat veel gevraagd is..