Lurette Z in het mooie lente zonnetje!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

thijsseninge

Lurette Z in het mooie lente zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 20:49

Hoi hoi,
Na een lange tijd geen foto's te hebben geplaatst, nu toch maar weer een topic aangemaakt. De vorige keer zat Lurette erg vast in haar rug en was ze erg onrustig met haar staart. NU is ze volledig nagekeken. Van haar tanden tot rug en benen. Ze is behandeld voor haar rug, en ik heb een zadelmaker bij haar gehad om er zeker van te zijn dat mijn zadel goed past. :)
Dus nu naar alle checks konden we met een frisse start beginnen. We hebben een periode achter de rug dat het allemaal niet lekker liep. Ik was erg bang, en dit voelde ze.

Nu zijn we bezig met ontspanning. Ik heb mezelf een doel gesteld dat ik minder moet gaan vragen. Kleine hulp is reactie. En echt gaan proberen handen stil, en met mijn benen naar de hand toe rijden, maar dit is nog een lastig puntje voor mij :o
Het klopt dat ze op sommige foto's met de staart zwaait, maar ze is echt volledig nagekeken en behandeld, dus dit is nu echt een gewoonte van haar. Het is gelukkig wel al een stuk minder als enkele maanden geleden.

klein paspoortje:
Lurette Z 10 jaar. Springen gefokt. Voorheen L2 dressuur en L springen.
Nu onder mij 2 wedstrijdjes L1 gestart, maar op dit moment alleen thuis flink door trainen.

Respect als je dit verhaal helemaal hebt gelezen! :+
Snel door naar de foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pasje wijken. Opletten dat ze niet gaat kantelen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In galop meer gaan zitten inplaats van in de beugels te gaan staan!
Afbeelding

En nog een leuke poseer foto <3
Afbeelding

Laat je een berichtje achter?
Groetjes Inge

Anoniem

Re: Lurette Z in het mooie lente zonnetje!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 20:56

Het ziet er allemaal ontzettend tammetjes en traag uit. Dat kun je zien doordat het paard niet spoort met t achterbeen in t voorbeen, maar ook in het hele lijf van het paard. Het paard loopt ook niet over de rug,en duikt wat snel op de voorhand. Dat betekend dat het paard deze mate van oprichting nog niet kan bolwerken, hij breekt af op de schoft en drukt de achterhand eruit.

Ik zou gaan werken aan lossigheid, ontspanning maar ook activiteit. Zoek een hoofdhalshouding op die het paard makkelijk kan bolwerken zonder die achterhand weg te gooien. Veel gaan schakelen, vooral naar het kleine toe, dus terug. Probeer dat zoveel mogelijk op je zit te doen, dus bijv langzamer lichtrijden, maar ook je zittempo vertragen in de galop en de stap.

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:03

Dankjewel voor je reactie Joolien. Ik probeer nu inderdaad ook geregeld de hals te laten dalen, en vooral in galop, omdat ik daarna merk dat ze al iets beter los gaat laten.
Maar met betrekking op de foto's heb je gelijk. Het mag allemaal losser en actiever. Ik ga er aan werken :j

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:38

Ik vind het er goed uitzien hoor, na een lange tijd rijden met spanning! Proberen gewoon rustig zo door te gaan, zoek een houding waarbij jij en je paard fijn bij lopen en lekker veel figuren rijden, overgangen om hem soepel te houden in heel zn lijf en vooral zn rug.

Wel een dingetje: je zegt dat je zadel nu goed ligt, waarom ligt er dan een redelijk dikke pad onder en een bondje? De pad oke, maar waarom het bondje?

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 22:21

Dankjewel voor je reactie Totje5mei.
Ja dat bontje is meer voor de mooi. :o Ik heb de zadelmaker gevraagd, en deze zei dat een bontje niet uit maakte.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:48

thijsseninge schreef:
Dankjewel voor je reactie Totje5mei.
Ja dat bontje is meer voor de mooi. :o Ik heb de zadelmaker gevraagd, en deze zei dat een bontje niet uit maakte.

Oke apart, je maakt nu namelijk het zadel smaller dmv het bontje. Je ziet nu ook dat het zadel meer ligt op het paard inplaats van dat het netjes om het paard ligt. Je ziet dat het zadel van achteren ook wat loskomt van de rug. Ik zou nogmaals met je zadelmaker overleggen of dit wel juist is voor het paard (wat een minder fijn verleden heeft gehad). Een goed passend zadel is dus wel een vereiste neem ik aan :)
Edit; spelfouten

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 13:47

Ja daar zit wat in! Ik ga het bontje er in ieder geval eens onder uit halen. En dan kijken hoe het zadel ligt :)

EquiLibri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:02

Inderdaad aparte opmerking van de zadelmaker, een goed passend zadel hoeft normaal niets van pads, bontjes,... Kan soms wel handig zijn bij een paard dat nog verandert in spiermassa of bouw, zoals jonge paarden of paarden die erg veel zijn afgevallen door ziekte bijvoorbeeld.
Qua rijden vind ik het er niet verkeerd uitzien, misschien ietswat braafjes. Zoals hiervoor al aangegeven, veel tempowisselingen, en niet teveel gewoon rechtdoor, maar veel voltes, figuren,...
Bij het wijken ook goed kijken dat ze het hoofd niet kantelt!

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 17:35

Bedankt voor je reactie EquiLibri :D
Zoals al vermeld ben ik me ervan bewust dat het nog braafjes is, maar dit doe ik bewust. Want we hebben samen gewoon een lastige periode gehad waardoor ik erg bang ben geworden. Hierdoor rijdt ik hem ook zo! Maar inderdaad het is een punt om aan te werken!

lovelyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 14:50

Ziet er erg goed uit! Alleen op de foto's lijkt het alsof je heel erg naar beneden kijkt (heb ik ook last van :) als je iets meer rechtvoor je uitkijkt ziet het er nog beter uit.

thijsseninge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 19:41

Dankjewel lovelyfjord! :D