Doubtless (Wallenberg x Jumbo-Jet) na blessure @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Doubtless (Wallenberg x Jumbo-Jet) na blessure @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:49

Na 3,5 jaar niets meer op HAW gezet te hebben werd het weer eens tijd :Y)
Vriendinnetje heeft vandaag de training op de foto gezet en wat stukjes gefilmd. Ik krijg de filmpjes helaas niet geupload, dus in plaats daarvan wat stills!

Doub is een 6-jarige merrie van Wallenberg. In verband met een blessure aan het kogelgewricht heeft ze een paar weken op rust gestaan. Inmiddels zijn we weer een week aan het rijden en alles rustig aan het opbouwen. Voorheen zaten we op L-niveau.

Mijn aandachtspunten:
- Stoelzit
- Bolle rug
- Linkerhand te laag
- Lichter lichtrijden
- Meer rijden met het been, minder op de hand
- Rechterschouder niet optrekken & niet naar voren duwen
- Goed doorademen ipv enkel borstademhaling

Ik twijfel of mijn beugels 1 langer moeten, of dat mijn slechte houding daar niet door komt.

Wat betreft Doub:
- Valt op de voorhand, meer richting horizontaal/op de achterhand
- Impuls & reactie
- Wegvallen over de schouder

Commentaar & tips zijn méér dan welkom!

1. Instappen
Afbeelding

2. Indraven. Nog erg weinig activiteit vanuit het achterbeen
Afbeelding

3. Een beetje wakker maken
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Stap 1 van m'n probleem: Onderbeen te ver naar voren, gewicht te ver naar achteren
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. Hand meer naar voor & niet zo achterover gaan hangen
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

Azmay

Re: Doubtless (Wallenberg x Jumbo-Jet) na blessure @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:53

Ziet er netjes uit, je zit wel ver achter in je zadel dus misschien je beugels een gaatje langer en wat uit de stoelzit komen?
Vind het wel een mooi rustig beeld zo :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:57

Ik vind het ook geen verkeerd beeld hoor. Toen ik je eigen commentaar las, dacht ik "nu gaan we het krijgen", maar ik zie best nette plaatjes! Ik denk dat je vooral moet leren om je heup wat losser te laten, samen met je onderrug. Daar lijkt nu weinig beweging door te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:03

Mooi paard, ik hou van schimmels. :j
Wel lijkt je zadel te ver naar voren, over de schouder te liggen.
Als je die iets verder naar achteren legt, kan het best zijn dat je stoelzit ook verdwijnt.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:07

Ik vind dat je erg vriendelijk rijd en meeste tips geef je zelf al. Maar ik vind je paard niet echt nagefelijk lopen. Ze is bijna op alle plaatjes heel recht in haar hals, ik denk dat het een beter beeld zou geven als je haar wat lager inschakelt waardoor ze door haar hele lichaam heen buigt.

Heel veel succes, hoop voor jullie dat je snel weer terug bent op oude niveau!

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:15

Ziet er goed uit Lau! Knap ding :)).
Ook ik vind het lijken alsof je zadel wat ver naar voren ligt. Wellicht blijf je zelf ook wat rechter als je deze een stukje naar achteren legt.

Daarnaast vind ik dat het lijkt alsof ze best wel een beetje in je handen 'hangt'. Maar dit kan ook komen doordat ze vrij strak in haar rug lijkt en daardoor constant een beetje in 1 houding blijft lopen. En die houding is het naar mijn idee 'net niet'. Ze zit er echt een beetje tegenaan. Je rijdt nu natuurlijk pas weer een weekje, dus het is ook weer even zoeken, maar ik denk dat je haar wat losser in het lijf moet proberen te krijgen.

Veel activiteit, tempowisselingen, schakelen en ook verschillende stellingen en buigingen.

Ik denk dat je dan zelf ook steeds lekkerder kan gaan zitten. Maar verder ziet het er echt keurig en heel vriendelijk uit!

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:36

Oa Dewirox verwoord precies wat ik hier zie :-) . Ze mag net wat minder lang worden, ze lijkt zich erg naar voren te drukken. Ze heeft natuurlijk van zichzelf ook geen opwaartse bouw met giga front, dus zal dat ook net iets zijn, waar ze wat moeite mee heeft ( komt me bekend voor ;-) ) .
Maar je bent natuurlijk ook net weer aan het rijden.

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:42

Doubtless is een knappie! Ik vind het er erg vriendelijk uit zien. Wel houdt ze zich nog wat strak in haar lijf, klopt dat? Misschien proberen haar wat meer lengtebuiging te vragen, tijdens het losrijden mag je best wat overdreven inbuigen naar beide kanten. Daarvan worden ze lekker soepel en gaan ze vaak ook fijn de hand volgen. Ze zal zich daardoor ook wat minder lang maken, vooral als je haar daarbij blijft activeren van achter, want dat is erg belangrijk. Kan natuurlijk ook komen doordat ze eventjes heeft stil gestaan door de blessure.

Verder veel tempowisselingen rijden!

Je eigen houding vind ik nog niet zo heel slecht, enkel je benen die hier en daar wat te ver naar voren liggen. Probeer vanuit je bovenbenen je knieen wat naar binnen te draaien, daardoor zullen je onderbenen misschien ook wat meer naar achteren komen te liggen.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:17

Leuk paard en je houding valt me 100% mee hoor! :)

Er zijn al veel goede tips gegeven waar ik het helemaal mee eens ben.
Paard is nu niet nagevelijk en wat strak in het lijf.
Moet wat ronder ingesteld worden en meer lb.
Veel wendingen rijden en inbuigen naar links en rechts terwijl het lijf recht blijft(op de lange zijde),
veel tempowisselingen rijden, veel voorwaarts en neerwaarts waardoor ze actiever achterbeen krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:34

Je houding vind ik niet storend :) De houding van je paard is daarentegen veel te horizontaal naar mijn mening.
Ik zou je paard wat ronder instellen en meer op het achterbeen zetten. Het is hierbij van belang dat je veel overgangen rijdt en de teugels niet teveel laat vieren. Je paard moet los worden in het lijf en daarbij kunnen stellingsoefeningen helpen. Ook op de volte wijken en van binnen naar buiten en vice versa kan helpen je paard losser te laten worden in het lijf en rond te kunnen maken.

Je bent nog in de opbouwende fase, dus ik weet niet in hoeverre dat je bovenstaande al kunt uitvoeren.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 19:57

KoudbloedKim schreef:
Wel lijkt je zadel te ver naar voren, over de schouder te liggen.

Heb je helemaal gelijk in! Gewoon helemaal vergeten naar te kijken vanmiddag |o

ElineCath schreef:
Ik vind dat je erg vriendelijk rijd en meeste tips geef je zelf al. Maar ik vind je paard niet echt nagefelijk lopen. Ze is bijna op alle plaatjes heel recht in haar hals, ik denk dat het een beter beeld zou geven als je haar wat lager inschakelt waardoor ze door haar hele lichaam heen buigt.

Ik zie wat je bedoeld :j Wat lager instellen wil ik liever niet omdat de blessure in het voorbeen zat; als ik haar op dit moment lager instel kukelt ze helemaal op de voorhand en wordt het voorbeen dus zwaar/nog zwaarder belast. Is wel iets voor een later moment om mee te nemen!

DewiRox schreef:
Veel activiteit, tempowisselingen, schakelen en ook verschillende stellingen en buigingen.

Heb je helemaal gelijk in! Ik heb tot nu toe 20 minuten per keer gereden & ben hier ook zeker mee bezig geweest, maar vrij braaf. Als we straks wat verder met opbouwen zijn kan ik er wat feller aan gaan rijden & deze punten wat strenger meepakken! Ik verwacht dat ze dan ook minder strak zal tonen :)

PreciousViva schreef:
Misschien proberen haar wat meer lengtebuiging te vragen, tijdens het losrijden mag je best wat overdreven inbuigen naar beide kanten. Daarvan worden ze lekker soepel en gaan ze vaak ook fijn de hand volgen.

Ik merk dat ze wat moeite heeft met recht blijven en dus zijn we veel bezig met het tussen 2 benen houden (niet wegvallen over de schouder, in een wending de benen juist plaatsen, de achterhand de voorhand laten volgen en dus recht blijven). Als ze daar wat stabieler in wordt wil ik bovenstaande mee gaan pakken :j

Joman schreef:
Je houding vind ik niet storend :) De houding van je paard is daarentegen veel te horizontaal naar mijn mening.
Ik zou je paard wat ronder instellen en meer op het achterbeen zetten. Het is hierbij van belang dat je veel overgangen rijdt en de teugels niet teveel laat vieren. Je paard moet los worden in het lijf en daarbij kunnen stellingsoefeningen helpen. Ook op de volte wijken en van binnen naar buiten en vice versa kan helpen je paard losser te laten worden in het lijf en rond te kunnen maken.

Horizontaal vind ik een compliment, duikboot lijkt me beter :)) Voor wijken en kleinere figuren zijn we nog te vroeg in het proces, dat komt later wel weer!