slofteugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

djufabo

slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 17:41

Ik heb sinds 2 weken een nieuw paard, volgens de vorige eigenaren bomproof. Alleen is ze er hier al 3 x vandoor gegaan. dat kan natuurlijk ontwennigheid zijn. Ik heb contact gehad met de vorige eigenaar en die raad een slofteugel aan. Nu ben ik daar niet zo in thuis en dacht dat dit speciaal gebruikt werd om paarden nageeflijk te leren lopen. Maar kan het ook gebruikt worden om paarden beter onder controle te houden? hoor graag tips/advies

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:44

Ik zou sowieso niet aan een slofteugel gaan beginnen.
Een slofteugel weerhoud het paard er trouwens niet van om er vandoor te gaan. Misschien om wat makkelijker terug te halen, maar dan kan je ook rijtechnisch.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:47

Misschien moet ze gewoon even wennen. Vaak duurt het wel 2 md voor dat ze in hun nieuwe huis helemaal gewend zijn. Dus geef haar nog even de tijd.
Ik zou i.p.v naar een slof grijpen even longeren van te voren. Al doe je even 10 min longeren en 20 min rijden. Zeker niet met slof gaan rijden als je die ervaring niet hebt.
En komt ze verder wel genoeg buiten dat ze kan spelen? En hoe zit het met je krachtvoer? Ook daar kunnen ze fris en vrolijk van worden.

faunty

Re: slofteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:49

Slof kan je idd op buitenrit gebruiken als extra noodrem .
Maar zou vooral het probleem zoeken , maar als tijdelijke oplossing kan de slof wel goed helpen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 17:52

Ga niet aan de slofteugel, als je hier moet vragen waarvoor hij gebruikt wordt/kan worden, dan mis je vrijwel zeker de rijkunst om goed met deze hulpteugel overweg te kunnen. Je gaat met deze hulpteugel gemakkelijk de fout in, omdat het gebruik van de teugel volledig afhankelijk is van de ruiter.

Paarden moeten wennen, en dat kan maanden duren. Neem goed de hoeveelheid uren buiten, alsmede het aantal uren "werk" onder de loep. Wat is er voor het paard veranderd? Kijk ook naar de hoeveelheid voer.

Longeer even voor het rijden zodat de gekkigheid eruit kan. Mocht je iets meer controle hebben zonder het gevaar van teveel ingrijpen, neem dan een martingaal, deze hulpteugel doet niets, behalve als het paard het hoofd (te ver) omhoog wilt brengen, waardoor je controle zou verliezen, dan zorgt het ervoor dat er druk vanaf beneden op de teugel komt te staan.

Neall_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:02

Als je hem aan de slof pakt loop je het risico dat hij straks niet meer fijn loopt zonder slof.. is een martingaal niet een optie?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:02

Ga eerst met je paard aan een halster met een longe kleine stukjes wandelen.
Begin klein!
Klets gezellig met hem, geef af en toe en klontje.
Een klein stukje wandelen dus.
Doe niets moeilijks, geef hem moed.

Snel weer terug naar stal.
Morgen weer.
Steeds een groter wandelingetje.

Zo leren jullie elkaar kennen en zal je paard over een week of twee of zo bij jou willen blijven en er niet meer vandoor gaan.
Dat werkt veel duurzamer dan proberen je paard met geweld/slofteugel te weerhouden weg te vluchten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 18:04

Geef je paard (en jezelf) tijd om te wennen, en investeer in goede begeleiding ipv in hulpmiddelen. Ga je veel meer en langer plezier van hebben.

manon124

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 22:57

Geen slofteugel! Laat hem lekker op zijn gemak wennen, bouw vertrouwen op of neem eens les. Ik heb nu anderhalve maand een nieuw paard, een enorm nerveuse merrie waarvan ik op een bepaald moment benauwd van had om er op te kruipen. We werken heel veel met haar qua vertrouwen en de basis van het rijden en pas nu begint dat vertrouwen en die ontspanning te komen. Als tip zou ik zeggen, hou het rustig en overhaast je niet door meteen veel van hem/haar te vragen. Zo zal je nog zoveel plezier aan je paardje hebben! :)

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:53

Ik ben zelf ook niet zo van een slofteugel! ik zou er dan eerder een iets scherper bitje indoen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 10:58

Ook een scherper bit is geen oplossing. Dat soort dingen zijn allemaal symptoombestrijding. Ik sluit me aan bij Angela.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:06

NaomixZanzi schreef:
Ik ben zelf ook niet zo van een slofteugel! ik zou er dan eerder een iets scherper bitje indoen.

Dan gooi ik er eerder een slof teugel aan , als een scherp bit er in.
Op de stal waar ik stage gelopen heb/gewerkt reden we de wat jongere paarden ook met een slof, gewoon voor de veiligheid. Hij hangt helemaal los, alleen als ze aan de ren zouden gaan, dat je ze eerder terug hebt.
Nou moet ik zeggen dat ik mijn eigen beesten nooit met slof zou rijden, het is ook niet nodig, plus ik ben niet van de hulpteugels. Ze moeten het tenslotte op je eigen hulpen gaan doen :)

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:15

NaomixZanzi schreef:

Je maakt een grapje toch? _O-

Een slofteugel is geen hulpmiddel om een paard onder controle te houden, een scherp bit ook niet. Ik denk dat je paard nog moet wennen maar het kan ook goed zijn dat hij/zij je aan het uitproberen is. Geef je niet gewonnen en probeer een combinatie met het paard te worden, dit gaat niet over één nacht ijs.

Een slofteugel wordt vrijwel altijd verkeerd gebruikt terwijl het een heel fijn hulpmiddel kan zijn als je weet wat je doet.

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:17

sannedeedee1 schreef:
NaomixZanzi schreef:

Dan gooi ik er eerder een slof teugel aan , als een scherp bit er in.
Op de stal waar ik stage gelopen heb/gewerkt reden we de wat jongere paarden ook met een slof, gewoon voor de veiligheid. Hij hangt helemaal los, alleen als ze aan de ren zouden gaan, dat je ze eerder terug hebt.
Nou moet ik zeggen dat ik mijn eigen beesten nooit met slof zou rijden, het is ook niet nodig, plus ik ben niet van de hulpteugels. Ze moeten het tenslotte op je eigen hulpen gaan doen :)

Ik rij zelf met een dubbel gebroken bit dus met scherper bit bedoel ik in die zin een enkel geboken bit of een iets dunnere altijd beter dan een slof mijn mening;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:21

softeugel valt bij niet onder geweld...een paard is zeker makkelijker onder controle te houden als het begrenst word(dus niet zijn hoofd huizenhoog kan doen,waardoor de ruiter alle controle verliest).En daar kan een slof heel goed bij helpen.Als begrenzer....niet als naar benedentrekker.
Slof hoort gewoon in een boogje te hangen en mag pas gaan werken als het paard zijn hoofd boven een bepaalde hoogte doet.De slof mag nooit strakker zijn dan de teugel,dat word vaak gezien en is absoluut verkeerd!

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:22

NaomixZanzi schreef:

zou ik absoluut niet doen! alles wat er extra aan knoopt wordt een paard niet beter van! en de meeste hebben toch als doel lekker en ontspannen te rijden. dit komt dan toch echt vanuit het been!

heb je les? misschien kan je instructeur op locatie komen om je te helpen. Het kan natuurlijk uitproberen zijn. Een goede instructeur kan je hierbij helpen om duidelijke afspraken te maken! :o

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:23

NaomixZanzi schreef:
NaomixZanzi schreef:

Ik rij zelf met een dubbel gebroken bit dus met scherper bit bedoel ik in die zin een enkel geboken bit of een iets dunnere altijd beter dan een slof mijn mening;)

Ben ik het niet mee eens. Een scherper bit zal bij elke hulp die jij geeft inwerken in de mond. En een slof kan je er bijpakken wanneer nodig, en zal dus niet altijd een inwerking hebben..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:28

anke_e schreef:
NaomixZanzi schreef:

zou ik absoluut niet doen! alles wat er extra aan knoopt wordt een paard niet beter van! en de meeste hebben toch als doel lekker en ontspannen te rijden. dit komt dan toch echt vanuit het been!

heb je les? misschien kan je instructeur op locatie komen om je te helpen. Het kan natuurlijk uitproberen zijn. Een goede instructeur kan je hierbij helpen om duidelijke afspraken te maken! :o

Alleen vanuit het been???Je moet nooit meer been geven als dat je van voren kunt opvangen.
Ga maar eens op een engels volbloed lekker been zitten te geven.Die word daar echt niet ontspannen van hoor.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:34

Even longeren van tevoren misschien, en anders tijdens het rijden geen kans geven om weg te schieten, aan het werk houden dus :)
Slof zou ik niet direct naar grijpen, geeft meestal meer last dan dat het helpt.

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:37

Als je te vaak met een slof gaat rijden zal het zonder alleen maar moeilijker worden iig

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:40

geerke schreef:
Alleen vanuit het been???Je moet nooit meer been geven als dat je van voren kunt opvangen.
Ga maar eens op een engels volbloed lekker been zitten te geven. Die word daar echt niet ontspannen van hoor.

nee, niet alleen been en niet alleen teugel :o maar leesde hier alleen slof of ander bit. al je de benen naar voren afsteekt blijf je niet rijden. "Wij kunnen niet zien hoe ze rijdt". (ik vind)een paard hoort gewoon van achter naar voren gereden te worden. En dat kun je van voren opvangen(mijn voorkeur) op gewone teugel en anders inderdaad misschien met slof als het via de gewone niet lukt. Het moet ook niet onveilig worden of rondjes door razen. Maar zou dit eigenlijk alleen aanraden onder begeleiding aangezien ze er zelf niet mee bekend is.

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:41

anke_e schreef:
geerke schreef:
Ga maar eens op een engels volbloed lekker been zitten te geven. Die word daar echt niet ontspannen van hoor.

nee, niet alleen been en niet alleen teugel :o maar leesde hier alleen slof of ander bit. al je de benen naar voren afsteekt blijf je niet rijden. "Wij kunnen niet zien hoe ze rijdt". (ik vind)een paard hoort gewoon van achter naar voren gereden te worden. En dat kun je van voren opvangen(mijn voorkeur) op gewone teugel en anders inderdaad misschien met slof als het via de gewone niet lukt. Het moet ook niet onveilig worden of rondjes door razen. Maar zou dit eigenlijk alleen aanraden onder begeleiding aangezien ze er zelf niet mee bekend is.

Ben hier ook mee eens!

lauran__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:44

NaomixZanzi schreef:

Bovenstaande "advies" :') ga je hopelijk niet gebruiken.

Geef je pony even de tijd om aan zijn nieuwe omgeving en nieuwe baasje te wennen. Misschien de komende tijd even zijn overtollige spanning en stress aan de longeerlijn eruit laten komen. Misschien is het een oplossing om een paar keer aan de longeerlijn te rijden als je je dan veiliger voelt.

Maar vooral lekker veel je pony knuffelen, lekker poetsen, stukje gaan wandelen. En hem even de tijd gunnen om aan alles te wennen. Dan komt het vast goed. Niet te snel naar hulpmiddelen gaan grijpen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:49

Gevaar van een slof is dat je paard ook hier zich sterk op kan maken. Het zal even helpen, maar na een paar keer niet meer. Slof is hier ook niet voor bedoeld. Het is verstandiger dat iemand je de komende tijd even helpt. Dat geeft jou meer vertrouwen en dus het paard ook. Hoe eerder je het voelt aankomen, hoe minder je hoeft in te grijpen. Als je te laat bent, wordt het al moeilijker en de schrik komt er dan ook in. Zoek hulp.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:59

Mijn verzorgkroel was voor werkelijk alles bang.
heel rustig maar wel zeker langzaam opgebouwd. Zelfs lama's kunnen op een snork terug rekenen. Alleen kliko's ondersteboven, tja rechtop zetten en het gaat wel goed.
Vroeger bit 2 halstertouwen, slof eraan anders ging ze echt alle kanten uit.
Nu halster en touwtje en dan moet ze af en toe nog aangeslingerd worden want ze gaat alles op dr gemak bekijken.