Meningen over Jong paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ittheclown

Meningen over Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:20

Hallo allemaal, ik vroeg me af wat jullie vinden van onderstaande tips etc zijn ook altijd welkom.

Ik ben bezig een jong paard van bijna 4 aan het inrijden, hij kan inmiddels al goed ( nog niet perfect) het sturen met stappen, het halthouden en het draven.
Nu ben ik er vorige week een keertje afgevallen omdat hij schrok dus een bok gaf en toen er vandoor ging en toen zat ik dus om te proberen natuurlijk net bitloos. Gewoon wel weer erop gegaan en verder gereden.
Nu heb ik tussendoor twee of drie keer gereden en iedere keer kwam er vooruitgang met het draven hij hield het al langer vol en kon nu in draf ook zelfs al een beetje sturen.

Nu het probleem.. nou ja probleem het komt wel goed maar meningen en ideeen zijn welkom.

Ik was vanmiddag aan het rijden afwisselend stap en draf deed hij super braaf, toen ik bijna klaar was dacht ik nog een klein drafje te maken ik draf aan, hij doet twee draf passen en geeft een enorme bok, ik zat er nog prima op en ik heb geen idee of hij erna in galop zat of in draf want het ging zo snel, uiteindelijk draaide hij dus een 360 dus echt om zijn as en landen ik in de bak omheining ( behalve blauwe plek geen au)
Ben er weer opgeklommen en nog een paar stukjes gedraaft op een volte en toen af gesloten. Nu ben ik aan het bedenken waar opeens die explosie vandaan kwam, hij schrok nu niet zoals de vorige keer en voelde ook niet gespannen kwam gewoon uit het niets.
Ik dacht eerst mischien joligheid maar hoort hij dan niet de heele tijd al druk te zijn ? Hij was gewoon braaf en was niks aan de hand eerder. Het gaat overgens om een sport type belg .. en je voelt de bok etc dus echt niet aankomen heb heel veel paarden gereden maar dit is echt van niets naar explosie de 360 is dus ook echt vanuit volgens mij een volle galop.

Heb wel zelf besloten dat ik hem morgen eerst eventjes wat langer longeer ( ik longeer altijd kort voor ik erop ga) Om te testen of het toch mischien joligheid is ofzo.

Iemand enig idee ? En aan '' neem les'' etc heb ik nog eventjes niks, we gaan binnenkort op les maar ik wouw hem eerst een beetje conditie laten krijgen zodat hij niet al na 10 minuutjes buiten adem is.

xAntoinettex

Re: Meningen over Jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:22

Hmm, lastig want ieder jong paard heeft zo wel eens z'n blije uitspattingen natuurlijk. Ligt je zadel wel goed, wellicht dat het ergens klemt?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:25

Zadel heb ik pas gekocht licht helemaal goed zweetplekken etc zien er ook mooi uit, hebben er al 3 keer mee gereden toen geen problemen. Is het ook niet zo met een zadel ongemak dat ze dan regelmatiger bokken en staken etc ?

Wat ik zelf niet zo bij een blije uitspatting vind passen is de 360 na de bok lol of mischien is dat wel zijn maniertje hoor als hij los is kan hij ook enorm bokken hij bokt helaas los dus net zo hoog als onder het zadel hahaha

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:31

Het is in ieder geval niet handig om in de beleerfase bit en bitloos door elkaar te gebruiken (dat begrijp ik in ieder geval uit je verhaal). De inwerking is heel anders, en je wilt bij een paard dat ingereden wordt vooral bevestigen, en dat gaat niet als je inwerking gaat veranderen. Dat geeft alleen maar stress en onduidelijkheid.

Natuurlijk kan er iets zijn geweest wat het paard ineens heeft gezien waardoor het is geschrokken. Jij hebt het paard niet op tijd gerust kunnen stellen, waardoor het paard in de stressmodus is blijven hangen. Geen wonder dat het paard uiteindelijk dus geëxplodeerd is. Op zo'n moment schieten ze alle kanten op, dat is niet raar.

Bij het beleren is het longeren een erg belangrijk deel. Imo zou je het paard eerst volledig in stap, draf en galop onder controle moeten hebben aan de dubbel longe. Dus tempo, stelling en buiging. Dan ga je zitten en zal bijna al het conflict gedrag weg zijn, het paard begrijpt immers al wat je bedoeld.

Uiteraard ga je eerst zitten terwijl het paard door iemand anders aan de longe vastgehouden wordt, weer om conflictgedrag te vermijden. Uit jou verhaal begrijp ik dat het paard niet aan de longe liep, maar dat de basis-van-de-basis, nog niet bevestigd is? Dat is imo vragen om problemen.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:34

Hoe lang rijd je per keer?
Misschien is bij jouw paard na een bepaalde tijd het emmertje vol zeg maar. Dat het dan mentaal voor hem teveel wordt en uit ongenoegen gaat bokken? Is naast harnachement het eerste dat bij me opkomt. Maar je zadel is ok toch?

Edit: wat Angela zegt over het longeren idd. Ik ken jullie achtergrond niet, maar ik zou haar tip absoluut meenemen.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:38

Denk dat het puur joligheid is en uit proberen wat kan. Houd het wel in de gaten.
Ga ook niet te snel met doorrijden. Neem je tijd voor alles maar wees wel duidelijk en dan komt het wel goed. Word je begeleid bij het doorrijden?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 20:51

Het is een beetje een ingewikkeld verhaal maar Joep is technish gezien al voorheen zadelmak gemaakt er heeft toen een paar keer iemand op gezeten ik weet niet of het aan de longe was of niet.. hun zijn zonder de draf te bevestigen doorgegaan naar de galop.. Joep heeft door zijn bouw enorm veel moeite met galop ook aan de longe, ik heb toen ook voor mezelf besloten eerst gewoon lekker gaan in stap en draf en dan pas de galop als hij er klaar voor is en aan de longe kan galloperen. Dat meisje is er toen afgevallen en durfde er niet meer op ( weet niet precies hoe en wat want ik had Joep toen natuurlijk nog niet).
Hij word niet afwisselend gereden met bit en bitloos, bij het begin starte ik met bitloos omdat daar mijn voorkeur lag, echter reageerde hij daar helaas niet goed op dus ben weer overgestapt op een simpel bitje dit gaat nu echt heel erg goed hij heeft af en toe wat extra begeleiding van bv iets duidelijker sturen nodig maar verder doet hij het braaf.

Ik rij op het moment iets van 3x per week en dan max 15 minuutjes, ik had er vandaag dus een kwartiertje opzitten en wouw nog een laatste kleine drafje doen toen hij dus opeens zijn.. ehrm momentje had.

De rede dat ik niet aan de longe rij is omdat de persoon die beschikbaar is geen gedult heeft zegt ze zelf ook, zij heeft toen de eerste tijd bij dat meisje dat er op gezeten had geholpen daarom denk ik ook dat er veel is mis gegaan, joep kan zenuwachtig en erg rillerig worden als hij iets niet snapt maar teveel gepusht word, daarom ben ik ook duidelijk maar rustig met hem.
Ze wilt me eventueel wat tips geven vanaf de grond en hoopt eigenlijk dat ze kan zien wat hij nou precies doet .. zonder dat ik eraf val zodat we zelf ook beter kunnen zien waarom hij het doet zo opeens.
Opstappen was voorheen ook een probleem inmiddels kan ik prima opstappen ( ook alleen dus) etc, alleen jammer dat ik het niet red tot nu toe om zijn magishe draai uit te zitten.

Normaal als hij los is in de bak en hij is jolig dan gilt hij en gooit zijn staart omhoog snuift veel etc.. klinkt raar maar je verwacht dan dat hij dat onder het rijden ook zou doen ? er kwam ook niks vooraf geen oortje naar voren naar achter hoofd omhoog omlaag of niks, hij draafde gewoon aan, of hj is ergens van geschrokken dat ik niet gezien of gehoord heb maar lijkt me stug, er zijn langs de bak duiven volières en daar reageert hij niet op en die maken teveel lawaai om andere dingen te horen lol.

Ik longeer hem altijd voor het rijden, maar het is moeilijk aan hem te zien of hij nou zijn energy kwijt is, wat ik wel vreemd vind is dat als een paard normaal teveel energy heeft dan is hij zodra je erop zit toch continue vlot etc ?
Dubble lijnen doe ik wel eens maar niet echt moeilijkere oefeningen ik heb wel iemand gevonden die me daar bij wilt gaan helpen, maar ik geloof er zelf niet in dat zijn explosie om het zo te noemen een miscomminucatie is. Hij was overgens achteraf zelf denk ik ook van de rel want hij stond dus naast me met zijn hoofd omlaag, vorige keer kwam hij naar me toe rennen heeft hij nu denk ik gedaan dat ik opstond maar hij stond er zielig bij.

Hoop dat ik alles een beetje beantwoord heb.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:57

Naar mijn mening is het rijden aan de longe niet enorm belangrijk. Maar meer goede begeleiding.
Als ik het nu goed begrijp heb je nu nog geen begeleiding, maar die kan je wel krijgen? Is het anders niet een idee dat zij je een aantal keer meehelpt..?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:07

Eigenlijk verloopt het rijden zonder problemen tot nu toe ( zins het bitje hij snapte bitloos gewoon nog niet genoeg) we zijn van een aantal pasjes draf naar heele rondjes draf uit gaan bouwen en doet hij super ontspannen en braaf, dus behalve dan dat hij plotseling dus zo een explosie heeft doet hij keurig zijn best.
De mevrouw in kwestie gaat een paar keer kijken als ik rij en dan eventueel tips geven en kijken wat er nou aan de hand is als hij zo raar doet. De vorige keer schrok hij duidelijk hij snakt dan naar adem om het zo te zeggen en zoef, nu was dat dus niet zo daarom vond ik het wat vreemd.
Ik was echt alleen bezig met de basis uit te bouwen en dan bedoel ik dat hij wat langer kan draven en een beetje voltes etc snapt zodat we gewoon zo een 30 minuutjes in de week naar de les kunnen, is maar een stukje langs de weg en we zijn er ( is geen manege les maar prive les van instructie die zelf hoogere dressuur doet)

Ik wouw nog toevoegen dat ik zelf behoorlijk pittige en lastige paarden gewend ben ( niet om mezelf een klopje te geven ofzo ben kwa dressuur oefeningen etc niet de handigste maar ben niet bang en blijf altijd rustig) Maar bij hem gaat het zo enorm snel dat ik zelfs geen tijd had om hem af te remmen na de bok en ik had de teugels nog op maat, ik heb echt geen idee hoe ik het uit moet leggen.. maar het is niet vergelijkbaar met andere paarden waar ik op gereden heb en ik heb een tijdje op een paard van 185 gereden. Mijn reactie op een paard dat er vandoor gaat is altijd de volte op maar met hem kom ik er niet aan toe mischien ook omdat je het niet aan voelt komen ofzo, geen idee.

Ik ben overgens niet bang om te vallen etc en ben ook zonder problemen weer opgestapt, ben ook ervan overtuigd dat het uiteindelijk weer goed komt, hoop alleen dat het toch wel naar vaker erop dan er naast liggen gaat al klinkt dat wel erg ernstig.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:20

Het is misschien een slim idee om niet te veel te wisselen van met bit en bitloos. Hou gewoon even aan een tijdje vast. Voor het paard is alles al nieuw en heeft weinig vastigheid momenteel. Daarbij kan een verandering naar bitloos dus een grote impact hebben. Het zorgt namelijk voor verwarring.
Als ik jou was zal ik de komende tijd gewoon nog even met bit doorrijden en dan kan je later als nog overstappen naar bitloos.
Doet hij het trouwens in de les ook?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:25

Ik rij alleen maar met bit al twee weken nu, ben gestopt met bitloos dit wil ik in de verre toekomst pas weer oppakken dus ik wissel niet ik rij gewoon met een bitje.
Ik heb nog geen les gehad zoals hier boven beschreven heeft hij nog niet de conditie om 30 minuuten aan het werk te zijn dit was ik aan het opbouwen.
Al heeft hij blijkbaar na 15 minuutjes nog genoeg energy voor een explosie, haha dus mischien schat ik het wel verkeerd in.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:34

Dan denk ik niet dat je op dit moment veel meer kan doen dan dat je nu doet en het gewoon in de gaten te houden. Kijk als hij dit nu standaard zal doen zal ik er iets achter gaan zoeken, maar het is en blijft wel een jong paard.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 21:37

Daar heb je gelijk in, ik doe wel een stapje terug en ga weer op de groote volte rijden en dan af en toe van volte wisselen, dat lijkt hij makkelijker te vinden dan rechtuit mischien omdat hij het longeren al gewend is, en dan maak ik gewoon de volte steeds een stukje groter. Ik hou het in de gaten als hij het vaker gaat doen zonder dat er reden is dus bv schrikken etc ga ik het nog meer onder de loep nemen.

Edit : Nog een vraagje die opkwam, denken jullie dat mocht het stout gedrag zijn, hij het voelt als een overwinning als ik er af val ? ook al klim ik er gelijk weer op ? Of maken ze dat onderscheid niet als je er gelijk weer op klimt ? Hij doet ook geen ere ronde zoals ik het altijd noemt, maar komt gelijk weer naar me toe lopen als ik er af floep.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:42

Recht uit lopen is vaak wel beter voor jonge paarden voor het vinden van hun balans. Maar snap dat de volte wel wat vertrouwder is voor jullie.

Juist goed dat je er gelijk weer op klimt, als je dat namelijk niet zal doen laat je zien dat je "je over geeft".

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:45

Weet je zeker dat er bij de vorige ruiter/amazone geen problemen waren? Het lijkt niet op teveel energie namelijk, dan zou je 't anders verwachten. Als de vorige ruiter steeds is gestopt na een bok kan er een soort conditionering zijn opgetreden en doe je dus precies het juiste: er weer op en nog een paar rondjes..
Daarnaast (zoals altijd) de vraag of het paard ook in de wei / de paddock komt - want een jong paard dat alleen de stal uitkomt voor training wil ook wel eens raar doen (en geef hem eens ongelijk..).

Les komt wel, maar iemand die een keer meekijkt of jij heel misschien ook iets doet waardoor het ontstaat (knieën knijpen, net even wat meer hand, ...) is misschien niet verkeerd. Dan heb je jezelf als stoorfactor in ieder geval uitgesloten...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 21:51

Het allerbelangrijkste bij het beleren van een jong paard is dat hij voorwaarts op je been leert te gaan. Veel stappen doe je niet, want dat is moeilijk voor een jong paard. Juist lekker voorwaarts draven, veel galopperen zodat ie aan je been naar voren wil. Dan komt de rest van zelf wel.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 22:14

roooooss schreef:
Recht uit lopen is vaak wel beter voor jonge paarden voor het vinden van hun balans. Maar snap dat de volte wel wat vertrouwder is voor jullie.

Juist goed dat je er gelijk weer op klimt, als je dat namelijk niet zal doen laat je zien dat je "je over geeft".

Ja dat heb ik ook altijd geleerd ik ga in een soort..hypnose stand als ik eraf val en klim er gelijk weer op pas als ik er weer op zit voel ik zeg maar weer dat ik er ben, klinkt heel raar maar ik heb een aantal keren serieuse verwondingen gehad die pas aan het licht kwamen nadat ik na een val door gereden ben. Dus probeer mezelf aan te leren mezelf af te stoffen zodat ik eventjes voel of ik niks mankeer.

Wat mij opvalt is dat hij de twee keren dat ik eraf viel telkens naar dezelfde hoek rent. Vraag me af of dat ergens mee te maken kan hebben, want als je er dus af gevallen bent en je zit er weer op vind hij de hoek waar hij heen rent opeens ook eng, hij rent dus niet weg van wat hij eng vind maar er naar toe en dan later wilt hij er van weg.

De vorige amazone is erg vaag, eerst zij ze tegen mij dat hij bestuurbaar was.. was hij dus niet inmiddels nu wel, maar ze zij ook dat hij al aan galop toe was terwijl ze nu later zij dat toen ze er afgevallen was ze niet meer erop is gegaan.

Paard komt elke dag buiten in een groote paddock met zijn vriendjes, staat een dun draadje tussen omdat ze elkaars deken slopen ( hopelijk kan die er snel af). Hij komt ongeveer om 9 uur buiten na zijn ontbijtje en gaat dan om 6-7 uur weer naar binnen. De paddock is groot genoeg voor hem om een sprintje te trekken zelfs met een touwtje er tussen.
Daarbij heeft zijn box een buitenluik dus kan hij altijd zijn hoofd naar buiten steken.

Om in te springen op het veel galoperen dat genoemd word, dat gaat niet lukken het is immers een paard dat gefokt is voor zijn draf, en ik ben er zeker van dat hij de galop pas redelijk kan als hij eerst vertrouwen heeft in draf en zij balans heeft. Zelfs als hij los is in de bak kiest hij altijd voor de draf, galop vond hij moeilijk. Vind ik ook niet het balangrijkste en ga daar pas aan werken als ik vind dat hij eraan toe is want dat gaat een heele klus worden, tijd en geduld hebben we dus vandaar dat we ervoor kiezen twee gangen te trainen voor we naar de derde gaan.

De draf was ik aan het uitbreiden en wat vlotter te laten lopen ( hij is niet sloom maar voelde onder tempo) eerst deden we een paar korte stukjes, toen een volte toen twee voltes en inmiddels waren we bezig met de hele bak rond.. waar dit dus op kwam dus we gaan gewoon lekker terug naar de volte en dan daar proberen de draf wat uit te breiden. Mischien dat hij dan ook wat meer zekerheid op kan bouwen zodat hij in de toekomst mischien ook niet meer zo plotseling schrikt of wat dan ook de rede was van de explosie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:32

Ik denk dat je signalen niet oppikt. Kan best zijn dat hij spanning opbouwt, of dat hij afgeleid raakt of het te moeilijk vind worden. Houd de sessies kort, liever te vroeg afstappen dan in jouw geval ongepland. ;)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 22:39

Joolien schreef:
Ik denk dat je signalen niet oppikt. Kan best zijn dat hij spanning opbouwt, of dat hij afgeleid raakt of het te moeilijk vind worden. Houd de sessies kort, liever te vroeg afstappen dan in jouw geval ongepland. ;)

Hahaha idd, ik was ook van plan na nog ene half rondje draf te stoppen ik wouw hem zeg maar uit laten draven, maar mischien dat het idd net teveel is geweest.
Het probleem is ook dat je spanning niet voelt ik probeer af en toe met stilstaan hem te laten inbuigen zodat ik zijn uitdrukking etc kan zien maar verder voel je geen strakte in de rug etc.. je begrijpt pas wat ik bedoel als je op een belg gereden hebt ben ik bang, net als dat ik melde dat je geen tijd hebt om hem te corrigeren.

Zoiezo allemaal hartstikke bedankt allemaal, ik ga zoiezo stapje terug en naar zijn vertrouwde volte, ietsjes langer longeren voor het rijden. En als ik rijd dan zorgen dat er iemand bijstaat die dan kan zien waarom hij nou precies opeens zo vreemd doet als het weer voorkomt. hopelijk komen we er dan uit en zijn we binnenkort klaar om op les te gaan.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:41

ittheclown schreef:
Joolien schreef:

Hahaha idd, ik was ook van plan na nog ene half rondje draf te stoppen ik wouw hem zeg maar uit laten draven, maar mischien dat het idd net teveel is geweest.
Het probleem is ook dat je spanning niet voelt ik probeer af en toe met stilstaan hem te laten inbuigen zodat ik zijn uitdrukking etc kan zien maar verder voel je geen strakte in de rug etc.. je begrijpt pas wat ik bedoel als je op een belg gereden hebt ben ik bang, net als dat ik melde dat je geen tijd hebt om hem te corrigeren.

Zoiezo allemaal hartstikke bedankt allemaal, ik ga zoiezo stapje terug en naar zijn vertrouwde volte, ietsjes langer longeren voor het rijden. En als ik rijd dan zorgen dat er iemand bijstaat die dan kan zien waarom hij nou precies opeens zo vreemd doet als het weer voorkomt. hopelijk komen we er dan uit en zijn we binnenkort klaar om op les te gaan.

Onbegrijpelijk, blijkbaar heb je zo weinig ervaring met jonge paarden dat je echt alle dingen die je verkeerd kan doen doet. Naar voren moet ie! Iemand erbij met een longeerzweep en alleen maar voorwaarts en nog eens voorwaarts..............anders wordt het het zoveelste paard wat als lastig wordt bestempeld omdat hij niet fatsoenlijk beleerd is.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 22:45

joh niks vreemds aan. Jonge paarden geven nou eenmaal wel eens een flinke bok.
Zou er na 1 of 2x niet gelijk een groot probleem achter zoeken

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 23:11

Onbegrijpelijk, blijkbaar heb je zo weinig ervaring met jonge paarden dat je echt alle dingen die je verkeerd kan doen doet. Naar voren moet ie! Iemand erbij met een longeerzweep en alleen maar voorwaarts en nog eens voorwaarts..............anders wordt het het zoveelste paard wat als lastig wordt bestempeld omdat hij niet fatsoenlijk beleerd is.[/quote]

Sorry maar dit komt erg naar over, ten tweede claim ik niet dat ik alles weet van jonge paarden etc. en ten derde is dat een manier die niet bij alle paarden werkt. Als je een paard wilt dat door het bakhek rent ( doet hij.. of het nou hout is of touw als hij in paniek is dan gaat en hij weegt zo een 1000 kilo) Dan moet je vooral er achter gaan rennen met een longeer zweep, ik ben gert vd hof niet lol
Met longeren is een wappertje van het uiteinde van het touw al genoeg om hem in standje race te zetten al gaat dat langzaam aan nu beter gelukkig. Zoals ik al zij heeft er iemand voor mij .. een poging gewaagd maar die persoon is redelijk vaag met wat er nou precies goed en fout ging. Ik ben dus toen ik met hem bezig ging pas na 2 maanden begonnen met het opstap probleem. Dit is een paard waar je zoiezo voor alles de tijd moet nemen en rustig moet blijven zwepen etc hebben alleen maar een effect dat hij niet meer weet waar hij het zoeken moet en dan kan je het helemaal vergeten.

Jammer dat mensen paarden over een kam scheren en al snel de zweep erbij halen als oplossing ;(
En daarbij geeft hij geen bok salvo's het was er eentje en als je leest gaat het niet eens om de bok op zich staand daar heb ik geen probleem mee namelijk.

Overgens heb ik nu voor zaterdag toch maar een lesje besproken, heb ook aangegeven dat hij nog geen optimale conditie heeft maar we toch graag hulp willen met eventueele fouten van mijn kant om hem te ondersteunen.
Laatst bijgewerkt door ittheclown op 16-03-15 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 23:13

Gillbo schreef:
joh niks vreemds aan. Jonge paarden geven nou eenmaal wel eens een flinke bok.
Zou er na 1 of 2x niet gelijk een groot probleem achter zoeken

Thanks <3 dat zou het ook kunnen zijn hoor, ik hou het zoiezo in de gaten , en wie weet pikt de lesgeefster wel momenten op dat hij spanning opbouwt zonder dat ik het zelf door heb en kunnen we van daar uit weer aan de gang.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:16

ittheclown schreef:
Sorry maar dit komt erg naar over, ten tweede claim ik niet dat ik alles weet van jonge paarden etc. en ten derde is dat een manier die niet bij alle paarden werkt. Als je een paard wilt dat door het bakhek rent ( doet hij.. of het nou hout is of touw als hij in paniek is dan gaat en hij weegt zo een 1000 kilo) Dan moet je vooral er achter gaan rennen met een longeer zweep, ik ben gert vd hof niet lol
Met longeren is een wappertje van het uiteinde van het touw al genoeg om hem in standje race te zetten al gaat dat langzaam aan nu beter gelukkig. Zoals ik al zij heeft er iemand voor mij .. een poging gewaagd maar die persoon is redelijk vaag met wat er nou precies goed en fout ging. Ik ben dus toen ik met hem bezig ging pas na 2 maanden begonnen met het opstap probleem. Dit is een paard waar je zoiezo voor alles de tijd moet nemen en rustig moet blijven zwepen etc hebben alleen maar een effect dat hij niet meer weet waar hij het zoeken moet en dan kan je het helemaal vergeten.

Jammer dat mensen paarden over een kam scheren en al snel de zweep erbij halen als oplossing ;(

Overgens heb ik nu voor zaterdag toch maar een lesje besproken, heb ook aangegeven dat hij nog geen optimale conditie heeft maar we toch graag hulp willen met eventueele fouten van mijn kant om hem te ondersteunen.

Een normaal warmbloed paard weegt geen 1000 kg. En ja, het werkt wel bij alle paarden. Het zijn allemaal vluchtdieren. Maar ik krijg ze vaak zat ter correctie in de les. Een zweep erbij betekent niet dat je ermee moet slaan. Maar hij moet wel voorwaarts. Want bokken doen ze omdat ze niet in de vooruit zijn.

Maar jij mag mij naar vinden, ik wordt naar van dit soort berichten........het zoveelste paard wat naar zn.........wordt geholpen. Dus ik reageer hier niet meer op, zonde van mijn energie.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 23:27

Het is ook geen normaal warmbloed paard, als het goed is heb ik dat boven beschreven. Hij is een Sport type belgish trekpaard van nabij de 180, dus 1000 kilo pure kracht. Dus een belgje met meer bloed als je het zo wilt noemen.

En ik weet zeker dat er paarden zijn waarmee de zweep methode werkt, maar dat risico ga ik met dit paard niet nemen aangezien ik weet dat hij blind voor de ogen word met echte angst, waaronder dus de zweep. Natuurlijk zal ik hem uiteindelijk aan de zweep laten wennen maar heb niet het gevoel dat hij dat op het moment nodig heeft, zoals ik al zij hij bokt niet continue.. hij heeft twee keer gebokt een keer toen hij schrok en vanmiddag verder loopt hij keurig door.

Hahah tuurlijk mijn doel is om hem te verpesten daarom ga ik nu eerder dan gepland hulp in roepen van iemand die me kan helpen en dingen vanaf de grond kan bekijken. Ik ben imo al trots op wat we al bereikt hebben tot nu toe ver geleken met het begin.