Ik heb een haflinger van 11 jaar. Ze is een buitenrit altijd erg fijn te rijden maar in de bak geeft ze eigenlijk altijd contrastelling. Op de linkerhand maar ook de rechterhand. Ze is een erg sterke pony. Wat kan ik doen? Iemand tips? Ik ga zo weer rijden dus dan kan ik misschien wat tips meenemen.
Veel paarden willen in het begin graag contrastelling. Die kan je rijden en dan rij je dus ook op het verkeerde been licht. Je rijdt het paard, niet de bak. Is je paard naar rechts gebogen? Rij dan licht op dat been, ook als je linksom gaat. Pas als je paard ontspanning is gaan werken om de correcte stelling te rijden.
Tenminste, zo rij ik;) Maar dat is op voorwaarde dat er fysiek en qua tuig niets aan de hand is
Vaak neemt een paard een bepaalde stelling aan doordat hij of zij moeite heeft met de balans. Het kan dus zijn dat jij bijv naar binnen hangt of scheef zit, dat je pony dat moet compenseren in zijn lijf. Het is dus goed om eerst naar jezelf te kijken of je netjes in balans zit. Ligt het zadel bijv wel recht. Verder gaat het er niet om wie de sterkste is, stelling krijg je niet goed door hard te trekken, maar door je paard te leren zijn lijf goed te gebruiken. Dat gaat in kleine stapjes en kun je beter wat privéles voor nemen dan af en toe eens naar de club te gaan(wat ik opmaak uit je verhaal).
Je paard maakt door zijn contrastelling dat jij geen invloed kunt uitoefenen op zijn balans. Zoek de oplossing in de richting van weinig en vertrouwen
Milkberry
Geplaatst: 17-03-15 07:48
Werk je wel eens op de grond met hem? Wat doet hij dan? Als hij zonder jou op zijn rug al geen goede balans heeft, stel ik voor om het eerst vanaf de grond op te bouwen. Dat is misschien makkelijker voor haar.