Day-dream W (Johnson x Ferro) training

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeniesRos

Day-dream W (Johnson x Ferro) training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:29

Goede middag !

Na veel trainen en lessen en niet opgeven bereik je wat, dat merk ik nu met mijn (bijna) 7 jarige merrie Day-dream W.
Day-dream is een afstamming van Johnson x Ferro, en zit dus erg heet in het bloed.
Het is een enorm gevoelig paard, zodra ik gespannen ga rijden word zij ook heel gespannen.
Na 3 verschillende instructrice's heb ik voor mijn gevoel nu echt een heel fijn iemand gevonden die ons echt helpt en ook ziet dat we even terug moesten naar het begin en de ontspanning.

Vorige week was ik met mijn paard naar me instructrice geweest thuis en hebben we daar lekker gereden, Day was ontzettend braaf en liet zich heerlijk rijden.
Er zijn een aantal foto's geschoten die ik graag met jullie wil delen.

We hadden voor heen echt een spannings probleem, ik kon niet ontspannen en mijn paard hier door ook niet.
Daarom hadden we besloten dat we momenteel niet zouden starten en eerst de ontspanning zien terug te vinden.
Dit gaat echt met sprongen voor uit en misschien dat we volgende maand weer een wedstrijd mee pikken.
Overigens gaan we 2 april weer op pad naar onze instructrice, voornamelijk om ook ontspanning te hebben op ander terrein.
En 11 april gaan we met een groepje van stal richting de veluwe en lekker ons koppie leeg maken *\o/*

Verder is Day echt een schat van een paard, er zit geen kwaad in en ze is zo zacht aardig.
Ze is echt mijn vriendinnetje. <3

(Ik ben er mij van bewust dat ik mijn linker arm beter moet aansluiten aan mijn lichaam
Ook heb ik de andere hand gereden uiteraard maar heel toevallig alleen deze hand foto's)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
(Heel charmant gezicht)

En nog een filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=MA2KGJAOseY

Liefs ons

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:37

Sjongejonge, wat een mooie dame. Ten eerste zie ik heel erg jouw spanning en daar reageert zij inderdaad op, maar dat geef je zelf ook aan. Ik denk dat dat alleen opgelost kan worden met kilometer's maken, en daar ben je al mee bezig :)

Maar wat ik ook zie is dat jij, volgens mij, links in-knikt. Klopt dit? Ik doe namelijk hetzelfde... Daarom doet je linkerarm ook zo raar. Ik kan je nu wel een hele rits aan tips geven maar er staan er zat op internet en een sessie bij een flexchair kan ook helpen. Ben benieuwd of je er wat mee kan!

En nogmaals, wat een mooi paard <3

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:42

Als eerste, wat zijn jullie een leuke combinatie

Zie op het filmpje dat jij het goed door de hoeken probeert op te lossen met je rechterhand. Heb ik ook een tijdje gedaan :o Deze heb je dichter bij je lichaam. En daardoor ga je ook iets scheef zitten. Dit zie je heel duidelijk aan je schouders. Je rechterschouder is lager dan je linkerschouder. En daardoor lijkt de hoofdhouding ook iets onrustig. Voor de rest heb ik geen op of aanmerkingen.

Joscelyn

Re: Day-dream W (Johnson x Ferro) training

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:45

FriesWytske, volgens mij heeft ze juist haar rechterschouder hoger dan haar linkerschouder, en knikt ze in naar links?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:48

Joscelyn schreef:
FriesWytske, volgens mij heeft ze juist haar rechterschouder hoger dan haar linkerschouder, en knikt ze in naar links?

Oeps :o . Inderdaad. Weer links en rechts door elkaar gehaald hihihi

esmeeploeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:48

Wat een Prachtig paard heb je daar! Ze heeft zeker uitstraling.

Op het filmpje valt het mij vooral op dat er geen lengtebuiging aan te pas komt. Het paard loop praktisch recht de hoeken en volte door. Kan zijn dat dit door spanning komt of misschien doe je het bewust. Maar soms lijkt het zelfs alsof het paard naar buiten kijkt in de hoeken en hierdoor treed het binnen achter been niet volledig onder de massa. Het zou helpen om met je bovenlichaam al meer mee te draaien, het lijkt alsof je met je rechterschouder naar achter zit en dit helpt de lengtebuiging niet.
Al met al een prachtig plaatje maar in mijn ogen mist de buiging echt. als je hier meer aan werkt zal het geheel er veel soepeler uit zien!

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:49

Hahaha ja dat doe ik dus ook vaak, dus begon al aan mezelf te twijfelen! :')

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:49

Wat een mooi paard heb je. Het rijden ziet er al fijn uit. Wat me in het filmpje opvalt is haar onstabiele hoofdhouding. Gebruik jij afwisselend rechts links om ze laten nageven ? Ik vraag dit omdat ze op de lange zijde met haar hoofd van rechts naar links gaat.
Ik weet niet hoe je haar traint, maar zou haar vanaf lang en laag oppakken en dan meer vanuit het been naar de hand toe rijden. Nu zie ik soms de teugels of in een boogje of strak en denk ik dat ze nog iets ruimer zou mogen lopen. Denk dat lang laag hiervoor echt een goede oefening is, want ze lijkt soms wat op te krullen om je hand te ontwijken. Denk dat je met meer actie uit de achterhand en een soepelder teugelcontact je nog meer uit je paard kunt krijgen. Ik vind het nu een beetje strak, maar ligt misschien ook wel aan de spanning die je beschreef ? Veel suc6 nog verder.
Laatst bijgewerkt door betadine op 16-03-15 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:50

Hoi Dnieze.. leuk dier. Je kan aan haar oorspel al goed aflezen dat ze inderdaad erg sensibel is. Ik vind het al een heel fijn beeld. Nog wat tips voor het gouden randje:
Waar je nog meer aan zou kunnen werken is dat je paard gelijkmatig over de benen blijft. Op de ene foto zie je dat het achterbeen iets voor het voorbeen uitgaat en op de andere foto is dat net weer andersom. Hij is dus niet zozeer traag met zn achterbeen alleen beweegt ze niet gelijkmatig en dan sluipen er tactfoutjes in.
Verder merk jij op dat je je linkerarm meer naast je lichaam moet houden. Zou het ook kunnen zijn dat inknikt bij je linkerheup? Op de laatste foto lijkt het namelijk niet alleen je arm te zijn maar ook je linkerschouder is lager dan je rechter. Overigens heb ik wel het idee dat je arm en schouder links meer ontspannen zijn dan rechts.
Als laatste verbeterpuntje zou je nog wat meer kunnen proberen om je paard aan de loodlijn te houden. Als ze wel fijn naar de hand toeloopt dan kan ze prima op die lijn lopen en als ze dat niet doet zou je moeten proberen om nog meer van achter naar voor naar je hand toe te rijden om hem op de loodlijn of desnoods iets ervoor op te vangen. Als ze nou haar rug gaat wegdrukken, stel haar dan iets lager over de bovenlijn in. Dan kun je haar beter aan de loodlijn en over de rug houden.
Ik denk ook dat echt schoft hoogste punt rijden voor dit paard heel fijn zou zijn om tussen de oefeningen door mee te pakken om spanning af te vloeien. Doe je dit wel een met haar. Superleuke combinatie, jullie gaan het vast heel goed doen op wedstrijd!

Ohja, nog even je filmpje gekeken... Heb je door dat je paard op de linkerhand contrastelling en buiging loopt?
Laatst bijgewerkt door DromenLies op 16-03-15 13:59, in het totaal 2 keer bewerkt

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:52

Mijn spanning is al veel meer onder controle dan voor heen, maar het moet zeker nog meer ontspannen worden maar daar ben ik inderdaad van bewust.

Het is inderdaad mijn rechterschouder die ik hoger zet, ik heb een aantal jaren geleden mijn linkerschouder gebroken en daardoor heb ik een soort van storing bij linkerschouder.

Ik begin de training met lang en laag, warm goed op en rij veel tempo wisselingen en veel van hand veranderen en schakelen.

Dankjewel voor de leuke reactie's.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:54

Allereerst, erg mooi paard!

Je zit inderdaad een beetje scheef, daarbij mag je ook je benen iets verder terugleggen zodat je hak netjes in lijn met je schouder komt te liggen. Ik kan zien dat ze iets heet is, maar ik kan ook zien dat je haar soms net iets te veel vastpakt en aan de andere kant soms ook net wat teveel loslaat. Ze kruipt dan wat achter de teugel.

Probeer lekker op je billen te gaan zitten, iets minder druk op je voet hebben, je benen wat terug te leggen en met je zit het tempo te bepalen, hoe zachter jij zit, hoe minder zij loperig zal worden. Je mag je eigen lichtrijden wat meer gaan controleren, als dat goed gaat zal ze niet meer boven het tempo komen en kan je constant licht contact houden.
Vanuit daar kan je haar vragen meer te gaan zakken en zo de ontspanning erin te brengen.

Veel succes en plezier met haar!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 13:54

wat een mooi paard zeg, ziet er keurig uit, fijn dat je nu de juiste aanwijzigingen krijgt!
Misschien een onnozele opmerking: waar heb je je mond steeds open? concentratie?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 13:59

Knakker:
haaaaha! opperste concentratie inderdaad :P

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:13

DNIEZE schreef:
Het is inderdaad mijn rechterschouder die ik hoger zet, ik heb een aantal jaren geleden mijn linkerschouder gebroken en daardoor heb ik een soort van storing bij linkerschouder.

Oké, het is al mooi dat je het zelf door hebt dat je het doet! Ik denk alleen dat het probleem nu niet meer alleen in je schouder zit, maar dat je hele bovenlijf het is gaan compenseren. Daardoor knik je nu links bij je heup in. En als je links in-knikt, komt er automatisch meer gewicht op je rechter-zitbeenknobbel. Laat dat nou precies de verkeerde zitbeenknobbel zijn als je rechtsom rijdt (zoals in het filmpje) want je wil juist dat je gewicht meer op je binnen zitbeenknobbel komt (links dus).

Daardoor heeft je paard waarschijnlijk ook een klein beetje moeite met de lengtebuiging rechtsom, want als jij meer gewicht op zijn buitenkant laat rusten, kan hij minder goed zijn rechterkant 'strekken'. Misschien heb je hier wat aan:

http://ruitergevoel.com/2013/08/07/wat-te-doen-als-je-scheef-zit-op-je-paard-4-tips/

Nu lijkt het alsof ik mega veel kritiek heb, maar eigenlijk vind ik jullie verder echt heel netjes!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 14:26

Ik dacht in eerste instantie dat je de slof hebt weg gephotoshopt. Paard lijkt totaal niet op eigen benen te lopen, op basis van de foto's. Het filmpje kan ik voor een compleet beeld helaas niet bekijken.

Moet wel zeggen dat ik het een enorm aansprekend dier vindt, met zat potentie!

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:55

Joscelyn schreef:
DNIEZE schreef:

Oké, het is al mooi dat je het zelf door hebt dat je het doet! Ik denk alleen dat het probleem nu niet meer alleen in je schouder zit, maar dat je hele bovenlijf het is gaan compenseren. Daardoor knik je nu links bij je heup in. En als je links in-knikt, komt er automatisch meer gewicht op je rechter-zitbeenknobbel. Laat dat nou precies de verkeerde zitbeenknobbel zijn als je rechtsom rijdt (zoals in het filmpje) want je wil juist dat je gewicht meer op je binnen zitbeenknobbel komt (links dus).

Daardoor heeft je paard waarschijnlijk ook een klein beetje moeite met de lengtebuiging rechtsom, want als jij meer gewicht op zijn buitenkant laat rusten, kan hij minder goed zijn rechterkant 'strekken'. Misschien heb je hier wat aan:

http://ruitergevoel.com/2013/08/07/wat-te-doen-als-je-scheef-zit-op-je-paard-4-tips/

Nu lijkt het alsof ik mega veel kritiek heb, maar eigenlijk vind ik jullie verder echt heel netjes!

Bedankt ik neem daar een kijkje.
Vergeten te melden dat ik 2 jaar geleden ook mijn rug heb gescheurd waar ik nog heel veel last van heb.

Rechter hand is ze inderdaad wat strakker in de aanleuning, dankjewel voor je nuttige tips!

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 17:02

Leuk paard zeg!
Ik ben het eens met de tips hierboven, maar zo er ook nog aan toe willen voegen om wat actiever te rijden. Wat meer met je been eraan komen zodat ze meer activiteit in de achterhand krijgt en jij dat rustig kunt opvangen aan de voorkant. Het lijkt alsof je er niet aankomt met je been en dat dat ook een gevolg is van spanning, maar waarmee je ook weer extra spanning creëert als je er wel aankomt. Dit kan ook gezichtsbedrog zijn door het filmpje .
Succes met haar !

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 18:43

Wat een prachtig dier! Heel gaaf.

Op het filmpje viel het mij op dat je onderbenen naar voren steken bij het lichtrijden en dat paard iedere keer bij sta-zit een rukje in haar mond krijgt. Je ziet haar hoofd steeds een knikje maken. Ik weet niet of je het bewust doet of dat je de teugels een beetje gebruikt om balans te houden?

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 09:42

De rest van bokt kent jou (jullie) niet van dichtbij Ik wel en ik zie dat jullie de laatste weken veel vooruit zijn gegaan

Paar weken terug was je het vertrouwen een beetje verloren maar toch heb je je zelf die schop onder je kont gegeven

Ik zie jullie 5-6 dagen in de week hartstikke hard trainen waarvan heel veel onder begeleiding
Je rijdt zelfs nu in een vreemde buitenbak

Er is vergeleken bij voorheen al veel verbetering kwa ontspanning van jullie beide ga vooral zo door
Ik ben super trots op je (L)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 03:06

Wat een práchtig paard!

En ik ben nog lang niet aan jouw niveau (denk ik).
Maar ik vind het wel lijken dat je streng in de hand ben, los-vast-contact.
En op het filmpje beweegt het paard het hoofd heen en weer, en gaat jouw lichaam, je armen omstebeurt links en rechts. Paard laat wel hele mooie bewegingen zien, jullie zullen zeker ver kunnen komen!

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:51

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 10:58

ceasario schreef:

Deze reactie is echt nuttig..

Ziet er al goed uit vanwaar jullie vandaan komen denies. Er worden hier verder goede tips gegeven. En ik weet ook dat je er iets mee doet. Ondanks je blessures ga je ermee aan de slag. Het vertrouwen komt wel met de goede begeleiding die je nu hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:39

Ziet er lekker uit! Ik heb zelf een Johnson merrie gereden dus weet precies hoe hoog ze in het bloed kunnen zitten. Zie ook behoorlijk wat gelijkenissen.

Het lijkt alsof je haar wat terug rijdt, alsof je haar een beetje 'tegenhoudt' in het tempo, kan dit kloppen of zit ik me dingen te verbeelden?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 11:53

Emmaa_ Ik rij haar steeds wat terug en weer naar voren en lucht erin... dit doe ik bewust omdat Day erg graag wilt lopen en soms het tempo dus gaat overnemen... ik schakel hier in veel... maak veel schuin overgangen etc...

De rest bedankt voor de nuttige tips...

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:38

Wat een knapperd!! Ziet er ook hartstikke netjes uit, jullie zijn echt een hele nette combinatie om te zien. Meer lengtebuiging verkrijgen heeft altijd veel tijd nodig, maar zo te horen ben je erg bewust bezig met de juiste training. Het enige wat mij wel opviel is dat je paard niet lijkt over te stappen in draf, terwijl ze eigenlijk fijne gangen heeft. Even simpel gezegd: alsof ze moeite heeft ruime passen te zetten van achter. Ze tilt haar achterbenen vooral omhoog op, maar zet ze niet naar voren. Misschien een beetje vast in het bekken? Kan ook wel wat stiekeme spanning zijn :) Leuk dat je zo gek met haar bent, veel plezier en succes verder!