buigingsprobleempaard, ruiter de oorzaak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

buigingsprobleempaard, ruiter de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 20:20

Hallo,
Ik ben een ruiter met een ingewikkelde vorm van aangeboren heupdysplasie rechterheup.
Ik ben nu 19 jaar en ik rij paard sinds mijn 10e. Ik heb in sprijdbroek, beugels en tracties gezeten/gelegen en ben meerdere keren geopereerd. Mijn laatste opératie op mijn zesde verjaardag was een Salter osteotomie, waarbij bot uit mijn bovenbeen in mijn heupkom is geplaatst. Deze opératie is geslaagd en na jaren fysio en mensendieck functioneer ik naar behoren. Ik kan heel veel, veel meer dan wat orthopeten ooit hadden kunnen denken. In het dagelijks leven heb ik helemaal nèrgens last van! Paardrijden, zowel dressuur als springen is ook altijd goed gegaan! Voor het gemak wel altijd rechts afgestapt omdat dit soepelrr gaaT.

Maar... Sinds ik nu vijf maanden mijn eigen fries heb is me iets opgevallen. Paard vind rechtsom moeilijker dan Linksom en voor mij idem dito. Op een kleine volte valt ze door mijn binnen been in allé gangen. Dieper de hoek inrijden om dan op de lange zijde overdreven steling tevragen, en/of schoudervoor lukt mij ook maar lastig, vaak komt mijn paard dan geheel van de hoefslag af of snapt ze me niet. Nu viel het me vandaag op dat ik mezelf rechtsom meerdere keren rêcht moeten zetten in mijn zadel, t viel me op dat ik scheef zakte. Alles rechtsom, Linksom gaat zowel bij paard als bij mij super !

En nu? Grote kans dat mijn 6 jarige fries rechtsom lastig vind omdat ik daar niet correct rij. Nu is ze nog Jong maar ze moet hier later geen last van krijgen! Is er iemand met tips hoe beter te werken met mijn rechter binnen been, of tips voor oefeningen ?( met of zonder paard) ik hheb echt een superzadel, kent en masters dressage met grote kniewrongen, een stevigere zitting kan ik mezelf niet wensen!

Respect voor wie het gelezen heeft, ik weet niet of dit hier goedstaat of dat het naar gezondheid moet ?
Allé tips en mogelijke oefeningen zijn meeer dan welkom! Ik wil mijn paard niet opzadelen met mijn onkunde, op manege paarden nooit verschil gemerkt maar nu ik na vijfmaanden eigenpaard aan haar gewent ben...

Doubtless

Re: buigingsprobleempaard, ruiter de oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:11

Is je rechterbeen zwakker dan je linkerbeen? En als ik het goed lees zak je dus naar rechts? Zijn je benen gelijk? En je beugels? Als je in je zadel rechtop zit, heb je dan evenveel druk op beide zitbeenknobbels?

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:18

Rechts is idd zwakker dan links, volgens de krachtmetingsapparaten. Alleen in het dagelijksleven valt het me niet op! Ja ik zak idd naar rechts, beugels zijn gelijk,benen iets ongelijk in lengte maar is minder dan 2 cm, ik ga zonder corrigerende zooltjes door het leven. Die gelijke druk op zitbeenknobbels weet ik eigenlijk niet! daar ga ik eens opletten!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:19

Debby614 schreef:
Rechts is idd zwakker dan links, volgens de krachtmetingsapparaten. Alleen in het dagelijksleven valt het me niet op!

Jouw paard merkt echter veeeel meer dan wat jij in het dagelijkse leven merkt :D Zijn er opties om meer kracht in dat been te winnen?

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:22

Je paard rechtrichten aan de hand zodat ze rechts ook sterker wordt. Kan je veel over vinden op internet en ook les in volgen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:29

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:30

Hihi wat fijn dat dieren zo goed spiegelen! Ik ga eens opzoek naar kracht en of coordinatieoefeningen ! Rechtrichten aan de hand zijn wij inderdaad mee begonnen! Maar is nog lastig, zoals al het begin ;)

Frieswytske bedankt! Heb me zojuist aangemeld, ik ben benieuwd!

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:36

Ik ben benieuwd om te horen of je wel gelijke druk op je zitbeenknobbels hebt als je er recht op zit! Verder zou ik ruim de tijd nemen om in stap na te gaan waar het probleem begint. Is ze rechtsom op een grote volte wel in de juiste lengtebuiging? Hoe komt ze de bocht voor een slangenvolte door? Door te letten op wanneer je de nageeflijkheid kwijt raakt, ze over de schouder valt etc kan je het 'probleem' vanaf haar kant vaststellen. Vervolgens linksom eens kijken wat je doet om dit te corrigeren/voorkomen en kijken of dat rechts ook lukt.

Heb je les met haar?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:38

Nordique schreef:
Je paard rechtrichten aan de hand zodat ze rechts ook sterker wordt. Kan je veel over vinden op internet en ook les in volgen

Precies dat... Heb je ohz ook enorm veel profijt van!! :j

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 21:45

Ik heb haar sinds 5 maanden, de eerste twee dagen voor de aankoop heb ik priveles gehad en daarna vijf maanden geen les. Zaterdag as rij ik voor de allereerste keer in een les, groepsles. Meer om te kijken of we er aan toe zijn. Ze is getransporteerd naar frankrijk en ze was erg veranderd. Nu merk ik dat ze zichzelf weer word en gaan we kijken hoe het in een les gaat. Gaat dit goed dan volgt er uiteraard wekelijks les, is het nog teveel dan gaan we eerst samen verder. Eventueel een aantal privelessen dan

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-15 14:38

Ohw wat heb ik vandaag leuk gereden! Ik heb heel hard mijn best gedaan om op te letten hoe of wat. Ik was best verbaast . Ik zak dus naar links en niet naar rechts wat ik dacht. Ik heb ook meer gewicht op linkerzitbeen knobbel. Bij zijwaartse gangen en buiging moest ik mezelf echt bewust rechtzetten en op mn binnenste ( rechter) zetten! Vandaag gemerkt dat de voltes in de goede buiging zijn als ik mezelf echt bewust op mn binnenzitbeen knobbel zet! Bij sommige wendingen viel ze wel weg over de buitenschouder, wat daar dan fout gaat gaan we donderdag uitzoeken. Nu ff twee dagen wat rust! Enig idee of het gewicht beter verdeeld blijft als ik een beugel een gaatje korter doe ? En welke dan? Of is dat onzin?

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 15:21

Je ene beugel korter doen is niet aan te raden. Vaak ga je daardoor nog schever zitten. Belangrijk is dat je recht zit ten opzichte van je paard, niet recht ten opzichte van je zadel of van de grond!

De ruggengraat van het paard moet loodrecht op de ruggengraat van de ruiter staan. Dit houdt wellicht in dat de ruiter niet loodrecht ten opzichte van de grond zit. Het zadel geeft hierbij soms een vertekend beeld. Belangrijk is dus om op het paard te letten. Onder de manenkam loopt de ruggengraat. Deze moet onder de navel en tussen de billen van de ruiter doorlopen. Dan zit de ruiter in het lood.

Dit kan ontzettend scheef aanvoelen en vaak denken ruiters daarom dat het niet goed is. Hou je zijdes even lang, ga dus niet inknikken. Meestal corrigeert het paard zichzelf al snel en binnen een paar rondjes. Soms gaat het zadel dan ook anders liggen. controleer dus regelmatig of die ruggengraat nog recht onder je doorloopt.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.