terug aan het werk met Olaf

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zoe_97

terug aan het werk met Olaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 15:42

dag bokkers!
In dit topic wil ik graag de vooruitgang van Olaf bijhouden!

Even een situatieschets:
Olaf is mijn (bijna) 19-jarige KWPN ruin. Ik heb hem sinds 2009. Zelf was ik toen een onervaren manegeruitertje dat maar wat graag alles uit de penny uitprobeerde. Dit heeft op mijn paard helaas geen positief effect gehad. Toen ik hem kreeg was hij een verwaarloost mager hoopje paard. Ik heb een zadel gekocht waar ik jaren later achterkwam dat dit helemaal niet paste!
De eerste jaren ging super, we hobbelde namelijk enkel rondjes door de weide. Dus zolang ik niets vroeg was er geen probleem.
Toen we 2 jaar geleden van stal veranderde en ik een bak ter beschikking had wilde ik wat serieuzer gaan rijden. Maar toen kwam het staken en lastig doen. Het opstappen is altijd een probleem geweest, maar nu werd dit moeilijker en moeilijker. Eens dat hij losgereden was had ik ene braaf, rustig en lui paard. Maar dat losrijden zag ik steeds meer tegenop.
Uiteindelijk bokte hij al rennend weg bij het zien van het zadel.
Toen heb ik ene nieuw passende wintec aangeschaft en het ging stukken beter. Helaas kreeg ik zelf ene knieblessure waardoor ik niet kon rijden.
Ik heb 2 zeer goede bijrijders gehad die helaas door omstandigheden moesten stoppen. Dus opnieuw de zoektocht naar ene ruiter. Vorig jaar tijdens de paasvakantie eindelijk weer een meid van 16 gevonden en het leek erg goed te gaan!...
Tot ze een keer alleen mocht gaan dan.. Ik hoorde van e staleigenaar dat ze olaf rond de piste had gejaagd omdat hij pasje opzij had gezet bij het opzadelen.... Ook had ze plots ene vriendin bij die ook gereden heeft. Ik heb hierna meteen haar weggestuurd en besloten olaf weer zelf te gaan doen.
Alleen waren we weer bij af wat betreft het zadel, zadelen was echt ene hel! En mijn knie trok het op dat moment echt niet.

Ik heb toen besloten olaf lekker stil op de wei gezet tot nu..
Ik mis het rijden erg, en mijn knie is stukken beter. Ik heb een boomloze barefoot besteld en gisteren besloten Alvast te gaan longeren.
Dus vanaf hier komen de updates wat betrekt zijn vooruitgang!

Gisteren haalde ik Olaf uit de wei en zette hem in de stal voor een poetsbeurt.. Hij was echter zeer onrustig dus toen hij eruit wilde is hij op mijn voet gesprongen (later bleek ik een gebroken teen te hebben, maar door de adrenaline voelde ik dat niet). Ik heb de piste in de helft gedeeld met springbalken zodat ik een longeerkraal had (hij durft namelijk weleens zich los te trekken anders). En heb hem zonder touw gelongeerd. Hij had enkel een hoofdstel met longeerhulpstuk aan op dit moment. De eerste minuten heeft hij als een gek rondjes gerent mij totaal negerend. Toen hij wat rustiger werd ehb ik hem veel overgangen laten maken op stemcommando zodat hij zich op mij moest richten. Dit ging echt supergoed!
na een kwartiertje heb ik mijn longeersingel gepakt en eens gekeken hoe hij hierop reageerde. wonder boven wonder bleef hij braaf staan toen ik hem aan het aansingelen was! heb hem toen nog een rondje laten lopen om aan het gevoel te wennen. Dan op een positieve noot afgesloten en hem weer buitengezet :D

Helaas zal onze vooruitgang nu even stilliggen door mijn teen (ik ka geen schoenen dragen), maar ik ben van plan hier updates te plaatsen over onze vooruitgang! wie volgt mee?

Lumi

Re: terug aan het werk met Olaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:44

heb je foto's van hem?? :)

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-15 15:46

Afbeelding
ik heb geen foto van het werk gisteren, maar wel een foto van afgelopen zomer. Meer foto's staan in mijn profiel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 15:47

Erg leuk dat je het weer oppakt :D succes :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: terug aan het werk met Olaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 17:54