Van paardrijden naar paard trainen. Hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Van paardrijden naar paard trainen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 15:17

Ik ben op mijn 8e begonnen met mijn hobby Paardrijden. Op de manege een uurtje in de week rond hobbelen op een pony. super leuk natuurlijk, maar het blijft dan ook bij dat rond hobbelen. Je hoeft die ponys niks te leren want het zijn inmiddels robots geworden. op het moment dat je gas, rem, stuur en zitten onder de knie hebt heb je zon beetje alles geleerd wat er te leren valt.

Maar dan....

Komt het moment dat je een eigen paard koopt. Je hebt al heel lang dat je op de manege niks meer leert en dat je meer kunt en wilt dan je nu doet. Maar dan begint het... Je kunt paardrijden :j maar je paard trainen is een heel ander verhaal :n

Nu vraag ik me af.. Hoe waar en wanneer leer je nou eigenlijk om je paard echt te trainen? Heb wel les maar merk dat wanneer ik voor mezelf rij ik het erg lastig vind om echt bezig te zijn om mijn paard te trainen.

Hoe leer je nou om te stoppen met "paardrijden" en bezig te gaan met het trainen van je paard?
Het is een beetje een vage vraag, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel..
Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Sadira

Re: Van paardrijden naar paard trainen. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:19

Bij mij begon het toen ik bewust doelen ging stellen voor mijn paard en mezelf.

Niet meer gewoon een uurtje rijden, maar echt gaan streven naar verbetering. Laat beeldmateriaal maken, kijk waar je zwakke punten liggen, en die van je paard. Ga dan eraan werken om die dingen te verbeteren. Dat is hoe ik bewuster ben gaan rijden.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:31

Zelfde situatie hier.

Wat doe je nu als je voor jezelf aan het rijden bent?
Ik krijg huiswerk mee van mijn instructrice. Ik bedenk dan van te voren alvast op welke van de huiswerk-puntjes ik me ga richten. Vervolgens is het een kwestie van voelen wat je paard doet en daarop inspelen.
Bijvoorbeeld: mijn paard plakt soms wat aan mijn rechterbeen. Door hem van mijn rechterbeen af te rijden maak ik hem rechter (dus hij wordt getraind). Als hij iets moeilijk vindt heeft hij de neiging te gaan duiken en op de voorhand te gaan lopen. Ik probeer dan de achterhand er weer bij te rijden, achterhand erbij rijden = krachttraining.

Wat daarnaast helpt is af en toe eens geen privéles maar met anderen samen rijden. Je krijgt dat niet constant aandacht en moet af en toe ook even zelf aanklooien, als je dan ergens tegenaan loopt staat de instructie wel in de bak om te helpen.

Trainen is niks anders dan voelen waar het paard nog kan verbeteren en daar mee bezig gaan. Ik pak zelf 1 puntje per keer waar ik dan de nadruk op leg, zoals overgangen en tempowisselingen of lengtebuiging etc. Als het goed is worden de punten die je moet verbeteren steeds kleiner (en komen er weer andere puntjes naar boven waar je dan mee bezig kunt).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:22

Hoe je dit leert? Heel eenvoudig, door lessen te nemen. En door de opmerkingen die je in de lessen krijgt ook mee te nemen als je zelf gaat rijden. Een eigen paard is trouwens helemaal niet nodig: zoek een manege waar de paarden geen robots zijn, maar waar je daadwerkelijk leert RIJDEN. Dus waar je leert hoe je hulpen precies geeft, waar je leert voelen hoe een paard beweegt, waar de afwijking ligt, en hoe je dat corrigeert. Je hoeft "alleen maar" te leren hoe je alle vier de benen van het paard onder controle krijgt. Alle oefeningen volgen daaruit. En dat onder controle krijgen is een net zo grote uitdaging op een manegepaard als op een eigen paard. Iemand die zegt uitgeleerd te zijn op een manege zegt iets over de instructie daar, niet over de paarden.

Kortom: leer voelen, en leer voelen hoe je wat er mis gaat kunt verbeteren. Daaruit zal al het andere vanzelf volgen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:26

Als je zelf niet goed weet hoe een training op te bouwen, dit bespreken met je instructie. Het is niet alleen hun taak om je oefeningen te laten rijden en punten van verbetering aan te brengen, maar ook waarom en wanneer je een oefening doet en hoe je daarnaar toe opbouwt.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:28

Nu pas :') Na jaren gereden hebben en ik dacht getraind te hebben, kom ik er nu achter hoe hard ik wel niet moet werken om het paard daadwerkelijk aan het trainen te zijn.

Ik heb altijd enorm weinig tot geen les gehad en nu bij mijn huidige bijrijdpaarden ook 1x in de 2 weken les! Er gaat een wereld voor mij open en vind het geweldig om zoveel bij te leren opeens! Ik ben bij lange na nog niet klaar in elk geval! :D

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:36

Het klinkt een beetje als mijn verhaal.
Waar ik heel veel aan heb is goede instructie.
Iemand die je leert hoe je het je paard en samen met je paard kan leren.
Misschien beginnen met grondwerk, rechtrichten, LVO, schouderbinnenwaarts, travers etc.
Belangrijk om regelmatig goede begeleiding te hebben, zodat er toch niet stiekem kleine slordigheidjes inkruipen..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:39

Heeeel erg veel voelen en een ervaren/goed oog aan de grond in de vorm van een instructeur.

Als ik je onderschrift zo zie, is het de bedoeling om wedstrijden te gaan rijden. Top! Want dat betekent dat je iets hebt om naar toe te werken. Ga eens kijken in de buurt op een wedstrijd en pik er daar een paar combinaties uit die je prettig vind rijden. Bedenk voor jezelf hoe het zou moeten aanvoelen om zo'n paard te rijden. Wat er bij zo'n paard gebeurt als je been geeft, of wanneer je 'm terug neemt. Dat soort dingen.

Vraag je instructeur om huiswerk, wat zijn de belangrijkste dingen die in de les zijn behandeld? Werk daar aan! En bedenk voor jezelf wat je wilt. Waar loop je voor jezelf tegenaan? Ga daar over nadenken en kijk of je een manier kan bedenken om het te veranderen. Wat voor oefening is daar voor nodig? Wat is de oorzaak van het 'probleem'?

En beeldmateriaal! Zoals al genoemd...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 16:50

Toen ik mijn paard kocht werd hij met behoorlijk wat kracht van voor en been gereden. Ik ben zelf niet zo sterk dus ik ben al anderhalf jaar bezig om hem wat gevoeliger te maken en op kleinere hulpen te rijden. ik ben inmiddels zo ver dat ik van de wielsporen van de vorige eigenaresse terug ben naar helemaal geen sporen en ik kan met mijn kantoorhandjes zonder handschoenen rijden zonder blaren te krijgen. en ja, die heb ik snel. In het begin was hij zo hard dat hij de teugels gewoon door mijn hand trok. Zo sterk dat de teugels door mijn gesloten hand weg glipten.

Dus ja, ik denk dat ik op dat gebied het nodige bereikt heb.

Maar nu verder.. Het is een erg flegmatiek paard dus je moet zelf best hard werken. Hierdoor heb ik het idee dat ik niet genoeg van hem vraag om echt te verbeteren/trainen. Maar dat is altijd lastig.

Mijn paard wordt volgende maand 23 en is dus een ervaren paard. veel meer evaren als ik. Hij kent dus genoeg truckjes om mij te laten denken dat hij heel hard aan het werk is, waar waarbij hij voor een groot deel onder het echt zware werken vandaan kan komen door zijn slimheid

@Janine, hoewel ik van mening ben dat we er niet klaar voor zijn, heb ik me uit de tent laten lokken door een vriendin om 2e paasdag een oefendressuur te rijden. Afhankelijk van hoe dat verloopt wil ik misschien ooit een startkaart aanvragen. Starten is altijd mijn droom geweest maar ik heb zon idee dat dit er misschien niet in zal zitten voor ons als combinatie... mijn paard kan het, en ik kan het ook, maar samen blijkt het toch na anderhalf jaar nog steeds behoorlijk lastig...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 10:45

niemand meer tips?

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 10:58

Herkenbaar, ik heb dat ook een hele tijd (lees 2 jaar) gehad.
Ik had idd les, en als ik huiswerk kreeg kon ik daarmee bezig. Maar soms ging dat in 1 keer goed, ja en dan?
Ik vond (vind) het heel lastig om een volgende stap te bepalen.
En dat kom ik nu ook nog wel eens tegen, mijn huiswerk is wat ingewikkelder, dus ik ben wel een tijdje bezig voor ik dat dan voor elkaar heb.. maar als dat wel lukt dan wil ik graag een "volgende stap" zetten.
en dat vind ik op eigen houtje nog lastig. Te bang dat ik iets "fout" doe, verkeerd aanleer, noem maar op.

Maar over t algemeen gaat t nu een heel stuk beter :)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:13

In dit stadium (paard van 23 met veel ervaring en amazone die nog niet zo gevorderd is) hoef je het paard niet te trainen maar jezelf. Ben je consequent en geef je altijd dezelfde hulpen voor hetzelfde commando? Zit je volkomen recht boven je paard. Heb je onafhankelijke zit en geef je geen onbewuste hulpen? Inderdaad ga voelen en veel km's maken en zet de illusie aan de kant dat jij deze bok nog iets gaat leren. Als jij hem perfect aanstuurt zal hij het heus al kunnen. Veel succes op je oefenwedstrijd. Tip van mij. Laat je filmen en kijk later terug wat je aan jezelf wil verbeteren!
Edit: spelfoutjes

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:15

pluisje88 schreef:
Hoe leer je nou om te stoppen met "paardrijden" en bezig te gaan met het trainen van je paard?
Het is een beetje een vage vraag, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel..
Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Lessen, lessen en nog meer lessen. Een goede instructrice leert je voelen & legt je uit wat je wanneer moet doen om het gewenste resultaat (een gevoel) te behalen. Voorheen heb je handelingen uit leren voeren (lichtrijden, doorzitten, buitenbeen achter de singel), in het trainen leer je een paard corrigeren & dus een verband leggen tussen 'hier wil ik naartoe' en de handeling die daarbij hoort.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 11:17

Ik hoef hem niks te leren maar ik moet wel zijn spieren trainen en blijven trainen om hem soepel en gezond te houden.... Dat is in mijn ogen ook trainen want dan wordt er toch echt wel wat meer van je verwacht dan alleen je rondje rijden

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:18

DarkShines schreef:
Ik krijg huiswerk mee van mijn instructrice. Ik bedenk dan van te voren alvast op welke van de huiswerk-puntjes ik me ga richten. Vervolgens is het een kwestie van voelen wat je paard doet en daarop inspelen.

Grappig, ik doe het dus precies andersom. Ik behandel in mijn les wat tijdens m'n training niet goed gaat, maar krijg nooit huiswerk & train ook nooit aan de hand van mijn les (maar ik les dus aan de hand van mijn training) :+

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:27

Zijn spieren train je door km's te maken en hem niet in de weg te zitten. Je zal er instructie nodig bij hebben die jou wijst waar je zwakkere punten zitten. Als jij bijv. scheef bent, wordt je paard dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:35

pluisje88 schreef:
Maar nu verder.. Het is een erg flegmatiek paard dus je moet zelf best hard werken.

Eeeeh, nee :+
Juist met een flegmatiek paard moet je zelf zo min mogelijk doen. Ik begrijp hoe moeilijk dat is, juist zulke types zijn er ijzersterk in om jou te laten werken, ideaal, want hoe harder jij werkt hoe minder ze zelf hoeven te doen :) Laat je dus niet verleiden om zelf hard te werken, maar wees super consequent! Hulp=reactie, altijd! En hou de trainingen leuk, wissel veel af met wat je doet en hou hem geïnteresseerd!

Maar goed, dat even ter zijde, nu antwoord op je vraag :)

Ik heb zelf heel veel geleerd van les rijden, maar ook zeker van boeken uitpluizen, theoretisch snappen hoe een paard in elkaar zit weten waarom je bepaalde dingen moet oefenen.
Met de pony die ik nu heb, heb ik nooit echt les gehad ( :o ) al kijkt mijn zus (zij is instructrice) wel eens mee als ik ergens tegen aan loop. Toch zijn ponymans en ik van 'net zadelmak en vliegen de bocht uit' richting L2/M1 niveau gekomen. Hoe en wat ik precies doe, tijdens het rijden? Dat vind ik een hele moeilijke. Voor mij voelt het alsof ik gewoon aan het rijden ben, en na een tijdje kan hij 'ineens' iets nieuws. Hoe we dat dan bereikt hebben kan ik moeilijk onder woorden brengen. Is denk ik vooral een kwestie van kilometers maken, leren aanvoelen welke oefening je op welk moment verder helpt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-15 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:42

Doubtless schreef:
DarkShines schreef:

Grappig, ik doe het dus precies andersom. Ik behandel in mijn les wat tijdens m'n training niet goed gaat, maar krijg nooit huiswerk & train ook nooit aan de hand van mijn les (maar ik les dus aan de hand van mijn training) :+

Dat kan ook natuurlijk ;)
Ik vind deze manier wel fijn. Alle "nieuwe" dingen neem ik eerst een keer mee in de les, weet ik meteen dat ik ze zo uitvoer zoals mijn instructrice en eigenaar vh paard het willen, en daarna ga ik er zelf mee aan de slag.
Dingen waar ik tegenaan ben gelopen tijdens de training komen we vanzelf tegen tijdens de les dus die worden ook behandeld.

pluisje88 schreef:
Ik hoef hem niks te leren maar ik moet wel zijn spieren trainen en blijven trainen om hem soepel en gezond te houden.... Dat is in mijn ogen ook trainen want dan wordt er toch echt wel wat meer van je verwacht dan alleen je rondje rijden

Hoe bedoel je, je hoeft hem niks te leren?
Het is toch niet zo dat wanneer een ballerina goed kan dansen ze ook nooit meer coaching nodig heeft? Doe gewoon je ding tijdens het rijden maar VOEL ondertussen wat je paard onder je doet. Is hij wel netjes tussen 2 benen en 2 teugels of valt hij stiekem over de buitenschouder weg, of juist tegen je binnenbeen? Is de lengtebuiging nog in orde? Vertrok hij bij die overgang naar galop wel vanuit het achterbeen? Door het paard te corrigeren wanneer dit mis gaat train je hem toch (en leer je hem zijn lichaam goed te gebruiken)?

Wat zijn zijn zwakke punten en hoe wil je die verbeteren?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:47

Een flegmatiek maar ervaren paard zonder sporen rijden is vragen om een uitgeputte amazone/ruiter en een paard wat rondsloft. Ik snap dus je gevoel dat je het paard niet lekker aan het lopen krijgt.

"rijden" is het van achteren naar voren rijden, door het lijf en over de rug zodat het paard het bekken ietwat kantelt en daardoor de achterbenen in beweging iets verder naar voren brengt. Hiervoor span je het paard als het ware op tussen je beenhulpen en teugelhulpen. Je vraagt activiteit van achteren en laat dit tegen je teugelhulpen botsen waarna je de beweging "in" het paard probeert te houden ipv het er aan de voorkant uit te laten lopen. Denk daarbij dat het paard omhoog beweegt ipv naar voren.
Hoeveel spanning en druk hiervoor nodig is, hangt af vh paard maar altijd zo weinig mogelijk.

Maar hier komt de clou, als jouw flegmatieke paard zich niet naar voren laat rijden en er geen verbinding tussen de achterhand en je teugels ontstaat, kom je helaas niet verder...

Mijn advies is dus ook, maak hem scherp aan je been of rij toch met een normaal spoortje ( is geen marteltuig als je het normaal gebruikt) En probeer hem zover te krijgen dat je voelt dat hij aan je teugels trekt, probeer dit dan zachtjes op te vangen zonder trager te gaan. Dus been en teugeldruk tegelijk, je zal dan voelen dat hij korter wordt in de hals en zijn passen veranderen ook.

Dit is het moeilijkste van "rijden", wanneer je dit beheerst, ga je oefeningen rijden waarbij je deze manier van lopen probeert vast te houden.

Bovenstaande is natuurlijk bedoeld als tips richting een wedstrijd. Als je liever niet met "druk" rijdt, raad ik je af om wedstrijden te starten aangezien ik als knhs-jury bovenstaande wil zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 11:57

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 12:02

Ik bedoel dat ik mijn paard niet meer hoef te leren hoe hij moet wijken of welke andere oefening dan ook. Het is vooral bijhouden, corrigeren en bijschaven hoe ik wil dat hij zijn lijf gebruikt.

Ik heb les en we zijn idd bezig met scherp aan de hulpen maken en hem te laten meewerken en meedenken. Hij is altijd op pure kracht gereden en hoewel ik dat ook niet wil, kan ik dat lichamelijk ook niet. We moesten dus iets anders bedenken. Langzaam gaat het steeds een beetje beter.

Zodra de sporen in het spel komen gaat hij op de rem en stopt hij met meewerken. Dan valt hij terug in zijn oude patroon

Foto van ons eerste les bij mijn huidige instructice voor de liefhebber;

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:08

Met dat beeld zou je prima een oefendressuurwedstrijdje door moeten kunnen komen hoor :)

Verder denk ik dat je oefeningen nooit leert alleen aan het paard, of alleen aan de ruiter. Het gaat er om dat je bepaalde oefeningen samen leert doen. (a helpt het natuurlijk wel als zowel paard als ruiter onafhankelijk van elkaar de oefening beheersen)
Jij zal je paard dus inderdaad niet meer hoeven leren wijken. Je zal hem wel moeten leren om te wijken zoals jij wil dat hij het doet (dus met weinig druk). En waarschijnlijk, als hij het altijd alleen met veel druk van been en hand gekund heeft, lijkt het voor hem ook net een nieuwe oefening. Hij moet zijn lijf immers heel anders gaan gebruiken. Ik zou het daarom niet heel veel anders behandelen dan als het aanleren van een nieuwe oefening, zij het dat het leerproces waarschijnlijk wat sneller gaat :)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 12:12

Haha dat is idd precies ons probleem. Ik kan het, hij kan het (maar niet op de manier die ik wil) en dus samen is het best lastig haha. Ik wil dat hij op zijn eigen benen loopt en ik vind het nergens voor nodig om met zo gigantisch veel druk te moeten rijden. Dat is voor mij niet fijn, en voor hem al helemaal niet. Mijn overtuiging is dat het met minder druk ook prima kan, maar nu moet hij dus leren om dat dan ook te voelen. Door die gigantische druk die altijd gebruikt is heeft hij zijn gevoel en meedenken uitgeschakeld zegmaar..

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 12:41

pluisje88 schreef:
Haha dat is idd precies ons probleem. Ik kan het, hij kan het (maar niet op de manier die ik wil) en dus samen is het best lastig haha. Ik wil dat hij op zijn eigen benen loopt en ik vind het nergens voor nodig om met zo gigantisch veel druk te moeten rijden. Dat is voor mij niet fijn, en voor hem al helemaal niet. Mijn overtuiging is dat het met minder druk ook prima kan, maar nu moet hij dus leren om dat dan ook te voelen. Door die gigantische druk die altijd gebruikt is heeft hij zijn gevoel en meedenken uitgeschakeld zeg aar..

En dat is nu precies wat ik bedoelde met mijn laatste alinea... Zoals jij wil rijden, past bij jou maar niet bij wedstrijd rijden. Niet dat dit verkeerd is maar alle stromingen van wedstrijdsport tot klassiek, overal willen we de achterhand activeren. En dat vraagt "druk" maar hoe groot die druk is, hangt af van de mate van africhting en gevoel van de ruiter.

Wb die foto, zelfs als ik oefendressuur zou jureren, zou ik het nodige op aan te merken hebben wb teugelvoering, kanteling vh hoofd, over de buitenschouder vallen, etc. Dit is ook het gevolg van te weinig verbinding en te weinig activiteit id achterhand.

Maar nogmaals, het staat je vrij je paard te rijden hoe jij wil maar jij vroeg hoe je leert "rijden" en een paard te trainen.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-15 12:51

Voor mij is bewezen dat de oude manier waarop hij gereden is ook niet werkte voor hem. Hij liep "aan de teugel" maar nageven deed hij niet. Waardoor hij altijd de kans heeft gehad om zijn rug weg te drukken en een beetje te lopen lantenfanteren.

Zoals ik al zei was dit mijn eerste les sinds heel lang, en ook de eerste serieuze dressuurles met hem. We zijn vooral bezig geweest met het gas en dat hij op eigen benen moet lopen. de voorkant was geen prioriteit in die les. En dus ja, te losse teugels en te weinig verbinding aan de voorkant.

Als hij 11 jaar zo gelopen heeft kan en mag ik niet van hem verwachten dat hij in 1 les op een totaal andere manier kan gaan lopen. Ik denk dat dit een proces is, en dat dit uiteindelijk veel zal opleveren, maar ben ook van mening dat we er op deze manier wel gaan komen.

Ik kom bewust zo min mogelijk aan die voorkant en dit resulteert erin dat hij nu al af en toe zelf mijn hand opzoekt in plaats van met zijn volle gewicht in die teugels gaat hangen. Pas als hij deze verbinding zelf opzoekt en accepteert kan ik deze uitbreiden tot wat jij benoemd. Dit is ook het plan maar rome is niet in 1 dag gebouwd... Een betere ruiter zou dit misschien sneller kunnen maar helaas voor mij hoor ik niet tot de uiterst getalenteerde ruiters..