pluisje88 schreef:Haha dat is idd precies ons probleem. Ik kan het, hij kan het (maar niet op de manier die ik wil) en dus samen is het best lastig haha. Ik wil dat hij op zijn eigen benen loopt en ik vind het nergens voor nodig om met zo gigantisch veel druk te moeten rijden. Dat is voor mij niet fijn, en voor hem al helemaal niet. Mijn overtuiging is dat het met minder druk ook prima kan, maar nu moet hij dus leren om dat dan ook te voelen. Door die gigantische druk die altijd gebruikt is heeft hij zijn gevoel en meedenken uitgeschakeld zeg aar..
En dat is nu precies wat ik bedoelde met mijn laatste alinea... Zoals jij wil rijden, past bij jou maar niet bij wedstrijd rijden. Niet dat dit verkeerd is maar alle stromingen van wedstrijdsport tot klassiek, overal willen we de achterhand activeren. En dat vraagt "druk" maar hoe groot die druk is, hangt af van de mate van africhting en gevoel van de ruiter.
Wb die foto, zelfs als ik oefendressuur zou jureren, zou ik het nodige op aan te merken hebben wb teugelvoering, kanteling vh hoofd, over de buitenschouder vallen, etc. Dit is ook het gevolg van te weinig verbinding en te weinig activiteit id achterhand.
Maar nogmaals, het staat je vrij je paard te rijden hoe jij wil maar jij vroeg hoe je leert "rijden" en een paard te trainen.