Hakken omhoog trekken met het gevolg vast in beugel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hakken omhoog trekken met het gevolg vast in beugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:07

Ja het klinkt zo makkelijk, gewoon je hakken naar beneden drukken en je bent er vanaf.

Helaas is het niet zo makkelijk. Het is een probleem waar ik al lang tegen aan loop met rijden, maar waar ik met mijn instructrice wel aan werk.

Maar helaas als mijn paard stout is denk ik er niet zo snel aan. En trek ik mijn hakken op, met het gevolg dat de beugel over mijn sporenriempje heen gaat en hij dus niet meer los gaat.. En ik dus moet gaan stappen en stil moet gaan staan wil ik mijn voet weer bevrijden uit de beugel. Let wel, dit gebeurd geen 10x per les. Maar 1 of soms 2x toch wel. En net in de momenten dat paardlief iets 'spannend' vind en even een sprintje neemt.

Eigenlijk best gevaarlijk dus... Iemand hier een tip voor hoe dit het beste op te lossen?
Van die dingen zodat je voet niet in de beugel kan schieten dat klinkt handig maar voor op de wedstrijd weet ik niet of het is toegestaan. Persoonlijk dacht ik van niet...

Anoniem

Re: Hakken omhoog trekken met het gevolg vast in beugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:09

Ik zou voor je eigen veiligheid je sporen af doen tot het probleem opgelost is.... Levensgevaarlijk hoor mocht het eens echt misgaan! Of koop tijdelijk van die open beugels.

Verder een idee om echt een paar lessen te nemen die gericht zijn op je zit. Het optrekken van je hak kan veel oorzaken hebben.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:10

Geen tip, maar misschien wel handig om zo'n beugel in ieder geval voor de training wel aan te schaffen. trainen zit het meeste tijd in. dan kan je tijdens het trainen er aan werken. Zonder het risico dat je daar blijft haken.

_Bianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:11

Die bedoel ik :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:12

Daar had ik helemaal nog niet eens aan gedacht... Bedankt voor de tip!!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:13

Waar heb je de gesp van het sporenriempje zitten?

Heb dit nl. zelf ook een paar keer gehad. En had toen de gesp in het midden zitten. Heb de gesp nu bijna tegen de binnenkant aan zitten. En nooit meer last van vastzitten met mijn laarzen en sporenriempjes.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:17

De safestyle beugels zijn echt een aanrader. Ik heb ze zelf, en ze bevallen echt prima!

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:26

Voordat je begint met rijden je voeten uit de beugels en je benen af laten hangen. Dan ontspannen ze helemaal. Na een paar minuutjes je voeten weer in de beugel doen, en dan is het net alsof je benen net even langer zijn geworden. Dit hielp bij mij goed tegen ditzelfde probleem.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:31

Dit komt waarschijnlijk omdat je knelt met je bovenbenen. Dus benen lang en niet klemmen. Wat ook helpt is om een stuk in verlichte zit te gaan zitten en dan langzaam terug normaal in het zadel gaan zitten. Dan moet je wel op je beugels steunen en druk je hoogstwaarschijnlijk je hakken ook uit. Als je dan weer gaat zitten ben je meer bewust van je houding en zal het uiteindelijk beter gaan.

Dit deed dit ook heel erg en nog steeds wel eens in galop maar hierdoor is het al veel beter geworden.

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:39

Ik trek zelf ook erg mijn hakken op.
Mij wordt altijd verteld dat ik mijn benen lang met houden, niet moet klemmen.
Denk dat die veiligheidsbeugels wel een goede tijdelijk oplossing zijn misschien?

Bovenstaande tip vind ik ook een handige, ga ik zelf ook eens proberen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 09:31

Vraagje , waarom rij je met sporen als je daar nog niet aan toe ben?
Sporen zijn voor verfijning.
Denk niet aan hakken uitdrukken maar aan tenen omhoog doen, dan is je enkel en voet ook meer ontspannen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 20:12

midgie schreef:
Vraagje , waarom rij je met sporen als je daar nog niet aan toe ben?
Sporen zijn voor verfijning.
Denk niet aan hakken uitdrukken maar aan tenen omhoog doen, dan is je enkel en voet ook meer ontspannen,

Waarom denk je dat ik sporen anders gebruik?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 09:28

Nou als jij met je beugels in de sporen riemen komt en je moet stil gaan staan om het op te lossen, dat klinkt in mijn oren niet als gevorderde ruiter, over het gedrag van je paard maar niet te hebben, want waarom sprint jou paard weg ?