Rustig galopperen, Hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mabelbohms

Rustig galopperen, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 10:11

Hallo allemaal,
Op de manege is er sinds kort een nieuwe pony van 3 jaar oud. /3 :j

Ze is nog erg jong en heeft nog niet echt goed haar balans gevonden. Daarom gaat ze in galop vaak erg hard. Ze crost als een gek door de bak. Ik probeer haar vaak rustiger te laten galopperen alleen als ik haar dan probeer iets terug te nemen maakt ze vaak een overgang terug naar draf.

Nu was mijn vraag: Heeft iemand hier er ervaring mee/tips voor om haar gewoon lekker rustig te laten galopperen zonder dat ze veel te hard gaat en zonder dat ze meteen terug valt in draf?

Angela

Re: Rustig galopperen, Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:21

Een pony die haar eigen balans nog niet heeft, zeker een 3 jarige (imo te jong om bereden te worden), die moet je eerst aan de longe, zonder ruiter, sterker maken, en de balans wel laten vinden.

Nu is dit natuurlijk jou pony niet, en heb je ook niets te zeggen over de opleiding van de pony. Ga in ieder geval niet vol in galop, maar laat de pony maar 1 of 2 sprongen galopperen, en neem de pony dan weer terug naar draf. De kans is groot dat het aanspannen van de benen bij de ruiter ook meespeelt, en dat de pony daardoor ook zo hard gaat. Door het aantal passen langzaam op te bouwen is de kans het grootste dat het uiteindelijk in een fijn gecontroleerd tempo gaat.

Je hebt je topic verkeerd geplaatst, ik heb een collega-moderator al gevraagd om dit topic naar de juiste plaats te verhuizen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:24

Galoppeerde ze snel en kort of is het al actief, anders zou ik eerst juist nog meer been erbij geven en als achterbeen eronder komt met mijn zit het tempo wat terug nemen, verlies je de kracht van achter, dan weer naar voor. Wanneer je aan je teugels trekt rem je juist het achterbeen en zal die niet sneller in balans komen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 10:33

Ik verplaats dit topic van ED -> naar RT-V waar het hoort.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 12:43

Onze jongste dravertje had ook weinif balans in het begin. Ging dan ook racen. Tijdje niet galoperen, maar eerst focussen op een goede balans in stap en draf. Dat heeft bij onze jongste goed geholpen.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 15:01

Bedankt voor de reacties

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:03

Jammer dat ze zo'n jonge pony in de lessen gebruiken. Pony gaat waarschijnlijk hard om haar evenwicht beter te kunnen bewaren. Eigenlijk moet je met zo'n beestje lekker rechte stukken gaan rijden, maar goed het is jouw pony niet.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:15

Wij hadden ook zo'n paard in onze les. Was een jong dier met prachtige gangen, maar wilde er in de galop nog wel eens vandoor gaan (indraf overigens ook als je deze niet onder controle hield..). Ik heb hier één keer op gereden, waarbij het redelijk goed ging, maar toen ik in de galop kwam ging hij na een paar rondjes ook onophoudelijk rond rennen, waardoor ik uiteindelijk in een scherpe bocht heb moeten zandhappen. :+
Dit kwam denk ik ook mede door het feit dat onze manege geen weiland heeft, en de paarden dus het meerderdeel van de dag op stal staan, en af en toe in de paddock.. En jong paard + weinig beweging = bommetje :')

Heb je het je intructeur al gevraagd? Deze heeft mij er namelijk wel goed mee geholpen uiteindelijk.

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 19:32

Lynnepinny:
Mijn instructeur zegt ook dat ze nog haar balans moet vinden.
In het begin ging ze ook erg voorwaarts in draf maar dat gaat nu al een stuk beter.

Amandananana:
Ik vind het eerlijk gezegd ook wel raar dat ze een pony van 3 jaar oud kopen voor een manege maarja daar heb ik niets over te zeggen. Mijn instructeur vind het ook wel een beetje raar.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 19:38

Gewoon lekker hard laten gaan. Probeer te oefenen met voltes rijden maar dit is heel moeilijk in het begin. Het wordt vanzelf wel beter als het paard een beetje ouder wordt :)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 20:53

Geduld! Op het begin als je pony wat hard gaat houd zijn hoofd dan een beetje omhoog en ga in verlichte zit zitten, dan kan er weinig gebeuren heb ik uit ervaring geleerd, haha. Natuurlijk niet aansporen om nog harder te gaan maar laat de pony het tempo bepalen (evengoed de controle houden!!) Lekker lang galopperen dat ze het galopperen beter leert kennen. Als je in de verlichte zit zit moet dit je weinig energie kosten en kun je het zelf ook langer volhouden ;) Als ze de balans na veel oefenen iets meer gevonden heeft (galopperen aan de longe is heel anders voor het paard dan onder het zadel, dus oefenen, oefenen, oefenen onder het zadel!!) kun je waarschijnlijk gemakkelijker blijven zitten. Als je voor je gevoel ontspannen kunt zitten stuur hem dan de voltes op en rijd hem beetje bij beetje nageeflijk en probeer hem terug te rijden op de zit, maar laat de pony merken dat hij moet blijven galopperen door te knijpen met je kuit, niet met je hakken dus!!! Dit kan wel een paar weekjes duren maar naar mijn weten een fijne manier :) Heel veel succes! :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 09:26

Bedankt loufka69 :)