Maar vanaf aankomende vrijdag heb ik waarschijnlijk drie verzorgpaarden. Maar alle drie hebben ze wel wat.
1: Is was in het begin bang voor de varkens van de buurman en dat is uitgelopen tot een angst voor de rijbak ( geen idee hoe dit kan )
2: Heeft zwakke voorbenen en kan daardoor dus door zijn benen heen klappen.
3: Luistert niet altijd goed en kan er vandoor schieten. Althans erg voorwaarts zijn.
Nu wilde ik voor de gene die bang voor de bak is, haar meenemen de bak in aan de halster en iedere keer belonen als het goed doet.
Voor de andere wilde ik gaan beginnen met longeren en zelf erop gaan zitten en veel stappen om die benen sterk te gaan maken.
En voor de andere wilde zoveel mogelijk rijden en alert zijn op wanneer hij heel erg voorwaarts word en dat tegen houden.
Uiteraard wil ik voor alledrie een goed band op bouwen want dat ik vind erg belangrijk!
Maar nu is eigenlijk mijn vraag, vinden jullie de manier waarop ik het wil gaan aanpakken een goede manier? of hebben jullie nog tips en trucs voor mij ??
Heel veel liefs, Een echte paardengek!!
pien_2010
Geplaatst: 11-03-15 19:12
ED → RT-V
Je topic verplaats ik naar rijtechnische vragen. Hier op Ervaring en Diensten staat het niet goed.
Jetta
Geplaatst: 11-03-15 19:28
1: grondwerk doen, hier kan je ook les in nemen. 2: weet je waarom de benen zwak zijn? Is er een reden, is het paard onderzocht door de DA? Het is nl nogal ernstig als hij " erdoor klapt". 3: je paard is te voorwaarts. Dat kan je reguleren. Maar niet met je handen-teugel-bit in eerste instantie. Heb je les? Dit is een mooi punt om in je les aan te werken.
Cchanny
Geplaatst: 11-03-15 19:31
Ik weet niet of het je eerste verzorgpaarden rijden, maar anders zou ik toch echt wel twee keer gaan nadenken of je direct met zulke pony's wil gaan beginnen of dat je niet bij iets anders wil gaan kijken.
Ik vind het nogal wat om direct hier mee te beginnen, helemaal zonder goede begeleiding
Voor de eerste, denk ik wel dat je een goed stappenplan heb. Wees consequent en heb geduld.
Ik zou gaan onderzoeken waarom die benen zo slap zijn. Ik ken een paard die had tumoren in haar knieën waardoor ze er dus door heen zakte, en je gevaarlijke situaties opzocht als je er op ging zitten. Het hoeft dus niet altijd een spieren kwestie te zijn.
aeolusnr1
Geplaatst: 11-03-15 21:15
Eén ding is heel zeker , een paard dat regelmatig door zijn benen zakt, daar is heel zeker iets mis mee. En met iets mis mee bedoel ik echt wel iets dat meer ernstig is, dus al zeker een dierenarts dit laten onderzoeken, dit is echt niet normaal, een paard is van nature een vluchtdier, het moet dus kunnen vluchten, kan het dat niet dan is het in de natuur een vogel voor de kat (een dood paard dus). Bij de andere problemen , tjaaa dat kan je zelf op eigen houtje niet gaan oplossen, dit moet je onder kundige begeleiding gaan oplossen, les nemen dus.