Nekpijn na paardrijden, door houding?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Nekpijn na paardrijden, door houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 16:46

Hoi allemaal,
Ik heb al een tijdje last van mijn nek. Plotseling, waarschijnlijk door een verkeerde houding kan mijn nek helemaal vast schieten en krijg ik hele erge hoofdpijn. Als je mijn nek dan aanraakt voel je ook een helemaal verkrampte spier, vaak heb ik het ook maar aan een kant.
Ik ben hiervoor naar de manueel therapeut geweest en mijn houding was heel erg slecht tijdens het zitten. Ik ben hier nu op aan het letten, en heb een stuk minder last van mijn nek.

Nu is het een tijd geleden dat ik voor het laatst paardgereden had, en was ik vrijdag weer voor het eerst gaan paardrijden. Ik kreeg meteen weer last van mijn nek de dag erna. Ik denk dus dat ik iets verkeerd doe tijdens het rijden, maar ik weet niet wat. Tijdens het rijden heb ik namelijk helemaal nergens last van. In de tijd dat ik eventjes gestopt ben met rijden heb ik ook een stuk minder vaak last gehad van mijn nek.

Ik vraag mij dus af of jullie misschien iets aan mijn houding zien. Zo ja, kunnen jullie dan tips geven?

De foto's zijn te groot om in het topic te plaatsen, ik heb het al op twee verschillende manieren geprobeerd, dus daarom hier in een linkje: https://plus.google.com/photos/11206680 ... vf-3xcH7Pg

Groetjes Joy

Deeks93

Re: Nekpijn na paardrijden, door houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:51

Probeer je schouders naar achter te houden en je hoofd naar voren en niet naar beneden, daarbij houdt je nek niet stijf en ga ontspannen met de beweging mee :)
Meer weet ik ook niet haha

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:54

Zo van de foto's heb ik het idee dat je vrij krampachtig zit, met iets opgetrokken schouders. Daar kan het heel goed door komen. Probeer je te ontspannen. Ga eens alleen maar op je eigen houding letten tijdens het rijden, en steeds als je je schouders vastzet focus je weer op het ontspannen. Laat je schouders afhangen. Niet krampachtig de boel in een andere houding gaan drukken, dat werkt niet.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:55

Rijd je op een eigen pony of een manegepony? Ik zie een heleboel foto's. Op een paar zit je wat geforceerd lijkt het. Maar dat kunnen momentopnames zijn?

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:58

Wat ik ziens dat je continu een ligt anteropositie van het hoofd maakt ( als het ware je kin naar voren steken zodat je hoofd voor de romp komt ipv er boven) en hierbij maakt je ook nog een lichte flexie (buiging, naar beneden kijken). Hierdoor komt er veel meer spanning op de spieren achter in de nek want die moeten het hoofd als het ware erbij houden zodat het er niet van af valt (wat natuurlijk niet kan, maar die spieren vangen die kracht op). Probeer recht voor je uit te kijken en een onderkin te maken, hierdoor hou je het hoofd boven de romp en kunnen de nekspieren dus ontspannen.
Succes ermee , ik hoop dat je er iets aan hebt!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 17:00

idefix4 schreef:
Rijd je op een eigen pony of een manegepony? Ik zie een heleboel foto's. Op een paar zit je wat geforceerd lijkt het. Maar dat kunnen momentopnames zijn?

Ik rijd op manegepaarden maar de meeste foto's zijn wel op manegepony's gemaakt. Ik ben sinds kort weg bij die manege omdat ik het idee had dat ik niet echt veel leerde. Ook werd er niet echt op mijn houding gelet, behalve dat ik mijn benen stil moest houden...wat voor mijn gevoel niet echt goed lukte. Hierdoor ging ik heel verkrampt zitten. Dit is bij de vos pony met het roze dekje, het zwarte paard met het donkergroene dekje en het bruine paard met het geruite dekje.

De rest allemaal bedankt voor de tips, ik zal er voortaan op gaan letten.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:45

Pijn komt door spanning, je zit veel te vast in je schouders waardoor het logisch is dat je pijn of kramp krijgt! Ga lekker recht zitten, schouders terug en vooral naar voren kijken, zit je meteen betet op je pony, raak je minder snel uit balans én krijg je minder nekpijn :j

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 13:27

Ik kan alleen maar mee gaan met het bovenstaande. Door je houding op je paard moet je nek veel klappen opvangen. Gelukkig kan dat anders. Goede begeleiding hierbij is wel erg belangrijk. Vraag ook eens aan je therapeut of ze nog tips heeft voor het paardrijden. Als je in het dagelijks leven ook moeite hebt met een goede houding, dan is het bij het paardrijden alleen maar moeilijker. De meeste tips voor je houding zonder paard, zul je ook op je paard toe moeten passen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 14:00

Alicia2u schreef:
Ik kan alleen maar mee gaan met het bovenstaande. Door je houding op je paard moet je nek veel klappen opvangen. Gelukkig kan dat anders. Goede begeleiding hierbij is wel erg belangrijk. Vraag ook eens aan je therapeut of ze nog tips heeft voor het paardrijden. Als je in het dagelijks leven ook moeite hebt met een goede houding, dan is het bij het paardrijden alleen maar moeilijker. De meeste tips voor je houding zonder paard, zul je ook op je paard toe moeten passen.

Bedankt allemaal, ik heb binnenkort geen afspraak meer staan maar als ik er heen ga zal ik het wel vragen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 09:36

Miss eens een tijdje zonder zadel gaan rijden , dan moet je wel ontspannen anders lig je eraf, ook zit je heel erg scheef op je paard, dus ook je paard zal na het rijden behoorlijk last in zijn lijf hebben, ga ervan uit als jij al stijf en pijn krijgt wat moet je paard dan wel niet voelen??
En idd zoek hierin goeie begeleiding voor jezelf maar ook voor het paard.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 11:35

midgie schreef:
Miss eens een tijdje zonder zadel gaan rijden , dan moet je wel ontspannen anders lig je eraf, ook zit je heel erg scheef op je paard, dus ook je paard zal na het rijden behoorlijk last in zijn lijf hebben, ga ervan uit als jij al stijf en pijn krijgt wat moet je paard dan wel niet voelen??
En idd zoek hierin goeie begeleiding voor jezelf maar ook voor het paard.

Ik kan niet zomaar zonder zadel gaan rijden. Het zijn manege paarden waar ik op rijd. Begeleiding voor het paard kan ik dus ook niet zoeken.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 17:41

Hoi allemaal,
Ik heb geprobeerd op mijn houding te letten tijdens het rijden. Ik heb ondertussen twee lessen gehad, de eerste keer nadat ik dit topic opende, op Roos. Het paard waarop ik de eerste keer hele erge last kreeg van mijn nek. Hier merkte ik dat ik mijn nek helemaal vast zette tijdens de galop. In de andere gangen viel dit wel mee. Ik weet niet waardoor dit kwam, maar ze galoppeerde niet heel snel en ook delen draf/galop tegelijk. Hierdoor zat ik ook niet heel fijn. Ik heb de les daarna gevraagd op ik op een andere mocht rijden en dat mocht. Deze keer reed ik op Teepee, een groter en sneller paard met grotere gangen. Ik voelde tijdens de galop dat ik mijn nek minder vast zette. De dag na de les had ik ook veel minder last van mijn nek.

Ik denk dus dat het deels aan mijn houding ligt, maar dat het ook een deel aan het paard ligt waarop ik rijd. Kan ook komen dat ik op een paard met minder fijne gangen anders ga zitten.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 23:19

Wat fijn dat het beter gaat! Ik heb hier ook last van gehad en wat bij mij hielp was mijn schouders laten zakken en bewust te ontspannen. En verder niet naar beneden kijken maar vooruit zodat je meer in een rechte lijn zit. :)