*Video+foto proefrit duitse 4 jarige stermerrie v. Christ*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LenjaV

*Video+foto proefrit duitse 4 jarige stermerrie v. Christ*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 03:06

Hallo :)
Alvast: sorry, geen cap, eigen keuze en ik weet het is heel stom.

Ik ben hier vroeger meer actief geweest, toen ook nog actief in de sport (Niedersachsen).
Ik woon inmiddels in the big city Berlijn en ben een laaange tijd niet met paarden bezig geweest, nu kon ik het niet meer laten :D

Na bijna 3 jaar weer voor het eerst weer op het paard gestapt, via via had het zich aangeboden een 4 jarige Staatsprämienstute van de hannoveraanse Hengst 'Christ' (Gestüt Sprehe) te mogen rijden!
Ze is nog een echte baby, maar met veel power! Ik ben niet geheel onervaren, maar dit paard gaf het me wel eventjes! :')
Het valt geloof ik alles wel mee, hoop ik - maar ze was niet makkelijk te rijden (geen automatic) en ik had genoeg te doen! Ik had veel GO onder me! Ik was alleen maar bezig met tempocontrole en terughouden, ontspanning erin krijgen + aan het been te rijden.
Ik zit extra korter, volgende keer niet meer.
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden, punten waar ik aan kan werken etc!
De punten die ik zelf al zie, en wil aan gaan werken zijn:
- mijn benen zit, komt ...
- mijn eigen handen, meer naar voren en meer dragen
- nog meer controle
- lager, ronder, neusje eruit rijden (helaas, weet niet waarom, ze is heel anders gereden!! Dat hele opgerichte maar rustig afbouwen, ontspanning zoeken en lager instellen)
(omdat ze zo fris was, ben ik korter gaan zitten, heb ook eerlijk gezegt niet aan alles kunnen denken)

Ze was niet goed aan het been, maar wel heel voorwaarts, heeft ook helemaal in het begin goed lopen rennen, klieren en testen! (bijna afgedonderd, helaas niet gefilmd - vriendlief was te druk met kijken).
Moest wel even doorgrijpen! Toen kreeg ik echt een goed gevoel.
Zadel ligt helaas voor geen meter, ga kijken wat ik er de volgende keer aan kan doen :(:)
Paard staat al een jaar te koop, er kon tot nu toe niemand mee overweg/klikte nergens zoals bij ons.
Ik ben nu van plan dit paard verder door te rijden, staat nog bij de fokker en als het past - wij eruit komen wil ik haar misschien wel kopen?

Ze heeft nog geen echte springervaring onder de man, maar wel al een beetje drafbalkjes/cavaletti's gepakt, ik was dus moedig en dacht even een klein huppeltje te maken, gewoon voor het gevoel ... had hier niet mee gerekend! Ook hier, heel voorwaarts en ben heeeel rustig

Paar Foto's (o.a springen met lange beugels, verkeerd zadel :+)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groeten uit Berlijn! /3

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:58

Klinkt als een droomverhaal; Paard waar niemand mee overweg kan, terwijl jij er na jaren niet gereden te hebben zo mee weg kunt rijden ;)

Desalniettemin vind ik het echt onverantwoord dat je met een paard met zo'n reputatie zonder cap rijdt, voor de eerste keer springt en überhaupt opstapt terwijl er een zadel op ligt dat voor geen meter past.

Het is een mooi en braaf dier om te zien. Hoop voor 'm/d'r dat 'ie de kans krijgt om zich als 4-jarige fijn te ontwikkelen. Probeer je hand voor te houden ipv terug te werken, dan krijgt 'ie ook de kans om minder hoog in de aanleuning te lopen.

Corelli

Re: *Video+foto proefrit duitse 4 jarige stermerrie v. Christ*

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:08

Ik zie op het filmpje veel staartgezwiep en dat duidt voor mij op spanning en ongemak. Je geeft aan dat het zadel voor geen meter ligt en ik denk dat daar een groot deel van de oorzaak zou kunnen liggen. Ben je van plan om nog met dit zadel te rijden?

Verder vind ik dat je hem nog aardig strak hebt opgepakt aan de voorkant. Waarom niet eerst aan een lange(re) teugel werken aan tempocontrole, zithulpen en op eigen benen lopen?

Vind het een prachtig dier, maar ik heb nog niet het idee dat hij zich helemaal begrepen voelt tijdens het rijden :) Succes!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 09:16

als ik je een puntje mag geven

wees eerlijk tegenover het dier en leg er een passend zadel op en zet haar dan pas aan het werk
een dier zo laten werken terwijl de rug misschien wel zeer doet omdat dat zadel slecht zit is gewoonweg niet fair

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 10:45

Wat en leuk en braaf paard!
echter ben ik het helaas eens met wat hierboven gezegt wordt.. Ik zie vooral een gespannen paard wat niet lekker door het lijn (kan) lopen, ik het erg het idee dat je haar tegenhoud aan de voorkant en als jij dat los zou laten dat het paard al fijner gaat lopen. Probeer eerst een passend / goed zadel te zoeken waar jullie allebei goed mee overweg kunnen en ga dan verder met het rijden, tot die tijd kun je ook een hoop werk doen aan de longeerlijn of iets dergelijks. Begin dan bij de basis, voorwaarts op het been (niet je benen afsteken omdat ze zelf al zo voorwaarts is), maak gebruik van haar energie, die nageeflijkheid komt dan wel! Het paard moet de kans krijgen om jou te begrijpen en jij haar. Ook vind ik vaak je binnenhand wat streng, let hierop.
Veel succes met haar! Blijf eerlijk en realistisch naar je paard kijken :)

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 12:33

Doubtless schreef:
Klinkt als een droomverhaal; Paard waar niemand mee overweg kan, terwijl jij er na jaren niet gereden te hebben zo mee weg kunt rijden ;)

Desalniettemin vind ik het echt onverantwoord dat je met een paard met zo'n reputatie zonder cap rijdt, voor de eerste keer springt en überhaupt opstapt terwijl er een zadel op ligt dat voor geen meter past.

Het is een mooi en braaf dier om te zien. Hoop voor 'm/d'r dat 'ie de kans krijgt om zich als 4-jarige fijn te ontwikkelen. Probeer je hand voor te houden ipv terug te werken, dan krijgt 'ie ook de kans om minder hoog in de aanleuning te lopen.

Je hebt helemaal gelijk, maar goed, ik heb nooit meer een cap op gehad! Maar eigenlijk ging dat echt niet in dit geval :o
Klinkt mooi ja, maar is een feit staat al lang rond, maar ik kan er toch ook maar net zo mee rond rijden! veel werk voor te boeg!
Niet mijn paard, eerste keer bij hun op bezoek, heb eerlijk gezegt ook pas na het rijden gemerkt dat het zadel niet goed ligt -O-
Ik hoop het ook, inderdaad het grootste punt zijn mijn handen, ik was te veel bezig met terughouden en ik moet maar meer naar voren laten, dan kan ze meer zakken? :)
Ik weet niet waarom, heb het ja geprobeerd, ze is zo hoog gereden! Dat ga ik anders trainen, lang laag rond, los... maar het was de allereerste keer, daar gaan we nu aan werken!
Bedankt!!
Laatst bijgewerkt door LenjaV op 11-03-15 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 12:36

Corelli schreef:
Ik zie op het filmpje veel staartgezwiep en dat duidt voor mij op spanning en ongemak. Je geeft aan dat het zadel voor geen meter ligt en ik denk dat daar een groot deel van de oorzaak zou kunnen liggen. Ben je van plan om nog met dit zadel te rijden?

Verder vind ik dat je hem nog aardig strak hebt opgepakt aan de voorkant. Waarom niet eerst aan een lange(re) teugel werken aan tempocontrole, zithulpen en op eigen benen lopen?

Vind het een prachtig dier, maar ik heb nog niet het idee dat hij zich helemaal begrepen voelt tijdens het rijden :) Succes!

Klopt! dat zie ik nu ook beter, ik hoop dat het aan het zadel ligt en het met een beter zadel opgelost is.
Niet mijn paard, ik hoop dat de eigenaar er nu wat aan gaat doen, ergens een ander zadel vindt.

Precies zo ken ik het met jonge paarden, langere teugel werken met tempocontrole/zithulpen en op de eigen benen lopen! Daar wil ik ook naar toe, maar dat gaat niet binnen 10 minuten met een nieuw paard wat ik eerst moet aanvoelen terwijl ik zelf pas net weer zit :P

Bedankt, zo gaan wij ook trainen, als we door gaan!

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 12:38

Iljaa1 schreef:
Wat en leuk en braaf paard!
echter ben ik het helaas eens met wat hierboven gezegt wordt.. Ik zie vooral een gespannen paard wat niet lekker door het lijn (kan) lopen, ik het erg het idee dat je haar tegenhoud aan de voorkant en als jij dat los zou laten dat het paard al fijner gaat lopen. Probeer eerst een passend / goed zadel te zoeken waar jullie allebei goed mee overweg kunnen en ga dan verder met het rijden, tot die tijd kun je ook een hoop werk doen aan de longeerlijn of iets dergelijks. Begin dan bij de basis, voorwaarts op het been (niet je benen afsteken omdat ze zelf al zo voorwaarts is), maak gebruik van haar energie, die nageeflijkheid komt dan wel! Het paard moet de kans krijgen om jou te begrijpen en jij haar. Ook vind ik vaak je binnenhand wat streng, let hierop.
Veel succes met haar! Blijf eerlijk en realistisch naar je paard kijken :)

Klopt! zo zou ik het ook willen, alsnog - niet mijn paard tot koop mag ik het wel rijden zo vaak ik wil!
(alleen 200km ga ik niet elke dag heen en weer natuurlijk, het blijft een proefrit!!)

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:40

ach gewoon veel spanning bij jou ts,logisch,zo n beest onder je,tijd niet gereden en tja je moet ergens beginnen.
vind t een indrukwekkend paard en denk dat je er veel plezier mee gaat beleven!
Je kan nu eenmaal niet direkt en passend zadel,en goed rijden,paard is niet los,zenuwachtig ruiter nou goed de totale combinatie is gewoon helemaal nieuw.
Uit je eigen opmerking op te maken ga je heus wel passend zadel etc aanschaffen.

Vind t knap van je dat je dit plaatst en wens je veel sukses maar vooral veel plezier!komt helemaal goed

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 12:40

Paard is vier, dus als guppy van drie(met waarschijnlijk nul komma nul ervaring) te koop aan geboden. Geen enkel paard met karakter loopt als driejarige braaf zijn rondjes dus niet te rijden en onverkoopbaar zou ik echt met een dikke korrel zout nemen. Ik wil je één tip geven, cap op en angst laten varen want je hebt haar(dus een ongetraind paard) wel heel strak in de hand. En misschien nog wel belangrijker, als jij er een jaar op rijd en het dier is dan wel goed te rijden en dus goed verkoopbaar dan reken er maar op dat ook jij de hoofdprijs moet betalen. Dan kun je beter de gok nemen en het paard nu al overnemen.

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 12:45

bigone schreef:
Paard is vier, dus als guppy van drie(met waarschijnlijk nul komma nul ervaring) te koop aan geboden. Geen enkel paard met karakter loopt als driejarige braaf zijn rondjes dus niet te rijden en onverkoopbaar zou ik echt met een dikke korrel zout nemen. Ik wil je één tip geven, cap op en angst laten varen want je hebt haar(dus een ongetraind paard) wel heel strak in de hand. En misschien nog wel belangrijker, als jij er een jaar op rijd en het dier is dan wel goed te rijden en dus goed verkoopbaar dan reken er maar op dat ook jij de hoofdprijs moet betalen. Dan kun je beter de gok nemen en het paard nu al overnemen.

Bedankt voor de, misschien wel beste tip, ik had voorgesteld in het weekend te komen rijden tot eventueele koop ... is wel ver weg, maar heb het er voor over.
Als ik er nu mee bezig ben en het beter gaat, kunnen ze haar misschien wel voor een goede prijs verkopen inderdaad.
Ik ben alleen nog zelf iets onzeker, of ik de gok waak,
Ze vragen 7.000 euro, maar andere paarden in haar range kosten hier veeel meer.
Alsnog, niet weinig geld, daarom ga ik er nu zondag zeer waarschijnlijk nog heen en dan goed overleggen!

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 12:47

connie64 schreef:
ach gewoon veel spanning bij jou ts,logisch,zo n beest onder je,tijd niet gereden en tja je moet ergens beginnen.
vind t een indrukwekkend paard en denk dat je er veel plezier mee gaat beleven!
Je kan nu eenmaal niet direkt en passend zadel,en goed rijden,paard is niet los,zenuwachtig ruiter nou goed de totale combinatie is gewoon helemaal nieuw.
Uit je eigen opmerking op te maken ga je heus wel passend zadel etc aanschaffen.

Vind t knap van je dat je dit plaatst en wens je veel sukses maar vooral veel plezier!komt helemaal goed

Bedankt!! ik denk ook dat met een beetje hulp en werk we er wel komen, ik was inderdaad erg zenuwachtig en ook al heel snel zelf kapot :o
Dat zadel probleem, hoop dat de eigenaar het ook inziet en mij voor die 1/2x nog een ander geeft :(:)
Thanks!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:25

Moderatoropmerking:
Ik heb een heleboel reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen moeten verwijderen.
Let er alsjeblieft op dat er on topic en werktechnisch commentaar gegeven moet worden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 18:39

Moderatoropmerking:
En opnieuw berichten verwijderd die niet aan de RT-HAW regels voldoen en volledig off topic zijn, wellicht kan men de Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work even doorlezen alvorens te reageren.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 19:13

Ik ben het helemaal eens met alle hierboven gegeven commentaren.
De meeste zijn voor later. Ik blijf vooral verbaasd dat je wèl 200km wil rijden om een proefrit met een paard te maken, terwijl je de randvoorwaarden niet in orde hebt. En dan bedoel ik een cap en goed passende tuigage.
De rest is voor latere zorg (maar de mening over de tempocontrole, been afsteken, hand die te streng is, ongewenste (valse) oprichting, springen enz) maar deel ik wel.

Desalniettemin lijkt het me een tof paard, dat de nodige potentie heeft met de juiste training.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 08:41

Tjonge zeg wat een commentaar. Met de cap met ik het helemaal eens.
Maar voor de rest, een proefrit, hoe kun je dan al meteen perfect volgens het plaatje wegrijden?
Het dier is waarschijnlijk een bepaalde manier v rijden gewend, en dat zadel, ze zegt dat ze er na afloop pas achter kwam. En je gaat er natuurlijk vanuit dat de eigenaar passend spul oplegd.
Knap dat de meeste hier verwachten dat je meteen perfect volgens t boekje rijd, op een vreemd JONG paard :Y)

Heel mooie merrie, veel potentie denk ik zo.
Volgens mij kunnen jullie een erg gave combi worden! :j

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 12:05

Anneke schreef:
Tjonge zeg wat een commentaar. Met de cap met ik het helemaal eens.
Maar voor de rest, een proefrit, hoe kun je dan al meteen perfect volgens het plaatje wegrijden?
Het dier is waarschijnlijk een bepaalde manier v rijden gewend, en dat zadel, ze zegt dat ze er na afloop pas achter kwam. En je gaat er natuurlijk vanuit dat de eigenaar passend spul oplegd.
Knap dat de meeste hier verwachten dat je meteen perfect volgens t boekje rijd, op een vreemd JONG paard :Y)

Heel mooie merrie, veel potentie denk ik zo.
Volgens mij kunnen jullie een erg gave combi worden! :j

Bedankt, vond het ook wel erg hier ga zo snel ook niet meer wat posten.. Apart
Klopt bepaalde manier, ga ik dan proberen anders te trainen! Bedankt!!

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 21:11

Lenja, vind het beeld wel meevallen hoor. Natuurlijk zijn een aantal opmerkingen wel gegrond. Mag ook meer hand naar voren en zadel lijkt achter niet goed aan te sluiten op rug. Rest zal ik niet herhalen.
Maar zie vooral een leuk jong paard en een enthousiaste amazone.
Maar stel dat je een enorme klik hebt, ga dan nog een paar keer die km's rijden om haar te rijden. Het is een aansprekende merrie hoor! Vind de vraagprijs wel fors. En altijd laten keuren en ook röntgenfoto's laten maken als je haar wilt kopen.
Ben benieuwd hoe dit verder gaat.Succes!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:05

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 08:29

LenjaV hoe is het verder gegaan?

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 11:35

Hoi! Sorry, drukke tijd gehad! Ik heb het Idee gekregen dat haar rug door een verkeerd liggend zadel al niet in orde was en ik ben een veel beter geschikt paard voor een leukere prijs tegen gekomen (omdat hij geen papier heeft, anders ook wel zeker duur geworden) waar de klik er gelijk 100% was en die nog meer in huis heeft! Ik bedank me alsnog voor de leuke en ook behulpzaame reacties en ik maak een nieuwe Topic met ons nieuw paard! Dat is echt een fijn dier!!

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 12:27

Van mij part mag hier dan nu een slotje op? Slotje
Ik heb een ander paard gekocht, gelukkig :-) komt ITP!

blijdatikrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 13:26

Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe aanwinst

LenjaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-15 13:48

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-15 17:17

Omdat dit paard inmiddels is verkocht en gegeven tips daardoor niet zijn toe te passen plaats ik hier een slotje.