Van houten klaas naar soepel elastiekje?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

baukiiee

Van houten klaas naar soepel elastiekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 22:45

Hallo allemaal,

Mijn paard is voor mijn gevoel vrij stijf tijdens het rijden, vooral met voltes en andere oefeningen waarbij ze moet buigen wil dat niet zo goed.

Hebben jullie tips en/of oefeningen waardoor mijn paard soepeler wordt in haar lijf?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:51

Om hier goed antwoord op te kunnen geven kunnen we nog wel wat meer informatie gebruiken. Hoe oud is je paard? Is het ruin of merrie? Wat is zijn/haar opleidingsniveau (geweest)? Hoe lang heb je het paard? Wat is jouw eigen rij-ervaring/opleidingsniveau?

Voor wat oudere paarden is het niet ongewoon dat ze een opwarmperiode nodig hebben. Na een minuut of 15-20 worden ze dan soepeler en losser. Het kan ook spanning zijn waardoor het paard zich vasthoudt in het lijf. Sommige merries houden zich erg vast in het lijf tijdens de hengstigheid. In deze gevallen moet je leren hoe je die spanning kan laten afvloeien. Als je paard een periode op rust heeft gestaan zal het ook stijver zijn. Regelmatig en correct trainen moet dan al verbetering laten zien. Dit zijn zomaar een paar voorbeelden. Het beste advies is altijd: zoek een goede instructeur die je op pad kan helpen.

Verder is het met paarden net als met mensen: de ene is van nature leniger dan de andere. Daar kan je uiteraard aan trainen, maar een van nature stijver paard zal nooit zo los en elastisch worden als eentje die van nature al een elastiekje is.

baukiiee

Re: Van houten klaas naar soepel elastiekje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 13:17

Mijn paard is 5 jaar, wordt straks in april 6.
Ze is een merrie en loopt op dit moment B en heeft verder ook nooit hoger gereden, mijn eigen opleidingsniveau is M1 (dit heb ik met mijn pony gereden)

Ik heb het paard nu sinds eind augustus begin september.

Het zou wel kunnen dat ze zich door de spanning vast houd, want meestal na de galop is ze een stuk soepeler in haar lichaam.
Maar wat zijn dat goede oefeningen die je kunt doen om de spanning die zij opbouwt kunt laten afvloeien?
En ik was wat meer opzoek naar oefeningen om haar soepeler te laten worden.

Ik heb les van een goede instructrice maar was opzoek naar nog meer oefeningen die je eventueel zou kunnen doen ter verbetering.

Ik snap dat de titel wat apart klinkt maar het gaat meer om de oefeningen voor het trainen van haar lichaam zodat dit wat soepeler wordt.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:21

Mijn haf is een stuk soepeler geworden sinds ik grondwerk doe via de academische rijkunst. Wel krijg ik hier les in.
Ook wordt hij er erg ontspannen van.

Maar je zegt dat je les hebt, weet je instructrice verder geen oefeningen?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 15:03

Is ze op het rechte wel goed nageeflijk? Wil ze altijd je hand volgen richting voorwaarts-neerwaarts als je daar ruimte voor geeft? Kauwt ze af? Neemt ze probleemloos stelling aan aan beide kanten? Wijkt ze gemakkelijk voor een eenzijdige beenhulp? Kent ze de wending om de voorhand en kun je deze op lichte hulpen uitvoeren? Dit moet eerst voor elkaar zijn.
Dan zou ik de lengtebuiging heel geleidelijk opbouwen. Dus eerst voltes en wendingen met een rechtgesteld paard rijden, zonder stelling en buiging. Hele ruime wendingen rijden, hoeken afsnijden. Blijft ze daarbij in balans, dus valt ze niet door je binnenbeen? Dan ga je voorzichtig wat lengtebuiging vragen: met je binnenhand laag en van de hals af, even wat buiging vragen en geeft ze dat, direct teugel door laten hangen. Dit combineren met een korte hulp met je binnenbeen, zodat ze daaromheen buigt. Buitenteugel licht in contact om te begrenzen maar niet de buitenschouder blokkeren. Steeds even vragen en dan weer recht laten worden, en dit uitbouwen met behoud van de losheid en balans, net zo lang tot je zo een hele volte aan elkaar kunt 'breien'. Dan kun je je hulpen ook steeds meer verkleinen. Ik zou beginnen in stap.
Later kun je ook het paard op je binnenbeen de volte laten openen, waarbij je haar schouder tussen twee teugels naar buiten meeneemt. Dan weer buitenteugel eraan om op te vangen en volte vervolgen. Dit ook per pasje opbouwen en altijd blijven letten op de balans en nageeflijkheid; het paard mag niet opzij 'vallen'.
Pas daarna kun je beginnen met zijgangen om je paard aan beide kanten sterker en soepeler te maken.
Zo ga ik te werk, uiteraard zijn er meerdere mogelijkheden. Let ook op je eigen zit, zorg dat je recht en ontspannen meezit in de wendingen en dat je niet naar buiten weggezet wordt door je paard.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 17:02

Heeeeeel veeeeeel tijd, lange adem, goede instructie en het belangrijkste ná dit alles: ONDERHOUD!

Ga je paard niet over grenzen heen duwen, dat werkt averechts. Zoek de grenzen op en de grens schuift elke keer ongemerkt een beetje op.

Ik denk dat je je gewoon moet houden bij de standaard oefeningen, en dat is voornamelijk bochtjes rijden. Steeds verder de hoeken inrijden, S-jes, slangenvoltes, achtjes etc.
En hou je paard daarin aan het been, werk aan tempowisselingen op de grote volte etc.

Hou het vooral basic, als je paard stug/stijf is moet je niet te veel van je paard verlangen dan simpel basiswerk dat je paard wel begrijpt.

En als het uiteindelijk naar wens verloopt dan moet je vooral niet al die oefeningen gaan vergeten, maar ze onderhouden!

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 09:54

Sorry voor de late reactie heb nogal een drukke week gehad wat school betreft!
@Cinnepin we zijn er ook wel druk mee bezig met de lessen, maar denk misschien hebben andere mensen nog meer leuke oefeningen die je kunt doen om haar losser te krijgen :)

@Askja ze is in het begin niet echt nagevelijk en vrij gespannen maar na een tijdje rijden wil ze wel nageven. Maar mijn hand volgen wanneer ik meer loslaat vind ze nog wel heel moeilijk, ze blijft vaak dan nog wat op haar eigen houding.
Hoe bedoel je kauwt ze af? Ze neemt makkelijker stelling naar rechts aan dan naar links en het wijken voor het linkerbeen wil dan weer makkelijker dan voor het rechterbeen.
Wat bedoel je met, Kent ze de wending om de voorhand en kun je deze op lichte hulpen uitvoeren?
Bedankt voor manier van rijden! daar kan ik wel wat mee om mee te oefenen!

@janinne1990 dankje wel voor je reactie! Daar kan ik ook wel wat mee!

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:06

Is ze op het rechte wel goed nageeflijk? Wil ze altijd je hand volgen richting voorwaarts-neerwaarts als je daar ruimte voor geeft? Kauwt ze af? Neemt ze probleemloos stelling aan aan beide kanten? Wijkt ze gemakkelijk voor een eenzijdige beenhulp? Kent ze de wending om de voorhand en kun je deze op lichte hulpen uitvoeren? Dit moet eerst voor elkaar zijn.

Kun je ook uitleggen hoe je dit voor elkaar krijgt bij een paard dat zich vast houdt? Ik denk namelijk dat als dit allemaal lukt je er al een heel eind bent.

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:07

Kun je ook uitleggen hoe je dit voor elkaar krijgt bij een paard dat zich vast houdt? Ik denk namelijk dat als dit allemaal lukt je er al een heel eind bent.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 23:27

Klopt, maar veel ruiters realiseren zich te weinig dat de basis in orde moet zijn willen ze verder komen.

Als een paard zich vasthoudt, zul je het paard eerst moeten leren om zich te ontspannen onder de ruiter. Ofwel: terug naar de basis. Dat begint met in stap voorwaarts-neerwaarts kunnen rijden waarbij het paard afkauwt (kaak ontspant en bit aanneemt), de hand volgt en de rug loslaat. De ruiter moet dit met lichte, duidelijke hulpen uitleggen aan het paard. Dit is het begin van in aanleuning voorwaarts rijden.
Van daaruit leer je het paard stelling aan te nemen, wijken voor eenzijdige beendruk, halthouden zonder de rug weg te drukken, en het begin van lengtebuiging.
Je kunt ook met een stijf paard, een paard dus dat niet heeft geleerd op aangeven van de ruiter te ontspannen, eindeloos voltes gaan rijden in de hoop dat ie dan soepeler wordt, maar dan breng je hem naar mijn idee alleen maar verder uit balans en train je hem dus verkeerd. Pas als het paard geleerd heeft om op aangeven van de ruiter vwnw te ontspannen (wat nog geen stabiele aanleuning is! Wel het begin daarvan) kun je beginnen met voltes en lengtebuiging om het paard verder te gymnastiseren. Hoe veel tijd dit neemt,hangt in grote mate af van de kwaliteit van de ruiter (en diens instructeur) en voor een klein deel van de kwaliteit (natuurlijke balans en souplesse) van het paard.