nova weer een weekje verder

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

nova weer een weekje verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:17

toch maar effe een haw aangemaakt
nova is nu zo'n 3 weken van mij en we zijn nu zo'n 2 keer serieus aan het "werk" gegaan voor zover dat al kan.

nova 6 jarige merrie
haflinger x draver
1.45 groot :+
sinds 3 weken aan het werk gezet

werk punten ze kruipt snel achter de teugel dus heb er vandaag veel op gefocust om op een zo licht mogelijk contact de pony meer op lengte te rijden. Dit ging erg goed !

De training van vorige keer vind je hier :

[RIJ-ITP] nova voor het eerst itp

Wat mijn houding betreft. ik moet echt nog zoeken naar de juiste houding. ik heb jaren in spring zadels gereden en dan is een diep dressuurzadel erg wennen . heb dus vandaag de beugels wat langer gemaakt.

Pony loopt uit elkaar en ik hang naar achter

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9

hier laat ik ze eigenlijk maar een beetje lopen

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9

opzich heel tevreden met hoe de pony loopt ze buigt mooi in en drukt de schoft omhoog.
Ze mAG wel veel actiever. Dit komt omdat ze moeite heeft met de galop
ik zit gewoon but hier

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9

dit bedoel ik dus. Ze duikt te diep en komt direct op de voorhand . ik zit hier vrij netjes. licht achter.

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9

zeer tevreden met dit beeld.
Pony loopt heerlijk ruim en mooi in balans

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9

ook hier een heel prettig beeld wel net te weinig contact. Hier wil ik meer naartoe met deze pony. al mag ze wat ronder in de hals

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... JpIjoidCJ9

iedereen is welkom met commentaar ik sta open voor veel dingen :)

ik krijg verdorie weer de foto's niet op bokt zonder link
Laatst bijgewerkt door little_birdy op 09-03-15 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:18

Je files doen het niet!

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:18

Error: 403
Error (403)
It seems you don't belong here! You should probably sign in. Check out our Help Center and forums for help, or head back to home.

Ik krijg dit als ik op de link klik....

little_birdy

Re: nova weer een weekje verder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:19

pff ff ga er mee bezig

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:30

OP is gefixt als iemand een goede upload site weet graag effe melden ! via Facebook zijn ze te groot en tinypic.com kan ik niet mee in mijn galerij komen . Brand los

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:54

Ik vind de training in je vorige topic er beter uitzien. Je zit daar beter, en je hebt meer contact met de pony zijn mond.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 21:57

van de houding ben ik inderdaad met je eens ja. Maar ik reed daar ook echt alleen rechtdoor dus dat zit makkelijker . :+ haha

ik vond ze zo opkroppen soms maar dat kan dan ook aan mij gelegen hebben

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 21:59

Dan moet je op zoek naar de gulden middenweg, want nu loopt ze erg op de voorhand..

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:01

ga ik doen :) toch .aar iets meer oppakken dan

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:04

Ik vind dat de pony veel op de voorhand valt. Ook waar jij zegt dat hij in balans loopt. loopt hij dat niet en knalt ie op de voorhand.
Ook stoorde ik me aan je knie, die komt over het zweetblad heen.

Dit plaatje vind ik wat bij jou van toepassing :
Afbeelding

Terwijl je naar dit plaatje moet werken, dan pas is het in balans:
Afbeelding

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:12

Ik zou wel zeikerig zijn, maar ik denk dat deze training de focus erg lag bij de hoofd-halshouding :\ Daar is natuurlijk niks mis mee, maar ik ontdek vaak tijdens mijn eigen trainingen dat als daar de focus te hoog ligt, de impuls weg is en dat de ontspanning ook nog verdwijnt (dit heeft bij mij een andere reden) maar soms loopt het dan niet meer. Meestal ga ik zelf dan ook nog scheef zitten en naar beneden kijken en dan snap je wel dat er helemaal niks meer goed gaat :wave:

Dus ik zou graag mee willen geven dat je af en toe je focus moet verleggen naar iets anders, als het allemaal niet meer wil gooi ik meestal de teugels los (even op adem komen en met een schone lei beginnen) en daarna focus ik mij op de netheid van figuren. Dat helpt bij mij ten minste en ik hoop bij anderen ook ! :)

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:18

Verder moet ik wel toegeven dat het er super uit ziet, sinds een weekje hebben wij er ook weer een pony bij en die begint ook al zo lekker! Ik snap heel het stadium waar je nu in zit en dit is echt super goed!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:22

Can dankjewel daar kan ik iets mee. wat ik ook erg jammer vind is dat ze op het harde veel beter gaat dragen als ik daar draaf. gisteren met een drafje op de weg ging ze echt zitten van achter. dat doet ze in de bak veel minder

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:23

little_birdy schreef:
Can dankjewel daar kan ik iets mee. wat ik ook erg jammer vind is dat ze op het harde veel beter gaat dragen als ik daar draaf. gisteren met een drafje op de weg ging ze echt zitten van achter. dat doet ze in de bak veel minder

Ze kan het dus wel....ff oefenen dus zodat ze het in de bak ook oppakt

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:26

kan dat er ook mee te maken hebben dat rechtdoor minder zwaar is ? ze mist natuurlijk nog ontzettend veel bespiering. Heeft voor mij een half jaar stil gestaan

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:27

Kan zeker. Gewoon lekker los werken en buigen en als ze te diep wil zakken probeer haar dan wat op te pakken. lukt het niet van onder zadel zou je het misschien met oefeningen vanaf de grond kunnen proberen :)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:28

Mijn haf vind ik in de wei ook beter dan in de bak. Denk ook dat het is omdat de wei lichter qua bodem is ofzo...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:31

Ja ga ik mee verder. vandaag ook gedaan lekker rustig aan. veel buigen . ja zand kost haar moeite :) maar is waarschijnlijk missen van spieren dan

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:33

Gewoon lekker verder oefenen en dan zal je vast na een poosje al verschil zien!!

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:46

Mijn ervaring is indd ook dat op de straat beter draaft dan in de bak of berm ;) Ik heb in de bak kokosvulling, hierdoor is het onmogelijk om te struikelen, deze is zo "vast" dat als je paard sloft je gelijk alle kanten op valt, het is even wennen maar na 5 maanden mag ik toch echt zeggen dat het super fijn is! Er is altijd een bepaalde activiteit aanwezig en daardoor treedt de achterhand beter onder.

Om eerlijk te zijn, met LO (gym op school) mochten wij ook altijd kiezen of we op het gras of op de stenen wilden rennen en ook dat verschilt per persoon!

Ik denk dat je het goed moet afwisselen (straat, berm, zand etc.) en zoek de juiste beloning voor je paard. Als ik een goede training heb gehad, dan stap ik lekker buiten een rondje uit, omdat ik weet dat Wyb daar van geniet!

En tot slot heb ik nog een dingetje: Bochten, slangenvoltes enzo zijn super oefeningen maar waar ik vaak problemen mee oplos zijn middendrafjes, overgangen met de galop, draf-halt en halt-draf. Maar dat komt ook omdat mijn paard houdt van optrekken en als ze dan met deze overgangen lekker los is, loopt ze andere oefeningen als een zonnetje. Dit werkt niet zo met elk paard, maar dat moet je opzoeken. Ik ben er namelijk heilig van overtuigd dat je regelmatig moet opzoeken wat je paard fijn/makkelijk vindt en hoe je dat kunt benutten in je trainingen.

Zo houd je het leuk voor allebei!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 22:49

dankjewel wyb voor de ideeën ! slangenvoltes zijn inderdaad super. ga ik in de stap mee aan de slag . De draf en galop doe ik nog effe rustig aan mee. ik heb vandaag de beugels ook 1 langer gedaan en zat meteen een stuk beter. mijn hele ellende is gewoon die lange benen van mij . Ik kan in bijna geen zadel goed zitten helaas. Gelukkig Li je dit zadel heel mooi op nova en moet ik mezelf maar effe aanpassen.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 23:25

Nou blijf ik hier ook bezig ook, mijn oefening waar ik altijd mee op warm is volte openen en sluiten, dit hoeft niet binnen 2 min, dat mag best wat langer duren, ik maak "elke nieuwe cirkel" net zolang totdat zij ontspant, nageeft en actief aan het been is. Natuurlijk moet je je eisen rustig opbouwen. Dit duurt lang maar het werkt echt super!

Verder ben ik iemand die het liefst alle paardrijregels omdraai zoals ik ze zelf het beste vind passen (oeps) en mijn leraar zorgt er dan op tijd ook wel weer voor dat ik daar mee stop, dus cijfer jezelf niet helemaal weg in het zadel, een goede houding is goud waard! (Ff een voorbeeldje, ik reed altijd op mijn tenen, 7 jaar lang geen probleem mee gehad, totdat ik serieuzer ging rijden; toen kwamen we er dus achter dat ik daardoor meer druk gaf op mijn rechterbeen dan op mijn linkerbeen. Het klinkt stom, maar let gewoon de kleine dingen :$)

En verder heb ik zaterdag weer een les, mijn lesgeefster heeft altijd een rijtje met waar je in welke volgorde je moet "trainen". Ik ben de hele volgorde kwijt, ik weet alleen dat hoofd-halshouding op het laatst komt.

Ik train met deze volgorde vooral door eerst punt 1 te "controleren" en dan daarna punt 2 etc. Vooral als ik vastloop, dus bijvoorbeeld als ze te diep lopen of op de voorhand. Zodra ik het rijtje weer weet zal ik het je wel geven. Het werkt echt ;)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 07:17

interessant ! Zo hebben we weer wat puntjes om aan te werken

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 23:07

Ik heb ook een kort filmpje eventueel.
Al loopt ze op het filmpje niet heel best haha. Maar geeft wel een duidelijker beeld dan de foto's

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 12:05

leuk om te zien dat jullie allebei beetje zoekend zijn. en topt dat je probeert om samen verder te komen.
Mijn visie wat ik zo kan zien is dat dit paardje wat sneller op de voorhand valt, dat je haar wat losser aan de voorkant laat is daarom goed. Je loopt ander risico dat je hand als 5e been gaat gebruiken. Echter valt ze nu ook teveel uit elkaar. De kunst is nu om haar vanuit je been naar een meer zelf gedragenheid te rijden. Zoals al vaak op bokt gezegd wordt, zijn overgangen hier heel goed voor. Je kan dan ook geel goed merken of ze sterker wordt.

Veel schijn/overgangen zorgen ervoor dat een paard leert wachten, met behoud van impuls. Wanneer zij naar voren mag verwacht zij dat ze weer opgevangen wordt. Wanneer je terug rijd verwacht zij dat ze weer weg moet. De bedoeling is dat zij hierop gaat wachten. Overgangen en schijnovergangen zou je in mijn ogen daarom ook altijd, elke training moeten doen.
zal het nog iets meer jip en janneke proberen uit te leggen.
Wanneer je een overhang naar voren maakt, zou het moeten voelen alsof ze op je wacht. Dus het paard trekt naar voren, en wil ook echt weg (naar je hand) maar trekt nergens doorheen. Het is een gevoel alsof een minimale hulp gelijk de rem weer in werking kan zetten. je contact is mooi licht, zodra het contact veel wordt ben je een 5e been en heb je teveel gevraagd, de schijnovergang had kleiner gemoeten.
Bij een overgang terug is het andersom, het paard trekt lichtelijk naar voren, hij wil weer weg. met een beenhulp zou je het gevoel van een overgang naar voren weer moeten krijgen, dus ook licht en weer wachtend. Wanneer contact te zwaar wordt ben je weer een 5e been en moet je eigenlijk weer naar voren.

Dit is heel moeilijk en in het begin heb je soms meerdere voltes nodig om een mooie te kunnen rijden. Ben je jaren verder dan doe je er misschien wel 10 op 1 volte. je moet je vooral focussen op de achterhand, dit kun je controleren door licht contact. Zodra deze zwaard wordt werkt de achterhand namelijk niet meer mee. Het moeilijke is ook om consequent te blijven, en niet te veel te vragen. Wanneer die zwaar wordt bij een overgang terug moet je weer naar voren. en naar voren mag je niet meer doen dan het paard aankan. ook wanneer je terug rijd, en daarna naar voren omdat ze te zwaar wordt. mag je niet te veel naar voren vragen.

hopelijk heb je er wat aan. en zoals is al zei is dat gebaseerd op wat ik zo meen te zien van de foto's. Wanneer ze geen aanleg heeft voor hangen kan soms een andere aanpak nodig zijn. Maar das altijd lastig vanaf foto's