Tenen naar binnen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petravdmeerx

Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:05

Ik heb nogal de neiging om mijn tenen naar buiten te draaien, waardoor ik mijn paard de heletijd aanspoor en daar dus mee stoor
wie heeft tips?

Alicia2u

Re: Tenen naar binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:32

Wanneer je tenen naar buiten wijzen is dat vaak een gevolg van een verkeerde beenligging vanuit de heup. Wanneer je dan je voeten gaat corrigeren, levert dat vaak klachten op. Je moet je been dus vanuit je heupen naar binnen draaien. Dit kan alleen met een bekken in middenstand, dus controleer eerst het volgende:

Je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken moeten in hetzelfde verticale vlak staan in stilstand. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren. Dit gebeurt eerst met je ene heup en dan met je andere. Alleen in deze positie zijn je heupgewrichten vrij om de beweging van je paard op het kunnen vangen.

Wat betreft het naar buiten steken van de voeten: Het helpt vaak om in plaats van je tenen naar binnen, je hakken naar buiten te draaien. Of om de achterkant van je bovenbenen/spieren onder je been uit te trekken naar achteren toe. Wij vrouwen hebben ronde spieren in onze benen benen, waardoor de benen ook makkelijker tegen het zadel wegrollen. Bij mannen zijn de benen vierkanter gebouwd en is het dus makkelijker om een goede beenligging te houden. probeer het vlakke deel aan de binnenkant van je dijbeen en knie te vinden, dit moet aansluiten op je zadel. Je knie ligt dan achter de wrong, en niet (zoals veel mensen doen) erop. De wrong zorgt er dan voor dat het makkelijker is om je been in de goede positie te houden. Een goede lengte van je beugel is daarom ook essentieel!

Waarschijnlijk hou je het in het begin maar kort vol. Kies een punt (bv een letter) in de bak waar je er elke keer even op let als je erlangs rijdt. Hoe vaker je het corrigeert, hoe makkelijker het wordt.
Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:52

Tot op heden heb ik er ook nog moeite mee. Het ligt er maar net aan op welk paard ik zit en welk zadel erop ligt. Probeer je ideale zadel te vinden (ik rij op een manege dus ik eb iedere keer een ander paard maar ik weet dus niet hoe dat bij jou is) en het paard waar je graag op rijdt. Probeer daar goed te oefenen op wat alicia2u zegt en als het goed gaat kan je jezelf testen op een ander paard. Ik ben klein en heb dikke benen dus ik heb nog veel te oefenen ;) niet echt de ideale combinatie voor paardrijden.

Succes! ;)

NaomixZanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 11:27

Ik heb van die schuine beugelblokjes. vind deze zelf heel fijn maar weet niet zeker of het hiervoor werkt.

roosjanssens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 16:20

Ja die heb ik ook! Ik vind het heel goed werken. Je tenen komen zo meer recht. Weet alleen niet of je het fijn vind zitten als je er niet aan gewend bent.
Hierbij een linkje
http://link.marktplaats.nl/a1016886812

Ook zou ik proberen om niet alleen aan de onderkant van je been te draaien maar juist al vanuit de heup je been anders te leggen.
Groetjes /3 /3

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 16:30

Thanks voor de tips! Heb inderdaad schuine beugelblokjes gekocht, helpt echt enorm!!