Jong paard rijden, 1x per week of juist elke dag?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Jong paard rijden, 1x per week of juist elke dag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 17:46

Om me heen hoor ik vaak dat hun jonge paard(denken aan een paard van 3,5) weinig word gereden. Hiermee word dan vaak bedoeld dat het dier 2x in de week een half uur tot drie kwartier aan het werk word gezet. Een tijd lang heb ik dat als acceptabel gezien.

Nu ben ik de laatste tijd flink aan het denken geweest. Zeg nou zelf, als je een marathon wil gaan lopen ga je zelf ook niet 2x in de week een uur rennen. Een logischere aanpak is beginnen met 10 minuutjes en zo vaak mogelijk tot je een goede conditie hebt.
Moet een paard ook niet de kans krijgen om rustig op te bouwen? Elke dag lekker 10 minuutjes onder de man, opbouwend en met oog voor balans en correcte spieropbouw? Ik begrijp dat het niet altijd haalbaar is en dat het vervelend kan zijn om een paard te zadelen voor zo'n korte zit, maar ergens lijken de voordelen erg groot.

Wat zijn de meningen van bokt hierover, weinig rijden of juist zo vaak mogelijk?

PS. Voordat iemand erachter komt dat ik zelf een jong ding heb lopen en hier een opmerking over wil maken, mijn paardje is nog lang niet aan de beurt voor een dergelijke training.

Nanno_123

Re: Jong paard rijden, 1x per week of juist elke dag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:48

mee eens! denk dat ze zo het snelst wennen aan een zadel en inderdaad het minst last van spierpijn krijgen en hun conditie langzaam opbouwen.

alleen wil je een paard die net zadelmak is super fit hebben of mag hij af en toe ook wel een beetje moe worden omdat hij anders iets té fit en wild door de baan heen gaat?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:51

ik vind twee keer in de week dan ook wel een beetje weinig om conditie/spieren op te bouwen... Ik zou de gulden middenweg doen, zo'n vier keer per week rijden (om de dag dus) en dan 20-30 minuten.

Dus niet iedere dag en ook niet 1 x per week!

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:52

Met arbeid pleeg je aanslag op de spieren, hiermee maak je ze als het waren "kapot". In de spieren komen kleine haarscheurtjes en die herstellen weer in de rust periode, in de rustperiode ontstaat dan ook overcompensatie (de spier maakt meer cellen aan dan dat hij had voor de aanslag, zodat hij bij de volgende aanslag minder snel 'scheurt') door de overcompensatie word de spier ook groter.

Arbeid(aanslag) --> Haarscheurtjes (kapot) --> Herstel --> Overcompensatie

Je moet zorgen dat je paard die rustperiode genoeg tijd heeft om te overcompenseren, anders breekt een paard zijn spieren alleen maar af. Het herstel en de overcompensatie duurt in het begin van de training langer dan wanneer hij al een tijdje langer in training staat en dus wat gespierder is.

Daarom moet je aan het begin niet direct elke dag gaan trainen maar dit rustig opbouwen. Één keer in de week is dan weer heel langzaam, want dan heeft hij die overcompensatie al bijna afgebouwd voordat je er gebruik van kan maken.

Persoonlijk kijk ik naar het paard, het paard geeft zelf wel aan wat hij aan kan. Natuurlijk moet je ook rekening houden met het mentale gedeelte.
Laatst bijgewerkt door Solmyrkvi op 05-03-15 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 17:53

Nanno_123 schreef:
mee eens! denk dat ze zo het snelst wennen aan een zadel en inderdaad het minst last van spierpijn krijgen en hun conditie langzaam opbouwen.

alleen wil je een paard die net zadelmak is super fit hebben of mag hij af en toe ook wel een beetje moe worden omdat hij anders iets té fit en wild door de baan heen gaat?

Super fit lijkt me niet echt van belang, als ze gaan gaan ze toch wel of ze moe zijn of niet. Dat de spieren langzaamaan kunnen wennen dan wel weer. Een paard wat voldoende buiten komt en eventueel even heeft mogen rennen voor de training zou niet overdreven fris moeten zijn, en zo wel denk ik niet dat het te maken heeft met het hebben van "te veel conditie". Denk overigens ook dat het niet alleen voor jonge paarden op zou moeten gaan maar ook voor paarden die lang niet onder het zadel zijn geweest.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 17:55

MayDayParade schreef:
Met arbeid pleeg je aanslag op de spieren, hiermee maak je ze als het waren "kapot". In de spieren komen kleine haarscheurtjes en die herstellen weer in de rust periode, in de rustperiode ontstaat dan ook overcompensatie (de spier maakt meer cellen aan dan dat hij had voor de aanslag, zodat hij bij de volgende aanslag minder snel 'scheurt') door de overcompensatie word de spier ook groter.

Je moet zorgen dat je paard die rustperiode genoeg tijd heeft om te overcompenseren, anders breekt een paard zijn spieren alleen maar af. Het herstel en de overcompensatie duurt in het begin van de training langer dan wanneer hij al een tijdje langer in training staat en dus wat gespierder is.

Daarom moet je aan het begin niet direct elke dag gaan trainen maar dit rustig opbouwen. Één keer in de week is dan weer heel langzaam, want dan heeft hij die overcompensatie al bijna afgebouwd voordat je er gebruik van kan maken.

Persoonlijk kijk ik naar het paard, het paard geeft zelf wel aan wat hij aan kan. Natuurlijk moet je ook rekening houden met het mentale gedeelte.

Ik ben het met je eens dat je rust moet geven na zware training, maar de kunst is natuurlijk om te stoppen vóór er echt schade op treed. Als je 10 minuutjes traint heeft het lichaam ook nog 23 uur en 50 minuuten gemiddeld om zich te herstellen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:58

Ben ik het dan weer niet mee eens..... wel goed mee uitkijken, maar juist die hele fijne spierschade (klinkt alleen destructief) zorge dat de spier groeit. Rij je op 0% schade, dan treed er ook geen spiergroei op. Het is juist de kunt om precies aan te voelen wanneer het genoeg is geweest.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:59

Azmay schreef:
MayDayParade schreef:

Ik ben het met je eens dat je rust moet geven na zware training, maar de kunst is natuurlijk om te stoppen vóór er echt schade op treed. Als je 10 minuutjes traint heeft het lichaam ook nog 23 uur en 50 minuuten gemiddeld om zich te herstellen.

Haarscheurtjes breng je sowieso aan, daarvoor train je en daarom gaat een spier overcompenseren. Schade is als er teveel haarscheurtjes ontstaan en de spier dus echt beschadigd raakt. Dat is overtraining.

De rustperiode hoeft ook geen dagen lang zijn,dat kan gewoon een nacht zijn.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 17:59

Irma_Maandag schreef:
Ben ik het dan weer niet mee eens..... wel goed mee uitkijken, maar juist die hele fijne spierschade (klinkt alleen destructief) zorge dat de spier groeit. Rij je op 0% schade, dan treed er ook geen spiergroei op. Het is juist de kunt om precies aan te voelen wanneer het genoeg is geweest.

Dus jij zou zeggen dat om de dag rijden ideaal is? Ik probeer hier ook van te leren :j

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:00

max66 schreef:
ik vind twee keer in de week dan ook wel een beetje weinig om conditie/spieren op te bouwen... Ik zou de gulden middenweg doen, zo'n vier keer per week rijden (om de dag dus) en dan 20-30 minuten.

Dus niet iedere dag en ook niet 1 x per week!

Ik ben zelf begonnen met hardlopen ik loop precies zo. Om de dag 20 min afwisselen joggen en wandelen. Als ik maar 1x per week zo lopen duurt het honderd jaar voor ik conditie krijg. Wat voor een mens werkt zal in grote lijnen ook wel voor een(zoog)dier werken. Bovendien kun je het tempo van de training altijd nog aanpassen op de conditie van je paard. Ik bedoel daarmee, veel stappen of veel draven.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:00

Elke dag vind ik overdreven, maar 1 - 2 keer per week vind ik ook echt te weinig. Meestal pak ik jonge paarden ofwel om de dag ofwel 2 dagen wel gevolgd door 1 dag rust. Dit omdat ze wel spieren en conditie moeten krijgen om de ruiter goed te dragen en tevens een stukje routine ontwikkelen. De rustdagen krijgen ze bij mij vooral om te herstellen en geestelijk in het koppie wat ruimte te maken en dingen te verwerken. Ik merk ook echt dat dingen die de voorbije 2 dagen nog niet helemaal goed gingen, na een rustdag ineens wel goed gaan.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:01

Ik ga volgend jaar mijn paard inrijden en mijn doel is dan om 2 a drie keer een 15 minuten te doen per week. Zo kan hij ook tussendoor verwerken. Als hij vier is dan pak ik hem wat langer per keer en dan 3 a 4 keer per week en zo opbouwen maar ik kijk wel naar wat mijn paard aanknopingspunten op dat moment

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:02

Elke dag vindt ik teveel voor een jong paard zou ik er minimaal 1 vrije dag tussen laten. In ieder geval niet rijden misschien wat aan de hand stappen. Maar mij lijkt het wat te veel om er elke dag op te gaan zitten.
Voegt verder ook weinig toe. Het is goed om ze ook hun rust te gunnen ook als ze jong zijn.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 05-03-15 18:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xxrossiexx

Persoonlijk vind ik 10 minuten te kort, ik ben namelijk al bijna 10 minuten bezig met losrijden laat staan dat je dus ook nog een cooling down moet doen.

20 a 30 minuten 3 keer per week zou mijn voorkeur naar uitgaan maar het is inderdaad per paard verschillend.

Irma_Maandag

Ik train een jong paard inderdaad (ongeveer) 3x per week, en dan kort. In het begin is tien minuten vaak voldoende.
Wanneer je de eerste fase door bent (zadel- en ruitermak maken) kun je voorzichtig gaan uitbouwen. Bv eerst naar een kwartier, dan naar wat vaker trainen dan die drie keer. Daarna maak je de arbeid nèt wat zwaarder, daarna kun je wellicht 20minuten gaan rijden en zo bouw je verder uit. Maar in de echte trainfase moet je juist de spieren (met beleid!) gaan belasten om groei te krijgen. En spierweefsel groeit pas wanneer het zich moet herstellen (dus moet je er héél lichte schade aan rijden); en in de herstelfase krijgt het paard een rustdag.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:04

Een beginnende hardloper moet juist maar maximaal 3x per week trainen, vanwege die herstelperiode. Een spier heeft een herstelperiode van ruim 48 uur. Het eerste deel herstelt hij de schade, daarna komt overcompensatie. Maar op het moment dat er opnieuw schade is, stopt de overcompensatie en moet hij eerst de schade weer herstellen.

Met 2x in de week trainen, ontwikkel je al echt spieropbouw. 3x in de week trainen is ideaal. En dan niet te lang. Even een hardloopschema erbij gepakt: http://www.runinfo.nl/schemabeginners.pdf

Het gaat dus om kleine stukjes echte inspanning, en dan afgewisseld met ruststukjes.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:10

Ik heb mijn paard zadelmak gemaakt toen hij ruim 3,5 was en het eerst half jaar heb ik er 1x in de week zo'n 20 minuutjes opgezeten.
De rest van de week werkte ik met hem aan de hand, aan de lange teugel en aan de longe en wandelde ik met hem.

Ik ben nu 1,5 jaar verder en ik rijd hem nu zo'n 2 tot 3x in de week een half uurtje tot soms 3 kwartier en sinds kort af en toe een buitenritje van een uur.
Daarnaast ben ik het andere werk blijven doen voor de afwisseling en het onbelast soepeler en sterker maken.

Het gaat op deze manier misschien minder snel dan wanneer je er vaker en/of langer op zit maar tot nu toe is deze manier mij heel goed bevallen.
Mijn paard is er relaxed onder, kan zich rustig door ontwikkelen en heeft plezier in zijn werk.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:11

Klopt Mizora. Even grof gezegd schaar ik de "beginnende hardloper zonder enige conditie" onder dezelfde noemer als "het zadel- en ruitermak maken van het paard". Daarom pak ik doorgaans 3x per week een groen paard mee onder het zadel; een mooie balans tussen (heel lichte) inspanning (vooral verwerken in het koppie) en herstel. Daarom, om de herstelfase soepel te laten verlopen, hou ik er ook van als paarden na gedane arbeid lekker naar buiten mogen. Goed voor de doorbloeding (=afvoer van afvalstoffen in de spier) en goed voor het koppie van het paard. Nadat deze fase bevestigd is (je voelt wel of je paard het net ff wat langer volhoud, of bevestigd is in het reeds geleerde) kun je deze gaan uitbouwen.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:17

Buiten dat het paard fysiek moet kunnen herstellen van de inspanning (en die inspanning en spieren die moeten flink werken heb je al snel bij een jong paard wat nog niks gewend is), is het ook belangrijk om te bedenken dat je paard in die jonge jaren dat jij hem zadelmak hebt gemaakt, zoooo veel nieuwe dingen te leren krijgt. Dat moet hij wel geestelijk kunnen verwerken en daar heb je voldoende rust voor nodig (dus wel een keer een hele dag laten staan met 2 nachten erbij). Dit is per paard wel verschillend in hoe snel ze leren en ze het kunnen verwerken. Net zo belangrijk dus als het lichamelijke aanpassen.

Als je paard nieuwe dingen aanleert, worden er in de hersenen allemaal nieuwe verbindingen gelegd, dat kost tijd om die te maken en energie. Dus ook al denk je dat je paard een hele dag niks hoeft te doen, hij is dan waarschijnlijk alsnog erg druk in zijn hoofd met de verbindingen leggen, groeien, aanpassen. Kost veel energie.

Ik zou een jong paard tot 4 jaar zeker niet vaker dan 4x id week rijden (iets mee doen). Waarom vraag je een jonge kleuter (= 3,5 jarig paard) om een marathon te gaan lopen (je voorbeeld in je OP)???? Die moeten eerst op hun eigen tijd eerst rustig normaal in balans leren lopen zonder te vallen. Waarom moet het zo snel. Je paard bouwt ook wel conditie op als je 2x id week iets doet (alleen minder snel).

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:23

Wij hebben Felda afgelopen herfst ingereden, daarna heeft ze de hele winter lekker op de wei mogen staan en ben ik nu een paar weken bezig om haar conditie in orde te krijgen. Ben begonnen met rustig opbouwen, 15/20 minuutjes gelongeerd met veel stapwerk tussendoor, daarna een paar dagen rust, en weer gelongeerd en even gereden, ook ongeveer 20 minuten. Toen weer twee dagen rust, en wat zwaarder longeerwerk (30 minuten).
Omdat dit een zwaardere training was ben ik de dag daarna weer geweest voor wat lichter werk en even rijden. Daarna weer vrij en de week daarna elke dag wat licht/iets zwaarder werk gedaan.

Ik probeer aan te voelen wat ze aan kan, en wat ze leuk vind. Tussendoor werken we af en toe ook wat aan de lange lijnen. Het ligt er denk ik maar net aan wat je voor een paard voor ogen hebt, of hij op stal staat of op de wei en wat voor soort paard het is.

Nu ben ik door drukte afgelopen paar dagen niet geweest, en vandaag wel weer gelongeerd, en ze pakte het erg goed op. Ze zweet veel minder snel.

Maar ik train haar nu voornamelijk zodat ik haar ook mee kan nemen naar de manegeles en dat ze het volhoudt om een uur te lopen.
Laatst bijgewerkt door Maanlicht op 05-03-15 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:25

Je hoeft toch niet te rijden om toch beweging te geven?
Als je naast die 2x rijden ook nog 2x wat anders doet dan heb je een prima opbouw.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:27

orion456 schreef:
Buiten dat het paard fysiek moet kunnen herstellen van de inspanning (en die inspanning en spieren die moeten flink werken heb je al snel bij een jong paard wat nog niks gewend is), is het ook belangrijk om te bedenken dat je paard in die jonge jaren dat jij hem zadelmak hebt gemaakt, zoooo veel nieuwe dingen te leren krijgt. Dat moet hij wel geestelijk kunnen verwerken en daar heb je voldoende rust voor nodig (dus wel een keer een hele dag laten staan met 2 nachten erbij). Dit is per paard wel verschillend in hoe snel ze leren en ze het kunnen verwerken. Net zo belangrijk dus als het lichamelijke aanpassen.

Als je paard nieuwe dingen aanleert, worden er in de hersenen allemaal nieuwe verbindingen gelegd, dat kost tijd om die te maken en energie. Dus ook al denk je dat je paard een hele dag niks hoeft te doen, hij is dan waarschijnlijk alsnog erg druk in zijn hoofd met de verbindingen leggen, groeien, aanpassen. Kost veel energie.

Ik zou een jong paard tot 4 jaar zeker niet vaker dan 4x id week rijden (iets mee doen). Waarom vraag je een jonge kleuter (= 3,5 jarig paard) om een marathon te gaan lopen (je voorbeeld in je OP)???? Die moeten eerst op hun eigen tijd eerst rustig normaal in balans leren lopen zonder te vallen. Waarom moet het zo snel. Je paard bouwt ook wel conditie op als je 2x id week iets doet (alleen minder snel).

Naar deze reactie was ik op zoek! Niet alleen het gestel moet herstellen maar t koppie zo mogelijk nog meer. Nog steeds staat mijn 5 jarige na een geestelijk inspannende les zwaar te gapen. Niet van lichamelijke vermoeidheid maar juist ook omdat het geestelijk erg vermoeiend is voor hem!
Laatst bijgewerkt door Pantykous op 05-03-15 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:30

Dat is ook precies de reden voor mijn rustige opbouw en de altijd ingebouwde rustperiodes/dagen na iets zwaars.
Je merkt aan mijn jonkie dat hij echt moe is na iets nieuws of een voor hem flinke inspanning en dan heeft 'ie zowel metaal als fysiek wel even hersteltijd nodig maar ook verdiend.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 18:32

Even kort samenvatten wat ik hierboven lees.

Over het algemeen word gezegd dat 1 of 2 dagen werk en een rustdag goed is. Dus dat komt overeen met de 3 a 4 keer per week rijden die ook voorbij komt.
Dat 10 minuten te kort is komt ook voorbij, uiteraard is dit ook wel kort. Maar dan denk ik weer aan het feit dat ik ook echt geen half uur hoef te gaan wandelen met een zware rugzak zonder correcte opbouw, een paard uit de wei hoeft niet echt warm gereden. Als je dan rustig wat rek en strek-werk doet en een minuutje of wat krachttraining en dan aan de hand uitstapt denk ik dat je met 10 minuten/ een kwartier toch wel een leuke aanzet kan maken.
Dat een paard geen marathon moet lopen op jonge leeftijd is logisch, maar toch worden ze vaak met 3,5 op buitenritten ingezet waarbij ze 2 uurtjes aan de arbeid zijn. Vandaar mijn voorbeeld.
Rustperiodes vind ik ook zo'n wazige term, een paard denkt imo niet in dagen. Hoeveel uur rust is dan genoeg? Mentaal en fysiek?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:33

Hier hebben we het altijd volgens het principe gedaan, 3 jaar is 3 keer per week, 4 jaar, 4 keer per week en vanaf 5 jaar kunnen ze wel wat hebben en kun je gewoon lekker gaan rijden.