Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Nanno_123 schreef:mee eens! denk dat ze zo het snelst wennen aan een zadel en inderdaad het minst last van spierpijn krijgen en hun conditie langzaam opbouwen.
alleen wil je een paard die net zadelmak is super fit hebben of mag hij af en toe ook wel een beetje moe worden omdat hij anders iets té fit en wild door de baan heen gaat?
MayDayParade schreef:Met arbeid pleeg je aanslag op de spieren, hiermee maak je ze als het waren "kapot". In de spieren komen kleine haarscheurtjes en die herstellen weer in de rust periode, in de rustperiode ontstaat dan ook overcompensatie (de spier maakt meer cellen aan dan dat hij had voor de aanslag, zodat hij bij de volgende aanslag minder snel 'scheurt') door de overcompensatie word de spier ook groter.
Je moet zorgen dat je paard die rustperiode genoeg tijd heeft om te overcompenseren, anders breekt een paard zijn spieren alleen maar af. Het herstel en de overcompensatie duurt in het begin van de training langer dan wanneer hij al een tijdje langer in training staat en dus wat gespierder is.
Daarom moet je aan het begin niet direct elke dag gaan trainen maar dit rustig opbouwen. Één keer in de week is dan weer heel langzaam, want dan heeft hij die overcompensatie al bijna afgebouwd voordat je er gebruik van kan maken.
Persoonlijk kijk ik naar het paard, het paard geeft zelf wel aan wat hij aan kan. Natuurlijk moet je ook rekening houden met het mentale gedeelte.
Azmay schreef:MayDayParade schreef:Met arbeid pleeg je aanslag op de spieren, hiermee maak je ze als het waren "kapot". In de spieren komen kleine haarscheurtjes en die herstellen weer in de rust periode, in de rustperiode ontstaat dan ook overcompensatie (de spier maakt meer cellen aan dan dat hij had voor de aanslag, zodat hij bij de volgende aanslag minder snel 'scheurt') door de overcompensatie word de spier ook groter.
Je moet zorgen dat je paard die rustperiode genoeg tijd heeft om te overcompenseren, anders breekt een paard zijn spieren alleen maar af. Het herstel en de overcompensatie duurt in het begin van de training langer dan wanneer hij al een tijdje langer in training staat en dus wat gespierder is.
Daarom moet je aan het begin niet direct elke dag gaan trainen maar dit rustig opbouwen. Één keer in de week is dan weer heel langzaam, want dan heeft hij die overcompensatie al bijna afgebouwd voordat je er gebruik van kan maken.
Persoonlijk kijk ik naar het paard, het paard geeft zelf wel aan wat hij aan kan. Natuurlijk moet je ook rekening houden met het mentale gedeelte.
Ik ben het met je eens dat je rust moet geven na zware training, maar de kunst is natuurlijk om te stoppen vóór er echt schade op treed. Als je 10 minuutjes traint heeft het lichaam ook nog 23 uur en 50 minuuten gemiddeld om zich te herstellen.
Irma_Maandag schreef:Ben ik het dan weer niet mee eens..... wel goed mee uitkijken, maar juist die hele fijne spierschade (klinkt alleen destructief) zorge dat de spier groeit. Rij je op 0% schade, dan treed er ook geen spiergroei op. Het is juist de kunt om precies aan te voelen wanneer het genoeg is geweest.
max66 schreef:ik vind twee keer in de week dan ook wel een beetje weinig om conditie/spieren op te bouwen... Ik zou de gulden middenweg doen, zo'n vier keer per week rijden (om de dag dus) en dan 20-30 minuten.
Dus niet iedere dag en ook niet 1 x per week!
orion456 schreef:Buiten dat het paard fysiek moet kunnen herstellen van de inspanning (en die inspanning en spieren die moeten flink werken heb je al snel bij een jong paard wat nog niks gewend is), is het ook belangrijk om te bedenken dat je paard in die jonge jaren dat jij hem zadelmak hebt gemaakt, zoooo veel nieuwe dingen te leren krijgt. Dat moet hij wel geestelijk kunnen verwerken en daar heb je voldoende rust voor nodig (dus wel een keer een hele dag laten staan met 2 nachten erbij). Dit is per paard wel verschillend in hoe snel ze leren en ze het kunnen verwerken. Net zo belangrijk dus als het lichamelijke aanpassen.
Als je paard nieuwe dingen aanleert, worden er in de hersenen allemaal nieuwe verbindingen gelegd, dat kost tijd om die te maken en energie. Dus ook al denk je dat je paard een hele dag niks hoeft te doen, hij is dan waarschijnlijk alsnog erg druk in zijn hoofd met de verbindingen leggen, groeien, aanpassen. Kost veel energie.
Ik zou een jong paard tot 4 jaar zeker niet vaker dan 4x id week rijden (iets mee doen). Waarom vraag je een jonge kleuter (= 3,5 jarig paard) om een marathon te gaan lopen (je voorbeeld in je OP)???? Die moeten eerst op hun eigen tijd eerst rustig normaal in balans leren lopen zonder te vallen. Waarom moet het zo snel. Je paard bouwt ook wel conditie op als je 2x id week iets doet (alleen minder snel).