Pony bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianc78

Pony bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:04

Dag allemaal

Mijn dochter heeft sinds een aantal dagen een leasepony. Hele lieve B bony 8 jaar, mijn dochter is ook 8. Zijn vorige leaser is te groot voor hem geworden en gaat nu op D pony op stal rijden maar helpt mijn dochter met kennismaken ed. Maar ze is niet altijd samen met ons daar.

De pony is echt superlief, houdt van knuffelen, poetsen en tutten dus alles wat een meisje van 8 leuk vind maar.......tijdens t draven ging hij ineens bokken.

Niet hard en gemeen, maar mijn dochter werd er " rustig" vanaf gegooid. Daarna deed hij t nog een keer en viel ze er weer af. De 3e keer riep mijn dochter hard Hee, en zette flink haar benen erin. De oren van de pony gingen draaien en hij luisterde echt. Maar de 4e keer probeerde hij t ook weer.

Is de pony haar aan t testen? Hoe kan ik haar hierbij helpen, ik wil voorkomen dat ze angstig wordt, ze is nog een beginnende ruiter. Iemand advies hoe we dit kunnen gaan aanpakken?

alvast bedankt
Bianc

Mioux

Re: Pony bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:22

Is het paard wel geschikt voor een beginnende ruiter? Dat zou ik eerst eens overleggen met de eigenaar... Sommige zijn braaf onder gevorderde, maar een beginnende zijn ze een hel.

Heeft je dochter les? Anders even prive lessen overwegen, beginnende ruiters kunnen het paard soms verkeerd begrijpen en verkeerde hulpen geven dat het paard gaat protesteren.

Past het zadel wel? Het bit wel? allerlei dingen die je na kan kijken of na laten kijken door een zadelmaker of overleggen met de eigenaar.

Protesteren is eigenlijk altijd wel met een reden, geen zin, pijn etc.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:35

PP -> RT-V

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:38

Of misschien een ondeugende pony met een beetje te veel energie?

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:45

Klinkt als testen...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:30

Klinkt ook als gebrek aan begeleiding tijdens het rijden. Als er rijtechnisch problemen zijn, dan ben ik van mening dat er nooit zonder deskundig toezicht gereden zou moeten worden.

En dan is er ook nog altijd de mogelijkheid dat de pony gewoon niet voor beginners is, dat de pony moeite heeft met de fouten van een meer beginnende ruiter, en daar (terecht) op reageert.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:47

Tja, dat kunnen we je helaas niet vertellen aan de hand van een geschreven verhaaltje... Je zal veel horen dat de pony je dochter aan het 'testen/uitproberen' is, maar ik zie hevig bokken toch echt als een waarschuwing van een dier. Dus in de zin van pony heeft pijn/ruiter bezorgt pony dusdanig veel overlast dat het dier dat uit in verzet etc. Is er goede en kundige begeleiding aanwezig? Het moet wel veilig en leuk blijven voor zowel je dochter als de pony natuurlijk :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 01:05

Een pony/paard bokt nooit zomaar, dus als hij het wel doet is daar een reden voor.
Uittesten is dus ook niet de juiste term, eerder een soort van miscommunicatie, een gebrek aan vertrouwen, leiderschap en rust en veiligheid.
Les is een heel belangrijk onderdeel, en eigenlijk zou er met zo'n pony nooit zonder goede begeleiding gewerkt mogen worden.
Een pony kan leuk zijn, maar het is geen stukje levend speelgoed.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:06

Het kan onwennigheid zijn in samenspel met de ruiter en paard. Het paard kent haar niet en zij het paard niet. Eventueel wat extra lessen nemen voor elkaar te leren kennen en zeker ook je zadel en bit na laten kijken als het lichaam zelf van het paard. Wie weet wat er loos is na zoveel keer bokken ze doen het ook niet zomaar. zeker en vast rustig aan beginnen en niet meteen te veel vragen van het paard. Het paard wordt nl. Ook overdonderd als er een beginnende ruiter opkomt en raakt misschien verward.

madelynav

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 18:54

mijn pony probeerde mij vroeger ook uittetesten.
hij bokte veel en ik viel er vaak af, ik was toen ook erg jong.
nu is het 5 jaar later en val ik er nooit meer af.
ik kan ook gewoon met een touwtje om zijn nek rijden.
ik zou dus zeggen volhouden, of opzoek gaan naar een bravere pony, succes :)