Angst bij het springen na rare val

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

522

Angst bij het springen na rare val

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 18:23

Ik weet niet of het hier goed staat?!
Maar ik moet het ergens neer zetten, ik zal t kort houden:

Ik ben ongeveer 5 maand geleden met een springwedstrijd van mijn paard gevallen, zware hersenschudding en scheurtje kaak. Van de val weet ik niks meer en dacht dus dat ik daarom zo wel weer op mn paard weg zou rijden. En ik zat er inderdaad na (te) korte tijd weer op en kon er zo mee weg rijden. Dressuur gaat top! Ik heb een goeie band met het paard, maar....
Het springen gaat niet. Ik heb echt goeie springlessen en ik wil heel graag, maar zodra ik een paar meter voor de hindernis ben dan kan ik het gewoon niet. Ik zie dan gewoon niks leuks meer aan het springen met het paard, alleen maar angst. Maar ik wil zo graag. Ik heb een goed springpaard, maar die springt niet alleen. Hij springt alleen als ik t ook duidelijk wil, logisch toch?! En dan schieten de tranen in de ogen, en dan klink ik echt als zo'n softy. Maar dat is omdat ik er echt van baal, iemand die dit begrijpt? Die ook zoiets heeft gehad?
Kunnen diegene mij tips geven?

Heb ik het zo een beetje duidelijk uitgelegd :( :) :(

love_yeah

Re: Angst bij het springen na rare val

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 23:42

Herkenbaaaar! Ik heb het gewoon heeeeel rustig op gebouwt. Eerste weken alleen balkjes gedraaft, later een inimini sprongetje, en pas hoger gaan als het goed voelt :)

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 00:00

hoeveel vertrouw je het paard ?

mijn tip doe je ogen dicht voor de sprong en laat je paard gaan
begin wel met een laag hindernisje
succes +:)+

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 00:56

Heel herkenbaar! Bij mij hielp het om eerst een paar keer te gaan springen met een paard waarvan ik zeker wist dat hij rustig blijft met springen. daarna ben ik met mijn eigen 1 keer in de week gaan springen en gewoon begonnen met 10 cm. Het kost wel veel tijd om er weer over heen te komen! Na twee jaar had ik pas weer dat ik ook de eerste hindernis zonder angst sprong, maar ik moet erbij zeggen dat ik alleen in de zomer kan springen, dus na de winter weer begon met meer angst. Én zorgen dat je de tempo goed onder controle hebt scheelt ook in je angst, maar misschien zit dat al goed bij jullie. Heel veel succes! Ik hoop dat je gauw het plezier in springen terug vindt :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:06

Ja, ik was BB aan het springen en dat ging top, bij het eerste B parcours eraf gevallen in de derde sprong waardoor mijn paard zo geschrokken was dat hij geen 30 cm meer over ging. Omdat hij angstig werd, was voor mij het vanzelfsprekende er ook vanaf. Ik vond het nl daarvoor al spannend vanaf 70, maar ik wist dat het paard wel alles sprong. Omdat ik daar niet meer van op aan kon begon ik te aarzelen en natuurlijk ging hij ook niet meer.
Ik ben gewoon weer vanaf niveau puppy aan het opbouwen, rij nu liever 40 goed rond dan 60 met spanning en stops.
Mijn advies is dus om laag te beginnen en véél te springen. Al bouw je een parcours 20, gewoon doen en ook inbouwen in je dressuur: gebroken lijn met twee inieminie hindernisjes bijvoorbeeld. Niet te snel terug opbouwen omhoog, even alleen doen wat goed voelt.

Voor mij was het een hele troost dat veel ervaren ruiters vertelden dat ze wel eens terug naar af hadden gemoeten, ook ruiters die echt al wel op niveau sprongen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:45

Klinkt stom, maar wel fijn om te lezen dat ik niet de enige ben (en ook niet de enige die in het eerste B parcours ernaast beland. Helaas kamp ik nog wel met de gevolgen van mijn knie die ik daarbij brak).

Zelf ben ik wel weer een beetje aan het rijden, daar heb ik geen angstproblemen mee, maar springen heb ik nog niet weer gedaan (kan ook nog niet vanwege mijn knie), maar wat ik je zou willen aanraden (net als wat Urielle zegt) is om niks te doen wat je niet vertrouwt. Begin gewoon met wat je wel durft. Balken lopen, minisprongetjes en doe dat net zo lang totdat je zelf denkt, ik kan meer, ik durf meer. Het draait hier allemaal om vertrouwen. Vertrouwen in jezelf, in je paard en het vertrouwen van je paard in jou. Al duurt het een jaar, twee jaar, boeit niet. Jij moet het doen, niet een ander. Succes! Ik hoop dat ik het zelf ook weer kan gaan opbouwen in de toekomst.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 10:52

Ik heb 5 jaar een paard gereden wat in het parcours echt verongelukken was!! na tigduizend pogingen er maar mee opgehouden en gaan dressuren. Paard werd verkocht en ik had geen schik meer... nu een nieuw paard die ik rijd voor iemand anders die alles braaf springt... totdat ik 3 fouten op rij maak.. dan doet zij het ook niet meer...
Ik ben volledig gaan vertrouwen op mn instructeur... als hij zij dat ik t kon dan deed ik het... in het begin alleen maar kruisjes van +/- 40 cm... vond ik genoeg!
Op gaan bouwen, eerste x bb was heel spannend... eerste x bb en b nog veel spannender... en nu? gewoon B, na een half jaar!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:22

Waarom gelijk een hele hindernis willen springen? begin bij balkjes en als dat goed gaat ga je opbouwen naar een lage kruis enz.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:00

wat bij mij altijd helpt is om te zien hoe makkelijk paarden springen. Als je een paard over een hindernis heen ziet huppelen ziet het er veel minder indrukwekkend uit als wanneer je er zelf op zit.
Pony springen werkt helemaal relativerend. Zie je die kleine dingen er op af scheuren en er over heen hopsen. Dan denk je :? stelt niets voor.
En inderdaad zelf weer laag beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:03

Inderdaad, hier zijn er zesjarige kindjes die 70 starten, dan voel ik me wel een beetje een sufferd _O-

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:08

Ken je niet iemand met een hele brave leermeester waarmee je wat kunt springen voor je eigen vertrouwen (wellicht ruilen met die gene, dat die jouw paard kan springen, zodat je ziet dat het ok is?).

AniekMac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:12

Ik herken je verhaal precies. Nu rij ik op een andere pony die super goed kan springen en hier ook best veel ervaring in heeft en dat geeft mij wel vertrouwen. Ik ben begonnen met balkjes draven en hele kleine kruisjes en toen dit beter ging(zonder angst) gingen de kruisjes steeds een stukje hoger. Mijn instructrice helpt mij ook heel goed, soms word ik op sommige momenten toch een beetje zenuwachtig en dan helpt ze mij hier heel goed doorheen en zet ze de hindernis bijvoorbeeld een stukje lager. Het zit heel erg in mijn hoofd dat wanneer het hoger word het fout gaat(ging het eerst ook met ander paard) en hier zou ik nog wel graag vanaf willen. Maar het gaat al met kleine stapjes vooruit! +:)+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:14

Waarom niet gewoon de druk er af halen, je moet niet springen. ga gewoon spelenderwijs balkjes lopen, maak er na een poosje eens wat in-uitjes van en zo krijg je je vertrouwen wel terug. Vallen kan altijd maar je kunt ook morgen je been breken door een misstap. Probeer gewoon te genieten van je paard en het rijden, teveel angst in je lijf als je er op zit is nooit goed want dan haal je ook alle vertrouwen bij het paard weg waardoor het totale rijden steeds slechter gaat.

522

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 16:12

Princesj schreef:
Ken je niet iemand met een hele brave leermeester waarmee je wat kunt springen voor je eigen vertrouwen (wellicht ruilen met die gene, dat die jouw paard kan springen, zodat je ziet dat het ok is?).

helaas alleen maar dressuurruiters die hun paard niet willen laten springen, anders was dat inderdaad een goed idee geweest!