Ik heb sinds kort een bijrijdpaard. Een heel lief paard maar ook met zijn momenten dat ie zijn eigen willetje laat zien. Ik heb er nu 1x op gereden en ging naar mijn weten heel goed! De eigenaresse was er ook bij en ze zei dat ze hem altijd met zweep rijd, dus ik ook maar gedaan. Hierbij was hij niet helemaal voorwaarts en ging hij een beetje tegenstribbelen op mijn hulpen en correctie met de zweep. In de galop heeft hij 1x geweigerd en bokte hij, maar na een duidelijkere correctie heb ik hem toch in de galop gekregen. Na even af te kijken hoe hij op mij en de zweep reageerd heb ik in overleg met de eigenaresse besloten om de sporen aan te doen ipv de zweep om zo duidelijkere correcties aan te geven bij zijn fouten omdat ik zelf ook niet echt handig ben met de zweep vasthouden omdat ik dan snel aan de teugels trek als ik een tik geef. Zo is hij natuurlijk helemaal in de war. Sinds ik die sporen omhad deed hij het stukken beter! Ik heb continu op mijn kuiten gereden en als hij niet reageerde deed ik de spoor erbij. Dit gaf zo een verschil! Heel veel overgangen gereden en nu kon hij ook zonder problemen stap-galop!
Mijn vraag/discussie is dus: is dit wel een goede aanpak? Kan ik er mee trainen zonder dat ik hem 'afstomp'? En zijn er nog wat extra tips?
Ik heb hem ook nog vrij lang aan de teugel gehouden omdat hij z'n balans nog niet helemaal heeft en om hem wat te laten wennen aan mij.