Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
elenaMM77 schreef:Misschien helpt het om even helemaal opnieuw te beginnen?
korte stukjes langs de weg recht uit.. omdraaien voor zij het in het hoofd haalt en weer terugdraait naar stal..
dat gewoon een aantal keer doen, in stap.. geen draf/galop.. rest van die rijtijd ga je gewoon vooraf lekker in de bak aan het werk en dus het 'uitje' als uitstappen.. of juist vooraf om even warm te stappen..
iedere keer een kleine 50-100 meter verder.. en als dat steeds vlekkeloos gaat de week erop een klein blokje om in stap..
weer een poosje later eens een klein stukje draf erbij etc..
het galoperen en of grote afstanden afleggen, gewoon even laten voor het is tot je haar weer helemaal onder controle hebt?
gewoon jezelf als doel stellen dat je eind mei weer ongestoord een uurtje met haar naar buiten kunt zonder ruige ritten en dat je van de zomer weer heerlijk kunt doen zoals jij het altijd deed.. dat geeft je tijd en ruimte genoeg..
en de eerste keer dat je verder weg gaat, of wellicht gaat draven even iemand mee op een paard dat nergens om geeft?
ritjes moeten eerst weer leuk en ontspannen voor jullie allebei worden.. als jij wat angstig bent geworden wordt zij misschien onzekerder, zoekt zekerheid, voelt die niet en draait om naar stal..
Daarom gewoon alles loslaten en helemaal op ontspanning gaan.. al moet je misschien een paar weken slechts kleine stukjes stappen? zodat iedere keer dat jullie eruit gaan, positief en ontspannen is, met iedere keer een klein beetje meer
Eileen_ schreef:Je geeft het probleem zelf al aan; je angst (om te vallen). Dit voelt je paard natuurlijk aan en die ziet jou niet meer als leider. Hij neemt de leiding over, wat dus ook resulteert tot omdraaien als er geen ander paard mee gaat. Omdraaien en stil staan is namelijk typisch gedrag voor een paard wat het niet vertouwt en dus geen leider heeft. En natuurlijk dat je geen controle over hem hebt in galop zegt ook al wel wat over de leiderschap.
Al eens geprobeerd om er een goeie, consequente ruiter op te zetten die niet snel bang is? Zoja, wat doet hij dan?
Hoe je dit oplost? Consequent zijn en goed laten merken dat JIJ de leider bent, hij moet volgen. Geef hem maar flink op zn donder als hij iets doet wat jij niet hebt gevraagd. Moet je het alleen wel menen en niet bang zijn. Houding/ uitstraling is het belangrijkste. Wat bij mij altjd heel goed werkt is praten tegen mn paard (vooral als ze t goed doet), geen idee of t komt door mn houding die dan mss verandert oid, of dat paard t ziet als compliment dattie t goed doet (Wsl combinatie) Voor mij werkt dat iig super! Belonen is trouwens ook minstens zo belangrijk als het consequent zijn.
Daarnaast geeft je paard je eigenlijk vaak al een waarschuwing dat hij bijv gaat omdraaien. Kan heel klein zijn, bijv een oor die draait. Of zachter lopen. Dat moet je voor zijn, als je dat doorbreekt en je bent er optijd bij dan zal hij het ook niet gaan doen. Je moet dus slimmer en sneller zijn dan je paard. En je paard je veilig laten voelen met jou op zn rug, jij moet zn leider zijn.
Edit; galop zou ik eerst maar ff laten voor wat het is. Zorg eerst maar dat je paard jou vertrouwt als leider buiten. Veiligheid gaat voor... Pas als het goed aanvoelt, je vertrouwt je paard weer en je voelt zelf geen angst moet je dit pas weer gaan doen. Soms kan het helpen om iemand op de fiets mee te nemen (voor je eigen gevoel).
elenaMM77 schreef:net als dat het paard gedraaid moet worden voordat het om wil draaien..
moet jij eigenlijk omdraaien voor je onzeker of onrustig wordt.
zo blijft het steeds voor beiden postitief..
je doelen daarom 'laag' houden met ruime tijd, zorgt er al meteen voor dat er bij jou een stukje druk weg is met 'het moet, en eigenlijk had ik het gisteren al gewild'.
elenaMM77 schreef:je doelen daarom 'laag' houden met ruime tijd, zorgt er al meteen voor dat er bij jou een stukje druk weg is met 'het moet, en eigenlijk had ik het gisteren al gewild'.
snebjebles schreef:Citaat:Beter afstappen met het gevoel ik wil en had meer gekund dan oliebol, had ik nu dat laatste maar even niet gedaan.
sorry maar wat bedoel je precies?
Zidore schreef:Heb altijd geleerd dat een paard wat het tempo bepaald en richting huis wil je juist om moet draaien en die route nog eens afleggen. Als je namelijk nadat hij er vandoor is gegaan alsnog naar huis gaat dan heeft zijn actie geholpen. Als hij leert dat als hij niet luistert er juist langer over doet dan gaat het.