buitenrij problemen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snebjebles

buitenrij problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 01:00

Ik houd enorm veel van buitenrijden en mijn paard was buiten altijd het braafste van allemaal. Ze kon zowel alleen als samen naar buiten. Maar sinds een half jaar loop ik tegen 2 problemen aan..

Ik zal beginnen met het probleem dat me het meeste dwars zit:
Toen mijn merrie een keer hengstig was is ze er in de galop vandoor gegaan. Ik had haar gelukkig na een paar paden tot stilstand gekregen. Maar sindsdien "heeft ze de smaak te pakken". Elke keer wanneer ik wilde galoperen probeerde ze een manier te vinden om ervan door te gaan. Ik ben er hierdoor hard afgevallen en heb angst gekregen om buiten te galoperen... heeft iemand tips voor me om het buiten galoperen toch weer leuk/handelbaar te maken?

Dan probleempje 2:
Waarschijnlijk voortgekomen uit bovengeschreven verhaal. tegenwoordig als er geen paard meegaat wil ze steeds omdraaien. Dit gebeurd dan alleen wanneer ik wendingen maak/andere paden in wil slaan. Buiten dat probeert ze op de weg naar huis steeds sneller te gaan lopen. Ik kan haar dan wel bijhouden maar vindt het erg storend dat ik haar de hele tijd tegen moet houden.
Heeft iemand hier tips voor?

Alvast bedankt voor het lezen! Alle tips zijn welkom!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:06

Misschien helpt het om even helemaal opnieuw te beginnen?

korte stukjes langs de weg recht uit.. omdraaien voor zij het in het hoofd haalt en weer terugdraait naar stal..

dat gewoon een aantal keer doen, in stap.. geen draf/galop.. rest van die rijtijd ga je gewoon vooraf lekker in de bak aan het werk en dus het 'uitje' als uitstappen.. of juist vooraf om even warm te stappen..

iedere keer een kleine 50-100 meter verder.. en als dat steeds vlekkeloos gaat de week erop een klein blokje om in stap..

weer een poosje later eens een klein stukje draf erbij etc..
het galoperen en of grote afstanden afleggen, gewoon even laten voor het is tot je haar weer helemaal onder controle hebt?

gewoon jezelf als doel stellen dat je eind mei weer ongestoord een uurtje met haar naar buiten kunt zonder ruige ritten en dat je van de zomer weer heerlijk kunt doen zoals jij het altijd deed.. dat geeft je tijd en ruimte genoeg..

en de eerste keer dat je verder weg gaat, of wellicht gaat draven even iemand mee op een paard dat nergens om geeft?

ritjes moeten eerst weer leuk en ontspannen voor jullie allebei worden.. als jij wat angstig bent geworden wordt zij misschien onzekerder, zoekt zekerheid, voelt die niet en draait om naar stal..
Daarom gewoon alles loslaten en helemaal op ontspanning gaan.. al moet je misschien een paar weken slechts kleine stukjes stappen? zodat iedere keer dat jullie eruit gaan, positief en ontspannen is, met iedere keer een klein beetje meer

snebjebles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 01:12

elenaMM77 schreef:
Misschien helpt het om even helemaal opnieuw te beginnen?

korte stukjes langs de weg recht uit.. omdraaien voor zij het in het hoofd haalt en weer terugdraait naar stal..

dat gewoon een aantal keer doen, in stap.. geen draf/galop.. rest van die rijtijd ga je gewoon vooraf lekker in de bak aan het werk en dus het 'uitje' als uitstappen.. of juist vooraf om even warm te stappen..

iedere keer een kleine 50-100 meter verder.. en als dat steeds vlekkeloos gaat de week erop een klein blokje om in stap..

weer een poosje later eens een klein stukje draf erbij etc..
het galoperen en of grote afstanden afleggen, gewoon even laten voor het is tot je haar weer helemaal onder controle hebt?

gewoon jezelf als doel stellen dat je eind mei weer ongestoord een uurtje met haar naar buiten kunt zonder ruige ritten en dat je van de zomer weer heerlijk kunt doen zoals jij het altijd deed.. dat geeft je tijd en ruimte genoeg..

en de eerste keer dat je verder weg gaat, of wellicht gaat draven even iemand mee op een paard dat nergens om geeft?

ritjes moeten eerst weer leuk en ontspannen voor jullie allebei worden.. als jij wat angstig bent geworden wordt zij misschien onzekerder, zoekt zekerheid, voelt die niet en draait om naar stal..
Daarom gewoon alles loslaten en helemaal op ontspanning gaan.. al moet je misschien een paar weken slechts kleine stukjes stappen? zodat iedere keer dat jullie eruit gaan, positief en ontspannen is, met iedere keer een klein beetje meer

Bedankt voor je tips!
Een ander ervaren en rustig paard haalt weinig uit jammer genoeg. Ik ben al ern tijdje rustig asn het opbouwen in stap en soms kort stukje draf. Neem nu ook steeds iemand op de fiets mee wat me steun geeft en waardoor ik meer ontspannen ben. Maar dat van die doelen had ik nog niet aan gedacht, ga ik zeker gebruiken!

elenaMM77

Re: buitenrij problemen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:15

net als dat het paard gedraaid moet worden voordat het om wil draaien..
moet jij eigenlijk omdraaien voor je onzeker of onrustig wordt.
zo blijft het steeds voor beiden postitief..

je doelen daarom 'laag' houden met ruime tijd, zorgt er al meteen voor dat er bij jou een stukje druk weg is met 'het moet, en eigenlijk had ik het gisteren al gewild'.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 01:35

Je geeft het probleem zelf al aan; je angst (om te vallen). Dit voelt je paard natuurlijk aan en die ziet jou niet meer als leider. Hij neemt de leiding over, wat dus ook resulteert tot omdraaien als er geen ander paard mee gaat. Omdraaien en stil staan is namelijk typisch gedrag voor een paard wat het niet vertouwt en dus geen leider heeft. En natuurlijk dat je geen controle over hem hebt in galop zegt ook al wel wat over de leiderschap.
Al eens geprobeerd om er een goeie, consequente ruiter op te zetten die niet snel bang is? Zoja, wat doet hij dan?
Hoe je dit oplost? Consequent zijn en goed laten merken dat JIJ de leider bent, hij moet volgen. Geef hem maar flink op zn donder als hij iets doet wat jij niet hebt gevraagd. Moet je het alleen wel menen en niet bang zijn. Houding/ uitstraling is het belangrijkste. Wat bij mij altjd heel goed werkt is praten tegen mn paard (vooral als ze t goed doet), geen idee of t komt door mn houding die dan mss verandert oid, of dat paard t ziet als compliment dattie t goed doet (Wsl combinatie) Voor mij werkt dat iig super! Belonen is trouwens ook minstens zo belangrijk als het consequent zijn.
Daarnaast geeft je paard je eigenlijk vaak al een waarschuwing dat hij bijv gaat omdraaien. Kan heel klein zijn, bijv een oor die draait. Of zachter lopen. Dat moet je voor zijn, als je dat doorbreekt en je bent er optijd bij dan zal hij het ook niet gaan doen. Je moet dus slimmer en sneller zijn dan je paard. En je paard je veilig laten voelen met jou op zn rug, jij moet zn leider zijn.

Edit; galop zou ik eerst maar ff laten voor wat het is. Zorg eerst maar dat je paard jou vertrouwt als leider buiten. Veiligheid gaat voor... Pas als het goed aanvoelt, je vertrouwt je paard weer en je voelt zelf geen angst moet je dit pas weer gaan doen. Soms kan het helpen om iemand op de fiets mee te nemen (voor je eigen gevoel).

snebjebles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 09:05

Eileen_ schreef:
Je geeft het probleem zelf al aan; je angst (om te vallen). Dit voelt je paard natuurlijk aan en die ziet jou niet meer als leider. Hij neemt de leiding over, wat dus ook resulteert tot omdraaien als er geen ander paard mee gaat. Omdraaien en stil staan is namelijk typisch gedrag voor een paard wat het niet vertouwt en dus geen leider heeft. En natuurlijk dat je geen controle over hem hebt in galop zegt ook al wel wat over de leiderschap.
Al eens geprobeerd om er een goeie, consequente ruiter op te zetten die niet snel bang is? Zoja, wat doet hij dan?
Hoe je dit oplost? Consequent zijn en goed laten merken dat JIJ de leider bent, hij moet volgen. Geef hem maar flink op zn donder als hij iets doet wat jij niet hebt gevraagd. Moet je het alleen wel menen en niet bang zijn. Houding/ uitstraling is het belangrijkste. Wat bij mij altjd heel goed werkt is praten tegen mn paard (vooral als ze t goed doet), geen idee of t komt door mn houding die dan mss verandert oid, of dat paard t ziet als compliment dattie t goed doet (Wsl combinatie) Voor mij werkt dat iig super! Belonen is trouwens ook minstens zo belangrijk als het consequent zijn.
Daarnaast geeft je paard je eigenlijk vaak al een waarschuwing dat hij bijv gaat omdraaien. Kan heel klein zijn, bijv een oor die draait. Of zachter lopen. Dat moet je voor zijn, als je dat doorbreekt en je bent er optijd bij dan zal hij het ook niet gaan doen. Je moet dus slimmer en sneller zijn dan je paard. En je paard je veilig laten voelen met jou op zn rug, jij moet zn leider zijn.

Edit; galop zou ik eerst maar ff laten voor wat het is. Zorg eerst maar dat je paard jou vertrouwt als leider buiten. Veiligheid gaat voor... Pas als het goed aanvoelt, je vertrouwt je paard weer en je voelt zelf geen angst moet je dit pas weer gaan doen. Soms kan het helpen om iemand op de fiets mee te nemen (voor je eigen gevoel).

Bedankt voor je adviezen!
Dat van een andere ruiter heb ik nog niet gedaan maar dat idee speelde wel al ergens achter in mijn hoofd.
Er gaat voortaan ook iemand me mee op de fiets, wat idd een veiliger gevoel geeft.
Heb je ook nog advies voor dat ze steeds in zo'n hard tempo naar huis wil op de terugweg?

snebjebles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 09:05

elenaMM77 schreef:
net als dat het paard gedraaid moet worden voordat het om wil draaien..
moet jij eigenlijk omdraaien voor je onzeker of onrustig wordt.
zo blijft het steeds voor beiden postitief..

je doelen daarom 'laag' houden met ruime tijd, zorgt er al meteen voor dat er bij jou een stukje druk weg is met 'het moet, en eigenlijk had ik het gisteren al gewild'.

Dat lijkt me inderdaad veel meer rust geven, ga er zeker wat mee doen :)

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 11:45

Als jij je angstig voelt is het ook heel belangrijk om te blijven ademen, met focus op lange uitademing.
Als je ademen lastig vind helpt zingen ook, zelfs als je een beetje vals zingt :)

Verder vind ik het bij angst persoonlijk heel belangrijk dat je nooit te ver buiten je comfortzone gaat. Dat levert spanning en moeten op en dan zit je niet in een goede leersituatie.
Als je alleen maar positieve herinneringen opbouwt heb je steeds minder om angstig over te zijn.

Steeds een heel klein stukje verder en op het moment dat je onzeker als je paard harder gaat op de terugweg kun je ook afstappen en ernaast lopen. Dat is ook een manier om, naast het paard, te werken aan jullie vertrouwensband. Ga dan maar eens kijken of je door zelf trager te stappen haar tempo kunt vertragen. Dat kun je dan later ook erop oefenen door meer te zakken in je eigen energie.

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:03

Probleem heb ik ook gehad met een paard wat ik op dat moment in training had. Galop was zo onhandelbaar, geen rem zat er op. En ook het sneller naar huis stappen als we terugreden naar huis en niet alleen op pad durven. Ik wist nooit waar het vandaan kwam maar bleek van een soort overgebleven trauma. Heel lang nagedacht over hoe ik dit moest gaan oplossen. Training in de bak ging heel goed en toen een hele poos maar even niet de weg op geweest. In één van de zomermaanden toch maar weer eens geprobeerd. Mijn eigen pony ging mee met iemand anders daarop. Nichtje heeft een aantal keren mee gefietst, alleen maar uitstappen. Ging heel goed! Toen de moed bijeen geraapt om een stukje te gaan draven, ook zonder probleem. Paar keer dat gedaan en toen klein stukje gegaloppeerd. Het ging zo goed, ze was rustig en zat totaal geen spanning meer in. Leek net alsof ze het weer leuk vond en het helemaal vertrouwde! Eigenaar verteld erover, helemaal trots natuurlijk. Meisje die er nu op rijdt heeft er ook nog steeds plezier van!

Oke, heeft niet echt geholpen dit verhaal maar vond het wel leuk om het even te vertellen haha! :D

Idd wat hierboven allemaal genoemd word en vooral dat van het werken aan vertrouwen. Als jij zelfverzekerd de weg op gaat en over kan brengen dat het niet eng is, zal ze je snel vertrouwen. Rustig blijven, belonen zodra het goed gaat en elke keer in kleine stapjes verder werken.

Heel veel succes en ik hoop dat het je gaat lukken! Ik hoop dat je over een poosje een berichtje kunt achterlaten waarin staat dat het goed gaat!

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:27

Bij mij heeft een paar maanden niet proberen ook geholpen. Gewoon een tijdje alleen in de bak rijden of enkel wat buiten uitstappen. Daarna weer eens geprobeert en het gaat nu stukken beter. Pas op met je eigen angst. Wanneer je zelf bang bent is het misschien geen goed idee om buiten te gaan rijden. Een ongeluk is zo gebeurd en het zou naar zijn als je er weer zo hard af valt. Wel een goed idee om iemand op de fiets mee te nemen, zo ben je toch niet alleen :)

snebjebles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:06

Bedankt voor de tips iedereen! Ik denk dat ik er veel aan heb

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:12

elenaMM77 schreef:

:j Beter afstappen met het gevoel ik wil en had meer gekund dan oliebol, had ik nu dat laatste maar even niet gedaan.

snebjebles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 21:42

Citaat:
:j Beter afstappen met het gevoel ik wil en had meer gekund dan oliebol, had ik nu dat laatste maar even niet gedaan.

sorry maar wat bedoel je precies? :o

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:37

snebjebles schreef:
Citaat:

sorry maar wat bedoel je precies? :o

simpel eigenlijk, beter iets minder doen dan je wilt maar goed en goed afronden.
dan toch volhouden aan je plan (bijvoorbeeld persee tot het einde van de weg willen, terwijl je merkt dat het paard erg reageert op de wind en al iets van spanning begint te tonen) en het paard draait ineens om en klettert terug naar huis..

dus beter denken na je rijden 'ik had wel iets meer kunnen doen, maar alles ging goed'
dan
ik heb geprobeerd te doen wat ik wilde doen, maar oliebol als ik nu net iets eerder afgerond had, dan hadden we een goed afgeronde rit kunnen hebben.

beter een goed gevoel bij iets minder
dan een rotgevoel omdat je net overvraagd hebt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:49

Zoals al door anderen ook werd gezegd, je vraagt meer dan je eigenlijk zelf aankan, jij geraakt in de war, jij wordt bang, jij geeft op die momenten geen rust en geen leiding meer, ..... Paard begrijpt en vertaald dit dan door ik ga dan maar een beetje aan de kletter. Dit is dus niet het paard zijn fout maar duidelijk jouw eigen fout.
Vermijd voorlopig de galop, doe het dus een tijdje niet meer, veel stap en af en toe een drafje maar wel een rustig drafje en veel overgangen.
Neem meer les, en verbeter dus jouw rijtechnische kennis en kunde.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 00:51

Heb altijd geleerd dat een paard wat het tempo bepaald en richting huis wil je juist om moet draaien en die route nog eens afleggen. Als je namelijk nadat hij er vandoor is gegaan alsnog naar huis gaat dan heeft zijn actie geholpen. Als hij leert dat als hij niet luistert er juist langer over doet dan gaat het.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 01:06

Had een soortgelijk probleem met een leasepaardje. In galop was het hard, en geen rem meer. Ben eerst paar keer ritjes alleen maar stap-draf gaan doen, en iedere keer zodra hij iets wilde versnellen hem op de rem gezet of omgedraaid. Dat zo ook weer uitgebouwd naar galop, van 2 galopsprongen, naar weer een iets langer gecontroleerd stukje. Wat betreft het sneller naar huis, veel paarden doen dit, wat vaak helpt is gewoon eens de stal voorbij rijden. Hangt vaak ook samen met het graag bij soortgenoten zijn, of voertijd.
Hoe dan ook, alles rustig opbouwen, en eerst weer zelf vertrouwen krijgen, want leiderschap is inderdaad hierbij wel een sleutelwoord :)

snebjebles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 19:05

@elenaMM77 dankje voor je tip! (nu snap ik het :P)

snebjebles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 19:07

voor de rest: dankje voor de tips, ik heb er zeker wat aan. ga inderdaad weer eens wat lessen nemen.
:)

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:46

Goed van je TS!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:49

Zidore schreef:
Heb altijd geleerd dat een paard wat het tempo bepaald en richting huis wil je juist om moet draaien en die route nog eens afleggen. Als je namelijk nadat hij er vandoor is gegaan alsnog naar huis gaat dan heeft zijn actie geholpen. Als hij leert dat als hij niet luistert er juist langer over doet dan gaat het.

de meesten zeggen hier ook, omdraaien voor het dier het tempo gaat bepalen en voordat hij de fout in gaat. Dus in plaats van 1000 meter waarbij je de laatste 200 aan het modderen bent omdat het paard bij 800 meter gaat proberen om te draaien of tempo bepaalt, slechts 700 meter rijden die helemaal vlekkeloos gaan, omdraaien en vlekkeloos terug rijden.. en dat steeds een stukje uitbreiden.

waarom zou je perse die strijd willen aangaan? je kunt ook de gewoonte van het verzet breken door kleinere stapjes te maken

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 00:22

helemaal mee eens elenaMM77

ken iemand die een paar maanden alleen maar stap en drafritjes heeft gedaan omdat paard er in galop vandoor ging

kan nu weer rustig galloperen buiten, dus loonde wel

snebjebles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 09:50

Ik wil nog graag even wat met jullie delen. Laatst met het mooie weer begon ik toch wel weer zin te krijgen in een galopje.. ik heb uiteindelijk mijn paard in galop gezet en na 1 pas trrug gevraagd. Dit ging zo goed dat ik steeds een stapje meer vroeg. Ze deed net alsof ze nooit anders had gedaan :o
mijn andere probleem is ook opgelost, ze probeert niet meer om te draaien. Dit is beter geworden sinds ik meer met haar ben gaan wandelen.

Dus de problemen lijken tot nu toe opgelost, gelukkig :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 10:25

Fijn! Dus je hebt wat gehad aan de tips hier :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-15 16:10

fijn om te horen..

als je het wandelen een beetje onderhoud, bijvoorbeeld 1x per week in plaats van een rustdag of lichte arbeid, dan heeft ze de kans om nieuwe dingen even te besnuffelen of dingen op haar gemak in zich op te nemen.. dan hoef je ook niet bang te zijn dat ze misschien een terugval krijgt.