Hals strekken.. Help?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Hals strekken.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 00:28

Hoi!

Ik rijd mijn paard (Fries, 13 jaar oud) Famke nu al 3 jaar en 3 maanden. Vroeger heeft ze M dressuur gereden, helaas door verwaarlozing etc. is alles zo'n beetje vervaagd en was ze lichamelijk de eerste tijd niet in staat tot iets wat ook maar op dressuur leek.

De laatste tijd gaat het onwijs goed! Zo goed als het nu gaat heb ik nog nooit meegemaakt met haar. Galop kan ze super goed! Rechtsom nog wat moeizaam (naar binnen vallen) maar het wordt steeds beter en ze kan gewoon rústig galopperen (vroeger dus echt niet!).

Ook begint ze steeds meer haar neusje eruit te rijden en daardoor meer haar rug te gebruiken. Ze was gewend met haar kin op haar borst te rijden, de eerste keer dat ik op haar reed had ze zo'n 'vaste' houding en jeetje wat heb ik een moeite moeten doen om dat eruit te krijgen. Ze volgt al veel beter mijn hand, maar helaas, nog niet zoals ik het graag zie.
Als ik haar hals een klein mini beetje laat verlengen doet ze dit braaf de laatste tijd. Ze gebruikt haar rug dan ook mooi en ook haar achterhand komt steeds meer mee. Alleen wanneer ik haar hals wil laten strekken lijkt ze gewoon te blokkeren. Ze kropt dan op, kin op haar borst en af en toe met haar hoofd naar beneden duiken. Als ik gewoon doorrijd met lange teugel zonder druk zakt ze wel wat maar niet echt ver. Als ik dan een beetje ga vragen, doet ze weer hetzelfde. Heel lastig dus.. Ze gaat dan ook erg veel knabbelen op het bit en lijkt gestrest. Haar rug drukt ze dan ook direct weer weg. Terwijl ik juist wil halsstrekken voor het ruggebruik en de ontspanning!

Ik heb een instructeur en we zijn al aardig op weg, maar toch ben ik heel benieuwd wat voor tips jullie misschien hebben!

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:33

Oef lastig. Ik vind wel dat je heel goed op weg bent. Wat doet ze aan de longe en in vrijheid? Kan zij wel überhaupt wel wat je van haar vraagt in haar spieren?

Celine_Famke

Re: Hals strekken.. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 00:36

Ik longeer of gewoon alleen met longeerlijn of met de pessoa.
Gewoon met de longeerlijn loopt ze gewoon met haar hoofd omhoog en zakt ze naar mate de 'training' steeds iets meer. Dan komt ze soms ook lekker laag met haar neusje. Alleen ze houd hem niet laag.
Aan de pessoa blijft ze vaak wel mooi laag, maar wordt het toch sneller iets meer een 'krul'. Lastig uit te leggen. Ik ga even een foto zoeken van hoe ze loopt met de pessoa. Er zitten wel zeker goede stukken tussen!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 00:40

Hier 3 foto's van het longeren met de pessoa.

Dit bedoel ik met de 'krul':
Afbeelding
Vind ik er zelf niet geheel ontspannen uit zien.

Afbeelding

En dit vind ik al een stuk beter!
Afbeelding

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 00:46

Nog een foto gevonden:

Afbeelding

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 00:47

Twee dingen die je kunt proberen (wat ik zo kan bedenken):
- Heel geleidelijk de teugels langer laten, als een bepaalde lengte goed gaat gewoon telkens een paar centimeter langer. Ze hoeft ook niet helemaal lang te worden meteen, daar kun je in meerdere trainingen naartoe werken.
- Zodra jij een kleine vraag stelt en ze reageert hier te sterk op door achter de teugel te gaan spoor je meteen aan, tempo mag omhoog, als ze maar weer met haar neus naar voren gaat. Ze moet begrijpen dat jij met die vraag niet bedoelde dat ze erachter gaat kruipen.

Laatste foto is wel beter inderdaad! Heb wel het idee dat ze nog meer naar voren mag, ik kan het niet goed zien zo, maar het lijkt alsof ze nog steeds wat op de voorhand valt (achter kan niet meelopen omdat ze zich opkrult).

edit: Hier moet je naartoe werken! Vanuit deze houding mag ze dus nog wel zakken (dat de hals niet boven de schoft uitkomt is mooi om mee te beginnen).

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 00:51

Bedankt voor de tips! :D
Dit zijn inderdaad bijna precies de tips van mijn instructeur. Steeds een stukje meer teugel verlengen en als ze dan achter de teugel kruipt en zichzelf vast zet been eraan en doordraven tot ze weer verlengd ipv opkrult.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 09:39

De bedoeling van het hals strekken is ontspanning, losgelatenheid, waar vanuit voorwaarts gereden kan worden.

De hals strekken is het in ontspanning laten vallen van de hals vanuit de schoft, niet het naar beneden dwingen in een krul.
Op je foto's zien we een paard dat onder druk in de krul gezet is, hiermee bereik je op zijn best overgave, geen losgelatenheid in ontspanning.

Voor het hals strekken moeten op de eerste plaats de omstandigheden geschapen worden, rust, kalmte, vertrouwen, begrip, respect.
Niets in het werk mag onaangenaam zijn want dat wekt spanning en angst op.
Je moet vrienden zijn met je paard, elkaar verstaan en vertrouwen en van daar uit vragen of hij zich wil strekken.

Ontspanning kun je niet afdwingen, het is een prijs die je kunt verdienen.

Francesco laat heel duidelijk zien hoe je jezelf kunt leren je paard de hals te laten strekken, je paard kan het al...
Hij is een beetje druk en praat wat raar maar het is kernachtig.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:03

Probeer je tempo iets te verlagen als je hals wilt strekken, al komt ze in eerste instantie helemaal terug naar bijna stap (beetje jog achtig), maar laat ze dan wel de hals zakken is dat prima. Ze moeten in die houding eerst weer balans vinden, voordat ze het in een arbeidstempo kunnen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:12

Pessoa eraf halen. Is helemaal niet geschikt voor dit paard imo (überhaupt niet voor paarden die moeite hebben de hand mee naar voren te nemen). Kijk eens goed naar je longeerfoto's, al zou ze wel willen dan nog is het onmogelijk om hals te strekken met de neus voor de loodlijn, ze wordt dan altijd teruggehaald door je hulpteugel...Niet vreemd dat ze onder het zadel dus ook niet durft.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:20

Ik loop hier ook tegenaan met m'n fries. Fem heeft jaaaaaaaaaaaaaaarenlang in een opgekropte houding moeten lopen, zonder ruggebruik en zonder de achterhand goed onder te laten treden. (bizar, want zo zijn ze op Z niveau gekomen!)
Maar wij lopen er dus ook tegenaan dat ze niet wil zakken. Na heel veel oefenen en steeds kleine stukjes laten zakken, gaat het nu steeds iets beter. Maar langer dan 3 seconden hoef ik niet te verwachten.
Gooi je teugels niet los, maar laat haar je hand volgen. Terug in tempo is bij ons juist niet slim, want daar heeft ze zoveel moeite mee, dat ze haar hoofd juist omhoog gooit. Lekker vooruit rijden, vooral ook in de bochten omdat het daar lastig is.
Volgende week komt de osteopaat omdat ze helemaal vast zit in haar rug en lendenen. Maar het kan tevens zo zijn dat ze bijv. artrose ontwikkeld heeft in al die jaren..

Succes met Famke. Hopelijk gaat het jullie lukken!! :D

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:35

Je kan ook nog een oefening doen zonder training. Zet je fries tegen de kant aan met de billen. Pak iets van een wortel en doe op 3 verschillende hoogtes het hoofd tussen de voorbenen door te laten gaan.

In het begin zal ze misschien een voorbeen wat optillen en haar hoofd niet zo ver tussen de benen door krijgen.

Begin laag bij de hoeven ze mag niet terug stappen. Eigenlijk voor gelijk staan met hoeven. Houdt de wortel tussen de benen door en bied die aan tussen de voorbenen. 2de keer op knie hoogte en 3de keer op borst hoogte:) Als je op kniehoogte verder bent kunnen ze een heel eind naar de buik komen. Dit kan je dagelijks doen:)

Zo help je je paard haar schoft te tillen:) Is wel een oefening die je heel erg correct moet uitvoeren anders heeft het geen zin. Je ziet bovenop bij schoft de spieren omhoog komen.

Ook kan je ter hoogte van de schouder gaan staan met je rug er tegen zeg maar. Dan je paard voorzichtig niets fosseren haar hals te buigen voor je langs. In het begin komen ze ook niet zo ver. En dit moet altijd 2 kanten op doen. Je vlakke hand aan de andere kant van het hoofd houden bij oren zodat je paard zijn hoofd niet kan kantelen.

Ga voor het hoofd van je paard staan. Zet de voorbenen gelijk. En vraag heel subtiel zonder teveel druk het hoofd een beetje naar links zodat alleen het eerste deel van het hoofd beweegt. De Atlas deel en niet heel de hals. De andere kant op hetzelfde. Als je dit doet zul je zien dat het hoofd ongeveer ter hoogte van je buik zal gaan zakken. Verwacht in het begin niet te veel maar als je deze dagelijks doet maak je het soepeler.

Dat is een mooie oefening om je Fries daar sterker te maken en te helpen beter hals te strekken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:27

Dat is niet de hals strekken maar de bovenhals oprekken en dat is wat TS doet met haar Gogue.
Dit brengt de schoft naar beneden.

Bij het hals strekken laat een paard zich in zijn lichaam los vanuit ontspanning.
Het laat de hals "vallen" met de neus voor de loodlijn, net zoals het loopt te grazen.
Het naar voren omhoog brengen van de schoft gebeurt vanuit de achterhand en kan alleen maar in beweging en mét impuls gebeuren.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 14:57

Simpelman: Bedankt voor je reactie en voor de tips. Ik weet dat halsstrekken vanuit ontspanning moet gebeuren. Helaas omdat dit paard vroeger tot de Z is gereden met haar neus op haar borst is dit heel lastig bij haar voor elkaar te krijgen. Met de pessoa merk ik dat ze niet helemaal fijn loopt, inderdaad gedwongen en met een soort 'krul' zoals ik al zei. Gewoon los aan de longe loopt ze eerst een tijdje met haar hoofd gewoon omhoog maar het wordt dan naar mate het longeren steeds ietsjes vaker dat ze zakt, maar niet constant.
Bedankt voor het filmpje, ik ga hem zo even aandachtig bekijken!

Princesj: Bedankt voor de tip, ik ga het proberen. Hoewel het een beetje tegenspreekt wat betreft wat ik moest doen van mijn instructrice: Haar naar voren drijven als ze achter de teugel kruipt.

0000: Dit doe ik ook niet zo vaak :) Zoals ik al boven de foto's zei vond ik dat ze aan de pessoa ook niet lekker liep, inderdaad die 'krul', wat ik met die foto's wilde bevestigen/ laten zien.
Onder het zadel 'durft' ze het niet omdat ik haar zo af en toe aan de pessoa heb laten lopen, maar omdat ze voorheen constant met haar kin op haar borst is gereden.

Suusenmalvin: Wow, heel bekend! Famke is inderdaad M2 gekomen en Z klaar gereden, ook 9 van de 10 keer achter de teugel en weinig ruggebruik, bizar hè! En zo moeilijk er weer uit te rijden!
Wat jij zegt, zegt mijn instructrice ook inderdaad, voorwaarts blijven en rustig wat vragen, steeds iets langer laten worden. Maar het is heel lastig door te zetten als ze dan ineens opkropt en je niks meer in je handen heb dan.. Maar het gaat al beter als voorheen, dus ik hoop dat het nog beter gaat worden!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 15:01

Celine_Famke, dat ben ik eens met je instructrice, niet daarvan! Echter heb ik in de praktijk gemerkt (met mijn fries en nu 3 jarige merrie, beide zelf opgeleid) dat ze makkelijker willen zakken als ze in een wat lager tempo lopen, omdat ze hun balans dan kunnen zoeken. Impuls blijft dus essentieel, maar het tempo mag wat lager. Als het paard zijn balans weer heeft hervonden op 4 benen, zul je ze vanzelf weer wat meer voorwaarts kunnen rijden naar het basistempo.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 18:36

Om ontspanning te bereiken is het inderdaad heel goed om in een laag tempo te werken.
Een Fries gaat van nature direct in de "tuigpaard modus" wanneer er wat inspanning (impuls) gevraagd wordt.
(Dat is rug strak, hoofd hoog.)
Dat moet hij eerst gaan beheersen door in rust en kalmte te leren werken.