Hallo! Ik krijg donderdag een paard op proef en ik heb gister op haar gereden, maaaar de eigenaresse reed voorheen altijd met sporen en ik heb daar nog nooit mee gereden Dus moet ik leren met sporen te gaan rijden of kan ik beter gewoon blijven rijden zonder? Het paard reageert wel minder op been zonder sporen..
Kijk uit met sporen vervangen door een zweepje, ik zie genoeg mensen die zonder zweepje niet meer vooruit komen, een zweepje is net als een spoor een hulpje, alleen gebruiken als het nodig is, als je niet zonder kan zijn ze " in je vaste gewoonte gegroeid" Ik heb er geen probleem mee als iemand een spoor omheeft, en ermee omgaan kan, dus : alleen gebruiken als ondersteuning
Knollentuin ik zeg ook niet dat ze bij elke pas moet aantikken hè. Hulp geven met je kuit reageert het paard niet iets meer doorkomen en reageert het paard nog niet dan kuit met een tikje erbij ter ondersteuning van je kuithulp.
In principe zou je gewoon zonder sporen of zweepje kunnen rijden. Je moet misschien zelf wel iets harder je best doen. Het paard kan best wennen aan een andere manier van rijden. Wat Iris92 en Meisje2000 zeggen, veel overgangen rijden consequent blijven. Gun je paard wat tijd, niet boos worden. De meeste paarden worden ook wel iets meer voorwaarts als ze mogen springen of het boos in mogen. Ik denk dat het ook zal werken als je de trainingen leuk en afwisselend houdt voor je paard. Misschien wat cavaletti's draven, de meeste manege paarden doen hun oortje naar voren en draven er parmantig overheen.
Snap ik meisje 2000 , was ook niet naar jouw post gericht maar in het algemeen, ook zo simpel als je het hier plaatst is het niet, als je paard op gegeven moment altijd op dat tikje met de zweep wacht ( en hoeveel zijn dat er niet? ) is dat zweepje al ingeroest als nodige hulp. Je paard moet zo aan je zit en Been zijn dat dat zweepje niet nodig is, alleen als aanwijzing en niet om te drijven- zo ook met sporen het hoort dat ze bevruikt worden voor verfijning en niet als straf of voorwaarts houden van je paard
Een zweepje gebruik je om uit te leggen wat je bedoelt. Werken hoort een paard te doen op beloning.
Jennyj01
Geplaatst: 03-03-15 13:55
Gewoon opstappen. Voor sommige paarden maakt het niks uit. Is het meer de ruiter die het uit gewoonte doet. Zelf rij ik altijd zonder spoor en m'n vriendin met. Toch stap ik zo op en rij weg.
Lara_Silver
Geplaatst: 03-03-15 14:01
Gewoon goed consequent zijn (kuit = direct reactie, anders tik achter de kuit) en dan komt dat vanzelf wel goed!
ik zou het gewoon zonder proberen! Als het dan niet goed gaat kun je ervoor kiezen om hele kleine knopspoortjes te gebruiken, en kijken hoe je paard dan reageert. Zelf vind ik sporen wel fijner voor de kleinere hulpen te geven.
Gewoon zonder sporen gaan rijden. Ook al betekend dat misschien dat je het paard weer even moet helpen om weer te leren attent te zijn op hulpen zonder spoor. Maar dat zou in theorie geen probleem moeten zijn tenzij de vorige eigenaar het paard echt heeft afgestompt maar daar ga ik niet vanuit.
madelynav
Geplaatst: 14-03-15 18:47
zonder sporen, heel veel oefeningen doen zoals zachte draf, harde draf enzovoort.
Veel overgangen rijden en als je je benen onder controle hebt, maakt het ook niet uit of je wel of geen sporen draagt. Het is belangrijk dat je je ervan bewust bent wanneer je hulpen geeft en waarom. Hulp geven moet reactie geven, kwestie van consequent zijn. Paard heeft dat snel door dan. Duidelijk zijn tegen je paard wat jij verwacht.
Geen sporen, als het paard niet luistert naar jou been mag je dat nooit oplossen met sporen, sporen zijn voor verfijning en mogen nooit een straf middel zijn. Met een nieuw paard zou ik eerst aan de slag gaan met mekaar leren kennen , het paard de tijd geven om aan zijn nieuwe omgeving en baasje leren wennen , het paard leren wijken voor druk vanaf de grond dan zal het ook beter op jou zit en been hulpen gaan reageren, neem de tijd en doe het stap voor stap , maar laat die sporen weg en ja bij een nieuw paard ben ik er ook voor om die in het begin bitloos of helemaal bitloos te gaan rijden