Paard 'rent' achter een ander aan en ontspanning

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Django_Mette

Paard 'rent' achter een ander aan en ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 22:50

Hoi bokkers,

Al bijna anderhalf jaar rijd ik een ontzettend leuke Tinkerkruising en dat gaat de ene keer beter dan de andere. Nou weeg ik zo'n 46 kilo en ik ga dan op een E-pony van 450-480 kilo zitten. Een machtstrijd die ik dus altijd verlies. En dit brengt toch een probleem met zich mee.

Django is op het ene moment nuchter als wat en het andere moment let hij op alles, behalve op mij. We zijn dan gewoon aan het losrijden, maar ik rijd nooit alleen in de bak. Dus als ik hem wel eens op de volte zet, en een meter of 10 verderop ziet hij een paard lopen, dan gooit hij zijn hoofd omhoog en denkt 'Gaan met die banaan' achter dat paard aan. Op de volte zetten of een andere wending maken is dan gewoon niet te doen. Wanneer Django zijn hoofd in de lucht gooit kan ik helemaal niks, behalve harder, wat niet de bedoeling is. Echter maakt hij nooit overgangen als hij naar een ander toerent. Als we draven, blijft hij ook draven. In galop en stap zijn er geen problemen.
De paarden in mijn les zijn echt géén manegepaarden die alles maar doen wat je vraagt. Deze paarden slaan/bokken/trappen/vliegen bijna allemaal. Dus je snapt wat eigenlijk de struggle is. Als Django op een paard wat slaat/trapt/etc af rent, kan je de rest wel invullen.

Ik vind dit natuurlijk echt super vervelend en ik wil dit echt graag oplossen. Tips van de instructie werken niet dus ik zoek verder.

Als we dit probleem overleefd hebben, zou ik verder nog tips willen om aan de ontspanning te werken. Django is snel onder de indruk van iets en eigenlijk best wel een mietje. Django is het eerste paard waar ik echt serieus mee rijd, dus ik ben er vrij onbekend mee. Django kan het wel (onofficieel M, als ik het goed heb) maar helaas komt een miscommunicatie naar mijn mening te vaak voor doordat ik fouten maak. Daarom sta ik ook open voor tips voor de optimale ontspanning en nagefelijkheid tijdens het rijden.

Verhaal toch wat langer dan dat ik het wilde houden. Maarja, het zij zo.

Liefs Ilse :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:58

Het eerste wat ik wil zeggen is dat ieder mens een machtsstrijd verliest met z'n paard. Een paard moet je nooit gaan rijden op kracht paard maakt zich alleen maar sterker. In feite moet je gewoon slimmer zijn dan het paard. Je moet sneller gaan reageren. Jij ziet andere mensen in de bak dus beter gaan letten op de mensen om je heen zodat jij kunt gaan reageren voordat jouw paard denkt "gaan met die banaan." Waarschijnlijk voel je het wel aankomen wanneer die wil gaan en net voor dat moment moet je al met een wending bezig zijn. Zorgen voor veel afleiding laat hem geen kans om bezig te zijn met andere paarden maar alleen met jouw. Zorg dat je tempowisselingen maakt overgangen en veel wendingen. Laat hem geen moment zelf iets gaan verzinnen. Zorg dat je hem zelf bezig houdt.

midgie

Re: Paard 'rent' achter een ander aan en ontspanning

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:30

Grond werk en nog eens grondwerk gaan doen, ga werken aan vertrouwen en respect, als het paard jou niet vertrouwd dan zal hij blijven gaan, vaak word dat idd op gelost door een scherper bit of meer druk op het hoofd, ga het paard zo leren vertrouwen dat je hem los durft te laten, vaak als je meer teugel geeft , komt er meer ontspanning,
Zoek een instructrice die jou kan helpen met het los en grond werk,

Werk eens een tijdje alleen in stap en werk veel op je zit , ga het paard leren voelen en volgen, als je dat kan dan kun je het paard gaan leren jou te volgen in je zit, maar daar het je wel begeleiding voor nodig van iemand die weet hoe een paard beweegt

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 13:47

Speel nooit een macht spelletje met je paard als het op kracht aankomt, je wint er niets mee. Idd veel grondwerk gaan doen. Zorg dat hij jou vertrouwd op de grond en neem voor het rijden les. Les dan ook met andere paarden erbij. Dan ziet de rij-instructeur of instructrice je probleem en dan kan daar aangewerkt worden.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 16:08

Bedankt voor de reacties.
@Tigra_: Dat is een hele goede tip, dankjewel :)
@midgie: Respect heeft hij wel voor me, maar ik denk dat het vertrouwen inderdaad niet lekker ligt. Ik vind het fijn dat je dat zegt, want nu wordt ik met mijn neus op de feiten gedrukt. Ik durf hem inderdaad niet goed los te laten. En als ik probeer los te laten, ben ik al snel het contact kwijt. Zaterdagochtend gaan we eraan werken :)
@Blue_moon: Ik heb les, maar misschien dat ik eens op een ander tijdstip kan lessen. Hij doet het 'rennen' overigens alleen bij merries bedenk ik me nu. En dat terwijl hij zeker niet macho doet of dominant is.