lage neusriem, stug in de mond pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horselovee30

lage neusriem, stug in de mond pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 16:57

ik heb een pony die stug in de mond is. ik heb nu op aanraden van bekende vaneen enkel gebroken naar een dubbel gebroken bit gegaan. nu lees ik overal over een lage neusriem en dat het werkt voor stugge ponys of ponys die sterk zijn en niet goed willen nageven.
kan iemand mij hier meer informatie overgeven en misschien tips wat te doen? ik heb op internet niet kunnen vinden wat ik echt wilde weten wat de precieze werking is.

p.s. alles is nagekeken en het zijn geen klachten van pijn. ik heb goed les en gaat al beter dan op het begin maar ik wil graag tips om te kijken wat jullie ervaring er mee is <3 :)

horselovee30

Re: lage neusriem, stug in de mond pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 17:18

hopelijk kan iemand wat informatie geven

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:24

Ten eerste is het niet de bedoeling om je topic al binnen een half uur omhoog te schoppen.

Ik zou geen ander bit of lage neusriem gaan gebruiken. Maar kijken hoe streng ben jijzelf met je handen. Ongemerkt ga je soms zelf ook wel eens je handen vast zetten. Zou voorlopig helemaal van die mond afblijven. Rijdt eerst maar eens met een ietwat te lange teugel. Zo leert je pony ook dat hij wel mag ontspannen, zonder de druk die hij anders in de mond krijgt van degene die erop zit.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:25

Wat bedoel je met stug? Moet je hard trekken om het hoofd een bepaalde kant op te krijgen? Dat kan je alleen oplossen door er zelf mee te gaan oefenen zodat het paard doorkrijgt dat hij moet reageren wanneer je een kleine hulp geeft in plaats van te wachten tot jij je spieren in gaat zetten.

Met een lage neusriem kan je paard zijn mond niet meer open doen om onder de druk van het bit uit te komen en kan jij het bit minder makkelijk door de mond trekken, maar dat is allebei natuurlijk symptomen oplossen in plaats van het probleem.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:29

Als je lage neusriem intikt op bokt kom je een heel lang topic tegen.
Ik ben van de zomer toevallig met een hoofdstel met lage neusriem gaan rijden omdat het voor handen lag .Het viel mij op dat mijn pony zo gemakkelijk ging lopen. 2 weken wilde ik terug met engels hoofdstel gaan rijden. Man Man wat deed mijn pony vervelend. Het was pas toen dat het me zo heel erg opviel en ik eens gingen zoeken op bokt. En daar vond ik nog veel meer ruiters met mij die het veel fijnder vonden rijden.
Dus tik het maar eens in bij de zoek functie.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:32

Mits goed bevestigd, kan een paard nog prima de mond open doen met een lage neusriem.
Het is geen oplossing voor een stugge mond. De oplossing is dat je meer moet rijden op zit en been en minder met je handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:52

Geduld, een paard moet de tijd krijgen om vertrouwen te krijgen in de ruiterhand. Niet terugwerken, maar zacht contact bieden, als je stuurt je hand zijwaarts brengen ipv terugwerken. Verder gewoon contact houden, beweeg mee met de paardenmond en geef jezelf en vooral de pony heel veel tijd en rust om zacht te worden. Het sterk in de mond komt meestal niet enkel in de mond weg maar in het hele lijf. Een andere optoming gaat je dus niet werken, tenzij je de mond hard dicht wilt snoeren en je pony de mond wilt snoeren. Maar ik neem aan dat je begrijpt dat dat niet de beste weg is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:31

Geen enkel paard is stug in de mond, het probleem ligt dus niet bij het paard maar bij jezelf, probeer het eens bitloos en durf los te laten in je hand en in je zit, denk dat je daar al heel veel winst kan behalen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:41

Stug is meestal een symptoom. De ware reden ligt meestal bij "aan het been zijn" dan "een mond probleem hebben". Ik zou zeggen ga aan de slag met n goede instructeur. Van neusriem veranderen kan altijd, maar ook moet decreet in orde zijn. Met alleen een andere neusriem red je het waarschijnlijk niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:48

midgie schreef:
Geen enkel paard is stug in de mond, het probleem ligt dus niet bij het paard maar bij jezelf, probeer het eens bitloos en durf los te laten in je hand en in je zit, denk dat je daar al heel veel winst kan behalen.

Zo, daar ben ik het dus even niet mee eens.

Een paard wat niet bevestigd is, en de vraag niet snapt, kan ook stug reageren.
Dan moet je subtiel, met de juiste optoming, de hulp vragen en herhalen, en uitbundig belonen wanneer het paard het wel doet.

Mijn tip?
Begin met sturen vanaf de grond.
Laat iemand jou de juiste instructies geven, wat betreft dubbele lijnen of lange lijnen.
Als je op de grond eenmaal de vraag bevestigd hebt, dan kun je onder het zadel werken.

Hierbij "sluit je het paard tussen je benen"
Je begeleid hierbij kleine stukjes, grove wendingen, denk aan een halve volte.
Rijd van de hoefslag af en er weer naar toe. Beloon hem uitbundig.
Sommige paarden snappen het pas na 10 rij sessies wat er nu werkelijk bedoeld wordt.
Sommige paarden snappen het in 1 x.

Eerst maar sturen, tempo controle en balans. Dan praten we wel weer verder.
Ik zal zo zeggen, tot over een half jaar....

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:06

Ik ben ook over gegaan op lage neusriem. Mijn paard accepteerde de druk van de sperriem niet. Hij loopt stukken beter op dit hoofdstel. Hij ontspant, kauwt af en geeft beter na.
Het is het proberen waard. Alleen de neusriem is 20 euro, daar kun je het voor proberen.
Als het niet werkt, dan weet je dat het daar niet aal ligt en kun je verder kijken met
Je instructeur.
Ik ben op aanraden van haar over gegaan op dit hoofdstel.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:31

maralyn schreef:
midgie schreef:

Zo, daar ben ik het dus even niet mee eens.

Een paard wat niet bevestigd is, en de vraag niet snapt, kan ook stug reageren.
Dan moet je subtiel, met de juiste optoming, de hulp vragen en herhalen, en uitbundig belonen wanneer het paard het wel doet.

Mijn tip?
Begin met sturen vanaf de grond.
Laat iemand jou de juiste instructies geven, wat betreft dubbele lijnen of lange lijnen.
Als je op de grond eenmaal de vraag bevestigd hebt, dan kun je onder het zadel werken.

Hierbij "sluit je het paard tussen je benen"
Je begeleid hierbij kleine stukjes, grove wendingen, denk aan een halve volte.
Rijd van de hoefslag af en er weer naar toe. Beloon hem uitbundig.
Sommige paarden snappen het pas na 10 rij sessies wat er nu werkelijk bedoeld wordt.
Sommige paarden snappen het in 1 x.

Eerst maar sturen, tempo controle en balans. Dan praten we wel weer verder.
Ik zal zo zeggen, tot over een half jaar....

Een paard wat niet bevestigt is hoort geen bit in de mond te hebben,
Dubbelen lijnen is idd een goeie, maar ok dat zou ik zeker zonder bit doen, er mag nooit druk op het bit komen, als je voelt dat je paard stug word op het bit dan het bit eruit en werken aan soepelheid in het lichaam, als dat weer opgelost is kun je weer het bit er eens in doen , de mensen hand maakt het paard stug, geen enkel paard word stug geboren, miss stijf in het lijf maar niet stug in de mond,

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:55

Mijn paard loopt ook minder fijn op een gecombineerde neusriem, ik noem het alleen niet stug, maar ze accepteert mijn hulpen minder goed. Een lage neusriem kan hier inderdaad bij helpen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:37

Sorry midge ik krijg het gevoel dat jij een anti bit ruiter bent.

Een onbevestigd paard moet bevestigd worden met het harnachement waar jij als ruitee voor kiest.

Dit kan zeker mét bit. Maar dan moet je een kundige ruiter hebben die daar op de juiste manief mee omgaat.

Ook je argumengen vind ik te zwak.

Een stugge ruiterhand maakt een paard stug. Subtiele hand dat wijst naar bevestiging door lichte druk en volle beloning niet.

Niet elk paard accepteerd bitloos en lang niet alle ruiters gebruken bitloos correct.

Zelfs bitloos kunnen paarden stug zijn.

Consequent op de juiste timing op de juiste druk is van essentieel belang

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 01:32

"Maralyn" je hebt voor een deel zeker gelijk, vooral het deel dat niet alle ruiters die bitloos willen rijden dit ook wel goed gebruiken en vaak leid dit dan tot steeds minder controle.
Maar zoals bij alles , als het wel goed gebruikt wordt kan bitloos soms echt wel een voordeel betekenen.
Ik zelf rij eigenlijk altijd met bit, en ik moet toegeven niet zomaar een bit maar eigenlijk een western correctional bit , dit hoort zeker in het rijtje van de net iets hevigere bitten.
Ik rij nu met een jong paard dit is nu net vier jaar, daar gebruik ik nu een enkel gebroken trens met koper, en zal dit trensje blijven gebruiken tot paardje hierop alles goed en gewillig doet, dan zal dit ook vervangen worden door een shankbit dus een bit met hefboomwerking.
Maar bij de opstart van een paard zal ik nooit een bit gebruiken, ik stap op een paard zonder bit, en zal daar dan mee rijden tot het klaar is om met het trensje te beginnen, dus dit is gewoon een andere benadering, ik zeg niet dat jouw manier verkeerd is, maar zeg jij dan ook niet dat zonder bit starten verkeerd is, we werken beide naar een gewillig en meewerkend paard, dat bereid is tot nageven en uit vrije wil wil meewerken, al is daar soms om die vrije wil soms wel eens een zetje nodig, en soms ook heel wat overtuigingskracht, het is idd bij elk paardje net weer iets anders.
Ik werk zelf heel veel met de "indian-bosal" dit geeft vrij goede controle , is bitloos , is zeker niet heel zacht dus moet met de nodige voorzichtigheid en kennis van zaken behandeld worden.
Vaak zie ik mensen hun paard longeren met hun lijn rechtstreeks aan het bit, in zo'n geval trek je dus constant aan het bit, je leert je paard hierdoor eigenlijk tegen te trekken en dit is tegenstrijdig met wat je als ruiter wil, dus dit vind ik dus helemaal onbegrijpbaar en verkeerd.
Tjaa ieder heeft zo zijn werkmethode en zijn manier van benadering, maar we willen heel waarschijnlijk allen een braaf en vlot meewerkend paard dat tevens een goede vooruit heeft.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:12

Arolusnr1.

Volgens mij heb ik ook nergens staan dat beleren zonder bit niet kan of slecht is.

Nee ik heb er staan waarom met bit ern paard bevestigen onder de juiste ruiter niet verkeerd hoefd te zijn.

Er staat ook heel duidelijk dat een ruiter daar het harnachement voor kiest die hij wil.
Hier bedoel ik mee zowel bit als bitloos.

Zowel bit als bitloos kan verkeerd gebruikt worden. En zowel op bitloos als bit kan sturen in het begin moeilijk zijn.
Hoe men dat noemt is zijn eigen. En ik noem een onbeleerd paard nog stug op alle hulpen.

Niks mis mee. Zolang je als ruiter maar subtiele hulpen geeft op de juiste momenten en daarop waneer hij het juiste laat zien. Uitbundig belonen.

Zowel met als zonder bit...

Ik vond alleen de argumentatie van mijn voorganger te zwak ondebouwd. En daar ging ik op in.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:44

Ik ben ook met een 20 jarige pony met een 'verreden mond' overgestapt op een zachter bit en een lage neusriem. Ik koos voor een rubber stang en een lage neusriem. De lage neusriem moet op de goede hoogte en ik deed neusriem iets los. 3 Platte vingers er tussen. Ik heb kleine handen/vingers 2 vingers vond ik mijn geval te straks. Werk verder met je instructeur aan een zachte hand. Geef je paard tijd en heb geduld.

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 18:50

ik heb een hele goede instructeur dus dat gaat lukken :D
het was ook meer om informatie te krijgen over hoe andere deze lage neusriem ervaren en waarom ze er voor kozen.
ik heb wat ik zelf weet en hoor van andere eens stille rustige hand en rustig zit. het probleem is meer dat voor ik mijn pony kreeg ze waarschijnlijk anders ( niet goed misschien ) gereden is.
het gaat al veel beter en er wordt dus zeker niet aan haar getrokken of wat dan ook. het was meer een vraag om daarna te kijken of het daarop beter zal gaan. dus niet omdat het me zo niet lukt maar gewoon om te kijken of het daarop misschien makkelijker nageeft. hopelijk snappen jullie wat ik hiermee bedoel :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:30

De vader van mijn instructrice (ZZ dressuur jury) zei dat ik met een Duitse neusriem moet rijden. Hij zei dat het bit dan rustiger in de mond ligt. Hij had altijd super goede tips. Hij was een echte paardenman van de oude stempel. Ik vond de Duitse neusriem heel fijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 19:31

Annoya schreef:
De vader van mijn instructrice (ZZ dressuur jury) zei dat ik met een Duitse neusriem moet rijden. Hij zei dat het bit dan rustiger in de mond ligt. Hij had altijd super goede tips. Hij was een echte paardenman van de oude stempel. Ik vond de Duitse neusriem heel fijn.

Duitse neusriem? Edit ik zie t al, gewoon lage neusriem dus :P

horselovee30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 19:49

helpt een lage neusriem dus om hem de hulpen beter te geven omdat het bit stiller ligt, of is het gwn scherper en moet de pony dan wel? X

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 21:26

Het is absoluut niet scherp bij juist gebruik. Het heet niet voor niets ook wel een africhtingsneusriem.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:36

De lage neusriem heet ook wel Duitse neusriem, de hoge wordt ook wel Engelse neusriem genoemd. De Duitsers zelf noemen het zelfs een Hannoveraanse neusriem. Ik ben wat ouderwets in mijn termen, ik heb alles geleerd van een stel opa's.