Verwijderd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ambicioso

Verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 22:47

X
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Re: Hangen, trekken, kantelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:49

Tanden nagekeken, passend bit, lichamelijk in orde?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:53

Rustig aan je hebt haar pas een week. Je moet haar nog helemaal leren kennen en er zitten geen knopjes op die zorgen dat ze haar hoofd precies houdt zoals jij wilt.
Dit soort problemen lost je op door de achterhand te activeren. Het zou me niet verbazen als ze ook wat op de voorhand loopt. Kantelen is een lastig probleem, maar misschien als jullie wat meer aan elkaar gewend zijn dat het al een eind over is.
Rustig aan trek er maar eens een half jaar of meer voor uit om dit probleem rijtechnisch te verhelpen.

Nicolle89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:56

Nog niet sterk genoeg van achteren. Lekker in haar eigen houding laten lopen en focussen op de achterhand sterk maken. Als ze daar sterker word kan ze zelfstandiger lopen en heeft ze jou hand niet meer nodig (hangen) om los naar beneden te zakken.

Tips: Veel overgangen rijden, veel voltes, balkjes, stelling naar buiten en dan buitenachterbeen laten sporen op het binnen voorbeen (denk beetje schouderbinnenwaarts maar dan andersom, naar buiten dus)

Edit: Hierbij lekker los in je handen blijven, dat hoofdje gaat vanzelf zakken, werk hier met je handen niet teveel naar toe maar ondersteun haar daar waar het paard aangeeft de ondersteuning nodig heeft, dus als ze gaat hangen vind ze het moeilijk op haar eigen benen te lopen, ondersteun haar met je been en laat je handen los.
Laatst bijgewerkt door Nicolle89 op 26-02-15 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 22:56

naar de tandarts ...meestal is het paard niet goed gedaan ..wij hebben jaren problemen gehad altijd tandarts geweest ,,dit jaar voor eerst andere tandarts en echt alle problemen opgelost ..als je meer wil weten stuur maar pb

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:00

Toen ik de titel las dacht ik meteen aan rug of tand problemen. Ik ren niet meteen naar de DA/TA maar hiervoor zou ik toch even bellen als ik jou was.

Rofah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:00

Ik zou de hoofdhouding even lekker links laten liggen en eerst maar eens aan elkaar wennen, voorwaarts en een actieve achterhand, die voorkant komt vanzelf dan wel.
Even het bit en het gebit checken om uit te sluiten dat het probleem daar niet vandaan komt.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:09

Bit en gebit is in orde, is naar gekeken bij de keuring en ze is recent nog naar de tandarts geweest.
Ik weet dat we elkaar nog beter moeten leren kennen en daar zijn we ook mee bezig! Maar wil wel graag weten hoe ik haar goed kan gaan rijden, en juist omdat ik haar nog niet zo goed ken en dit nog niet vaker heb meegemaakt ben ik nieuwsgierig naar tips :)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:16

Hoe was ze met proefrijden ?

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:21

Hetzelfde als nu maar dan nog iets wilder haha. De eerste drie dagen bij mij was ze best kalm en leuk te rijden, de laatste twee dagen is ze weer heviger geworden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:25

Als je haar wat beter kent is het wellicht een optie om bitloos te proberen. Als ze zo gevoelig is kan het zomaar zijn dat dat een stuk prettiger is voor haar.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:26

Gewoon lekker mee bezig gaan, neem de tijd.
En je neemt lessen zoals je zegt, het lukt je niet in 1 dag en ook niet in een week.

Desnoods veel stappen om te voelen hoe ze reageerd op jou hulpen en hoe jij (onbewust) reageerd op hoe zij doet.

Heel bewust gaan rijden.

Bovenstaand is al genoeg genoemd en ik hoef niet in herhaling te vallen :p

Als ze te druk word, laatste 2 dagen iets wilder zoals je zegt.
Misschien een optie om is naar het brok etc te kijken?
Ik weet niet in hoeverre ze dit krijgt natuurlijk..

Veel succes en vooral veel plezier!
Laatst bijgewerkt door _Charlot op 26-02-15 23:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:28

Je hebt het dier een week, het is een zeer jong dier. Hoe is het met jouw ervaring? En neem les. Zeker als je een nieuw en jong dier hebt aangeschaft, is les een investering in jullie band, het goed rijden en dus de basis voor vele jaren plezier.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:31

Osteo, Dierenarts, Tandarts, Les, Rechtrichten :)

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 23:45

Jetta schreef:
Je hebt het dier een week, het is een zeer jong dier. Hoe is het met jouw ervaring? En neem les. Zeker als je een nieuw en jong dier hebt aangeschaft, is les een investering in jullie band, het goed rijden en dus de basis voor vele jaren plezier.

Ik rij nu bijna 8 jaar en heb mijn vorige paard zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Ik ben geen held in dressuur maar krijg hier wel goede begeleiding bij. En lessen nemen doe ik zeker, sowieso 1 keer per week maar eerste periode soms 2 keer.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 01:18

Jezelf niet overschatten.
8j rijden is idd een hele periode, zo lijkt het toch in de ogen van een beginner.

ambicioso schreef:
Jetta schreef:

Ik rij nu bijna 8 jaar en heb mijn vorige paard zelf zadelmak gemaakt en ingereden. Ik ben geen held in dressuur maar krijg hier wel goede begeleiding bij. En lessen nemen doe ik zeker, sowieso 1 keer per week maar eerste periode soms 2 keer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:37

Je hebt het dier een week en je verwacht dat het loopt als een zonnetje,
Ik snap zo ie zo niet wat je er al op doet , ga eerst eens kennis maken met mekaar, sommige paarden hebben weken nodig om aan de nieuwe omgeving te wennen, nieuwe baas , nieuwe stal nieuwe paarden enz enz,

Ook is het dier nog maar 5 jaar, kan nog aan het wisselen zijn??
Dat het met het hoofd omhoog loopt kan zijn dat of het zadel ligt niet goed,of jou zit is niet goed, of het dier heeft echt last van de rug, als je op een normalen manier op een gezond paard gaat zitten met goed materiaal, dan moet het niet met zijn hoofd in de lucht lopen, want dan geeft het echt ongemak aan,

En wat is bij jou oppakken, vaak gaat dat al met te veel druk, ik denk dat jij een cursus luister naar je paard moet gaan volgen en niet zomaar aannemen dat je erop gaat en dat het goed gaat ,

Neem les van iemand die jou kan vertellen waarom je paard zo loopt en die meer op jou gefocust is dan op hoe het paard moet lopen, de fout ligt namelijk NIET bij het paard maar bij de trainer en dat ben jij in dit geval .

En dat je 8 jaar rijd zegt niks, er zijn mensen die al heel hun leven rijden en nog niet snappen dat ze op een dier met gevoel zitten, dus ja dat zegt dus niks,
Maar heb respect en dat heb je niet als je na een week al wondere verwacht,

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:26

midgie schreef:
Ik snap zo ie zo niet wat je er al op doet , ga eerst eens kennis maken met mekaar, sommige paarden hebben weken nodig om aan de nieuwe omgeving te wennen, nieuwe baas , nieuwe stal nieuwe paarden enz enz,

Dat het met het hoofd omhoog loopt kan zijn dat of het zadel ligt niet goed,of jou zit is niet goed, of het dier heeft echt last van de rug, als je op een normalen manier op een gezond paard gaat zitten met goed materiaal, dan moet het niet met zijn hoofd in de lucht lopen, want dan geeft het echt ongemak aan,

En wat is bij jou oppakken, vaak gaat dat al met te veel druk, ik denk dat jij een cursus luister naar je paard moet gaan volgen en niet zomaar aannemen dat je erop gaat en dat het goed gaat ,

Neem les van iemand die jou kan vertellen waarom je paard zo loopt en die meer op jou gefocust is dan op hoe het paard moet lopen, de fout ligt namelijk NIET bij het paard maar bij de trainer en dat ben jij in dit geval .

En dat je 8 jaar rijd zegt niks, er zijn mensen die al heel hun leven rijden en nog niet snappen dat ze op een dier met gevoel zitten, dus ja dat zegt dus niks,

Ik vind wel dat je snel oordeelt zonder te weten. Als dit paard 1 dag niet loopt stroomt ze over van energie. Zadel is onlangs aangemeten en zit prima. Net als hoofdstel etc, en ze is rontgenoligisch en klinisch goedgekeurd. Niks mis mee dus. Ik verwacht echt geen wonderen ik verwacht nog helemaal niks. Wil alleen leuk aan de slag kunnen en daarom vraag ik advies. Ik vind namelijk dat ze het heel goed doet voor een 5 jarige. En indd zegt 8 jaar niet veel maarja als iemand dat graag wil weten.. en met oppakken bedoel ik lichte druk, ik trek haar ook nooit naar beneden mocht je dat denken. Als ik haar loswerk rij ik voltes vraag ik lichte stelling en rij ik overgangen. Verder helemaal niks. Maar bedankt voor je vooroordeel

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:37

Wat me wel opvalt is dat je zegt dat ze het eerste uur alleen maar met het hoofd omhoog loopt. Hoelang rijd je? En hoevaak? Met een 5 jarige moet je nog wel rustig aan doen en goed opbouwen. Als ik jou was, zou ik haar eerst maar even in haar houding laten lopen en de achterhand goed trainen. In mijn ogen mist ze toch wat kracht. Longeren kan ook helpen om haar achterhand te trainen.
Mijn pony(4-jarige merrie, zelf beleerd) schudde eerst ook wat met haar hoofd. Ze liep wel netjes, maar soms begon ze te schudden (lang niet altijd, maar soms). Later bleek dat ze aan het wisselen was. Nu doet ze het niet meer.
Succes in ieder geval!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:39

Je moet je niet aangevallen voelen, wat "Midgie" hier opmerkte is zeer zeker helemaal de waarheid, en gewoon zonder franjes.
De vraag hier stellen is zeker niet verkeerd, maar in dit geval is dit een beetje een gekke vraag, je bent eigenlijk pas begonnen met paardrijden (8j) je hebt dit paard 1 week, ..... weet niet of alles medisch in orde zit, en/of het harnachement echt wel passend zit, al zeg jij dat dit wel zo is, ....
Je gaat er van uit dat jij een jong paard kan opleren, en idd wij kennen jou niet, we weten niet exact welke ervaringen je ondertussen al hebt opgedaan, we kennen het paard ook niet en ieder paard is toch een deel anders, maar geloof me er lopen er echt niet zo heel veel rond die na amper 8j paardrijles zich echt trainer kunnen noemen hoor.
Probleempaarden worden tot probleempaard gemaakt net door hun goedbedoelende maar onwetende en een te weinig aan kennis en kunde bevattende begeleiders/ruiters.
Dit klinkt mssn niet echt lief en vriendelijk, en jij zou heel waarschijnlijk liever een ander antwoordje horen, toch is zeker in dit geval dit meer dan 100% de waarheid.
De fout zit altijd bij de ruiter , tenzij er medisch iets niet op orde zit.

ambicioso schreef:
midgie schreef:

Ik vind wel dat je snel oordeelt zonder te weten. Als dit paard 1 dag niet loopt stroomt ze over van energie. Zadel is onlangs aangemeten en zit prima. Net als hoofdstel etc, en ze is rontgenoligisch en klinisch goedgekeurd. Niks mis mee dus. Ik verwacht echt geen wonderen ik verwacht nog helemaal niks. Wil alleen leuk aan de slag kunnen en daarom vraag ik advies. Ik vind namelijk dat ze het heel goed doet voor een 5 jarige. En indd zegt 8 jaar niet veel maarja als iemand dat graag wil weten.. en met oppakken bedoel ik lichte druk, ik trek haar ook nooit naar beneden mocht je dat denken. Als ik haar loswerk rij ik voltes vraag ik lichte stelling en rij ik overgangen. Verder helemaal niks. Maar bedankt voor je vooroordeel

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:41

Even naar iedereen, ik heb het gevoel dat ik overkom alsof ik heel veel vraag aan mijn paard en heel veel verwacht. Zo bedoel ik het dus echt niet en dat doe ik ook niet. Ik weet ook wel dat ze heel jong is en dat ik haar nog niet zo lang heb, maar juist daarom was ik benieuwd naar wat jullie advies is. Ze loopt ook echt niet als ze met haar hoofd hoog loopt in de sterren, maar wel hoger dan fijn. Ze hoeft van mij echt nog niet perfect aan de teugel maar ik wil haar graag leren dat ze kan ontspannen en mijn hand vertrouwen. Leren kennen is voor mij ook een must en ben daar ook echt mee bezig, maar als ik haar nu een week niet zou rijden krijg ik vlieg/rodeoles. Ook vind ik wel dat ze haar achterhand er goed onder zet, het is namelijk een erg krachtig paard, maar misschien mag de achterhand dan nog iets sterker? Ze is Misschien begrijpen jullie me zo beter.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:44

Oh en ik schreef eerste uur maar ik bedoelde halfuur, foutje sorry. Rijd in totaal niet langer dan een uur

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:02

Ik vind het maar spannend hoor, zo'n sterk paard, moet bewegen anders rodeo.... Komt ze wel in de wei? Stop je er niet per ongeluk t veel energie in. Of heb je bewust gekozen voor dit temperament? Hoe meer temperament zij heeft hoe rustiger jij moet zijn en hoe kleiner je je stappen moet maken omdat ze het anders mentaal niet kan verwerken. Het zou mijn keuze niet zijn en dat is het ook niet het is de jouwe. Pfff nou ik wens je succes.

Totje5mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:07

midgie schreef:

Nou dit is wel heel erg kort door de bocht.

TS, gewoon rustig aan doen, les nemen en dan komt t heus wel goed! Paard is jong dus heeft nog alle tijd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:16

Ik zou voorlopig naast het rijden even vooral veel andere dingen doen om het paard ontspannen en los te maken.
Lekker longeren, werken aan de hand en aan de lange teugel als je dat kunt.
Zodat het onbelast het lijf beter gaat gebruiken en meer gaat ontspannen zonder hinder van de ruiter.

Daarnaast even gebit na laten kijken en evt het lijf even na laten kijken door een osteopaat, misschien zit er ergens iets in de weg wat hinder/pijn en daardoor wat spanning/verzet geeft.

En ook het voer, weinig krachtvoer, veel ruwvoer en lekker veel los buiten...
dat wil ook nog wel eens wat in het rijgedrag schelen...

Wat zegt je instructeur over dit gedrag en heeft die er al eens opgezeten?