Leer je meer van 1 paard rijden of van veel verschillende?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Leer je meer van 1 paard rijden of van veel verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:18

Laatst een discussie over met iemand die zei dat ze leiver op veel verschillende manege paarden reed dan steeds op dezelfde omdat ze daar meer van leerde.
Ze vondt het maar raar dat ik een leasepaard op de manege heb waar ik dus minimaal 3x per week op rijdt.
Ik heb dit gedaan omdat ik a. een klik met dit paard voel en b. ik voel me er erg vertrouwd op (veilig) en aangezien ik met beperking (longcapaciteit) rijdt staat dat voor mij voorop.
Daarbij heb ik het gevoel dat ik nog best veel van dat paard kan leren. Ze is heel braaf maar kan ook wel eens ondeugend zijn en we oefenen van alles (stelling en buiging, tempocontrole, overgangen, wijken, etc).
Maar wat vinden jullie "beter" steeds een ander paard of steeds hetzelfde paard rijden?
Waarschijnlijk zijn er 1000 meningen maar ik ben benieuwd :)

Nicksel

Re: Leer je meer van 1 paard rijden of van veel verschillende?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:23

Tja, zal per persoon verschillen denk ik. Maar ik heb van alle paarden die ik heb gereden ( zowel manege als prive) bij elkaar niet zoveel geleerd als van mijn huidige paard

lisawouda93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:24

1 paard kan je meer mee opbouwen. Maar meerderen paarden woord je meer met je zelf geconfronteerd.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:25

Ik vind dat je van verschillende paarden veel leert, maar ook veel van een leasepaard of eigen paard bijvoorbeeld. Je kan daar een band mee opbouwen en doordat je hem vaker rijd ook steeds verbeteren, maar ik vind ht zelf toch fijner om steeds op hetzelfde paard te rijden. :)

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:29

Ik denk dat je meer leert van 1 paard dan van verschillende. Als je steeds op dezelfde rijdt hoef je niet steeds vanaf 0 te beginnen maar kun je verder met de oefeningen waar je gebleven was. Je leert meer hoe je moet inspelen op het gedrag van je paard. Sinds ik begon met leasepony's ging ik met sprongen vooruit! Ik denk wel dat het goed is om zo af en toe nog eens een keertje te wisselen en ik merk aan mezelf dat ik vaak na een jaar of anderhalf jaar nog maar weinig leerde van manegepony's. Ook met mijn eigen pony's merkte ik na een paar jaar dat ik graag een overgang naar de paarden wilde maken omdat de uitdaging weg ging en ik graag wedstrijden wilde gaan rijden. Nu heb ik mijn ene paard al weer 1,5 jaar maar ik rij nu wedstrijden dus nu wil ik gewoon graag hogerop komen waardoor de uitdaging er niet snel af gaat. Maar dat is ook omdat ik er nu 2 te rijden heb die bijde compleet verschillend zijn.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:30

Ligt eraan wat je doel is.
Wil je hoog de sport in dan zal 1 paard je meer leren.
Wil je de basis goed beheersen dan zijn meerdere paarden juist goed omdat je dan de verschillen leert

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:33

Je kunt heel veel leren van verschillende paarden, maar het is wel fijn als je een paard wat langer/vaker kunt rijden om op elkaar ingespeeld te raken. Ik heb meer geleerd van de verschillende verzorgpaarden die ik dus allemaal langere tijd gereden heb, dan van elke week op n manege op n ander paard. Ook privéles vind ik zelf een stuk effectiever. Voordeel van veel verschillende is naar mijn mening dat je je ruitergevoel ontwikkelt en met meer typen paarden 'zo' weg rijdt. Heb nu een eigen en ernaast nog steeds 1 dag in de week een ander paardje om mee te werken. Met 1 vast paard roest je wat sneller vast in bepaalde gewoontes omdat die Miss toevallig op dat paard zo werken.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:36

Ik heb op een manege een hele tijd achtereen op hetzelfde paard gereden, en waar ik hem (mezelf dus eigenlijk, maar dat realiseerde ik me toen niet zo.:D) in het begin wel kon schieten, werd het na een paar lessen al veel beter. Mijn geduld werd een stuk groter, en ik heb op hem leren doorzitten. Kwam beide erg van pas toen ik weer op andere paarden werd gezet.

Aleydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:36

Je moet natuurlijk doen wat voor jou het beste aanvoelt, maar ik ken genoeg mensen die naast hun eigen paarden ook op andere stappen. Ik heb zelf altijd les gehad op een Manege waar ik ook jaren op een KWPN'er had gereden. Toen hij een keer kreupel was moest ik op een pittige Arabier x (?). Deze was veel gevoeliger in de mond waardoor ik mijn handen stiller leerde houden. Elk paard is anders en met afwisseling hou je jezelf naar mijn idee scherp.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:43

Ligt eraan wat je precies wilt leren.
Technisch leer je meer als je op hetzelfde paard blijft rijden, maar als je dat doet kan het heel goed dat als je op een ander paard stapt je een beginner bent. Ieder paard is immers anders.

Op mijn eigen paard was ik zo ver dat ik aan mijn eerste wedstrijd kon gaan denken (western, GAG). Nu rijd ik eens per week op een paard van een vriendin sinds een tijdje maar daar hoef ik met dat paard echt niet aan te denken. Die is totaal anders dan mijn eigen paard en voel me af en toe echt nog een beginner op dat beestje terwijl die vriendin al wedstrijden rijdt met haar.
Maar zo zijn er ook weer andere paarden waar ik zo op weg rijd.

Ik denk dus dat je van beiden heel veel leert, maar dat je anders leert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:45

Ligt aan meerdere factoren denk ik.

Als je een angstige ruiter bent, kan het heel veel vertrouwen geven om (al dan niet tijdelijk) een vast paard te hebben. Waarop je dan de technieken beter leert beheersen, je eigen spanning leert beheersen, en misschien daarna wel een doorstap maakt richting andere paarden.

Als je niet angstig bent, aan het begin van je ruitercarrière staat, en de ambitie hebt om later in je ruitercarrière bv paarden te gaan trainen, dan is het noodzakelijk om met meerdere paarden te gaan rijden. Om zo te leren alle bewegingen te volgen, en je op alle gebieden aan te leren passen aan het paard wat je op dat moment onder het zadel hebt.

Maar het is ook heel fijn om als je eenmaal een basis te pakken hebt, ook op emotioneel meer te 'bonden' met een paard. En dan is een vast dier om mee te werken weer prettiger, omdat je dan meer de diepte in gaat ipv de breedte.

Ik denk dus niet dat 'veel paarden rijden' altijd een wet van meden en perzen is om een betere ruiter te worden. Ligt aan je eigen persoonlijkheid, lijf, omstandigheden en ambities.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:47

Voor beide is wat te zeggen. Van een goed leerpaard icm goeie lessen leer je veel. Van veel verschillende paarden rijden leer je ook heel veel. In de eerste situatie leer je veel techniek en in de tweede ontwikkel je je ruitergevoel.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:48

Absoluut van verschillende paarden. Je leert paarden beter inschatten/aanvoelen, omdat elk paard zijn eigen manier heeft in de omgang met mensen. Dan kan je goed rijden op alle soorten paarden. Zeg nou zelf; als je een goede ruiter eens van zijn eigen vertrouwde paardje plukt en hem op de jouwe zet, en hij bakt er vervolgens niks van... Dan is dat toch geen goede ruiter?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:51

antje_vip: dat is wel erg kort door de bocht.

xSBSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:52

ik heb veel meer geleerd van mijn pony die ik ongeveer 1,5 jaar heb, dan 5 jaar op manege's !

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:55

Natuurlijk leer je meer van verschillende paarden maar dan wel wanneer je die verschillende paarden ook voor langere tijd rijdt dus niet zoals op de manege iedere week een ander paard.

Als je een paard voor langere tijd rijdt kan je er namelijk mee groeien, leer je probleempjes op te lossen waar jullie samen tegenaan lopen. Ook merk je waar je beperkingen liggen wanneer je een paard voor langere tijd rijdt doordat problemen zichtbaar worden (na 1 uurtje hoef je dat nog niet perse te merken, afhankelijk van het paard).

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:00

Van verschillende paarden leer je vooral zitten, (ontwikkeling van de ruiter) van 1 paard leer je rijden(hoe loopt hij goed?).
Ik denk dat het niet echt makkelijk is om op verschillende paarden te leren rijden, pas als je dat lekker kunt kun je het vaak op meerdere paarden.

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:46

Door op één paard te rijden leer je dat paard heel goed kennen en dus beter paardrijden.

Marujaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:49

Op allebei, als je op 1 paard rijd leer je die het beste kennen dus beter paardrijden, maar als je dan een ander paard rijd zal dat heel erg wennen zijn. als je meerdere paarden rijd leer je verschillende karakters kennen

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:58

Voor mezelf merk ik dat ik wel beter heb leren rijden, of eiegenlijk kun je het misschien beter meer vertrouwen noemen, door het rijden op 1 paard.
Ik rijd nu weer iets meer dan een jaar. Begonnen met privelessen op verschillende paarden en daarna in een groepsles op verschillende paarden.
Eind vorig jaar werd ik op een groot, sterk en drammerig paard gezet. In het begin voelde het wel goed maar naderhand ging het paard met mij aan de loop en kreeg ik toch wel schrik, ook omdat ik merkte dat mijn lichamelijke conditie me erg in de weg zat bij dergelijke paarden.
Toen dit ook op een ander paard gebeurde had ik wel even gehad en vond ik rijden eigenlijk niet meer zo leuk :( . Toen heb ik aan de manege-eiegenaar gevraagd of ik een tijdje op dezelfde mocht. Toen heb ik dus een tijd op een heel braaf paard gereden en eigenlijk gewoon beter leren rijden. Toen er een nieuw paard op de manege kwam wilde ik die wel eens proberen en ik was verkocht <3 . Op een gegeven moment heb ik gevraagd of ik haar mocht leasen, dus nu rijdt ik gewoon steeds op haar. Soms gaat het super, soms wat minder goed. Ik merk dat dat toch heel sterk afhangt van hoe ik me lich. voel.
Nu had dus iemand opgemerkt dat je beter op meerdere paarden kon rijden omdat je dan meer leerde en dat het flauw was dat ik leasde want nu kon zij er tijdens onze les nooit meer op, en dit paard was wel heel makkelijk te rijden (ahum).
Moest laatst wel weer op een nieuwe rijden omdat mijn lease paardje een beetje verkouden was. Merkte dat ik er veel makkelijker opstapte en ook makkelijk wegreed ermee terwijl deze heel anders reed (heel licht aan de hulpen t.o.v. mijn leaser).

selinafaber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:41

ik vindt dat het verschillend is. ik heb zelf van mijn eigen pony's het meest geleerd, ook de band met je paard wordt sterker hoe langer je hem rijd en wat je allemaal doet. er is van alles om samen nog te leren dus dat je van 1 paard minder leerd vind ik wat raar, je doet er alleen meer ervaring op als je meerdere rijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:50

Een paard waar Jan alle man op rijdt kan je bijna niks leren of vooruitgang boeken.
Het beste is om meerdere eigenen paarden te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 14:33

Tobbes schreef:
Een paard waar Jan alle man op rijdt kan je bijna niks leren of vooruitgang boeken.
Het beste is om meerdere eigenen paarden te hebben.

Ben ik niet met je eens. Een eigen paard is veel moeilijker goed en braaf te houden als je nog onvoldoende basis hebt. En die basis kun je heel goed opdoen op een manegepaard.

Waarom zou dat niet kunnen, naar jouw mening?

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:29

Ik denk dat je meer leert van het rijden op verschillende paarden. Dan leer je je aan te passen aan verschillende paarden, en als je daar trucjes oid van leert, dan kun je dat later bij andere paarden ook weer gebruiken bijvoorbeeld.
Als je één paard rijdt, dan kan dat ook leerzaam zijn, maar het kan ook zijn dat je een beetje 'vastroest' dus dat je alleen dat paard dan gewent bent, en dat je dan heel erg moet wennen als je een keer op een ander paard zit. Dat is tenminste mijn ervaring daarmee. :)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:32

Daar zijn inderdaad de meningen erg over verdeeld . Zelf heb ik hier ook geen antwoord voor want voor beide valt wel wat te zeggen.
Als je altijd op het zelfde paard rijd ben je gewoon aan elkaar gewend en kun je ook echt samen verder leren. Op verschillende paarden leer je met verschillende reacties / gangen ed omgaan.