Puppytijd voorbij, dressuurfries aan het werk!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelletjuh

Puppytijd voorbij, dressuurfries aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 16:00

Hallo allemaal!

Even ter info om welk puppypaard/dressuurfries het gaat:

Feyona
v. Onne376
6 jaar
ongeveer 1.65
niveau 0

Sinds 4/5 maanden ben ik een combi met deze lieve friese dame! Van deze 4 maanden hebben we er 3 uit gelegen... Er is een hele tijd met een niet goed passend zadel gereden en hierdoor zat haar lijf vast. Het zoeken naar een goed passend zadel was een lange zoektocht van wel 3 maanden.... In die tussentijd hebben we veel gelongeerd en grondwerk gedaan om haar lijf sterker te maken. Ook heb ik er af en toe zonder zadel opgezeten. Ondanks de kou gedraagt ze zich voorbeeldig. Een echte coole kikker.

Nu we weer gestart zijn met rijden en de plannen zijn om in 2016 ons wedstrijddebuut te maken, krijgen we nu 1x in de week les. We hebben nog geen niveau vind ik :Y) Eerst maar eens haar achterhand sterker maken en haar rug. Beiden waren niet sterk, maar dit gaat steeds beter! Het longeren houden we er daarom ook nog in, omdat dit tot nu toe ook goed resultaat levert.

Waar we met rijden mee bezig zijn:
* continu tempocontrole en veel overgangen en tempowisselingen.
* hoeken diep inrijden om de achterhand te helpen activeren.
* losrijden lang en laag, zo ook met uitrijden.
* proberen haar neusje voor te houden, aangezien ze snel de neiging heeft om diep te gaan.

Waar ik op moet letten:
* mijn voeten.. die leiden een eigen leven.
* Zitten! Voornamelijk in galop. Ik ben hierbij hard aan het oefenen om mijn benen lang te houden.(zal toch niet zo moeilijk moeten zijn met zulke lange benen?) :')
* handen voor me uit houden.
* blijven ademhalen! (ik loop snel rood aan) :7

Hieronder dan de foto's! De eerste 2 zijn van zonder zadel, dus een tijdje terug nog. De andere zijn van afgelopen week. Ik heb geen foto's van het stappen en inrijden/uitrijden. Volgende keer zal ik daar even om vragen aan degene met de camera! Mocht iemand weten hoe ik filmpjes erop zet en dit graag wil zien, dan mag diegene het me uitleggen :o

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Dit is trouwens de eerste keer galop onder zadel. Vinden wij beide nog moeilijk.
Afbeelding

8.
Afbeelding

En als afsluiter:
Afbeelding

Ik ben erg blij dat ik dit paard mag rijden, ookal zit er natuurlijk nog een hoop werk aan! Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en wat jullie tips zijn! :)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 17:30

Allereerst, mooie fries!
Dan, ik vind dat het rijden er fijn uitziet! , jullie zijn nog niet zo lang bezig dus ziet er al goed uit.
Zoals je zelf al aangeeft mag je je tenen wat meer naar binnen doen, en je benen "lang" maken.
Op de galopfoto's zie ik dat je je handen nogal 'aan het zadel' zet, die mag je iets dragen (en op je kont zitten)
Veel succes in de toekomst ! :)

Nynke04

Re: Puppytijd voorbij, dressuurfries aan het werk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:08

Ik vind het er ook erg goed uitzien hoor! Zeker als je nog maar zo kort bezig bent.
De meeste dingen heb je zelf al genoemd. Je zou van mij nog iets meer rechtop mogen gaan zitten. Vooral bij je schouders. Schouders naar achteren en tieten vooruit ;)
En inderdaad je handen wat meer dragen. Misschien helpt het om je teugels ietsje korter te pakken, maar wel dezelfde druk te houden, waardoor je je handen wel naar voren moet doen.

Veel succes met alles!

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 18:22

@XxFlossxX, Dankje! Klopt helemaal := Ik heb nog moeite met de galop, waardoor ik niet ontspan. Ik moet inderdaad meer gaan loslaten in mijn eigen lijf dan zal het ook beter gaan denk ik. Dat is alleen nog knap lastig haha.

@Nynke04, Ja sta er zelf ook van te kijken hoe snel ze dingen oppakt! Ik zal eens op mijn schouders gaan letten! Goed punt. Ook mijn buikspieren mogen wat extra aandacht hebben... Het doorzitten houd ik niet zo lang uit door gebrek aan buikspieren :D

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:32

Michelletjuh schreef:
@XxFlossxX, Dankje! Klopt helemaal := Ik heb nog moeite met de galop, waardoor ik niet ontspan. Ik moet inderdaad meer gaan loslaten in mijn eigen lijf dan zal het ook beter gaan denk ik. Dat is alleen nog knap lastig haha.

@Nynke04, Ja sta er zelf ook van te kijken hoe snel ze dingen oppakt! Ik zal eens op mijn schouders gaan letten! Goed punt. Ook mijn buikspieren mogen wat extra aandacht hebben... Het doorzitten houd ik niet zo lang uit door gebrek aan buikspieren :D

Komt helemaal goed met jullie!
ik heb zelf ook moeite met de galop, waardoor ik tevens niet ontspan, ik kantel namelijk mijn bekken niet goed. Door dit te oefenen en meer te "voelen" wordt het wel steeds makkelijker, maar ook mijn voeten gaan vaak nog hun eigen leven leiden :')

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:58

Mijn buikspieren werden vooral aan het werk gezet door zonder zadel te rijden en dan met name draven. En daarnaast 'gewone' buikspieroefeningen. En verder gewoon doen! Steeds langer blijven doorzitten, dan gaat het al veel beter.

Over het filmpje plaatsen; ik heb die van mij op YouTube gezet, en de URL van het filmpje plaats je in het bericht, net als een foto maar dan [url] ipv [img] geloof ik ;)

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:21

Dankjulliewel! :) Ik ga eens even kijken wat voor oefeningen ik voor mezelf ga doen. Als zij moet sporten dan ik ook maar hihi! En inderdaad zonder zadel rijden helpt voor je buikspieren ja! Heb ze toen ook goed gevoeld. Helaas maak ik niet snel spieren aan, zit in de familie. Zo heb ik een tijd hardgelopen, maar kwam er haast geen spier op mijn lijf.. heel apart :+

Hierbij dan de filmpjes. Krijg ze niet meer in de openingspost.

http://youtu.be/g3s6wZ_wtw4
http://youtu.be/LmUeoiZAFk0

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:56

Leuk paardje heb je daar! Wat gooit'ie lekker hoog op he.

Inderdaad aan je houding werken. Met doorzitten zie ik dat je echt terugploft in het zadel. Oefening baart kunst.
Verder zou ik je paard iets meer ruimte geven. Teugels iets langer dus. De voorkant komt vanzelf :) Ik heb het idee dat ze iets meer ruimte nodig heeft en dat je haar te kort houdt. Zeker nu je met de basis bezig bent.
Verder let er op dat je in galop meegaat met je handen en deze niet vastzet.

Tot slot: ik weet niet of het voor de filmpjes was, maar probeer bezig te blijven met rijden. Schakelen: vooruit en weer wat terug, veel overgangen rijden en figuren rijden. Zo wordt steeds dezelfde rondjes voor jou niet saai en voor je paard ook niet.

Ik vind jullie een stoere combi! Komt vast helemaal goed :D

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 21:03

@xMyrth, Met de halshouding wisselen we heel erg. Dit is dan een stukje dat we haar er iets meer bijpakken. Ik ben in het draffilmpje steeds aan het terug schakelen, dit omdat ze erg drammerig word en uit haar zelf graag naar voren gaat. We zijn nu dus idd veel bezig met tempocontrole en moet ze leren wachten. Op de stukken dat het tempo van mij is en ik haar hierin los kan laten rijden we weer een stuk naar voren totdat ze het tempo weer overneemt.
Mijn doorzitten is idd echt een aandachtspuntje en zeker omdat ze best hoog opgooit. :Y) Heb hiervoor nooit een fries gereden dus dat is zeker even omschakelen. Misschien is een zitles ook wel eens goed voor mij ;)

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:13

Wat een stoer paard en wat zijn jullie een leuke combinatie!
Ik vind de foto's er stoer en ontspannen uitzien, in het draf filmpje vind ik dit wat tegenvallen en dat komt waarschijnlijk omdat je aan het doorzitten bent. Ik lees hierboven dat je dat ook lastig vind. Probeer ipv lange stukken door te zitten, juist kleine stukjes doorzitten af te wisselen met lichtrijden. Vooral omdat je pas net bezig bent met rijden, je ziet dat het doorzitten het paard stoort. Ze valt in de hoeken wat door je binnenbeen en je bent dan wat controle kwijt. Ook zet je nog net even iet meer het neusje te diep. Probeer dit dan gewoon eerst op te lossen met lichtrijden, been erbij en iets wat meer ruimte aan de voorkant geven.
Ook in het galop filmpje vind ik dat je haar aan de achterkant te strak houdt, net iets losser en wat meer activiteit en voorwaarts houden. Zo gaat ze vanzelf jou hand weer opzoeken met de neus netjes op of net voor de LL. Probeer wat meer door te galopperen, is voor het paard wat makkelijk en zo houd je een mooi basistempo.
Maar zo voor het begin ziet het er goed uit! Lekker doorknutselen, jullie komen er wel!!
succes!

blubjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 22:34

jullie rijden netjes hoor! zeker voor zo'n korte tijd.
Misschien een tip voor het beter blijven zitten in de galop: probeer om op de achterkant van je kont te gaan zitten, maar dan wel je schouder en rug recht houden, daarmee kantel je automatisch je bekken meer.
K heb er zelf ook erg veel moeite mee gehad, tot mijn instructrice het op deze manier aan mij uitlegde

verder gaat het helemaal goed komen met jullie!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 22:25

Michelletjuh schreef:
Dankjulliewel! :) Ik ga eens even kijken wat voor oefeningen ik voor mezelf ga doen. Als zij moet sporten dan ik ook maar hihi! En inderdaad zonder zadel rijden helpt voor je buikspieren ja! Heb ze toen ook goed gevoeld. Helaas maak ik niet snel spieren aan, zit in de familie. Zo heb ik een tijd hardgelopen, maar kwam er haast geen spier op mijn lijf.. heel apart :+

Hierbij dan de filmpjes. Krijg ze niet meer in de openingspost.

http://youtu.be/g3s6wZ_wtw4
http://youtu.be/LmUeoiZAFk0

Wat ik in het draffilmpje zie is het volgende. Je paard is totaal niet voorwaarts. Kan heel goed zijn dat jij daar de schuldige aan bent, omdat je anders niet door kan zitten. Maar zou eerst zorgen dat je paard los en goed over de rug loopt. Dan kan je paard ook voorwaartser lopen in de draf, als jij aan het doorzitten bent. En dan kun jij beter doorzitten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:35

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

lynnkerstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:26

Ik zou je paard aan het filmpje te zien ook eerst wat meer voorwaarts/ neerwaards rijden.
Ook zou ik je teugels iets korter pakken, zodat je ook wat meer ruimte hebt om een ophouding te maken, en daarna weer los te laten, want het lijkt ook een beetje dat je steun houdt aan de teugel, waardoor jij uiteindelijk weer beter kan zitten.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 01:29

ontzettend leuk dier en leuke combi het meeste is al wel genoemd. ik heb nog wel een tip voor de galop. het lijkt of ze dr kont naar binnen gooit. probeer dan ook een tikje schouder voor te rijden.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-15 23:01

Leuke combi en mooie fries! Probeer je handen wat meer naar voren te brengen waardoor je paard wat meer ruimte krijgt en dan ook de hals wat kan laten zakken. Succes