Hoe krijg ik hem mee op buitenrit??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoellaLoves

Hoe krijg ik hem mee op buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 12:57

Hee bokkers,

Ik verzorg al anderhalf jaar een fjord en het is natuurlijk niet te geloven maar hij heeft ze eigen wil :')

Nu wil ik weer op buitenrit en bij mij is dat nooit een probleem geweest maar bij de andere verzorgster wel. Hij heeft de laaste keren haar of de af gegooid en terug gerend of ze is afgestapt en is hij uit de handen gerend (probeer maar eens 500 kilo tegen te houden)

Nu heb ik het gevoel dat ik de volgende ga zijn met dit probleem want de laaste keer dat ik met hem op buitenrit was stond ik dus midden op de weg met hem stil en met veel moeite ben ik er weg gekomen -O- (Waren geen auto's die ik ophield dus nog geen gevaar maar dit had anders kunnen zijn)

Daarbij is die 18 zijn eigenaarrse ging bijna nooit tot niet met hem naar buiten ( wat ik er van begreep ) en denk ik dat dus deze indrukken hem iets te veel zijn en hij liever omkeerd naar zijn veilige stalletje.

Hoewel toen ik lekker met hem op het strand was hij het echt super lekker vond om er eens tussen uit te zijn. *\o/*

Wat vinden denken jullie om dit probleem te verkomen ? Als een klein kind aan een touwtje mee worden genomen door de persoon die te bij is ter paard bij is? (Of kan dit gevaarlijk zijn voor beide. Of voor mensen om ons heen)

Wij gaan altijd op momenten dat eigenlijk zo rustig mogelijk is op de weg en op het strand.

Ik wil even jullie mening weten en of jullie misschien nog ideeën hebben hoe dit wel normaal kan verlopen? /3

elenaMM77

Re: Hoe krijg ik hem mee op buitenrit??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:03

misschien kun je hem na het rijden eerst gewoon aan de hand uitstappen buiten?
zodat het 'normaal' wordt dat hij naar buiten gaat?

dan een keertje in plaats van rijden een eindje buiten uit gaan wandelen af en toe.

op die manier doorbreek je zijn 'ervaring' van losbreken en terug rennen.

Dat lostrekken uit de hand is een kwestie van geen respect hebben voor menselijk leiderschap in mijn ogen..

En vraag bijvoorbeeld de eigenaresse eens, gezellig met zijn tweetjes en die pony een uurtje wandelen om zo eens te kijken wat zijn trickers buiten zijn?

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 13:10

elenaMM77 schreef:
misschien kun je hem na het rijden eerst gewoon aan de hand uitstappen buiten?
zodat het 'normaal' wordt dat hij naar buiten gaat?

dan een keertje in plaats van rijden een eindje buiten uit gaan wandelen af en toe.

op die manier doorbreek je zijn 'ervaring' van losbreken en terug rennen.

Dat lostrekken uit de hand is een kwestie van geen respect hebben voor menselijk leiderschap in mijn ogen..

En vraag bijvoorbeeld de eigenaresse eens, gezellig met zijn tweetjes en die pony een uurtje wandelen om zo eens te kijken wat zijn trickers buiten zijn?

Helaas ga ik dit ernaast er niet meer aan we hebben dit al zo vaak geprobeerd maar hij weet telkens te ontkomen.. Wij weten donders goed dat hij geen respect heb voor ons en ik ben dit zoveel mogelijk aan het bij leren. En het begin is er al bij het eten. Helaas heeft die vorig jaar me vingers uit te kom getrokken omdat ik hem bleef vast houden en dit was voor mij toen echt heel vervelend. Wat ik wel altijd doe is na het rijden in de bak de laan stappen dit gaat ook al echt veel beter dan eerst. Soms doe ik dit aan het begin em dan draaf ik een klein stukje terug. Zo probeer ik hem er een beetje aan te laten wennen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 13:44

niet terugdraven als het even kan.
dan blijft het namelijk dat hij in een hogere versnelling terug gaat dan heen..

en vooral babystapjes nemen.. uitstappen is al een begin.. beter nog ernaast dan erop als hij zich sterk maakt.. en vooral ook de eigenaresse erin betrekken... zoals het nu klinkt heb je echt gewoon hulp nodig bij het opvoeden van hem.. anders blijft hij zijn gewicht in de strijd gooien.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 14:10

ja daar heb je gelijk in, maar ik heb geprobeerd hulp te zoeken alleen kom er niet helemaal uit wie of wat daar nou goed in zal zijn.

mini_mouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 14:25

Misschien met een ander paardje die wel braaf is. En dan maar een klein stukje zodat die niet te veel spanning opbouwt. Wat betreft het feit dat die als je ernaast loopt omdraait en wegrent.. kwestie van rangorde bepalen. Ga je eens bezighouden met vrijheidsdressuur of parelli zodat die meer respect krijgt voor jou.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 15:34

PP -> RT-V

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 19:03

Ik zou hier dan wel echt hulp in moeten krijgen les ofso ? Ik kan wel zelf aan gaan lopen klooien maar een paard verkloten is makkelijker dan een paard wat leren.. (Als je begrijpt wat ik bedoel)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:09

Motiveren om van huis te gaan. Eten werkt voor veel fjordjes goed. Met iemand die kan helpen (emmer voor je meenemen, want die kan je niet zo ergens neerzetten zonder problemen) erbij zodat je pony naar zijn eten toe kan rijden, begin met stukje dat hij wel durft, gebruik een herkenbare emmer en rustig uitbouwen.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:23

Slim idee ! Met eten lukt alles moet ik dan op bepaalde punten dit doen en steeds minder punten doen later of is dit dan weer straffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:37

Ik denk dat grondwerk hiervoor de perfecte oplossing is. Laat de pony eerst maar eens respect krijgen voor jou en uitkijken waar hij zijn voeten neerzet voordat je er onder het zadel mee naar buiten gaat. :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:45

JoellaLoves schreef:
Slim idee ! Met eten lukt alles moet ik dan op bepaalde punten dit doen en steeds minder punten doen later of is dit dan weer straffen?

Eten helpt om het van huis weg gaan te motiveren, langzaamaan wordt het buiten rijden zelf de motivatie als hij daar plezier in krijgt. Wat je zeker in de leerfase doet is naar de emmer toe rijden, emmer leeg laten eten en de zelfde weg weer naar huis. Later kan je daar een rondje van maken en de emmer steeds verder weg plaatsen totdat die weer thuis staat.

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:50

Wuis schreef:
Ik denk dat grondwerk hiervoor de perfecte oplossing is. Laat de pony eerst maar eens respect krijgen voor jou en uitkijken waar hij zijn voeten neerzet voordat je er onder het zadel mee naar buiten gaat. :)

Ik wil dit heel graag maar vind maar eens zo iemand.. heb al tijdje lopen zoeken maar kan er maar geen duidelijkheid over krijgen hoe of wat hier in de buurt zit

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:51

tamary schreef:
JoellaLoves schreef:

Eten helpt om het van huis weg gaan te motiveren, langzaamaan wordt het buiten rijden zelf de motivatie als hij daar plezier in krijgt. Wat je zeker in de leerfase doet is naar de emmer toe rijden, emmer leeg laten eten en de zelfde weg weer naar huis. Later kan je daar een rondje van maken en de emmer steeds verder weg plaatsen totdat die weer thuis staat.

Dan hopen dat niemand die emmer mee neemt :o

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:54

JoellaLoves schreef:
Dan hopen dat niemand die emmer mee neemt :o

En daarom heb je hiervoor een helper nodig. :)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:58

Ik moet gewoon een instructrieze vinden die mij met het respect kan helpen en misschien ook het buitenrijden kan oefenen. (Maar vind het respect belangrijker )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:45

Je hebt daar niet perse een instructrice voor nodig hoor. Begin gewoon eens met het lezen van boeken over paardengedrag en grondwerk. Veel dingen kun je gewoon zelf oefenen. :)

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 01:53

hee bokkers,

wat eergisteren gebeurden was heel vreemd ik was lekker in de buitenbak aan het rijden en zijn maatje reed langs die lekker op buitenrit ging. hij begon heel raar gedrag te vertonen hield me al vast en jahoor mnr wou der achteraan. ik dacht er nog anders over maar naar de laaste stop en draai van de rodeo lag ik er af en ging hij achter zijn maatje aan naar buiten.

ik mankeer bijna niets ( alleen super stijf overal) en hij ook niks alleen een bom vol energie en zijn teugel gebroken -O- . heb hem zo ingesloten dat die niet de laan op kon en hij liep gewoon naar me toe om mee genomen te worden.

het eenigste wat ik nu absoluut niet snap hij wilt dus blijkbaar wel heel graag mee naar buiten maar als die buiten is wil hij weer terug :?

kan iemand mij vertellen waarom dit gedrag vertoont word? ik snap er echt helemaal niks meer van :')

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 02:06

Gewoon heel vaak lekker aan de wandel (ernaast dus), of als hij/zij goed verkeersmak is naast de fiets. Dan af en toe er eens op dan komt het vanzelf wel goed!
Het is niet leuk om toe te geven maar helaas zijn ze toch vaak graag bij stal, bij hun maatjes als dat ze er met ons op uit gaan!

JoellaLoves

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 13:19

Hahaha ja daar ben ik nou wel achter gekomen :')