Knarsentanden met rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noukie175

Knarsentanden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 20:57

Hallo,

Aangezien de andere topics hierover al ouder zijn en ik mijn antwoord niet heb kunnen vinden, een nieuw topic.

Mijn paard is sinds een week het knarsen met rijden. Daarvoor heeft ze het 2x eerder gedaan tijdens een les en die dag daarna. Dit was dan altijd na een moment als ik veel van haar had gevraagd, haar aan 'tand had gevoeld' om het maar even zo te zeggen. ;) Mijn instructeur zei daarom ook tegen mij dat dit kwam door het 'verwerken' van wat ze moeilijk vindt.

Nou vorige week vrijdag met de les begon ze weer, terwijl ze juist helemaal los onder mij was, we waren wel met erg sluiten bezig wat ze lastig vindt. Afijn, wel weer heerlijk lang uitgegallopeerd en gedraaft. Rest van de week met rijden begon ze echter al met knarsetanden na het losrijden, we hadden nog niets moeilijks gedaan, enkel lekker lang en laag ingereden. Heb d'r proberen af te straffen met mijn stem, een tik met de zweep, zelf lief gevraagd maar hielp allemaal niets. Rest van de week daarom vooral braaf rondjes gereden en goed voorwaarts laten lopen, niets moeilijks, knarsen wel iets minder geworden maar ze doet het nog. Eergisteren aan de longe doet ze het niet. Gister op wedstrijd was ze hartstikke los, maar al voor de 1ste proef begon ze... Ze is trouwens gewoon te rijden tijdens het knarsen, gewoon helemaal los, goed aan het been, niet zwaar in de hand helemaal niet anders.

Ik heb dus geen idee wat hieraan te doen! Maagzweren lijkt het niet op te duiden, ze eet normaal is hartstikke vrolijk verder enz. Bit lijkt mij ook niet het probleem aangezien ze deze niet vastpakt en gewoon mijn hand accepteert. Tandarts is bij de vorige eigenaar geweest, een klein jaartje terug.

Iemand tips? Wordt vooral zelf naar van het geluid, en voor haar tanden lijkt het mij ook niet helemaal goed. Zou het niet fijn vinden als dit een gewoonte wordt.

(PS, gister 2 punten en een prijs gereden, voor de buitenwereld is het dus niet te merken ;) )

elenaMM77

Re: Knarsentanden met rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 21:00

knarsetanden kan een uiting van pijn zijn.. misschien goed om de rug even goed te checken (reageert ze ergens op met pijn), eventueel de rug laten controleren door een professional.

En het zadel wellicht eens laten nakijken, als je haar eigenlijk vollop in training hebt (je bent met 'moeilijkere dingen bezig?), kan het zijn dat haar bespiering anders wordt, waardoor het zadel niet meer prettig ligt..

ze heeft dat misschien gemerkt tijdens die moeilijkere oefening en gaat nu misschien al bij voorbaat 'knarsen' (of de rug wordt pijnlijker).

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 23:04

Rug kan ik me niet voorstellen, de osteopaat is net een maand geleden nog geweest. Ook loopt ze enorm los door haar lijf en laat ook d'r rug goed los.

Zadel is idd een goed punt om te kijken, ze heeft meer bespiering gekregen maar is ook wat afgevallen omdat er minder in de wei is, ze krijgt nu sinds een weekje meer brok en meer hooi en voor de zekerheid een wormkuur.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 10:55

@elenaMM77, door jou bericht ga ik direct vanmiddag een zadelonderlegger halen. Kan natuurlijk zo zijn dat het zadel nu gewoon helemaal anders ligt en druk veroorzaakt.. En pijn mag ze absoluut niet hebben!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:37

graag gedaan. misschien kun je ook even een zadelpasser laten komen, die kan dat het beste beoordelen, wie weet moet er alleen maar even wat bijgevuld worden.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:42

Ik zou er niet te snel een onderlegger onder doen. Als je paard nu meer bespierd is dan toen ze het zadel aangemeten kreeg kan het zomaar zijn dat je zadel te krap geworden is en daar doen onderleggers niets aan, die verergeren het probleem juist.

Zelf ben ik ervoor om de tandarts 1x per jaar te laten komen, dus als het nu alweer een jaar geleden is, zou ik er voor de zekerheid toch even naar laten kijken. Gebitsproblemen kunnen erg vervelend zijn voor een paard.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 12:49

Mijn vorige paard heeft dit ook tijdelijk gedaan, was op een punt waar we echt wat meer gingen vragen, meer verzamelen, daar had hij wat moeite mee, logisch, maar dat is vanzelf weer overgegaan toen hij het beter aankon. Ik heb hem nooit gestraft want het was voor mij toch wel duidelijk ongemak/spanning terwijl hij wel soepel liep en nergens pijn leek te hebben.
Ik reed hem juist af en toe overdreven ingebogen en en dat hielp want daardoor werd hij heel soepel en los in de kaak.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 20:24

Bespiering is misschien wel meer, maar ze is ook wat afgevallen. Singel zit 2 gaten strakker. Dus zadel is eerder wat breder denk ik. Wil het even een weekje aankijken met dit bontje, gaat mij voornamelijk om de druk op haar rug en daar staat een bontje voor aangeschreven. Anders idd een zadelmaker erbij voor een check. ;)

Tandarts staat idd ook op de nabije planning. Wil ik ook net zoals osteopaat als jaarlijkse controle laten terugkomen.

MirandaFuego, bedankt voor je tip. Zal het eens uitproberen door meer te buigen. Heb zelf alleen nog geprobeerd door meer voorwaarts te rijden.

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 00:02

Even een update; Hele week was het wel aardig gegaan met het knarsen omdat ik minder en korter heb gereden, leek positief. Ook is ze veel minder nukkig door het bontje onder haar zadel die nu beter ligt. Helaas gister met wedstrijd weer helemaal mis qua knarsen! Dus vanmorgen direct de tandarts gebeld en ze konden vanmiddag al. Had mevrouwtje dus gewoon veel haken op d'r kiezen en wat kleine wondjes.. Dus de oorzaak lijkt gevonden!!

Omdat ik haar nog niet zo erg lang heb wist ik niet dat ze hier zo gevoelig voor was. Nu gaat ze dus mooi elke 10-12 mnd naar de tandarts.

Vrijdag zadelmaker voor een check en dan zijn we hopelijk de molen door. ;)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 00:05

Super dat je de adviezen opvolgt!
Hopelijk is het tandenknarsen hiermee verholpen :)