Aangezien de andere topics hierover al ouder zijn en ik mijn antwoord niet heb kunnen vinden, een nieuw topic.
Mijn paard is sinds een week het knarsen met rijden. Daarvoor heeft ze het 2x eerder gedaan tijdens een les en die dag daarna. Dit was dan altijd na een moment als ik veel van haar had gevraagd, haar aan 'tand had gevoeld' om het maar even zo te zeggen.

Nou vorige week vrijdag met de les begon ze weer, terwijl ze juist helemaal los onder mij was, we waren wel met erg sluiten bezig wat ze lastig vindt. Afijn, wel weer heerlijk lang uitgegallopeerd en gedraaft. Rest van de week met rijden begon ze echter al met knarsetanden na het losrijden, we hadden nog niets moeilijks gedaan, enkel lekker lang en laag ingereden. Heb d'r proberen af te straffen met mijn stem, een tik met de zweep, zelf lief gevraagd maar hielp allemaal niets. Rest van de week daarom vooral braaf rondjes gereden en goed voorwaarts laten lopen, niets moeilijks, knarsen wel iets minder geworden maar ze doet het nog. Eergisteren aan de longe doet ze het niet. Gister op wedstrijd was ze hartstikke los, maar al voor de 1ste proef begon ze... Ze is trouwens gewoon te rijden tijdens het knarsen, gewoon helemaal los, goed aan het been, niet zwaar in de hand helemaal niet anders.
Ik heb dus geen idee wat hieraan te doen! Maagzweren lijkt het niet op te duiden, ze eet normaal is hartstikke vrolijk verder enz. Bit lijkt mij ook niet het probleem aangezien ze deze niet vastpakt en gewoon mijn hand accepteert. Tandarts is bij de vorige eigenaar geweest, een klein jaartje terug.
Iemand tips? Wordt vooral zelf naar van het geluid, en voor haar tanden lijkt het mij ook niet helemaal goed. Zou het niet fijn vinden als dit een gewoonte wordt.
(PS, gister 2 punten en een prijs gereden, voor de buitenwereld is het dus niet te merken