rechtstellen waardoor zijn hoofd "buigt" naar beneden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

melanymella

rechtstellen waardoor zijn hoofd "buigt" naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 13:56

Beste Bokkers,

Ik rijd 2 jaar op een manege met een instructrice. En ik had gister les , we hadden geoefend met rechtstellen van een paard en stelling. Ik snap alleen 2 dingen niet;

Ik had dus geleerd dat je je paard van te voren moet voorbereiden op het rechtstellen, (ik neem het voorbeeld AC lijn rechtstellen) Dat je voor de letter A bij de hoek al stelling moet vragen om te zien waar hij naartoe gaat. Dat gaat op de een of andere manier niet , ik snap de hulpen wel. Alleen mijn binnenbeen kan ik er niet tegenaan houden , ik geef gewoon niet zoveel druk tegen de buik aan waardoor hij ook niet luistert op mijn binnenbeen. Wat kan ik daar aan doen? (figuren misschien?)

probleem 2 is dat ik dus rechtstel op de AC lijn, ik probeer hem zoveel mogelijk recht te stellen , maar dan gaat als het ware zijn hoofd naar beneden en friemeld hij met het bit. Hij maakt een soort boog van zijn nek (wat er wel mooi uitziet!) en ik krijg wel wat druk op mijn teugels. Maar, geen idee of dit een goed teken is!

Hebben jullie eventueel tips voor mij?

Selina

Re: rechtstellen waardoor zijn hoofd "buigt" naar beneden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:07

Het is ook de bedoeling dat een paard uiteindelijk gaat zakken met zijn hoofd, dan loopt hij aan de teugel. Dit heet nageeflijk en dat is pas correct als zijn neus in 1 lijn is met zijn oren en als het komt uit ontspanning en activiteit. Het heet 'in de krul' als je puur door middel van de teugels het hoofd naar beneden forceert, dit is dus niet goed. Ik heb geen idee of het paard dat je reed het deed uit ontspanning of omdat je misschien teveel druk op de teugels had.

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:58

Wat hierboven staat. En met je eerste probleem het kan misschien helpen om in plaats van constante druk proberen om heel snel druk los druk los druk los doet. dat wil ook helpen

melanymella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 16:01

Bedankt voor je reactie! Het was eigenlijk niet de bedoeling dat hij met zijn hoofd wou zakken of uberhaupt iets te doen met z'n hoofd! Mijn instructrice zei wel; dat ik hem wel goed recht stelde en dat hij miss daardoor eventjes met zijn hoofd omlaag ging en het bit vastpakte. Toen hij dat deed voelde ik wel een druk op de teugels (voor eventjes) terwijl mijn handen ontspannen waren.

melanymella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 16:03

Oow ja! Goeie tip ! Ik zal het dinsdag proberen , kijken of het lukt. Zijn er eventueel andere manieren waar ik makkelijker mijn binnenbeen aan kan "drukken"?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:38

Een paard voelt een vlieg landen, dus het is niet van belang hoe krachtig jij aandrukt.
Wat wel van belang is dat jij wanneer paardje braaf reageert jij ook dadelijk de druk er af haalt, dus timing is van belang.

melanymella schreef:
Oow ja! Goeie tip ! Ik zal het dinsdag proberen , kijken of het lukt. Zijn er eventueel andere manieren waar ik makkelijker mijn binnenbeen aan kan "drukken"?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 20:44

Als het een manegepony is heeft het waarschijnlijk niet echt een idee wat je bedoelt met enkel je binnenbeen aanleggen. Ze kennen vaak geen eenzijdige beenhulpen. Dus kun je 'drukken' wat je wilt maar zal hij niet reageren of zal hij harder gaan omdat hij dat niet snapt. Vraag je instructrice dus voor hulp!

melanymella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 17:58

Dus als ik het goed begrijp ; als ik stelling wil , doe ik mijn binnenhand van de hals , buitenhand tegen de hals. En als van de hoefslag af gaat , binnenbeen eraan? En als ik hem rechtstel en hij buigt zijn hoofd naar beneden , dan heeft dat of met ontspanning te maken of teveel druk op beide teugels. (over probleem 2 ga ik nog vragen aan mijn instructrice , het is beter te zien wat ik doe dan dat ik het moet omschrijven) Hebben jullie ook filmpjes hiervan? (stelling en rechtstellen) ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 20:27

Je hebt het vrij goed begrepen op één detail na dan toch.
bij stelling vragen openings teugel is juist, maar je moet dan tijdens het buigen van de hals de buitenteugel nageven, dus meer ruimte geven, het paard moet dus kunnen buigen. Denk een beetje aan het stuur van een fiets, als je naar links wil komt de linkerkant naar je toe en de rechterkant gaat van je weg. Is natuurlijk heel ruw geschetst, bij een paard is het subtieler maar toch een beetje vergelijkbaar.
Dus niet zoals jij het begrepen had, niet tegen de hals aan leggen, want dat zou betekenen dat het paard met zijn voorhand moet gaan wijken.

melanymella schreef:
Dus als ik het goed begrijp ; als ik stelling wil , doe ik mijn binnenhand van de hals , buitenhand tegen de hals. En als van de hoefslag af gaat , binnenbeen eraan? En als ik hem rechtstel en hij buigt zijn hoofd naar beneden , dan heeft dat of met ontspanning te maken of teveel druk op beide teugels. (over probleem 2 ga ik nog vragen aan mijn instructrice , het is beter te zien wat ik doe dan dat ik het moet omschrijven) Hebben jullie ook filmpjes hiervan? (stelling en rechtstellen) ;)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:49

Ik volg even mee! Voor mij ook af en toe een wazige mikmak met de hulpen door een onduidelijke instructrice. Komt gelukkig verandering in maar extra tips zijn altijd handig!