Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kelly_ann schreef:Jij bent baas over het tempo! Streng zijn dus. Oefen in de bak met tempowisselingen. Harder en zachter rijden in stap, draf en galop.
Doe op buitenrit je beugels wat korter. Zo heb je meer grip om te blijven zitten.
_Milo schreef:Bedankt voor jullie snelle antwoorden!
Ik heb haar toen ze in de galop zat geprobeerd terug te nemen, toen dit niet lukte heb ik haar inderdaad op een volte proberen te trekken maar dit lukte ook niet..
In de bak gaat ze nooit in rengalop, dit doet ze alleen buiten.
Nee ze doet het niet eens op de terug weg. Als de eigenaren met haar weg gaan is er altijd een bepaald zandpad waar ze hard mag. Hier gaan we bewust al niet langs. We waren bij een meertje en ik denk dat ze het een beetje spannend vond want floep daar ging ze. We waren toen al 20min onderweg.
Vandaar ook mijn idee van aangeleerd. Madame is verder liever lui als moe, en is zowel aan de longeer als onder het zadel in de bak lastig in de galop te krijgen.
We gaan in ieder geval oefenen op de verlichte zit idd!
De eigenaar had het ook over een ander bit? Ze heeft nu een dubbelgebroken bit en ze wil er voor de buitenritten een kneveltrens in doen.
Verder zie ik mijn avontuur van gisteren als leerervaring, heb er niks aan overgehouden alleen een beurs en stijf gevoel in men rug.
Jtragter schreef:Kelly_ann schreef:Jij bent baas over het tempo! Streng zijn dus. Oefen in de bak met tempowisselingen. Harder en zachter rijden in stap, draf en galop.
Doe op buitenrit je beugels wat korter. Zo heb je meer grip om te blijven zitten.
Zou ik juist niet doen, dan ga je "zweven" boven je paard, met gevolg dat als ze een keertje opzij schiet dat jij eraf vliegt. Als je diep zit zal het voor de pony niet zo aantrekkelijk zijn om heel hard te gaan, maar houd wel voldoende grip op de beugels. Heb hier zelf ook last van gehad en mij is juist de tip gegeven om diep te gaan zitten op de pony zodat ze geen loopje met me neemt.
Het kan ook aan je eigen houding en spanningen liggen, misschien wil de eigenaar je wel helpen, zij kent het paard het beste.
Na 1 jaar rijden een verzorgpony nemen is best heftig [uit eigen ervaring] en het is heel wat anders dan een manegepaard onder je kont omdat je nu ook moet letten op je pony én op jezelf.
Edit: zie je nieuwe post nu, scherper bit is idd handig kun je haar wat beter terugnemen. Voor de rest natuurlijk niet te streng zijn met de teugels, omdat het nu een hardere inwerking heeft.
galopsprong schreef:Ben ik het niet mee eens, als je een goede verlichte zit hebt, lig je er echt niet snel naast.
springen en race wedstrijden worden ook in verlichte zit gereden, dan liggen de ruiters er ook niet af als het paard opzij springt.
In rengalop zal een paard ook niet snel opzij springen, gezien de snelheid. Als ze schrikken gaan ze eerder harden dan dat ze opzij springen. Als je een paard hebt die ook nog kan gaan bokken, is de verlichte zit toch wel comfortabeler.
Ik ben het er wel mee eens dat als je je paard terug wil krijgen je beter naar achter en diep kan gaan zitten, jezelf zwaarder maken. Maar als dat niet lukt ga ik toch echt in de verlichte zit zitten, laat ze even uitrennen en probeer het nog een keer.
Het is wel belangrijk om de verlichte zit eerst goed te trainen.
TS gelukkig is het nu goed afgelopen, maar met die snelheid vallen kan je best hard en verkeerd terecht komen. Misschien kan je gaan lessen en je zit verbeteren. Springen is ook goed om leren beter evenwicht te houden.
eldora1 schreef:ik vind ren galop eerlijk gezegt makkelijker dan een gewoon galopje.
bij een normale galop kan het soms best wiebelen zeg maar. Bij een ren galop hoef je alleen maar met het paard mee te bewegen en balans houden. Ik vind dat makkelijker, maar meningen verschillen.
Idd de link doorbreken, als hij hard gaat ga jij stappen. wil hij zacht ga jij hard, gaat hij galoperen, ga jij stil staan etc.
Streng en consequent blijven. Doet ze netjes luisteren beloon je hem door te doen wat hij graag wil : Galop. Maar dan wel gecontroleerd.