Rengalop afleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Milo

Rengalop afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 12:24

Hallo iedereen,

Mijn verzorgpaard gaat nogal graag op buitenrit in rengalop. De eigenaren kunnen dit uitzitten door hun jaren rijervaring.
Ik galoppeer nooit op haar omdat ik hier nog te onzeker over ben (rij nu een driekwart jaar). Maar gisteren schoot ze tijdens de buitenrit in galop. Nouja prima, dat lukt me wel om uit te zitten want ze zit verder heerlijk. Maar na enkele meters werd dit een rengalop. En die kon ik dus niet uitzitten, mijn voet schoot ook door. Ik kon haar niet terug krijgen in een rustiger tempo en ook niet omtrekken. Ik ben er dus keihard afgevallen.

Is er een manier om haar dit af te leren, of is dit nou eenmaal aard van het beestje?

Ze is zo onwijs sterk!

Wie heeft er tips?

plantje01

Re: Rengalop afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:26

Volte draaien en haar proberen terug te krijgen in draf? In de bak oefenen met galopperen en dan kun je dat beter op een volte doen zodat ze niet heel snel weg kan schieten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:31

Niet op buitenrit gaan voordat je beter kunt rijden. In de tussentijd lekker lessen en daarin ook de verlichte zit meenemen, zodat je, als je weer eens op buitenrit gaat en je paard in rengalop gaat, dat ook kunt uitzitten.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:31

Echt letterlijk afleren zal niet lukken, het is een natuurlijke gang. We kunnen jou ook gewoon wandelen afleren. Wat je zult moeten leren is dat jij de controle hebt, dat je haar terug kan nemen en dat je ook naar jou luistert. Oefen met de voltes wat Jtragter zegt lijkt mij prima om te doen.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:37

Altijd lastig, die van mij heeft er ook wel eens last van. Maar ik kan haar gelukkig gewoon terug nemen als ik dat wil. Wat ik vaak doe is wat dieper gaan zitten in het zadel, stem gebruiken en rustig blijven. Schiet vooral niet in de stress, snap dat dat heel erg vervelend is als die weg schiet. Gewoon rustig blijven. Misschien de eerste paar keer iemand mee die hem of haar vast houd aan een longeerlijn/halstertouw. En was het toevallig onderweg naar huis? Vaak word dit door de eigenaar nog wel eens gedaan dat als je op de terug weg naar huis bent ze even in een wat vlotter tempo gaan. Mijne is onderweg naar huis ook sneller. En hoe gaat het dan als je in de wei rijd? is het dan ook het geval? En ik denk ook dat het wel handig is als je nog even wat gaat oefenen voordat je verder los/ op buitenrit gaat.. Veel succes!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:41

Jij bent baas over het tempo! Streng zijn dus. Oefen in de bak met tempowisselingen. Harder en zachter rijden in stap, draf en galop.

Doe op buitenrit je beugels wat korter. Zo heb je meer grip om te blijven zitten.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 12:51

Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Ik heb haar toen ze in de galop zat geprobeerd terug te nemen, toen dit niet lukte heb ik haar inderdaad op een volte proberen te trekken maar dit lukte ook niet..
In de bak gaat ze nooit in rengalop, dit doet ze alleen buiten.

Nee ze doet het niet eens op de terug weg. Als de eigenaren met haar weg gaan is er altijd een bepaald zandpad waar ze hard mag. Hier gaan we bewust al niet langs. We waren bij een meertje en ik denk dat ze het een beetje spannend vond want floep daar ging ze. We waren toen al 20min onderweg.

Vandaar ook mijn idee van aangeleerd. Madame is verder liever lui als moe, en is zowel aan de longeer als onder het zadel in de bak lastig in de galop te krijgen.

We gaan in ieder geval oefenen op de verlichte zit idd!

De eigenaar had het ook over een ander bit? Ze heeft nu een dubbelgebroken bit en ze wil er voor de buitenritten een kneveltrens in doen.

Verder zie ik mijn avontuur van gisteren als leerervaring, heb er niks aan overgehouden alleen een beurs en stijf gevoel in men rug.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:54

Kelly_ann schreef:
Jij bent baas over het tempo! Streng zijn dus. Oefen in de bak met tempowisselingen. Harder en zachter rijden in stap, draf en galop.

Doe op buitenrit je beugels wat korter. Zo heb je meer grip om te blijven zitten.

Zou ik juist niet doen, dan ga je "zweven" boven je paard, met gevolg dat als ze een keertje opzij schiet dat jij eraf vliegt. Als je diep zit zal het voor de pony niet zo aantrekkelijk zijn om heel hard te gaan, maar houd wel voldoende grip op de beugels. Heb hier zelf ook last van gehad en mij is juist de tip gegeven om diep te gaan zitten op de pony zodat ze geen loopje met me neemt.

Het kan ook aan je eigen houding en spanningen liggen, misschien wil de eigenaar je wel helpen, zij kent het paard het beste.

Na 1 jaar rijden een verzorgpony nemen is best heftig [uit eigen ervaring] en het is heel wat anders dan een manegepaard onder je kont omdat je nu ook moet letten op je pony én op jezelf.

Edit: zie je nieuwe post nu, scherper bit is idd handig kun je haar wat beter terugnemen. Voor de rest natuurlijk niet te streng zijn met de teugels, omdat het nu een hardere inwerking heeft.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:07

_Milo schreef:
Bedankt voor jullie snelle antwoorden!

Ik heb haar toen ze in de galop zat geprobeerd terug te nemen, toen dit niet lukte heb ik haar inderdaad op een volte proberen te trekken maar dit lukte ook niet..
In de bak gaat ze nooit in rengalop, dit doet ze alleen buiten.

Nee ze doet het niet eens op de terug weg. Als de eigenaren met haar weg gaan is er altijd een bepaald zandpad waar ze hard mag. Hier gaan we bewust al niet langs. We waren bij een meertje en ik denk dat ze het een beetje spannend vond want floep daar ging ze. We waren toen al 20min onderweg.

Vandaar ook mijn idee van aangeleerd. Madame is verder liever lui als moe, en is zowel aan de longeer als onder het zadel in de bak lastig in de galop te krijgen.

We gaan in ieder geval oefenen op de verlichte zit idd!

De eigenaar had het ook over een ander bit? Ze heeft nu een dubbelgebroken bit en ze wil er voor de buitenritten een kneveltrens in doen.

Verder zie ik mijn avontuur van gisteren als leerervaring, heb er niks aan overgehouden alleen een beurs en stijf gevoel in men rug.

Juist geen ander bit. Fout ligt duidelijk bij jouw. Jij hebt nog niet genoeg overwicht op het paard om dit te voorkomen. Paard hoort ten alle tijde naar jouw te luisteren. Maakt niet uit in welke gang dat is.

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:08

Het is niet het afleren wat belangrijk is, maar vooral de controle. Je verzorgpaardje luistert niet naar je hulpen om trager te gaan.

Persoonlijk vind ik het geen goede gewoonte van de eigenaren om altijd op hetzelfde pad hard gaan, als het paard op zichzelf al moeilijk te houden is dan moedig je dat gedrag juist nog meer aan.

En ik denk ook dat het belangrijk is dat de eigenaren je gaan helpen om je verzorgpaard meer controle aan te leren. Zij moeten vooral bewuster met hun paard gaan rijden, zodat het voor jou een pak veiliger wordt. Een scherper bit kan misschien wel helpen, maar ik denk dat een andere (gecontroleerde) manier van rijden/wandelen uiteindelijk meer vruchten gaat afwerpen! een scherper bit kan eerst wel werken, maar als er aan de manier van rijden niks veranderd dan gaat het paardje ook weer gevoelloos worden voor dat bit.

zo'n ongecontroleerde rengalop is echt wel gevaarlijk. ben blij dat je niks van je val hebt over gehouden!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:10

Als je nog maar zo kort rijdt heb je simpelweg nog niet de ervaring om dit aan te pakken of op te lossen.
Als je weet dat het paard zich zo gedraagt buiten moet je helemaal niet naar buiten willen totdat je meer ervaring hebt. Het zou nog gevaarlijke situaties op kunnen leveren ook.

galopsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:14

Jtragter schreef:
Kelly_ann schreef:

Zou ik juist niet doen, dan ga je "zweven" boven je paard, met gevolg dat als ze een keertje opzij schiet dat jij eraf vliegt. Als je diep zit zal het voor de pony niet zo aantrekkelijk zijn om heel hard te gaan, maar houd wel voldoende grip op de beugels. Heb hier zelf ook last van gehad en mij is juist de tip gegeven om diep te gaan zitten op de pony zodat ze geen loopje met me neemt.

Het kan ook aan je eigen houding en spanningen liggen, misschien wil de eigenaar je wel helpen, zij kent het paard het beste.

Na 1 jaar rijden een verzorgpony nemen is best heftig [uit eigen ervaring] en het is heel wat anders dan een manegepaard onder je kont omdat je nu ook moet letten op je pony én op jezelf.

Edit: zie je nieuwe post nu, scherper bit is idd handig kun je haar wat beter terugnemen. Voor de rest natuurlijk niet te streng zijn met de teugels, omdat het nu een hardere inwerking heeft.

Ben ik het niet mee eens, als je een goede verlichte zit hebt, lig je er echt niet snel naast.
springen en race wedstrijden worden ook in verlichte zit gereden, dan liggen de ruiters er ook niet af als het paard opzij springt.
In rengalop zal een paard ook niet snel opzij springen, gezien de snelheid. Als ze schrikken gaan ze eerder harden dan dat ze opzij springen. Als je een paard hebt die ook nog kan gaan bokken, is de verlichte zit toch wel comfortabeler.
Ik ben het er wel mee eens dat als je je paard terug wil krijgen je beter naar achter en diep kan gaan zitten, jezelf zwaarder maken. Maar als dat niet lukt ga ik toch echt in de verlichte zit zitten, laat ze even uitrennen en probeer het nog een keer.
Het is wel belangrijk om de verlichte zit eerst goed te trainen.

TS gelukkig is het nu goed afgelopen, maar met die snelheid vallen kan je best hard en verkeerd terecht komen. Misschien kan je gaan lessen en je zit verbeteren. Springen is ook goed om leren beter evenwicht te houden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 13:41

galopsprong schreef:
Ben ik het niet mee eens, als je een goede verlichte zit hebt, lig je er echt niet snel naast.
springen en race wedstrijden worden ook in verlichte zit gereden, dan liggen de ruiters er ook niet af als het paard opzij springt.
In rengalop zal een paard ook niet snel opzij springen, gezien de snelheid. Als ze schrikken gaan ze eerder harden dan dat ze opzij springen. Als je een paard hebt die ook nog kan gaan bokken, is de verlichte zit toch wel comfortabeler.
Ik ben het er wel mee eens dat als je je paard terug wil krijgen je beter naar achter en diep kan gaan zitten, jezelf zwaarder maken. Maar als dat niet lukt ga ik toch echt in de verlichte zit zitten, laat ze even uitrennen en probeer het nog een keer.
Het is wel belangrijk om de verlichte zit eerst goed te trainen.

TS gelukkig is het nu goed afgelopen, maar met die snelheid vallen kan je best hard en verkeerd terecht komen. Misschien kan je gaan lessen en je zit verbeteren. Springen is ook goed om leren beter evenwicht te houden.

je zegt het hier eigenlijk zelf al... als je een goede verlichte zit hebt.
maar uit het verhaal van ts blijkt eigenlijk al wel dat haar zit en balans nog niet helemaal lekker gaat (vandaar dat ik liever ook niet zou kiezen voor een scherper bit).

Ook ligt het eigenlijk al een beetje aan hoe kort TS nu rijdt met de beugels.. als ze met echt lange bennen rijdt, zou ik voor nu zeggen doe idd maar twee gaatjes korter.. Echter, ik zie vaak bij nog redelijk nieuwe ruiters dat men eigenlijk best kort rijdt al.. Dan zou ik zeker niet met nog veel kortere beugels gaan rijden dan je al doet.

En redelijke maatstaaf die ik ooit iemand hoorde uiten, als je in je beugels gaat staan en je kan rechtop iets meer dan een vuist tussen je kruis en het zadel zetten, dan zit je kort genoeg voor een buitenrit, dan lig je er niet bij de eerste bocht af als je balans niet helemaal voldoende is. Je kunt daarmee ook een redelijk goede verlichte zit aanleren, zonder dat je gelijk als springruiter of jockey boven het paard staat.

overigens werkt 'boven' je paard niet om je balans beter te houden, ze staan 'er boven' zodat de rug vrij kan bewegen onder de ruiter door. om een verlichte zit aan te kunnen nemen moet je balans juist beter zijn (anders donder je uit de verlichte zit met een plof terug op de rug).. begint het paard echter iets raars onder je te doen (vreugdebok), dan is een verlichte zit wel makkelijk, want hij 'rommelt dan' onder je door.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 14:33

Men zit en balans gaat in alle gangen dus wel goed, de galop kan iets beter maar daar blijf ik wel gewoon op zitten. De verlichte zit kan ik nog helemaal niet, vandaar dus dat de rengalop niet goed afliep :=

Ik rij met lange beugels, en inderdaad tijdens het lichtrijden en als ze stil staat en ik ga even staan in de beugels kan er bijna een vuist tussen.

Ik heb haar tijdens de rengalop wel een beetje kunnen sturen (maar dus geen volte) alleen niet terug kunnen krijgen. We waren op een open stuk en ze zou het bospad opschieten, maar ik heb haar naar de bosrand gestuurd, ik dacht niet het pad op want als ik daar val kan ik gespiest worden door een boomstam ofzo. Bij de bosrand dan kan ze niet verder en stopt ze wel. Toen we bijna bij de bosrand waren stopte ze nog niet, dus toen heb ik even naar beneden gekeken (vlakke gras ondergrond). Toen ze nog niet afremde ben ik gevallen/ heb ik mezelf afgezet. Ik heb geprobeerd de teugels vast te blijven houden zodat ze misschien nog zou afremmen, maar helaas. Paard is doorgerend richting stal, maar was halverwege de weg kwijt dus is ze naar wandelaars toegelopen. Degene die haar achterna ging voor me heeft haar daarna van de wandelaars overgenomen en weer naar me toe gebracht.

Ze doet dit niet alleen bij mij, ze doet dit ook bij de eigenaren en ook als mijn vriendin (eigenaar) met haar vriend samen gaan rijden (terwijl hij toch echt al wat jaartjes rijdt).
Voorheen ging ze altijd met een angstige tinker op bosrit, die vloog bij opvliegende vogeltjes al terug naar stal. Mijn verzorgpaard zag dit als een mooie kans om ook hard te kunnen er ging erachteraan. Ze is namelijk absoluut niet bang buiten en heb al 2x eerder 2,5km met haar naar een grotere bak gereden buiten langs de weg enzo, toen was er niks aan de hand. Tegenwoordig gaat ze niet meer met de tinker mee naar buiten, aangezien dit voor teveel gevaarlijke situaties heeft gezorgd door de tinker.
Ze gaat de laatste tijd alleen met een bomproof andalusier op pad en dit gaat dus wel goed.

Tot gisteren dus. Gisteren was dus mijn eerste echte buitenrit in het bos (ik was absoluut niet bang of zenuwachtig) en op het open veld bij de vijver zag ze dus een groepje mensen en paarden aankomen in de verte ivm de fotoshoot en toen was het mis, dat vond ze blijkbaar heel spannend en ging ze ervandoor.

Als ik buiten rij, wat nu dus 3x is gebeurd (2x naar grotere bak en gisteren dus), ga ik nooit alleen. Vorig jaar is er bij ons op stal nog een vrouw verongelukt met haar fries. Paard kwam terug op stal zonder ruiter en ze moesten de vrouw op zoeken in het bos. Inderdaad puur om het feit als er wat gebeurd, dan is je paard weg, en wie weet wat je mankeert. Daarbij is met 2 of meer toch ook gezelliger :)

Ik ga in ieder geval aan mijn verlichte zit werken, en met de eigenaren overleggen over eventuele maatregelen en hulp. En dat zij het proberen te trainen dat ze het minder gaat doen. Ook ga ik nog meer overgangen oefenen, zodat ze ook in het terugnemen in de galop handiger wordt.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:45

TS, ik wil je bij deze graag een compliment maken over de manier waarop je reageert en niet alleen maar ook in overleg met de eigenaren toe wilt werken naar een "veiliger" paard op buitenritten. Ondanks dat je misschien nog niet heel ervaren bent als ruiter, ben je als mens/verzorger volgens mij je gewicht al in goud waard.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:33

Mijn verzorgpony kan zich buiten ook flink sterk maken en in een galop gaan waar ze niet uit te krijgen is, maar dit doet ze vooral op paden terug naar huis, dus daar ga ik sowieso niet galopperen. Voluit gaan doen we ook niet, enkel heuveltjes op omdat er dan een automatische 'stop' op zit, namelijk bovenaan. Dus ik heb zeker wat tips! Ten eerste, een ander bit lost dit niet op, als een paard het in de bol heeft rent het toch wel. Verder zou ik beginnen met wat meer lessen en meer ervaring op doen met de galop, zodat je in iedergeval de verlichte zit leert. Maar zelfs dan, voluit gaan en wetende dat je paard niet te stoppen is maar omdat je het kan uitzitten laat je het wel toe, is ook geen goed plan. Niet alleen gevaarlijk voor jou, ook voor je omgeving. Ook moet je haar afleren dat ze niet altijd hard mag op de paden waar ze normaal gesproken hard mag, dit zou ik samen met de eigenaresse doen, je gaat gewoon stappen over deze wegen. Waarschijnlijk wordt het een soort dribbelen, maar ze mag echt alleen stappen. Daarna ga je slalommend draven over de weg (zonder slalomdingen, maar je snapt wat ik bedoel, in een slangenvolte over de weg :P ), zo kan ze moeilijk in de galop en als ze het probeert kan je haar gemakkelijk omtrekken. Dit blijf je herhalen tot ze ontspannen over het pad kan draven, dan ga je rechtuit draven over het pad, als ze ook maar iets versneld gelijk terug nemen naar stap! Als je dit consequent blijft doen zal ze na een tijd snappen dat ze niet altijd hard mag! Verder, ervaring op doen, kilometers maken, en de galop in het begin nog vermijden. Uiteindelijk leer je haar steeds beter kennen, en zul je de momenten waarop ze sneller wilt gaan, door hebben. Zo kan je die momenten steeds beter voor zijn. :)
Oh ja, en je moet het niet prima vinden als ze uit zichzelf gaat galopperen! Terugnemen en daarna op jou hulp in galop gaan.

Voor de rest mijn complimenten hoe je het al aanpakt en hoe je de vorige keer zo kalm bent gebleven. +:)+

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:36

Stappen op de stukken waar ze anders heel hard mag. De link zandpad = rengalop doorbreken. In galop gaan op korte stukken waar tempo maken lastiger is.
Balen dat je zo hard gevallen bent.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:39

Misschien moet je niet meer op buitenrit gaan voordat je meer controle hebt. Op deze manier is het onveilig.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:43

Een rengalop kan niemand uitzitten, alleen een verlichte zit is dan mogelijk. Ik vind het knap dat je op buitenrit gaat terwijl je nog maar zo weinig ervaring hebt. Je moet gewoon kilometers maken. Als er geen gevaar is dat je een weg op vliegt dan de volgende keer gewoon een flinke pluk manen samen met de teugels vasthouden, daar heb je een beetje steun aan als ze echt in rengalop gaat. Aangezien ze liever lui dan moe is zal ze al snel terugvallen in een handgalop. En je beugels een gaatje korter voor je op buitenrit gaat, eventueel een bodyprotector aan.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:45

ik vind ren galop eerlijk gezegt makkelijker dan een gewoon galopje.
bij een normale galop kan het soms best wiebelen zeg maar. Bij een ren galop hoef je alleen maar met het paard mee te bewegen en balans houden. Ik vind dat makkelijker, maar meningen verschillen.

Idd de link doorbreken, als hij hard gaat ga jij stappen. wil hij zacht ga jij hard, gaat hij galoperen, ga jij stil staan etc.
Streng en consequent blijven. Doet ze netjes luisteren beloon je hem door te doen wat hij graag wil : Galop. Maar dan wel gecontroleerd.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:48

eldora1 schreef:
ik vind ren galop eerlijk gezegt makkelijker dan een gewoon galopje.
bij een normale galop kan het soms best wiebelen zeg maar. Bij een ren galop hoef je alleen maar met het paard mee te bewegen en balans houden. Ik vind dat makkelijker, maar meningen verschillen.

Idd de link doorbreken, als hij hard gaat ga jij stappen. wil hij zacht ga jij hard, gaat hij galoperen, ga jij stil staan etc.
Streng en consequent blijven. Doet ze netjes luisteren beloon je hem door te doen wat hij graag wil : Galop. Maar dan wel gecontroleerd.

Maar het is wel eng als je paard dat zomaar doet :j

rb_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 17:49

Rij een aantal van mijn paarden buiten wel met een ander bit en voor mij en mijn paarden werkt dit prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:01

Rengalop uitzitten is geen goed idee, de verlichte zit is veel beter. :)

Doet ze de rengalop alleen op de terugweg of ook gewoon als je nog niet op het verste punt bent?

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 18:08

Ze doet het in principe alleen op die vaste zandweg en als ze ergens van schrikt of iets spannend vind en ervan wil vluchten.
Ik zal zo thuis even uitgebreid op jullie berichten reageren :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 18:16

Het wordt natuurlijk heel moeilijk af te leren als ze het van de eigenaars wel mag, en als je het probleem wilt aanpakken, doe je dat natuurlijk best in overleg met de eigenaars. Scherper bit ben ik ook geen voorstander van. Daarmee kunnen ze er trouwens nog altijd vandoor gaan hoor, je hebt er die nog kunnen vliegen met hun neus tegen de borst.

Zelf vind ik verlichte zit ook heel comfortabel. En als er een ander paard bij is, kan die niet voor je rijden en je zo afremmen?