probleem tijdens het rijden, iemand tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anouskax

probleem tijdens het rijden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:20

hallo allemaal!

mijn paard heeft echt een heel vervelend kwaaltje wanneer ik aan het rijden ben, ze is een enorm heet paard en wanneer ik dr dan net lekker voor elkaar heb na hard werken word ze zegmaar boos en gaat ze in protest door stil te staan en dan krijg ik der gewoon even niet meer voor uit.. dit is echt heel vervelend want wanneer dit voorkomt tijdens een proefje dan loop ik vast aangezien ik der dan niet meer verder krijg, dit is vooral tijdens het wijken en schouderbinnenwaarts..

heeft iemand tips hoe ik haar snel weer voorwaarts krijg , of hoe ik dit kan voorkomen ? ik weet echt geen raad en mn trainer ook niet..

alvast bedankt !

Linnie050

Re: probleem tijdens het rijden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:22

Misschien ergens last van?

Is het elke keer zo?
Film je les eens en kijk wanneer het gebeurd en hoe je paard loopt.
Misschien kan je hier een filmpje plaatsen hoe je paard loopt.

Wat zeggen andere mensen of je instructrice over je paard?

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:26

linnie050 schreef:
Misschien ergens last van?

Is het elke keer zo?
Film je les eens en kijk wanneer het gebeurd en hoe je paard loopt.
Misschien kan je hier een filmpje plaatsen hoe je paard loopt.

Wat zeggen andere mensen of je instructrice over je paard?

het is niet altijd zo , maar het komt wel geregeld voor. het gebeurd zegmaar wanneer ze erg dwars is en ik van te voren eerst weer hard heb moeten vechten zeg maar om haar normaal te laten lopen en dan wanneer ik der voor elkaar heb na zo een dwarse bui dan word ze zeg maar boos omdat ze dr zin dat niet heeft gekregen en dan gaat ze op die manier in protest.
mn paard is er eentje met een enorme gebruiksaanwijzing en op dit heb ik nog geen andwoord gevonden..

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:31

Is het paard medisch nagekeken?

Ik denk persoonlijk dat het probleem toch wel bij jou ligt als jij 'hard moet vechten om haar normaal te laten lopen'. Bij een paard waar de hulpen juist worden toegepast en medisch in orde is moet er niet gevochten worden om haar normaal te laten lopen. En als je instructeur je hier niet mee kan helpen wordt het volgens mij wel tijd voor verandering..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:34

Paarden staken niet zomaar ;)

Wellicht al eens aan gedacht dat je paard het fysiek niet aankan of trekt?
Pijn heeft doordat hij inwendig wat mankeert of wellicht rijtechnisch niet goed genoeg voor elkaar is?

zo te horen ben je de grens over gegaan als je paard staakt...

Zoek het in 1 van de oorzaken hierboven, want als je al altijd moet vechten om je paard zover te krijgen, dan klopt er iets niet.

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:38

listiglistje schreef:

Pijn heeft doordat hij inwendig wat mankeert of wellicht rijtechnisch niet goed genoeg voor elkaar is?

Zoek het in 1 van de oorzaken hierboven, want als je al altijd moet vechten om je paard zover te krijgen, dan klopt er iets niet.

helemaal medisch nagekijken aan mn paard mankeerd niks ik vraag hier om tips en niet om dat , mijn paard kan m2 lopen en de knopjes zitten er nu wel op dus is wel rijtechnisch voor elkaar. is alleen echt een heel lastig paard met een enorm sterk karakter ja ze is een apart paard zo iets kom je vrijwel nooit tegen het ligt niet aan dat ze ergens last van hebt echt niet alles is al lang gecontroleerd er is niks mis het is haar eigen wil die nog wel eens terug komt

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:40

nagekeken oeps *

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:42

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:43

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:43

Als het een heet paard is wil ze vast wel lopen.
Ik herken dit een beetje.

Mijn merrie kan dit weleens doen wanneer ik onduidelijk ben in de hulpen of wanneer ze iets nieuws niet snapt.
Dan kan ze het niet of weet ze het niet en doet ze even gek, gaat staken of komt omhoog.
Misschien kan dat t zijn?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:43

Anouskax schreef:
helemaal medisch nagekijken aan mn paard mankeerd niks ik vraag hier om tips en niet om dat , mijn paard kan m2 lopen en de knopjes zitten er nu wel op dus is wel rijtechnisch voor elkaar. is alleen echt een heel lastig paard met een enorm sterk karakter ja ze is een apart paard zo iets kom je vrijwel nooit tegen het ligt niet aan dat ze ergens last van hebt echt niet alles is al lang gecontroleerd er is niks mis het is haar eigen wil die nog wel eens terug komt

Je paard mag de knopjes er dan wel hebben opstaan, maar dat wil nog niet zeggen dat jij die hebt.
Wellicht is dit gewoon een rijtechnisch probleem van het niet juist overbrengen van hulpen of miscommunicatie. Kijk eerst eens naar je eigen rijden, daar zul je wellicht een pak verder mee komen.

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:45

Snollygoster schreef:
Anouskax schreef:

Je paard mag de knopjes er dan wel hebben opstaan, maar dat wil nog niet zeggen dat jij die hebt.
Wellicht is dit gewoon een rijtechnisch probleem van het niet juist overbrengen van hulpen of miscommunicatie. Kijk eerst eens naar je eigen rijden, daar zul je wellicht een pak verder mee komen.

zelf ben ik ook een m2 ruiter , zij is inderdaad wel echt dat er maar een manier voor haar is om iets over te brengen zegmaar. ook geef ik toe dat ik zelf ook vroeger wat miscommunicatie heb gehad met verkeerd overbrengen maar nu leer ik haar steeds beter kennen en weet ook hoe ik haar moet rijden, daar ligt het nu echt niet meer aan..
Laatst bijgewerkt door Anouskax op 20-02-15 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:46

Anouskax schreef:
Snollygoster schreef:

zelf ben ik ook een m2 ruiter

Met alle begrip van dien, maar dat kan ik echt moeilijk geloven als ik naar de foto's in je profiel kijk.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:47

Recent helemaal rontgenologisch nageken, benen, rug en hals op de foto gezet?
Tanden gecheckt, zadel nagekeken of het nog goed past?

Er zijn genoeg paarden op leeftijd die wat gaan makeren, toch ergens last van hebben etc.
Daarnaast ken ik ook heel veel paarden welke M/Z lopen of gelopen hebben, waar het rijtechnisch toch heel veel aan schort :o

Nogmaals paarden staken echt niet zomaar, ik zou zeggen doe je voordeel met deze info....of niet.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:47

Tja... problemen los je alleen op door echt alles te gaan bekijken... en open te staan voor alle mogelijke oplossingen... niet door "ja maar" te roepen.
Je paard staakt... en dat doet ze niet omdat ze de kleur van het dekje niet mooi vindt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 22:48

Heb je idd miss een filmpje van waar het gebeurt? Toont ze ervoor al lichte tekenen van protest? Zwiepen met de staart/boos kijken e.d. Het klinkt iig wel als iets lichamelijks (kan ook gewoon haar scheefheid zijn), dat het te zwaar is, en ze daardoor protesteert. Vooral omdat het alleen/voornamelijk bij bepaalde oefeningen is. Hoe oud is je paardje, hoe veel wordt ze getraind e.d.? En in principe moet een goede instructeur je hier zeker wel bij kunnen helpen hoor! Blijft altijd lastig dit soort dingen beoordelen vanachter een pc zonder beeld erbij :) En owja, doet ze dit ook bij een ander?

Anouskax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:51

darkadia schreef:
Heb je idd miss een filmpje van waar het gebeurt? Toont ze ervoor al lichte tekenen van protest? Zwiepen met de staart/boos kijken e.d. Het klinkt iig wel als iets lichamelijks (kan ook gewoon haar scheefheid zijn), dat het te zwaar is, en ze daardoor protesteert. Vooral omdat het alleen/voornamelijk bij bepaalde oefeningen is. Hoe oud is je paardje, hoe veel wordt ze getraind e.d.? En in principe moet een goede instructeur je hier zeker wel bij kunnen helpen hoor! Blijft altijd lastig dit soort dingen beoordelen vanachter een pc zonder beeld erbij :) En owja, doet ze dit ook bij een ander?

jaa inderdaad ik heb hier helaas ook geen filmpje omdat het niet echt vaak gebeurd.. wat je zegt het lijkt inderdaad wel dat ze dat dan zwaar vind die oefeningen. maar toch vind ik het dan raar dat ze het de meerderheid dan wel allemaal netjes uitvoert en dan opeens een keer niet meer zegmaar..

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:00

Mja, dat kan aan van alles liggen. Warming-up, scheefheid van het paard, net een grens over gaan... Tuurlijk, je wilt een paard sterker maken, dus probeer je die grens op te zoeken, en net even dat stapje meer te vragen. Vergelijk het wanneer je zelf hardloopt oid, dan wil je ook net die 100m extra doen. Als je op dat moment al last hebt van de betreffende spier, en je rent dan toch door kan dat ook resulteren in kramp oid, en wil je ook echt niet meer verder lopen (denk ik zo, ik iig niet bij een fikse kramp). Zou dus kunnen dat ie door n soort 'overbelasting' in de staak gaat. Nogmaals lastig zonder beeldmateriaal, maar omdat je aangeeft dat ie medisch helemaal is nagekeken, en het niet altijd voorkomt, is dat het eerste waar ik aan denk. Een paard denkt zelden: Ow vandaag heb ik daar geen zin in hoor, en staakt dan ineens. Ook daar zijn uitzonderingen op, sommigen zijn gewoon slim en weten dat het helpt om ergens onderuit te komen. Maar ik denk niet dat dat hier het geval is.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:16

Zoals je het beschrijft zou het mischien wel kunnen zijn dat je je paard net iets teveel stoort in de mond. Zeker omdat het voornamelijk tijdens zijgangen gebeurt, als je dan net iets anders doet met je handen en tegelijkertijd voorwaartse impuls verliest kan het zijn dat je hem verschillende signalen geeft.
Mijn merrie staakte vroeger ook wel eens en dat kwam omdat ze erg gevoelig is en ik haar dus stoorde in haar beweging door scheve handen oid. Let dus eens extra goed op je houding op het moment dat ie wil gaan staken en geef hem genoeg ruimte met je handen, misschien helpt dat.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:25

Anouskax schreef:
listiglistje schreef:

Dan is het denk tijd voor een andere instructrice als je paard echt in orde is. Een goede instructeur of trice kan je hiermee dan goed helpen.

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:40

Snollygoster schreef:
Anouskax schreef:

zelf ben ik ook een m2 ruiter

Met alle begrip van dien, maar dat kan ik echt moeilijk geloven als ik naar de foto's in je profiel kijk.

Inderdaad, zeker de springfoto's ... en dan nog met pessoa-bit ook

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:42

Maar hoe weet je zo zeker dat het geen miscommunicatie is?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 23:58

Een paard staakt eigenlijk nooit om stout te zijn. Het heeft dus ergens last van.

Dit kan zijn van iets medisch of dit kan zijn door jou. Jij zegt dat het niets medisch is. Dan blijft er maar 1 ding over.. En miscommunicatie. Niet erg, maar het is wel belangrijk dat jij erachter gaat komen wat jij die keren anders doet wanneer het niet goed gaat. En als hij het pas na een aantal keer gaat doet, vraag je het dan niet gewoon te vaak?

De kunst van paardrijden is het stoppen op het juiste moment. Soms is dat na 3 kwartier, maar soms ook al na 10 minuten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:58

Je vraagt duidelijk teveel: je hebt haar "na hard werken voor elkaar", en dan ga je nog es een moeilijke oefening vragen. Is logisch dat het paard dit niet meer wil/kan. Je zegt dat ze medisch ok is, maar spierpijn kan je niet zien op röntgen en zo (wel bij bloedonderzoek, daar krijg je dan verhoogde CK-waarden)

Als ik je profiel bekijk, zijn er wel aantal dingen die me storen: er zit heel wat om het hoofd van het paard: zo'n gekruiste neusriem (is dat een Mexicaanse? Ben de naam vergeten, ik gebruik al jaren geen neusriem meer, vandaar) waarvan het sperriempje volgens mij toch erg strak aangesnoerd is, ik denk niet dat er 2 of 3 vingers tussen kunnen, een pessoabit, een martingaal...

Ik zou met een simpel bitje gaan rijden, en je sperriem lekker losser maken, want nu kan je paard de mond niet ontspannen, en daardoor zijn/haar hele lijf niet.

Verder lijkt het paard mij op bijna alle foto's in je profiel nogal stijf in de achterhand, kan ook door je te sterk inwerkende ruiterhand zijn. Dus in jouw geval zou ik wedstrijden rijden even vergeten, en een goede instructeur/instructrice zoeken die je kan leren je paard te ontspannen en te gymnastiseren, en je kan leren om haar meer terug te rijden op zit ipv te moeten vechten. Is ze ook heet in de omgang? Want ze heeft toch een rustige uitstraling op de foto's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 15:16

Als je zegt dat je moet vechten om haar in het gareel te krijgen gaat er al iets mis. Je moet samenwerken met elkaar, niet afdwingen.
Ik zou goed naar je eigen rijderij gaan kijken, wat gaat er fout. Een paard stopt niet zomaar en sluit zich niet zomaar af.

Blijf kritisch, hoe rijdt je het paard aan de voorkant? Ben je streng met je hand of rijdt je het paard van achter naar voren naar de hand toe? Als je met het paard 'vecht', wat doe je dan en wat gebeurd er?