opgeven of doorgaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_moon

opgeven of doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 18:33

Hallo,

Ten eerste ik weet niet of het hier goed staat dus sorry al het verkeerd geplaatst is.

Alweer een paar jaar heb ik een geweldig haflinger van 11 jaar oud. Regelmatig doe ik grondwerk met hem en staat hij voor de kar. Dat gaat allemaal hartstikke goed. Echter is er 1 probleempje. ohz is hij heel onzeker en enorm onrustig. Nu ben ik al twee jaar bezig om hem wat stabieler te krijgen. Uiteraard krijg ik hier ook hulp bij, maar het begint mij tegen te staan om op zijn rug te stappen. Ik ben geen slechte ruiter maar wel een perfectionist en een tikje onzeker als ik rij. Ik laat hem dan ook wel eens door iemand anders rijden. De persoon die er dan opstapt is absoluut niet bang en rijd gewoon door. Maar ook bij die persoon raakt mijn paard regelmatig in een soort paniek. Als je ook maar even een verkeerde beweging maakt of je hulp net iets te lang vast houd of te hard inkomt met je hulp schiet hij weg. Eerst was het vooral hard galopperen nu is het ook bokken en lichtjes steigeren of plots stilstaan en dan duurt het een paar tellen voor je weer contact met hem krijgt en weer voorwaarts kan gaan. De one-rainstop kent hij en daar reageert hij ook goed op. Maar vervolgens gebeurt het weer. Het leek er op dat het minder was geworden door de overstap van bit naar bitloos en een nieuw zadel. Nu weet ik dat hij niet altijd even eerlijk is behandeld onder het zadel voor dat hij van mij werd en dat er fouten zijn gemaakt toen ik nog les kreeg. Maar nu weet ik niet meer wat ik moet doen. Ik kan rustig met hem stappen in de roundpen maar dan houd het op. Uiteraard heb ik vandaar uit al geprobeerd op te bouwen maar het heeft nog niet veel geholpen. Het is steeds 3 stappen voor uit en 10 terug. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Geeft ik het rijden ohz op en geniet ik van hem voor de kar, want dat vind hij leuk en daar in is hij echt goud waard. Of ga ik door en blijf ik proberen.
Om mijn eigen vertrouwen op te bouwen rij ik ook wel eens een ander paard. Op dat paard durf ik heel de wereld aan, maar zodra ik mijn eigen paardje weer zadel krijg ik de bibbers. Om die reden heb ik nu ook al een tijdje niet meer gereden. Ik twijfel gewoon of ik door moet zetten of moet opgeven.
Al ik naar mijn gevoel luister dan stop ik met rijden ohz. Iedereen om mij heen zegt dat het wel goed komt, dat we er wel komen. Maar met angst op je eigen paard stappen is niet tof en ik ben mij er ook zeker van bewust dat met onzekerheid op een onstabiel paard stappen niet heel handig is.

Voor de duidelijkheid, lichamelijk is er niets mis met mijn paardje (hij is al na gekeken en tandarts is recent geweest). Hij krijgt alleen krachtvoer na het werk en verder staat hij heel de dag op de wei en heeft hij constant beschikking over kuilgras. Ook kent hij alle hulpen goed en als extra ondersteuning gebruik ik vaak mijn stem hulp omdat hij dat goed kent van het mennen.

Graag zou ik jullie advies willen, maar houd het alsjeblieft vriendelijk.

dresjoepie

Re: opgeven of doorgaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:56

Zoals ik het lees wordt jou paard onzeker van jou en let dan ook de link rijden is stress/angst Ik denk dat jou paard erg veel zal hebben aan een zekere ruiter Die hem niet eens een x rijdt maar eens een langere periode rijdt van 3 mnd tot een half jaar Pas als je paard zeker is onder het zadel kun je hem zelf weer gaan berijden Maar tot die tijd zou ik het bij grond werk en de kar houden

Zo is het voor beiden niet leuk rijden

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 19:16

Die persoon die er soms oprijd heeft niet veel tijd. Maar is wel heel zeker in het rijden. Een nadeel is dat die persoon binnen kort emigreert en dan dus niet meer kan helpen. Anders had hij mijn paardje zeker een een langere periode willen rijden. Ik laat niet zo maar een ander op mijn paardje omdat ik dat vaker fout heb zien gaan. Maar van deze persoon weet ik gewoon dat hij nooit iets zou doen waar door het erger word.

Mijn paardje heeft zeker de link rijden is stress/angst gelegd. In mijn beleving is dit al gebeurt voor dat hij van mij werd. Maar dat zal ik natuurlijk nooit zeker weten. Ik weet wel dat hij een paar keer succes heeft gehad als hij iemand van zijn rug gooide.

Misschien ook wel handig om te weten is dat hij een tijdje is gereden door iemand die hem steeds door de bak jaagde als hij een foutje maakte. Net zo lang tot hij van gekheid niet meer wist wat te doen. Dan werd hij gestopt op de bakrand (lees er tegen aan gereden). Dit is ook gebeurt toen ik er voor het eerst afviel. Er is toen een ander op gegaan en heeft hem constant met een zweep geslagen en keihard laten galopperen tot dat de ruiter dacht nu heeft hij zijn lesje wel geleerd.

Ik heb dus een beetje het idee dat buiten het overbrengen van onzekerheid het ook angst van zijn kant is dat hij weer door de bak word gejaagd en geslagen word als hij iets fout doet. Maar dit gebeurt nu al 2 jaar niet meer en als hij nu gereden word dan gebruiken we een positieve training als in zijnde belonen voor alles wat hij goed doet en foutjes/ongewenst gedrag zo veel mogelijk negeren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:34

Blue_moon schreef:
Misschien ook wel handig om te weten is dat hij een tijdje is gereden door iemand die hem steeds door de bak jaagde als hij een foutje maakte. Net zo lang tot hij van gekheid niet meer wist wat te doen. Dan werd hij gestopt op de bakrand (lees er tegen aan gereden). Dit is ook gebeurt toen ik er voor het eerst afviel. Er is toen een ander op gegaan en heeft hem constant met een zweep geslagen en keihard laten galopperen tot dat de ruiter dacht nu heeft hij zijn lesje wel geleerd.n.

Voila, dit is de les die je paard geleerd heeft. Arm paard, hij heeft dit totaal niet gesnapt en ik snap dat hij paniek heeft onder het zadel.
Het paard is braaf en rustig voor de koets, dat geeft mij het idee dat het geen angstig paard is.

het is aan jou om hem weer vertrouwen te leren onder het zadel. Heb je al eens gereden met je menhoofdstel?
Misschien geven de oogkleppen hem vertrouwen en rust.
blijf rustig en consequent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 19:35

Goed om te lezen dat hij dus door de bak gejekkert is. Is hij altijd gespannen of soms? Anders zou ik nu puur eens gaan werken aan ontspannen en vertrouwen door kleine stukjes te werken, zie het bijna als opnieuw inrijden.
Probeer ook te werken voor druk, zie onderstaande filmpjes. Je kunt een paard leren om zelf de ontspanning op te zoeken, dat kan zeker bruikbaar zijn voor jouw paard.

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 07:24

Heb er al eens aan gedacht om mijn menhoofdstel te gebruiken. Het enige probleem is dat als hij een bit in krijgt en je stapt er op dat hij dan al gelijk weg schiet. Daarom ook de keus voor bitloos. Dit geeft hem net iets meer rust.

Zien als opnieuw inrijden is geprobeerd. Tot op zekere hoogte gaat dat goed. In de roundpen kan ik hem redelijk rijden. Daar kan hij dan ook niet echt snelheid maken. In stap is hij dan ontspannen, maar zodra ik iets meer vraag raakt hij gespannen. In de roundpen uit dat zich door stilstaan. Hij is dan ook echt de weg kwijt en je komt een paar seconden niet meer bij hem binnen.

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 08:56

Ik denk toch dat je het zelf moet doen. Anders krijgt hij nooit het vertrouwen. Dus heel veel vertrouwingsoefeningen doen en alles met je stem. Niet slaan! Want daar is hij dus gevoelig voor. Heb je hem al is gelongeerd met zadel en hoofdstel op? Hij kan jou dan geen vlieg kwaat doen en krijgt gelijk weer meer vertrouwen in een zadel en hoofdstel. En het handigst is als je als het longeren goed gaat even iemand zijn hulp vraagt en dan stap je op en gaat diegene die jou helpt gewoon longeren en jij hoeft er alleen maar op te zitten, totdat dat beter gaat en dan ga je steeds stukjes vooruit, totdat het eindelijk beter gaat. Wel heel veel geduld hebben, dat is moeilijk maar het zal je paardje helpen.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 16:06

En tegen een onzekere ruiter zeggen we vooral niet zelf je paard zadelmak maken of beleren En dan zou deze ( mevrouw ) het wel zelf moeten doen Beetje raar In principe moet dit paardje ook opnieuw beleerd worden

Het is wel vervelend dat je ruiter gaat emigreren dat had natuurlijk de ideale oplossing geweest Weet niet in welke regio je zit Maar er zijn vast mensen die jou en je paardje op een vriendelijke manier kunnen helpen Een prof kost natuurlijk wel geld Maar ik denk dat dat geld goed besteed is Er zijn ook vriendelijke pro s Die wat meer op de nh manier werken Die kunnen jou dan ook verder begeleiden met het rijden En hebben misschien maar 1 mnd nodig

Blue_moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 18:49

Met de juiste ruiter die hem veel vertrouwen kan geven zal hij uiteindelijk vast wel leuk kunnen lopen, zonder spanning. Heb inmiddels wel besloten dat ik er niet mee verder ga. Dus daar hoeven jullie je geen zorgen om te maken. Ik twijfel of het wel zal werken als ik hem naar een prof breng. Ben namelijk bang dat hij daarna weer terug valt omdat ik hem dan niet het vertrouwen kan geven die hij nodig heeft.