Vertrouwen tussen ruiter en paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

daan_balou

Vertrouwen tussen ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:32

Hoi,
Misschien is de vraag hier al ergens gesteld.
Maar ik heb hem niet kunnen vinden.
Ik ben sinds Januari ontelbaar keer van mijn
paard afgevallen.
Dit door omdat het koud is en hij bang is voor
sommige andere paarden.
En dan hij er vandoor gaat. Op zich kan ik hem
vrijwel goed uit houden. tot hij een keer opzij springt.
En dan kan ik niet meer blijven zitten.
Nu is omdat ik er zo vaak van af ben gevallen het vertrouwen
erg geschaft.
En hier baal ik ontzettend van!
En ik zou heel graag willen dat dat weer terug komt met rijden.
omdat ik zoooo graag weer normaal met hem wil trainen.
Het vertrouwen er naast is er echt wel.
Het is ook niet zo dat ik niets meer met hem durf.
Maar het is ook zo dat in dat ene uurtje dat wij kunnen rijden op
stal (hippisch centrum langeweg) het ook heel druk is en hij dan soms
er dus vandoor schiet.
En dat terwijl hij echt een super fijn paard is en ook super fijn te rijden is!
Ik zou zo graag wel normaal met hem willen trainen1 :o

Wie heeft dus de goede tips voor ons?
Ik hoor het heel graag!

Anoniem

Re: Vertrouwen tussen ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:02

Eerst alles uitsluiten waarom hij er zo vaak vandoor gaat. Alleen maar door de kou en andere paarden? Heeft hij het dan koud? Is hij dan te fris? Krijgt hij dan teveel voer?
Eerst dus het voerbeleid gaan nakijken, en niet meer rijden als er andere paarden in de baan zijn.

Verder hulp zoeken, enkel met je instructrice opstappen de eerste paar keer. Je paard moet je aan het werk zetten, bezig houden. Maar dat kan alleen maar als iemand je daarin begeleid.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:06

Het beste is als je alleen zou kunnen rijden, dan kunnen jullie je echt op elkaar richten. Mijn dochter was ook een angsthaas, maar die rijd vaak lekker alleen in de bak. Zeker als het druk is en je bent al bang dat er iets gaat gebeuren dan gaat er zeker iets gebeuren. Mijn dochter doet ook veel grondwerk, daar leert ze hem dingen die ze tijdens het rijden weer kan toepassen. Ze rijd nu zelfs met een ridingsingel, en dat gaat erg goed.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 18:18

Komt hij wel op de wei in de winter? Dit zou ook een oorzaak kunnen zijn voor de frisheid. misschien helpt het om hem veel te longeren, dan kun je aan het vertrouwen werken vanaf de grond en als het goed gaat nog even opstappen.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:10

grond werk!

ga eerst lekker met hem aan de gang met grond werk. dit kun je ook doen als het weer niet mee zit. kijk of er iemand bij je in de buurt je daar (professioneel) mee kan helpen. werkt erg goed voor wederzijds vertrouwen. en anders wat sky_britt ook zegt, eerst longeren en dan opstappen?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:54

De eerste vraag/vragen die in mij opkomt/opkomen: Komt hij dagelijks los buiten? En zo ja, hoe lang? En de volgende vraag/vragen: Op de site staat 1 x per dag ruwvoer, drie keer per dag krachtvoer al naar gelang het voor het paard nodig is. Hoeveel ruwvoer krijgt jouw paard die ene keer per dag en hoe lang doet hij er over om dat op te eten? Hoeveel krachtvoer krijgt hij per voerbeurt en welk krachtvoer is dat?

Daar zou ik eens goed naar kijken. Als hij teveel energie heeft om in dat ene uurtje met meerdere andere paarden te rijden, kan je hem misschien ook voor dat uur eerst longeren, zodat hij daar zijn ei alvast wat kwijt kan. Wie weet wordt hij dan wat minder schieterig en zo kan jij alvast zien hoe zijn pet die dag staat. Als je hem te druk vindt, houd je het bij longeren voor die dag, als je denkt dat hij rustig genoeg is, stap je er daarna voor 5 minuten op. Desnoods alleen stappen. Zo kan je dat dan weer verder uitbouwen. Het is heel vervelend als je vertrouwen een dip krijgt, nu moet je weer zien dat je daar uitkomt. Overigens is de tip om alleen met instructie te rijden ook een goede, maar dan moet hij de andere dagen wel buiten komen. Hetzij los en voor langer dan een uur, hetzij met longeren, dan kan een half uur al genoeg zijn.

Het allerlaatste wat je kan doen is omkijken naar een andere stal waar hij in elk geval wel dagelijks buiten komt en waar meerdere keren per dag ruwvoer gevoerd wordt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 20:34

Hierboven zijn al goede tips gegeven en nuttige vragen gesteld. Daarnaast is het zinnig je af te vragen hoe jij op je paard zit.Ben je gespannen, zet je je onbewust al schrap voor het geval dat ie er weer vandoor gaat? Ben je in staat je paard nageeflijk te rijden met een zachte hand? Komen je hulpen altijd door? Dan bedoel ik: op de momenten dat je paard rustig is, want als hij wegsprint staat ie uiteraard niet aan de hulpen. Ga veel dressuurmatig basiswerk doen met je paard in een rustige setting, zorg dat je ontspannen en in balans zit. Misschien goed voor je eigen vertrouwen als ruiter om af en toe op een ander, minder stressgevoelig paard te rijden. Neem de tijd om dit op te lossen, liever tien stappen terug om het gezamenlijk vertrouwen weer op te bouwen dan het risico nemen dat je straks helemaal niet meer durft te (of kunt) rijden ... Succes!