Tyler v. Wallenstein - 1e keer @HAW

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_pauline_

Tyler v. Wallenstein - 1e keer @HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 14:38

:wave:

Afbeelding

* Tyler - officieel Whit-Out
* Haflinger
* v. is Wallenstein
* m. is Tamilena
* is van 26-02-2006
* B niveau

Tyler rijd ik bij sinds juni 2013 en is van een moeder en twee dochters.

In oktober 2014 hebben we het rijden weer echt en serieus opgepakt na het stilstaan van 4 maanden.
Daarvoor hebben we vooral lekker rond gereden en reed ik
hem af en toe mee in de manege les.

Waar werken we aan?
- Ontspanning, lang en laag.
- Neusje er uit.
- Passen af maken.
- Reactie op been.
- Rechtsom stelling behouden.
- Het werk 'afwisselend' te houden zodat hij niet mee denkt.

- Handen laag houden.
- Minder snel op de binnenhand terug vallen.
- Rug recht houden.

Dan nu de filmpjes.
Tyler rijd ik zonder zweep.

Filmpje van 29-12-2014
Hier werken vooral aan de ontspanning en het volgen van de hand. Dit zodat
als hij weer eens gestrest raakt we hier op terug kunnen vallen. Ook gebruiken we dit voor het in - uit rijden.

Filmpje van 09-01-2015
Hier werken we vooral aan het tempo in de galop en het verruimen en terug
rijden. Ik heb vooral de neiging om hem te veel terug te laten galopperen, waardoor
hij bijna geen sprong ontwikkeld.

Filmpje van 06-02-2015
In dit filmpje zie je goed dat hij graag (te) diep gaat lopen op het moment
dat hij terug moet. We werken hier aan d.m.v. overgangen. Ik moet hier
vooral opletten dat ik mijn hulp rustiger geef. Als ik mijn hulp rustiger voorbereid
kruipt hij ook minder snel achter de LL. Hier werken we echter hard aan.
Ook heb ik de neiging, zoals je zien kan mijn handen op te tillen, resultaat
een paard dat nog dieper gaat lopen.

Video van 06-02-2015
Hier oefenen we het terug en naar voren rijden in de galop. Erg moeilijk
maar hij doet het hartstikke goed zo voor een eerste keer.

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje van 13-02-2015
Een beetje aan het einde van deze video zie je dat hij aanspringt en
slecht terug wilt komen. Dit soort momenten zijn er niet veel meer.
Op het moment dat dit gebeurd krijg ik hem niet meer terug op mijn
zit, een ophouding maakt dat hij nog verder terug komt, maar blijft
galopperen. Dit hebben we opgelost door hem eerst weer naar voren
te laten galopperen en dan opnieuw terug op te vangen.

Filmpje van 13-02-2015
Wederom een filmpje van het schakelen in de galop.

Filmpje van 13-02-2015
Oefenen van het doorzitten op de grote volte zonder aan te springen. Ik
vind het vooral lastig om er dan voor te zorgen dat hij doorloopt zonder
zich op te krullen en ik netjes blijf zitten zonder dat ik terug val op mijn
binnenhand. Maar oefening baart kunst zeggen ze toch?!

Ook hebben we afgelopen zaterdag 14-02 onze eerste wedstrijd gehad.
We hebben 182 en 184 punten gehaald en een 1e plaats.

Afbeelding

Wedstrijd 14-02
Helaas geef ik hier veel meer been dan dat ik normaliter doe. Ook oogt
het wat braafjes en net niet voorwaarts genoeg naar mijn idee. Waarschijnlijk
door de spanning til ik mijn handen meer op / houd ik ze ongelijk waardoor
ik meer terug val op mijn binnenhand.

Commentaar was dat hij vaak net iets te diep liep, geen verruiming te zien
was en te weinig impuls. Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn, maar voor
ons beide was dit de eerste keer en ben ik meer dan tevreden.

Bedankt voor het kijken :evaw:

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:33

Wat leuk om jullie ontwikkeling te volgen!! Ik vind jullie een leuke combinatie, ik vind dat je netjes rijdt en zie een werkwilige pony!! Veel succes!

_pauline_

Re: Tyler v. Wallenstein - 1e keer @HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 16:58

Bedankt voor je leuke reactie :)

D_iantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:13

Ziet er goed uit! Je rijd hem netjes! voor al het eerste filmpje, daar ben ik persoonlijk fan van! Lekker zakken, ontspannen, en de bovenlijn los laten, begin van iedere training vind ik!

Lekker veel oefenen en en je blaast straks iedereen omver met je knappe kind! Succes in de toekomst, en plaats maar vaker zulke filmpjes, ( zitten leuke tips en ideeën bij!)

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 19:08

Dankjewel D_iantha! Bijna van elke les word er een filmpje gemaakt, dus binnenkort komt er vast weer een topic.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:12

Wat een knap dier!!
Denk wel om je handen, vooral in het filmpje van de wedstrijd ben je veel aan het zagen en trekken met je buitenhand! ( dit kan natuurlijk door spanning komen ) Verder netjes hoor :) jullie komen er wel

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 19:19

Handen ben ik me inderdaad bewust van, al zou ik het persoonlijk zelf geen zagen noemen, ik ontken niet dat ik er onrustig ben. Denk dat je vooral doelt op het stuk rechtsom E - H - C? Verder bedankt voor je commentaar! :)

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:24

Wat leuk om je hier op bokt tegen te komen. Ik zie mezelf op het wedstrijd filmpje haha, ik ben diegene met de fjord.
Vond dat je zaterdag heel netjes reed! Hij loopt inderdaad soms net wat te diep, maar volgens mij weet je zelf heel goed je verbeterpunten!
Succes in de toekomst en misschien komen we elkaar nog eens tegen!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:27

De stap ziet er goed uit.

In de draf word imo te lang gewacht met weer voorwaards rijden en dan wordt er te hard gereden ipv actief. Er wordt niet voor gekozen om achter er meer onder te rijden door een kleine ondersteuning met het been, waarom? Op deze manier ga je geen actieve verzameling krijgen.

De galop precies het zelfde. Er word voor gekozen om hard te gaan ipv te activeren. Ik zou er voor kiezen om hem te verzamelen en dan van achter bij te rijden met je been, dat gaat hij springen (dan gaat hij dus NIET harder!). Nu als je weg rijd gaat hij voor maaien ipv strekken, omdat hij die kracht en controle nog niet heeft.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 19:42

Dankjewel __Nina, ik zal sowieso in de omgeving van Gouda blijven rijden, haha.

Peelie, met de stap zijn we heel lang bezig geweest, fijn dat je die er in ieder geval goed uit vind zien. Ik ben het met je eens dat hij in draf en galop achter blijft, waardoor het meer stuwen word dan dragen en wat dan weer aan de voorkant maaien word.

We zijn juist wel bezig met het op de achterhand zetten, juist door de overgangen te maken in de draf en de galop. Alleen ben ik te snel tevreden met het tragere draven en galopperen. Juist met de les word ik weer wakker gemaakt dat hij voorwaartser mag en het te truttig word, er word dus aan gewerkt.

We proberen juist op deze manier ervoor te zorgen dat hij en meer kracht krijgt, zijn passen af blijft maken en voorwaarts denkt zonder te gaan krabbelen.

Of begrijp ik je post nu totaal verkeerd?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:46

Het idee Is juist, aangezien hij wel voorwaards denkt, maar jij zelf nog niet, dat je gedoseerd gaat schakelen. Dus dan moet hij niet vooruit spuwen, maar juist bij een kleine beenhulp meer onder komen. Dan gaat hij dus niet harder, maar ruimer. Op deze manier gaat het krabbelen (wat heel veel hafjes hebben) er uit.

Dus het voorwaards gaan Is bevestigd nu, nu Is het tijd om te gaan doseren en verzamelen.

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:50

Stoere pony zeg!!
Heel leuk om te zien dat je met deze pony precies tegen hetzelfde punt aanloopt als ik met mijn bijrijdpaard. Die loopt ook graag te diep, leuk om te horen dat jullie het eigenlijk hetzelfde aanpakken. Ik ben echter nog meer met de basis bezig (4 jaartjes jonge guppekop) , ik probeer ook vooral alles voorwaarts op te lossen! Eigenlijk wat Nina hierboven zegt, meer oplossen door de achterhand te activeren ipv alleen maar hard gaan, je wilt echt activatie en geen 'renreactie'.Wat ik alleen jammer vond was op de momenten dat hij op jou been zijn neus omhoog gooit dat je dan gelijk weer hard in kwam met je hand om zijn hoofd weer naar beneden te krijgen, je wilt toch juist graag die reactie op je been. Natuurlijk is het niet te bedoeling dat hij dit zo overdreven doet, maar hij luisterd wel naar been = neus eruit en een voorwaartse reactie.
Let er op dat je tijdens het doorzitten geen stoelzit aanneemt, maar zoals je zelf al zei, daar wordt aan gewerkt!
Ik zie inderdaad ook weinig impuls in de proef, terwijl je dat thuis in je training wel laat zien! Durf te rijden, ook in je proeven!
Maar jullie rijden knap rond! Succes !
Laatst bijgewerkt door Iljaa1 op 19-02-15 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:50

ik vind hem iets te diep lopen maar jullie zullen hier vast al aan werken.
was het een officiële wedstrijd?

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 19:59

Peelie schreef:
Het idee Is juist, aangezien hij wel voorwaards denkt, maar jij zelf nog niet, dat je gedoseerd gaat schakelen. Dus dan moet hij niet vooruit spuwen, maar juist bij een kleine beenhulp meer onder komen. Dan gaat hij dus niet harder, maar ruimer. Op deze manier gaat het krabbelen (wat heel veel hafjes hebben) er uit.

Dus het voorwaards gaan Is bevestigd nu, nu Is het tijd om te gaan doseren en verzamelen.

Dit is eigenlijk wat ik onder woorden probeerde te brengen. Maar hier zijn we in de les mee aan het werk, thanks voor je input en uitleg.

Mellissapupapa, ja dit was een officiële wedstrijd.

Iljaa1. Wij rijden met hem ook nog vooral basis hoor. Pakken steeds wat meer stukjes 'oprichting' mee om hem vervolgens weer te laten zakken.
Overigens denk ik echt dat de wat hardere ophoudingen komen door de spanning. Ik probeer juist zo vriendelijk mogelijk te rijden. Ook probeer ik vooral vaak teveel te regelen waardoor ik hem omhoog wil helpen en dat doe ik dus dan met mijn hand.
Volgende wedstrijd gaan we voor meer impuls in ieder geval. :)

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:06

Ik bedoel het ook zeker niet verkeerd!
Wat ik vooral doe, aangezien mijne veel erger opkrult dan de jouwe, echt op m'n been te rijden en zo veel mogelijk van de voorkant af te blijven. Als reactie op mijn been wil ik dat ze per direct haar neus eruit steekt op het moment dat ze iets opkrult. Maar een paar keer in jou filmpjes, zie ik je been geven waardoor de pony een wat grote reactie op neus eruit geeft door de kop in de lucht te steken, probeer dit juist te waarderen met een pony die dit moeilijk vind, dat hoofd gaat vanzelf wel weer naar beneden alsje iets wat weerstand biedt en dat aanvult met je been. De mijne blijft er zo het rustigst en gecontroleerd onder.

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:14

Tyler is ook zoooooveel verbeterd. Ik denk dat ik in het begin kon koprollen met 'm. :') Zal kijken of ik daar nog beeld van heb.

Wat er denk ik ook gebeurd tijdens de proef is dat je het netjes wilt doen. Thuis ben ik veel directer maar ook (vind ik) rustiger in mijn hulpen.
De reactie die hij geeft op mijn been is inderdaad goed, alleen geef ik helaas tijdens de wedstrijd been zonder dat ik het zelf door heb. Wat dus echt een punt is voor de volgende wedstrijd. Wat ik wel doe met mijn hand is als ik het idee heb dat hij opkrult / dat gevoel heb - ik hem omhoog hengel d.m.v. een wat grovere ophouding zodat hij uit mijn hand blijft, aangezien hij dan ook meteen gaat hangen. En als hij daar dan in zijn eigen houding loopt vind ik het moeilijk om hem er weer goed uit te halen. Maar hé, wie zegt dat het allemaal zo makkelijk is, haha.

Vind het erg lastig uitleggen zo. Maar hopelijk is het zo wat duidelijker. Ben ook zeker blij met je feedback hoor!

Iljaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:17

Ik snap je! We lossen het probleem alleen anders op. Er zijn gelukkig meerdere wegen naar Rome ! :)

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:18

Precies en elk paard is ook weer anders! Succes met jouw paardje. :)

Femkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:28

Leuke haf! Ik heb zelf ook een poos een Wallenstein bijgereden. Heel lief dier! Verder vind ik het er vriendelijk uitzien, vooral het eerste filmpje!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 10:26

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 00:05

Wat een leuke combinatie zijn jullie!

Ik vind het er vooral erg vriendelijk uitzien.

Probeer zoals anderen al zeiden, te werken aan de diepte waarin hij loopt en in plaats van je haflinger harder te laten lopen een meer actievere achterhand te trainen die meer onderzet.
Probeer dit steeds kleine stukjes ( dus steeds stukjes verzameling rijden) en bouw het zo langzaam uit.
Houd hierbij goed in de gaten dat jij zelf bij verzameling vragen in je houding ontspannen blijft, hierdoor kun je je haflinger beter ondersteunen.

Af en toe had ik ook het idee dat je erg bezig bent om direct te corrigeren wanneer je paard reageert op jouw hulpen. Zo gooit zij af en toe haar hoofd omhoog, los dit rijtechnisch op ipv haar direct weer naar beneden te vragen met je hand. rij actief door op deze momenten, blijf dingen van haar vragen en houd haar voorwaarts, dan zakt ze vanzelf weer.
Rij lekker veel overgangen en tempo wisselingen, en durf in je proef met net zoveel impuls te rijden als in je training.

Veel succes, jullie zijn een leuke combinatie!

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:28

Wat een heerlijk die is dat zeg! wat een kracht.
Ik zou proberen om niet alleen op de rechte stukken te gaan verruimen in galop (verruimen ipv wat er nu gebeurt, namelijk hard, maar dit is al netjes aangekaart). Op de voltes een paar passen weg en weer terug. Het is denk ik ook handig om te proberen te schakelen op je zit, dit maakt het namelijk (na heel wat oefenen) makkelijker om grotere passen te maken ipv te versnellen. Ook zou ik kortere stukjes schakelen, aangezien hij nu net wat te veel explodeert. Sneller aan de rustige hulpen en vooral lekker blijven rijden, want jullie zijn leuk op weg!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:33

Corien, ik ben blij dat jij het zelfde ziet en zegt wat ik zie en zeg.

Ik denk dat je door je hulprn te verfijnen in korte tijd heel veel verbetering kan krijgen in zijn gangen. Meer dan je zelf denkt TS

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 19:52

Zodine1990, We zijn flink bezig met het niet te diep lopen. Het is iig al een hele grote vooruitgang met eerst.
Ook trainen we juist met kleine stukjes verzameling vragen en dan weer naar voren. Dit doen we kleine stukjes omdat het zoveel van hem vraagt. Ook ben ik veel bezig met overgangen.

Het klopt ook zeker dat ik teveel wil corrigeren. Hier zijn we ook hard mee aan het werk, maar het is niet ineen weg. Ik ben me hier wel erg van bewust.

Corien, we proberen juist tijdens het rijden te schakelen op de rechte stukken en tijdens het rijden van voltes. Dat hij vooral versnelt ipv verruimt ben ik ook helemaal met je eens. We zijn er hard mee bezig om hem van achter actiever te maken zonder dat hij naar voren versneld. Juist vandaag en gisteren tijdens de les veel aandacht aan besteed.
Maar als je ziet van waar we komen is het al gigantisch verbeterd. Logisch dat jullie dat niet kunnen weten aangezien ik daar geen beeld van heb.

Dat ik mijn hulpen moet doseren kan ik je ook alleen maar gelijk in geven, ik doe hard mijn best maar wil hem teveel helpen en doe dan veel te veel.
Schakelen op zit ben ik mee bezig, maar betrap me zelf nog dat ik teveel aan de voorkant zit.

Hopelijk heb ik zo een beetje uit kunnen leggen dat ik weet waar aan gewerkt moet worden en dat ik ook hard mijn best doe. En op welke manier we dat doen.

Peelie, ik denk ook zeker dat dit paard meer kan en kan leren dan dat ik nu laat zien.

Beide thanks voor de input :)