Fries galoppeert niet onder zadel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simone1993

Fries galoppeert niet onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 21:02

Mijn fries van bijna 5 wil tot op heden niet(goed) galopperen onder het zadel..
In het begin is mij linksom met heeeel veel moeite gelukt. Rechts nog nooit. Zo gauw ik
een tikje met de zweep geef dan komt hij zo ver terug dat ik moeite heb hem in draf te houden..
Als hij ergens van schrikt of vrolijk in het land is, galoppeert hij zo aan alsof het niks is, dus hij kan het zeker wel.

Aan de longeerlijn wil linksom redelijk goed, rechtsom wil haast niet. Hooguit 5 pasjes.. Iemand een tip?

Ik heb hem sinds januari. Daarvoor is er weinig mee gedaan.

_Lisaa_

Re: Fries galoppeert niet onder zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:04

Volledig nagekeken door de dierenarts dat hij/zij geen pijn heeft en daarom niet wilt aan galopperen rechts om?

Misschien heeft je fries ergens pijn in het lichaam waardoor rechtsom niet wilt lukken..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:05

Zal voor een groot deel te maken hebben met dat je fries nog niet voldoende kracht heeft voor de galop. En zo te lezen is ze links al sterker dan rechts. Zou voorlopig de galop onder het zadel even vergeten. En daar dan vooral bezig gaan met je paard losser en sterker te maken in de stap en draf.
De galop zou ik dan blijven oefenen aan de longe. Je zult merken dat als je paard dan sterker wordt, dat hij/zij ook langer in de galop blijft.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:09

Mijn vroegere fries vond dat ook moeilijk, veel oefenen in het bos op lange stukken rechte stukken hielp. Daar vond hij het niet moeilijk/ wel leuk om aan te springen. En tegelijk zijn achterhand trainen zodat het makkelijker voor hem word

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:54

Rijd je het paard nageeflijk, ook in de overgang? Tik je hem met de zweep in galop? Wat gebruik je nu precies als hulpen? Geef je hem voor voldoende ruimte, alsin; teugels echt lang? Heb je al eens geprobeerd hem in galop te laten 'vallen'?

waldo199

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 21:59

Hoelang hb je dit paard al?
Lijkt precies op t probleem dat ik had met een Verzorg fries
Mag ik misschien weten wie de vader is ?

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 22:45

Bedankt voor de reacties die ik al heb gekregen.

_Lisaa_; Hij is niet officieel gekeurd voor/bij aankoop. Wel heeft de DA hem eens zien lopen op het harde en zachte bodem. Toen geen problemen gezien.

FriesWytske; oké ja dat zou ook kunnen. Was anders ook van plan om eerst te zorgen dat hij aan de longe gaat galopperen.

Blabla1980; ohja dat heb ik bij de manege ook gehoord. Ik ben zeker van plan om dat eens te gaan uit proberen.

Anneliesdj; hij loopt redelijk nageeflijk. Ik gebruik zweep en sporen. Hij is ook nog niet voorwaarts genoeg, daar zal ik ook aan moeten werken. Ik probeer het ook wel eens met een los teugeltje. Wat bedoel je met 'in galop laten vallen'?

Waldo199; je hebt pb

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:54

Heb je les? Zo nee les nemen.

Sommige friezen hebben nu eenmaal moeite met de galop.
Wat voor type fries is het? Nieuwe of oude type?
Die van mij heeft er nooit echt moeite mee gehad ging wel hard maar nu ze meer kracht heeft gaat het veel gecontroleerder.
Maar sporen zijn bedoelt voor verfijning van je hulp niet het aan je been krijgen daar moet je gewoon heel conseqent in zijn eerst kleine hulp daarna een grotere en dan de zweep. En dat volhouden

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 22:57

Waarom sporen als je paard nog niet voorwaarts genoeg is? Lijkt mij dat je dan eerst de beenhulpen is goed moet bevestigen voor je met iets anders begint. Heb je begeleiding?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:01

Is het zadel ook als eens nagekeken? Misschien ook eens nalaten kijken door een osteopaat/fysiotherapeut, zeker omdat het maar op een hand is zit hij misschien wel ergens vast.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 23:02

Misschien is door de molen laten halen door een DA? of een osteopaat naar zijn rug en de rest van zijn lichaam te laten kijken zodat je zeker weet dat dat het probleem niet is? Misschien zit hij ergens vast in zijn lichaam. Vraag me dat af vanwege dat hij het aan de longe ook niet doet rechts om, althans met veel moeite..

Je zadel ligt verder goed? :)

edit; ohh Brechtje was me net voor haha!

Veel trainen wat betreft het niet voorwaarts enzo, zou daar mee beginnen en de galop even laten voor wat het is, eerst je paard aan je been krijgen voorwaarts en actief. Eerst de moter aan krijgen vanuit achter en vanuit daar pas verder gaan kijken, misschien les gaan nemen bij iemand als je dat nog niet doet?

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 23:14

Ik krijg wekelijks les. Voordat ik hem kocht was het zadel wat er op lag niet helemaal meer passend. Nadat ik hem gekocht is er gelijk een goed passend dressuur zadel op gegaan. Ik denk dat die van mij meer de nieuwere type Fries is. Reed in het begin wel zonder sporen. Het zijn ook kleintjes met rond knopje. Stelt eigenlijk niet veel voor met wat ik wel eens zie. Osteopaat kan ik eens over nadenken ja.

Jamiejoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 08:12

Je moet eerst zorgen dat de basis erin zit. En daar hoort je beenhulp ook bij.
Wat galop betreft zou ik eerst gewoon zorgen voor meer balans en kracht dan komt het van zelf wel. Niet te veel willen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:09

Simone1993 schreef:
Anneliesdj; hij loopt redelijk nageeflijk. Ik gebruik zweep en sporen. Hij is ook nog niet voorwaarts genoeg, daar zal ik ook aan moeten werken. Ik probeer het ook wel eens met een los teugeltje. Wat bedoel je met 'in galop laten vallen'?

Sporen weg, stoppen met nageeflijk rijden (werkt alleen als rem) en eerst zorgen dat hij aan je been gaat. Als je de basis er niet in hebt hoor je niet met sporen te rijden en hoor je niet aan nageeflijkheid te denken.
In galop laten vallen doe je door uitgestrekt te draven en dan dus nog even door te vragen zodat het paard zelf in galop valt omdat hij niet harder kan draven.

Daarbij klinkt dit typisch als 'achter de teugel kruipen', iets waar veel Friezen een voorkeur voor hebben. Als hij niet voldoende aan je been is en hij remt juist af als je hem voorwaarts wilt rijden, dan is de nageeflijkheid die je hebt niet 'echt' dus kun je daar beter zsm mee stoppen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 19-02-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:12

anneliesdj schreef:
Simone1993 schreef:

Sporen weg, stoppen met nageeflijk rijden (werkt alleen als rem) en eerst zorgen dat hij aan je been gaat. Als je de basis er niet in hebt hoor je niet met sporen te rijden en hoor je niet aan nageeflijkheid te denken.
In galop laten vallen doe je door uitgestrekt te draven en dan dus nog even door te vragen zodat het paard zelf in galop valt omdat hij niet harder kan draven.

Helemaal mee eens. Zolang een paard nog geen balans onder het zadel heeft en niet genoeg kracht, van die voorkant afblijven. Die nageeflijkheid komt wel als ze daar klaar voor zijn.

Viverelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 11:23

Ik ken dit probleem Met mijn welsh merrie. met inrijden etc. Ging alles prima snel alles bevestigd. Doorrijden ging verder ook prima. Nu de laatste tijd begint ze wat van die jonge paarden paardenstreken te krijgen. Dus veel bokken niet door willen lopen niet willen galopperen.
De dierenarts/fysio/zadelmaker denkt dat t met rijtechnisch te maken heeft. Bij mijn merrie helpt consequent zijn dus sporen er af en voornamelijk naar voren rijden. Nagevelijkheid komt van zelf als ze/hij naar voren is.

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 13:54

Bedankt voor de reacties. Mijn Fries loopt van zichzelf al snel nageeflijk. Als ik probeer te galopperen (of goed voorwaarts wil draven) dan heb ik juist vaak mijn teugels heel los. Maar hij gaat dan juist vaak achter de loodlijn. Om het zo even te zeggen.
In de galop laten vallen probeer ik ook voornamelijk. Met dat losse teugeltje. Maar dan wil hij terug nar stap.. dan moet ik ontzettend veel moeite doen om hem in draf te houden op dat moment.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:36

Zoals ook al door een paar anderen is gezegd , dit paard is onvoldoende voorwaarts en reageert blijkbaar niet of onvoldoende op jouw beenhulpen. (het paard is dus niet aan het been zoals ze dat noemen)
Jij moet daar nu onder begeleiding aan gaan werken dat jouw paard dadelijk en echt onmiddellijk reageert wanneer jij been geeft, en met been geven bedoel ik dus echt super zacht, dus niet trappen of niet slaan, je moet denken dat jouw been een vlieg is die even land. (elk paard kan een vlieg voelen landen, dus het paard zal jouw been/kuit ook wel voelen)
Om dit aan te leren , dit is veel moeilijker dan het lijkt, maar het kan zeer zeker wel , ook met jouw paard dat staat als een paal boven water, daar moet je dus ook echt in geloven.
actie moet zowiezo een reactie geven, en dit dus zonder enig compromis.
Jij zegt ik rij nu met zweep en ook met sporen, sporen zijn niet geschikt om in dit stadium van opleiding mee te rijden, je bent nu dus zelf het paard aan het aanleren echt niet te reageren op jouw been, en dat is dus net het tegengestelde van wat je wil bereiken , dus niet zo verder doen maar echt het paard leren te reageren op bijna enkel het gevoel van...... als jij voorwaarts denkt zou het paard bij wijze van spreken al moeten versnellen.
Zoek specifiek instructie, en doe niet verder zoals je bezig bent, je maakt nu het probleem alleen maar erger.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:35

Simone1993 schreef:
Bedankt voor de reacties. Mijn Fries loopt van zichzelf al snel nageeflijk. Als ik probeer te galopperen (of goed voorwaarts wil draven) dan heb ik juist vaak mijn teugels heel los. Maar hij gaat dan juist vaak achter de loodlijn. Om het zo even te zeggen.
In de galop laten vallen probeer ik ook voornamelijk. Met dat losse teugeltje. Maar dan wil hij terug nar stap.. dan moet ik ontzettend veel moeite doen om hem in draf te houden op dat moment.

Precies dat dus, lees mijn eerdere reactie's nog eens :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:37

anneliesdj schreef:
Simone1993 schreef:

Precies dat dus, lees mijn eerdere reactie's nog eens :D

Maar even offtopic: Maar als ze achter de loodlijn lopen, dan lopen ze toch niet na gevelijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:38

Mijn fries kan ook moeilijk galopperen, links veel beter als rechts.
Ik ga zodra het weer het toe laat het bos in. Lekkere lange galoptrainingen doen. (wel opbouwen natuurlijk) Gewoon heel veel galopperen in het bos, lange rechte stukken. Misschien heb je hier wat aan.

TessVb

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:50

Had ik ook met mijn paardje ik heb gewoon heeeel veel geoefend door een balk op ongeveer 30 cm te hangen en dan een kleine volte over de balk heen en dan even rechtdoor rijden zo dat ze niet weer over die balk heen moet als ze goed zit en als ze niet goed zit weer beetje terug halen en op nieuw proberen. Succes !!

Michel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:06

Is waarschijnlijk een balansprobleem. Gewoon blijven oefenen!

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 15:49

Eventjes een update :) Hij is al veel meer voorwaarts en de linker galop gaat echt al super goed! Hij galoppeert nu gewoon aan waar ik dat wil hebben. Hij wil dan wel heel graag met zijn hoofd naar de buitenkant gaan, waardoor het nog wel lastig is om een fatsoenlijke ronde te maken. Maar ben al lang blij dat hij in eerste instantie doet wat ik van hem vraag.

Rechts gaat nog wel moeilijk, maar dit is ook zijn moeilijke kant. Hij springt dan aan in de linkergalop. Maar hier gaan we nog flink mee oefenen :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:31

Hoofd naar de buitenkant is een balansprobleem, je paard zoekt steun aan de bakrand. Ik zou op zoek gaan naar een instructeur die ook aandacht besteedt aan rechtrichten.