Ik heb een vraag Ik heb een merrie staan van 15 En staat nu een paar weken stil Nu heeft ze weinig tot geen bespiering op haar kont en rug Ben al begonnen met longeren Is rijden nu ook verstandig? Nu ze vrij weinig rug bespiering heeft Je ziet echt haar ruggengraat dus geen bespiering ???? Dubio?
Als je echt haar ruggengraat ziet is ze dan niet gewoon erg mager/schraal? Moeilijk te zeggen of je kunt gaan rijden maar het lijkt me beter om eerst nog even te blijven longeren en goed voeren.
horse_dordt
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-15 00:17
Nou mager is ze niet ze heeft echt een pens hangen! Daar zeg je u tegen moest zelfs een andere singel halen omdat ze te dik was geworden Dus mager is ze niet alleen de bespiering boven op is weg
Heb je geen foto? ik heb nu een heel gek beeld van het paard
horse_dordt
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-15 00:21
Ik weet niet hoe ik een foto erop moet zetten
justkid
Geplaatst: 18-02-15 00:25
Heb je foto's op je pc staan? dan kun je ze gemakkelijk uploaden, moet je als je een berichtje typt even eerst op voorbeeld klikken dan zie je "upload" in het vak staan. Daarna wijst het zich vanzelf (denk ik )
Ik kan me voorstellen dat je hier twijfels bij hebt. Nog wat meer longeren voor je erop stapt is misschien wel verstandig maar als jij een goede ruiter bent die het paard goed kan trainen en ook weet hoe en wanneer te stoppen dan zou ik het doen. (lekker vaag antwoord) Heb je wel een goed passend zadel? het lijkt of het zadel hiervoor niet goed lag. Ik kijk dan naar die "bult" naast de schoft en de deuk erachter. Ze is wel apart gebouwd of erg verkeerd gereden als dit het resultaat is na een paar weken stil staan Mijn merrie is ook 15 en staat ook wel eens een paar weken stil in de zomer maar dan ziet ze er heel anders uit. (zie profiel)
pien_2010
Geplaatst: 18-02-15 16:04
Mijn paarden met onbeperkt hooi en weidegang hebben een echte grasbuik.
NOOIT kijk ik naar de buik als het gaat om in te schatten of de paarden te dik/ mager zijn. altijd kijk ik naar het gebied waar het kuiltje zit voor de achterhand. Geen kuiltje = te dik, klein kuiltje = goed, diepe kuil is veels te mager.
Ondanks die pens is jouw paard dus veels te mager, want ik zie een heuse diepe kuil. Roept bij mij vragen op als: wordt hij regelmatig ontwormd? (Dus heeft hij wel of geen wormen), krijgt hij genoeg muesli c.q. krachtvoer, vitamine etc.
Mijn paarden zijn vanwege de winter al twee maanden amper of niet gereden. Maar die ruggen zien er gewoon perfect uit. Alleen zit er nu iets meer zacht weefsel (vetjes) in plaats van de harde spieren die ze hadden. . Kwestie van over een of twee weken zadel erop gooien en rustig via buiten ritjes weer op gaan bouwen. KOmt goed. In de zomer lopen daar weer de koning (dan 20 jaar) met zijn koningin (dan 12 jaar).
Ik denk dat het goed is als je dus jouw paarden eens laat zien aan een dierenarts en om advies gaat vragen. Foto's kunnen namelijk ook erg vertekenen.