Ik vergeet mijn buitenteugel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Ik vergeet mijn buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:19

sinds een klein jaartje ben ik het paardrijden weer aan het oppakken. Op de stal waar het paard van mijn zus staat, staat ook een paard die destijds een ruiter kon gebruiken.

Het paard grotendeels onbeleerd. Aan de longeerlijn loopt hij netjes nagefelijk, is hij goed aan de hulpen, tijd voor een stapje verder dus; onder het zadel. Voor mij is dit allmallemaal redelijk nieuw, ik heb hiervoor enkel recreatief gereden en daarnaast ook nog weinig ervaring met jonge paarden.

Het rijden gaat super goed, en we kunnen de lat steeds hoger gaan leggen. Rondjes stappen zijn serieuze dressuurlessen geworden. Nu komt het probleem; ik vergeet mijn buitenteugel.

Als het paard uit de bocht drijgt te vliegen ben ik geneigd om dit met de binnenteugel op te lossen ivp met de buitenteugel. Inmiddels zijn we ons hiervan bewust, en werken we hier hard aan. Toch ben ik heel benieuwd of iemand van Bokt misschien voor mij een gouden tip heeft :)

Sjolvir

Re: Ik vergeet mijn buitenteugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:21

Je bent er al achter dat hoe harder jij aan de binnen teugel trekt hoe meer je paard naar tuien uitzwaait en doordendert en de bocht uit vliegt.
Dus inderdaad buitenkant begrenzen, dus buiten teugel eraan houden.
Zelf kijken naar de kant waar je heen wil, niet die waar je denkt dat het paard heen wil gaan.

Pak gewoon een les, zeker met een jong paard kan dat zo handig zijn.
Heb met mijn jonkie ook gewoon gelest bij iemand die veel jonge paarden rijdt, die had echt gouden tips!

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 21:25

Sjolvir schreef:
Je bent er al achter dat hoe harder jij aan de binnen teugel trekt hoe meer je paard naar tuien uitzwaait en doordendert en de bocht uit vliegt.
Dus inderdaad buitenkant begrenzen, dus buiten teugel eraan houden.
Zelf kijken naar de kant waar je heen wil, niet die waar je denkt dat het paard heen wil gaan.

Pak gewoon een les, zeker met een jong paard kan dat zo handig zijn.
Heb met mijn jonkie ook gewoon gelest bij iemand die veel jonge paarden rijdt, die had echt gouden tips!

Tot nu toe heb ik nog maar 2x zonder instructrice gereden. Alleen besef ik telkens weer te laat dat ik aan de binnenteugel zit terwijl dat helemaal niet nodig is. Met als resultaat dat het paard af en toe geen idee heeft wat ik van hem vraag

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:28

Misschien een idee om met alleen buitentuigel een keer te rijden.
Dit heb ik ook een les gedaan met mijn verzorg paard van 4. Werkt best goed. Je wordt er iedergeval bewust van dat je heel veel met zit/been en je buiten teugel kan doen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 09:26

Ik sluit me bij Kosseh aan, als je je buitenteugel vergeet, laat je binnenteugel dan los, dan ga je vanzelf je buitenteugel opzoeken. Let er ook goed op dat je rechtop blijft, ook in de wendingen. Veel ruiters hangen in de bocht naar binnen, waardoor het binnenbeen van het paard zwaarder belast wordt, waardoor het paard niet op 4 benen door de wending kan komen, met als gevolg dat het paard zicht niet veilig voelt om te wenden, en daardoor rechtuit gaat, of door de bocht komt vallen als er geen rechtdoor mogelijk is (zoals in een hoek).

friske54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:29

Als je je binnenteugel los laat, ben je dan niet je hele aanleuning en ontspanning kwijt?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:31

Iedere keer als je langs de B komt denk je " hoe is mijn Buiten teugel nu?" Bij de A denk je "hoe is de Aanleuning?" Rete irritant in t begin, maar later wordt t n automatisme.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:32

friske54 schreef:
Als je je binnenteugel los laat, ben je dan niet je hele aanleuning en ontspanning kwijt?

Dat is dan geen echte Aanleuning he? Je kunt geen aanleuning hebben op maar een teugel

friske54

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:36

Nee daarom zeg ik, als je je binnenteugel los laat....

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 10:38

Oh. Zo bedoel je. :) nou ja dat is toch niet erg als t daarna beter wordt?

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 12:40

Wauw! Wat een super goede tips! Ik ga vanmiddag weer rijden en ga het meteen uitproberen :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 13:57

Het kunnen loslaten van de binnenteugel is juist een bevestiging van de juiste stelling, buiging en aanleuning.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:04

Angela schreef:
Het kunnen loslaten van de binnenteugel is juist een bevestiging van de juiste stelling, buiging en aanleuning.

Dat weet ik, die hoor je in principe gewoon te kunnen ontspannen. Wat ik me wel nog afvraag is of het erg is als ik de binnenteugel los laat terwijl de aanleuning niet goed is

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:07

TS.. zijn hoofd moet voor zijn lichaam blijven.. ;)
Zie je dat het hoofd teveel opzij gaat, pak je dus die buitenteugel erbij, of los je wat binnenteugel.
Loopt hij nog weg over die buitenkant, let dan eens goed op je eigen balans en zit recht op je paard.
Je hebt nl goed kans dat jij jou bewust op de buitenkant zet, waardoor hij het zichzelf makkelijker maakt ;)

Ik ben van mening dat lossen van je binnenteugel niet erg is.. :n
Aanleuning komt vanzelf naar mate je paard rechtgericht is; een jong paard is veelal nog zoekende naar balans..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:08

Hoe bedoel je precies dat de aanleuning niet goed is? Bedoel je dat je geen (min of meer) constant contact tussen je hand en de mond van je paard kunt maken, of dat hij nog niet nageeflijk (rond) loopt?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:13

Het ene paard is het andere niet.. de ene loopt makkelijk nageeflijk, de andere juist niet..
Het belangrijkste is dat je paard voorwaarts is en tegen je hand aan wilt lopen, waar jij als ruiter een lichte verbinding gaat onderhouden met op beide teugels evenveel druk.

Sterrenkijken is natuurlijk voor geen 1 paard goed, maar liever een neus eruit en correct lichaamsgebruik, dan geforceerd rond moeten lopen en niet de correcte spieren moeten gebruiken.. ;)

Dus.. focus je niet op het nageeflijk moeten lopen.. maar rij vanuit je been naar je hand, en geef daar een constante verbinding op 2 teugels.. dus ook in de wendingen.
Let hierbij heel goed op de balans van jezelf ;)

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 14:33

Hij zoekt mijn hand super op, en is ook licht in de mond, wel wilt hij de laatste tijd gaan hangen, en best diep lopen. Ik ben echter hem niet naar beneden aan het dwingen.

Ik ga vanmidddag de focus wat meer leggeb op het balans van mij en het dat van het paard. Misschien dat even de gedachten op wat anders, en recht richten al heel wat doet :)

Misschien is mijn zus vanmiddag zo lief om wat foto's te maken. Dit zal voor jullie wat makkelijker zijn mrt het beoordelen

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 14:37

Ah.. ben benieuwd..

Op het moment dat hij teveel gaat zakken geef jij been voorwaarts.. en dit doe je ook als hij toch over de schouder weg wilt lopen.. ;)