Fee (v. Vitens x Sirius) na 4 maanden weer aan het werk.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Fee (v. Vitens x Sirius) na 4 maanden weer aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 15:46

Ja, alles zat zo'n beetje tegen wat maar kon. Maar het kwam er op neer, we hadden geen bak OF geen zadel.

Sinds kort heb ik nu een nieuw zadel. Helaas is Fee wat aan de .. eh.. mollige kant, dus schuift het wat naar voren. Hier zijn we mee bezig!

Fee is een bijna 5 jaar oude merrie van Vitens x Sirius (Gelders) en is nu anderhalf jaar onder het zadel.
We hebben vaker wat langere rust periodes tussen door en meestal doet het haar erg goed. Helaas is ze nu wel erg dik geworden, maar dat hebben we er hopelijk snel weer af.

We hadden deze keer les van Bea Aalbers en dat was erg leuk en leerzaam! Fee was een beetje stout, maar verder erg braaf zoals ik haar ken. Het was inladen en er na 4 maanden zo weer op klimmen.
We zijn vooral bezig met voorwaarts, actief houden en lekker ontspannen.
Galop is nog erg moeilijk voor ons (lees; mij.)

Dit is Fee:

En zo reden we in het najaar.
Afbeelding

En dit was afgelopen zaterdag. :)
Eerste galop barste de bom even
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Eindelijk wat actiever, dit was net na de (rampzalige galop)

Afbeelding

Afbeelding
~~}>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Uitdraven.

Caesar

Re: Fee (v. Vitens x Sirius) na 4 maanden weer aan het werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:32

Ik heb het idee dat je paard er in het najaar vorig jaar beter voorstond dan nu. Paard toont daar actiever, vrolijker en jij zit ook stuk beter.

Of dat met je zadel / tijdje niet rijden / bokkensprongen etc te maken heeft weet ik niet, en van 1 foto kun je ook niet veel afleiden, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:34

Ik had vreemd genoeg hetzelfde idee :)

Zit het nieuwe zadel wel helemaal goed? Ze oogt niet enorm dik, en een zadel hoort niet te schuiven. In combinatie met de bokkensprongen en het minder actief (lijken te) lopen, ga ik twijfelen aan het zadel.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:02

TS geeft aan 4 maanden nauwelijks tot niet te hebben gereden. Lijkt me niet meer dan logisch dat ze voorafgaand aan deze periode beter liep dan nu.

Fijn dat je nu weer kan rijden.
Ze moet inderdaad weer wat losser worden in het lichaam en wat actiever, maar dat komt wel goed. Zeker als je haar weer meer gaat trainen.Gewoon lekker door oefenen ts, het komt allemaal wel weer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:39

Fijn dat alles nu weer de goeie kant opgaat ! :j
Alleen twijfel ik een beetje aan dat zadel...ligt veels te ver naar voren, volledig op haar schouders en geeft zo druk op spieren waar het absoluut niet hoort. Ook als een paard wat dikker is, mag een goedpassend zadel niet naar voren gaan schuiven. Misschien toch nog even de zadelmaker erbij halen ?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:42

'Vreemd genoeg hetzelfde idee' is niet zo vreemd genoeg. Ze heeft 4 maanden niets gedaan. Als ik zelf rij, laat ik de galop een beetje voor wat het is. Nu had ik les dus kon er niet onderuit. Ze heeft altijd gebokt in de galop, dat is niet iets nieuws. Het zadel is 4 maand geleden gekocht dus geen wonder dat het nu niet meer zo fijn licht met 50 kg meer. :D
Maar het zadel is tijdelijk dus we zijn er mee bezig zoals ook in de OP stond.

Ze is ook niet enorm vet, ze is wel heel rond. Ik merk zelf dat het zadel naar voren schuift sinds ze ronder is geworden. (Wat ook niet gek is)

Maar zoals ik al zei en ook in de OP zijn we hier mee bezig!

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:49

Ik vind het er eigenlijk helemaal niet zo gek uitzien. Het is een jong paard en dan 4 maanden stilstaan, wat zal ik zeggen... Mijn paard is dan een stuk minder stuurbaar.

Ik heb het idee dat jij zelf ook niet zo lekker in dit zadel zit, goed dat je daar nog mee bezig bent. Probeer je handen recht te houden, ik zie ze op sommige foto's wat omver kukelen, zo loopt de thee uit de kopjes :D

Lekker doortrainen, komt het vast helemaal goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:53

Het is een typische Sirius om te zien
Af en toe zo'n bok is ook typisch voor Sirius nakomelingen omdat ze te strak op de lendenpartij zijn
Hier kan je gerust eens een fysio/osteo bijhalen want het is echt een probleemgebied voor paarden met zo'n bouw. Verder veel over de rug rijden en longeren en balken/hindernissen gebruiken, dan krijg je dat bekken wel wat beter. En juist wel galopperen, evt in verlichte zit en rechtuit
Overigens vind ik haar ook niet te dik
Beetje overconditie kan bij zo'n paard geen kwaad als je nu spieren gaat kweken

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:58

Bedankt!
Ze wordt inderdaad regelmatig gekraakt, om die reden. Ze is nog maar piepjong eigenlijk, daar verkijken veel mensen zich op. 1,5 jaar onder het zadel betekend natuurlijk niet 1,5 jaar keihard trainen. :D we hebben het heel speels opgepakt allemaal en ze wordt echt rustig door gereden. Ik ben heel zuinig op haar, daarom ook w.b.t het zadel.

Een bok hoort er wel bij hoor, bij haar. Als er geen reactie op been komt, krijgt ze een tik met de zweep en ze laat met heel veel gemak zien dat ze dat niet leuk vind. :=

Longeren doen we regelmatig en pakken we nu weer rustig op. Ze vind dat erg leuk! Vrijspringen en balkjes draven vind ze ook leuk. Ik zie dat ze dan haar lichaam beter gebruikt.
Aan mij is inderdaad nog veel te sleutelen. :D Bedankt voor de tips.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 18:02

Ik zou haar toch liever weer in conditie longeren dan rijden, je ziet aan de foto's al dat het zadel heel ver naar voren schuift, straks heb je nog meer problemen bij. Je zegt dat ze altijd al gebokt heeft, natuurlijk kan dat het karakter zijn maar ik ken de meest brave paarden, leg er een niet passend zadel op en ze bokken.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:51

:+:

Ik zou der ietjes ronder en lager instellen. Ciezel bleef ook makkelijk hangen in de vlakke houding en rond instellen hielp bij haar heel veel.

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 19:33

Ik denk dat je vanuit jezelf winst kunt behalen door je onderbenen iets naar achter te leggen (in lijn met je heupen/schouders). Dan stuw je namelijk minder met je zit en zul je losser in je zadel zitten zodat je fijner met het paard mee kan bewegen.