Wat doen bij een geblokkeerd paard op wedstrijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berdien85

Wat doen bij een geblokkeerd paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:53

Ik wil 'm hier toch even neerleggen...

Om even een beeld te schetsen. Een klein jaar geleden ben ik met mijn paard aan de wedstrijden begonnen. Ze vond dat berespannend en liep dan ook in de proef vaak op de rem. No worries, gewoon lekker kilometers maken. We hebben een paar winstpunten gereden en toen kwam er een blessure.

Thuis was ze ook niet erg scherp aan mijn been.

Nu ben ik na 2/3 maanden weer begonnen met de wedstrijden. Ik train thuis heel erg op actie reactie en ze is thuis inmiddels ook lekker vlot. Middendraf zet ze echt af bijvoorbeeld. De eerste wedstrijd was 2 weken terug. Ik heb heerlijk gereden, ze deed wat ik vroeg op de galop na. Alleen was de bak ook erg nat, en kon ik dat haar niet kwalijk nemen.

Afgelopen weekend weer wedstrijd. De training 2 dagen ervoor was heel fijn. Bij het inrijden voelde ik het al, een rem.. Veel overgangen gaan rijden, maar ik kreeg de rem er niet af. Ook in de proeven niet. Natuurlijk hele lage punten gereden en geen goed gevoel.

Belangrijk om te weten: Beide wedstrijden was ik zelf behoorlijk gespannen.

Ik vraag me af wat hier aan ten grondslag ligt? Zijn het mijn zenuwen? Maar waarom die 1e wedstrijd niet? Wat kan ik er aan doen?

Ik ben benieuwd wat jullie er van denken?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:58

Ik denk dat een groot deel hiervan te wijten is aan de spanning die jij hebt. Is het niet een idee om aan een aantal proefgerichte clinics / onderlinge wedstrijden mee te doen of gewoon elders op locaties te gaan rijden?

Waarom jij nu meer spanning bent gaan creëren weet ik natuurlijk niet. Misschien wil je te graag dat het goed gaat en blokkeer je zelf daar op?

ellissofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:00

misschien helpt het om vaker op onbekend terrein te rijden? dus niet alleen wedstrijden, maar ook gewone trainingen. het kan ook zijn dat jij anders gaat rijden op wedstrijd dan hoe je thuis rijdt en dat jouw paard daarop reageert door zich anders te gedragen. dan zou je kunnen bekijken wat je dan anders doet en dat veranderen. probeer los te rijden op wedstrijd zoals je thuis ook losrijdt.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:01

Ik denk dat hier toch jouw spanning meespeelt. En waarom dan de eerste keer niet. Misschien omdat jijzelf toen ook geen verwachtingen had. En nu wel, omdat het de vorige keer wel goed ging.
Misschien ga jij doordat jij spanning hebt heel anders rijden op wedstrijd. Kan zijn dat je meer gaat knellen met je bovenbenen. Of in je handen ongemerkt iets strenger bent.
Om echt een oordeel te kunnen vellen is het handig om een filmpje van jouw rijden te plaatsen. En dan eentje van hoe je thuis rijdt en hoe je op wedstrijd rijdt.

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:02

Misschien kun je je paard wat vaker mee nemen naar vreemd terrein en dan stukjes uit je proef rijden.
Dan kun je meteen inhaken op problemen als ze nog klein zijn.
En een keer mee nemen naar de locatie waar je gaat starten.
Dan heeft je paard het al eens gezien en is het niet meer zo spannend.
Ook jouw spanning werkt mee, probeer je paard zo goed mogelijk te helpen en rijd van onderdeel naar onderdeel.
Ook tussen de onderdelen is er vaak genoeg ruimte om je paard fijner te krijgen.
Blijf zelf goed op je ademhaling letten.
Het blijft denk ik een kwestie van kilometers maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:02

Met lesklanten die tegen dit probleem aanlopen, ga ik lekker op locatie werken. Gewoon bij bevriende maneges of andere lesklanten. Wennen aan ander terrein voor paard en ruiter, en voor ruiter ook aan publiek aan de kant.

Zit er een ORUN-lesgeeflocatie bij je in de buurt? Misschien is het een leuk idee om je daar op te geven als ruiter waar de cursisten op kunnen oefenen in lesgeven. Heeft iedereen wat aan, en is over het algemeen hartstikke leuk om te doen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:03

Een paard voelt een vlieg dus als jij ook maar een paar spiertjes aanspant in je been dan heeft je paard al zo iets van O Jee, wat gebeurt er. Ga eens HC starten zodat er dus helemaal niets op het spel staat.
Ik denk echt dat het bij jou weg komt.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 13:04

Ja daar hebben jullie wel een punt. Vooral wat jij zegt FW.. Dat ik er de eerste keer blanco in ging, maar omdat dat zo goed ging hoopte ik nu op meer misschien.

Ik heb me toevallig opgegeven om voor te rijden bij een jurycursus :+ Hopelijk heb ik daar al wat aan. Filmpjes zal ik nog even proberen te regelen :)

Ik heb haar inderdaad voor beide wedstrijden van te voren al even aan de locatie laten wennen. Dat scheelt voor mijn eigen zenuwen al wel. Maar schijnbaar nog niet genoeg..

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:15

Simpel dat ligt aan je eigen spanning :) dan ga je klemmen, verkrampt zitten
of ga je meer hulpen geven (meer been, onrustig lichaam) dan normaal en komen je hulpen niet door of anders over.
Heel normaal dat je paard je dan niet meer snapt! Het zijn nl andere hulpen dan anders....

Er zijn genoeg tips hiervoor te vinden, bv hier op bokt of op de site bewust wedstrijd rijden.

Zelf hanteer ik de onderste tips (ja ik had er ook een handje van, het MOET immers goed gaan in de ring en GEEN fouten :D nou dan gaat het juist mis....)

1. Proeven uit je hoofd rijden! dan heb je geen tijd om te gaan prutsen, zo moet je wel rond kijken (ontspant) en weet je precies waar en hoe je de volgende oefening voor moet bereiden.
Daarbij kan je de proeven dromen, dan sta je al 3-0 voor ;)

2. voor Iedere hoek of grijs gebied, denken ontspan, maak je lang, en kijk in de lucht en zet hem ff van de hand af.

3. losrijden, houdt de focus op jezelf (niet de omgeving/annderen) en rijdt met hetzelfde plan los als thuis.
Daarbij zing je liedjes in je hoofd en kijkt vaak om om je heen en naar boven (ja dat helpt echt!)

4. Ben niet bang voor fouten, gaat het mis jammer, dan gewoon rustig voorbereiden op het volgende onderdeel.
Blijf niet in je fout hangen, blijf kalm en ontspan weer voor de volgende oefening

5. mocht het ontspannen: 2 of 3 flugels erin wil ook wel wat helpen :+ ik zelf gebruik Red Bull om mezelf wat op te peppen :D

Succes!

berdien85

Re: Wat doen bij een geblokkeerd paard op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 13:19

Dat is een goede inderdaad, de proef uit je hoofd rijden. Heb ik al 1 keer een proef uit mijn hoofd gereden en die ging inderdaad heel goed. Nooit bij stil gestaan dat het daarom ook zo goed ging :')

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:29

berdien85 schreef:
Dat is een goede inderdaad, de proef uit je hoofd rijden. Heb ik al 1 keer een proef uit mijn hoofd gereden en die ging inderdaad heel goed. Nooit bij stil gestaan dat het daarom ook zo goed ging :')

SIMPEL: Dan ben je met andere dingen bezig :) less is more, vaak gaan ruiters teveel eraan rijden of prutsen....
Teveel denken is niet goed... hou het simpel in je hoofd!
paardrijden is meerendeel psychologisch :j

zo had ik vorig jaar dat ik moest appuyeren van de hoek naar X, daarna rechtuit en op i vliegende wissel.
Nou hij was mij altijd voor of hij ging niet goed, in 2 delen of te explosief....en dat terwijl het met losrijden of thuis wel goed ging!
Zat dus in mijn kop...ik ging verzitten of het juist proberen te voorkomen, dan gaat het dus al mis :+
Nu blijf ik muisstil zitten, denk nergens aan en tel 1,2, 3, 4 en bij 4 geef ik de hulp en voila sindsdien gaat het super!

Om maar even een voorbeeld te noemen, wat je hoofd denkt, werkt door in je lichaam.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:31

Ik volg even want heel erg herkenbaar, zelfde verhaal ongeveer. Mijn jonge paard loopt ook enorm op de rem in de proeven. Zo komt mijn middendraf bijvoorbeeld voor geen meter uit de verf. Of hij springt in galop. Heb daarom ook een wedstrijdpauze ingelast de laatste maanden. Advies van mijn instructeur: kilometers maken en je verwachting bijstellen. Ben zelf ook enorm gespannen voor de wedstrijd. Wil het te graag goed doen, zoiets. De tips van Listiglistje kan ik wel wat mee (thx!)

Mijn laatste wedstrijd was hij ook bij elk paard wat hij hoorde enorm aan het hinniken (in de proef wel 20x) wat het probleem van 'hulpen komen niet door' nog verder vergrootte. Ik begin me dan te irriteren aan al dat gehinnik maar dat helpt al helemaal niet. Iemand daar nog tips voor?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:44

joke165 schreef:
Ik volg even want heel erg herkenbaar, zelfde verhaal ongeveer. Mijn jonge paard loopt ook enorm op de rem in de proeven. Zo komt mijn middendraf bijvoorbeeld voor geen meter uit de verf. Of hij springt in galop. Heb daarom ook een wedstrijdpauze ingelast de laatste maanden. Advies van mijn instructeur: kilometers maken en je verwachting bijstellen. Ben zelf ook enorm gespannen voor de wedstrijd. Wil het te graag goed doen, zoiets. De tips van Listiglistje kan ik wel wat mee (thx!)

Mijn laatste wedstrijd was hij ook bij elk paard wat hij hoorde enorm aan het hinniken (in de proef wel 20x) wat het probleem van 'hulpen komen niet door' nog verder vergrootte. Ik begin me dan te irriteren aan al dat gehinnik maar dat helpt al helemaal niet. Iemand daar nog tips voor?

hinniken is jeugdigheid, bang om verlaten te worden...was zeker indoor en ring apart van de andere paarden?
Ik zou met een jonkie altijd wedstrijden opzoeken waar andere paarden om de ring rijden. bv outdoor een kleine wedstrijd, kunnen ze rustig aan wennen.
naarmate ze ouder worden en beter aan de hulpen staan wordt dat vanzelf beter.

Middendraf niet uit de verf is gewoon vaak door slechte voorbereiding.
in galop met middendraf is balansverlies doordat het paard niet recht is en op de voorhand gaat.
Oefen thuis altijd kleine stukjes , maar paar meter, terug en weer weg, zorg daarbij dat het paard rechtgericht en op 2 teugels is.
Bereid je voor de hoek goed voor, zet hem op het achterbeen (opvangen), eerst goed rechtstellen
en jaag hem dan niet weg, maar bouw de middenraf op, en op het einde weer duidelijk opvangen.
Kijk daarbij zelf in de lucht, want dan gaat je paard niet op de voorhand (als je bergop denkt, gaat je paard ook bergop)

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:56

Dank nogmaals Listiglistje!

Was inderdaad indoor, hij kon aan de ene kant van de wedstrijdbaan wel een ander paard zien in de inrijdring maar onder mijn proeven werden verderop in de stallen de paarden in en uit de stapmolen gezet, er liepen dus continue paarden door de gangen met kletterende hoefijzers die hij niet kon zien maar wel horen. Hij begon te hinniken en kreeg respons uit de stallen. Het hek was toen van de dam ;-)

Middendraf kan ik me wel in vinden, balansverlies, niet goed rechtgesteld, op de voorhand, mmmm klopt helemaal. Thuis gaat het wel goed, doe juist vaak een paar meter en dan weer terug. Maar is hij a. beter aan de hulpen b. bereid ik beter voor. Zelf niet op de grond goud trachten zoeken is idd ook een punt :-) Nog genoeg werk aan de winkel.

Heb er ook aan gedacht de proeven uit mijn hoofd te rijden maar ben erg bang dat ik door de zenuwen een deel vergeet of oversla oid. Hebben jullie daar geen last van?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:29

Herkenbaar probleem. Ik heb op wedstrijd te veel spanning waardoor ik op mijn paard op de handrem ga rijden ipv lekker ontspannen en los. Thuis kunnen we het prima. Nu nog de knop om zodat het op wedstrijd ook lukt.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 11:44

Ik heb ook lang veel last gehad van spanning. Het moest beter zijn dan thuis. Nou dat ging dus niet. Op een bepaald moment op een winter wedstrijd eerst wat jenever gedronken met de mentaliteit:het kan nooit slechter dan vorige wedstrijd (gevallen) en heb toen prijs gereden met schitterende punten. Sindsdien is bij mij het kwartje gevallen dat al die druk niet hoeft... en rij ik best goede proeven

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 12:00

Nou ik hoop dat ik ook zo'n kwartje ga vinden Seltje. Dat biedt in ieder geval hoop.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:25

joke165 schreef:
Heb er ook aan gedacht de proeven uit mijn hoofd te rijden maar ben erg bang dat ik door de zenuwen een deel vergeet of oversla oid. Hebben jullie daar geen last van?

Dat valt wel mee. Rijd vanaf begin dit jaar ook de proeven uit mijn hoofd. Ben eerst begonnen met 1 proef. Maar de wedstrijd daarna gewoon beide uit het hoofd gereden. En geen last gehad van dat ik wat vergat.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 12:28

listiglistje schreef:
5. mocht het ontspannen: 2 of 3 flugels erin wil ook wel wat helpen :+ ik zelf gebruik Red Bull om mezelf wat op te peppen :D
Succes!

:') Lallend de proef in